Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur carbon drive valt mij tegen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Levensduur carbon drive valt mij tegen

cmug schreef:
zo 26 jun, 2022 14:49
Nu denk je dat ik veel fiets ? Neen gebruik alleen voor woon werkverkeer. 15 km op een dag. Heb berekend 600 km per jaar.
Poeh, je bent flink minder gaan fietsen :shock:

Even los van het duurzaamheidsverhaal van de riemaandrijving; met 15km per week is toch een eenvoudige éénversnellingsfiets met ketting serieus te overwegen als het onderhouderhoudsvriendelijk moet zijn.
CyclingAbout is enthousiast over de riem: https://www.youtube.com/watch?v=8SKeQ6B2UTk

Hij vervangt preventief riem + tandwielen elke 30.000 km
Heb een aardige stapel Gates CDC vervangen, bij de dure/goede merken gingen die zeg 25.000km gemiddeld mee, bij goedkope merken zag ik vaak dat het soms een stuk minder lang mee ging.

CDX lijkt ongeveer even lang mee te gaan bij de dure/goede merken en zie weer bij goedkopere merken dat het soms een stuk minder lang mee gaat.

Niet goed uit lijnen en speling op de trapas zorgen voor erg snelle slijtage, ook slappe frames zorgen voor meer slijtage,
Dan is er ook nog het verschil in gebruik zoals woon/werk of niet, sterke zwaar trapper of souplesse fietser maar daar is het verschil misschien + of - 15% bij het zelfde dure/goede merk in combi met een Rohloff naaf en geen motor.
Vandaag het nieuwe tandwiel binnen gekregen. Dacht heel even dat ik de verkeerde besteld had om dat de tanden er zo anders uitzagen.
Vooraan de nieuwe, achteraan de oude.
Afbeelding
Die kan toch nog wel even? Als je er toch op veilige afstand van je woonplaats mee blijft en alles hebt liggen om tegelijk te vervangen zou ik 'm lekker nog even laten zitten. Of is de riem stuk?

Bij Marten op z'n prikbord kwam ik deze tegen met 45000km:

http://www.m-gineering.nl/45000km.jpg

m-gineering schreef: na 45000km was er van dit tandwiel niet veel meer over dan messcherpe punten, dus het was de laatste maanden (op alles zit levertijd) nog wel even spannend fietsen! Boven een nieuw tandwiel, onder wat er nog over was van de originele.
Die van Bij Marten op z'n prikbord kwam ik deze tegen met 45000km: is ECHT versleten.
Ik heb de tandwiel achter er op. Paar dagen getest, veel beter maar nog niet goed.
Heb gisteren de riem 180 graden gedraaid en nu is de aandrijving weer fijn en zonder bij geluiden.
Reserve voorblad en riem liggen al klaar, maar verwacht deze zeker dit jaar nog niet nodig te hebben.
tndmbkr schreef:
zo 26 jun, 2022 18:43
WillemT schreef:
zo 26 jun, 2022 17:13
Ik denk dat de riem een ontwikkeling is die zal doorzetten en alleen liefhebbers nog met een ketting zullen rijden.
Op het forum van de Fietsersbond komt dit onderwerp met enige regelmaat voorbij.
Ik zie dan steeds een groep fervente voorstanders passeren die bij de carbon drive zweren.
Zij bevestigen mij steevast in het sprookje van de Kleren van de Keizer
FWIW, ik heb in 40 jaar al snel 2-300.000km (misschien meer?) gereden met kettingen, zowel met derailleurfietsen (wedstrijden, XC en vakanties) als fietsen met een versnellingsnaaf (woonwerk/vakanties). Eén keer een ketting gebroken, voor de rest misschien een paar keer een afloper als ik weer eens vergat om onderhoud te doen op mijn dagelijkse ros(ketting te spannen).

Kettingen zijn een prima, eigenlijk redelijk probleemloos systeem als je niet vergeet onderhoud te doen.

En toch... ik rij nu 10k met een riem en ik kan alleen maar zeggen dat ik het een flinke verbetering vindt. Minder geluid, schoon, geen kettingkast, geen onderhoud. Het is zeker geen must, maar ik ga voor mijn naafversnellingsfietsen niet meer terug naar de ketting.