Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opknappen Giant Trooper (1991) - Welke onderdelen? - Forum Wereldfietser

Opknappen Giant Trooper (1991) - Welke onderdelen?

Recent heb ik via Marktplaats gratis een afgetrapte Giant Trooper uit 1991 kunnen ophalen. Doel is om deze weer in ere te herstellen en tijdens het proces nieuwe kennis op te doen. Ik heb twee rechterhanden, maar erg weinig kaas gegeten van alle maten van de fietsonderdeeltjes

Het stalen frame ziet er nog goed uit met weinig roest. De lak staat al klaar om deze een nieuw kleurtje te geven. De basis is dus in orde :D

Echter zijn de losse onderdelen wel aan vervanging toe. De voorderailleur is gebroken, de shifters doen het niet meer en de kettingbladen op het crankstel zijn versleten. Daarnaast liggen er een aantal spaken uit de wielen. Het liefst zou ik de kettingbladen, wielen, voor- en achterderailleur en shifters vervangen voor nieuw spul. De fiets is afgemonteerd met Shimano 300 LX en het crank zit vast aan een vierkante trapas met verstelbare cups.

Kan ik voor deze fiets nog nieuwe (en passende) derailleurs met shifters, een crank en wielen met bijbehorende casette vinden? :roll:
Kan je niet helpen, maar ik had een Giant Trooper uit 1991.
Bijna jeugdsemtiment.
Col de Vars, Izoard, Madelaine en nog zo wat bultjes. :lol:
Ja het is vast allemaal nog wel te krijgen. Omdat alles wat draait en schakelt stuk lijkt ben je ook niet aan het origineel gebonden.
Als het doel is om uit te zoeken wat past en heel veel te (leren) sleutelen en soms lang op pakjes wachten, zonder op de kosten te hoeven letten, lijkt me dit een goed idee.
Als je voor de winter nog een goedkoop fietsje wilt is dit vermoedelijk geen goed idee.

Maar overtuig ons. Heb je foto's?
Zijn frame en vork recht? Daarvoor moet je er op fietsen. Beginnende barsten?
Is het balhoofdstel nog goed?
Het is inderdaad de bedoeling dat dit een projectje wordt waarbij ik eens in de zoveel tijd weer eens een stap kan zetten. Ik heb de tijd dus.

Onderstaand de foto uit de advertentie. Ik zie geen barsten eigenlijk, maar wel wat lijkt op barsten/opstropingen in de lak (zie onderstaande foto's). Ik heb niet kunnen fietsen op de fiets, maar op het zicht is alles nog keurig recht. Het balhoofdstel is keurig in orde.

$_84.JPG
$_84.JPG (46.87 KiB) 3745 keer bekeken
20210619_121337.jpg
Naamloos.png
Helaas kun je op het oog niet echt zien of een frame echt recht is. Aan de andere kant: frames zijn niet vaak krom. Je zou er een paar andere wielen in kunnen zetten en je voort laten duwen door een andere fietser om het te proberen.

Qua volgorde:
1. Alles van en uit de fiets halen en controleren op bruikbaarheid. Inclusief de voorvork als het even kan.
2. Nagaan wat je allemaal nodig hebt en wat dat ongeveer kost, zodat je een idee hebt van de projectkosten.
3. Beginnen met de zwaarste punten die een potentieel risico vormen. balhoofdstel, trapas, zadelpen. De rest is allemaal vervangbaar onafhankelijk van het frame dus als het dan mis gaat kun je die stap opnieuw doen.
4. Niet alles in één keer bestellen.

Ik zou nog wel een foto willen zien van de balhoofdbuis precies van opzij, zodat je ziet hoe de schuine en horizontale buis aansluiten, en twee van de staat van het frame bij de achteras, aan beide kanten. Idem zadelstrop van achteren.

Ik zou hem niet lakken. Dan begraaf je alle (groot woord :D ) historie.
Het is in ieder geval niet die van mij, want die was zwart.
Cool fietsje heb je daar, mooi project. Lak lekker zo laten joh.

As toch alles er nieuw op komt, mag je jezelf eerst afvragen welke aandrijving je gaat kiezen. Heeft natuurlijk ook met je beoogde doel te maken. Oorspronkelijk waarschijnlijk 3x8? Waarom nu geen 3x10. Of 11. 1x11. Of 12. Recht stuur? Setje magura is ook leuk.
Leuk project en een mooie fiets, Fietsmans! Ik vind die voordrager ook schitterend. Van die oude frames kun je vaak nog prachtige fietsen maken. En met een beetje geluk zijn een hoop onderdelen nog bruikbaar.
Ik ben zelf met een vergelijkbaar project bezig: viewtopic.php?f=8&t=36000#start
Leuk project! Even goed checken of de basis goed is en er dan lekker je eigen draai aan geven =)

Grandonneur schreef:
wo 23 jun, 2021 13:51
Oorspronkelijk waarschijnlijk 3x8?
Zal eerder 3x6 of 3x7 zijn geweest denk ik. Maar als je naar een 8 speed body gaat kun je alles erop kwijt, 8, 9, 10, 11 en 12. Of minder en met spacers gaan werken. :)
Leuk project. Ik heb zelf eerder dit jaar een Koga-Miyata Traveller uit 1992 onder handen genomen. Eindresultaat zie je hier.

Ik zou beginnen met de fiets zo ver mogelijk te strippen en dan goed schoon te maken, dan zie je vanzelf wat het belangrijkste is om te vervangen. Wil je het bij een recht stuur houden of wil je er een racestuur op zetten?
Jurr schreef:
wo 23 jun, 2021 14:19
Zal eerder 3x6 of 3x7 zijn geweest denk ik. Maar als je naar een 8 speed body gaat kun je alles erop kwijt, 8, 9, 10, 11 en 12. Of minder en met spacers gaan werken. :)
Ik wist niet dat er ook 12 speed cassettes waren die daar op pasten?

EDIT: Je hebt gelijk! Kan je leuk een 1x12 aandrijflijn ervan maken met 12-speed bar-end of duimschakelaar. En met 12-speed zou je zelf over kunnen gaan naar frictieschakelen. Dat werkt niet lekker op 9/10 speed, maar met 11 speed en hoger staan de tandwielen zo dicht op elkaar dat je een willekeurige zwieper kan geven en dat ie dan bijna altijd al goed zit.
Leuk project! Maar ik zou de kleur zo laten.
Ik heb zo'n zelfde nog staan, in de 90-er jaren gebruikt voor woon-werk, maar staat al weer jaren stil. Het triple crankstel is een keer vervangen door een enkel en een kettingscherm erbij.
Het is 3 x 7 versnellingen. De shifters kun je eens in de ontvetter/wasbenzine leggen, waarschijnlijk werken deze niet meer door uitgedroogd vet. Cassettes zijn nog wel leverbaar.
Op Marktplaats vind je, met wat geluk, nog wel eens een fiets uit die periode waar weinig op gefietst is voor weinig. Als je er zo eentje kunt vinden en je kunt wielen, remmen en aandrijving overzetten, dan ben je redelijk goedkoop klaar.
jaccow schreef:
wo 23 jun, 2021 14:20

Ik wist niet dat er ook 12 speed cassettes waren die daar op pasten?

EDIT: Je hebt gelijk!
Yep, SRAM SX en NX Eagle bijvoorbeeld. Sunrace doet ook nog wat, en een hele hoop direct uit China varianten waarvan ik de namen echt niet allemaal weet.
Leuk, die heb ik dit jaar ook via marktplaats gescoord en opgefrist.
Misschien haal je er wat inspiratie uit :)

Bijlagen

Nou jullie hebben me overtuigd. De lak blijft zitten. :roll: Er zijn wel wat kalige/geschaafde plekken maar met een boel poetsolie zo nu en dan ben ik het er stiekem wel mee eens dat deze kleur echt bij de fiets past.

Vanavond heb ik de fiets volledig uit elkaar gehaald. Balhoofd en trapas zagen er goed uit, hoewel de trapaslagers ietsje pietsje roestig waren en ik vervanging overweeg. De lagers heb ik volledig ontvet en opnieuw in het vet gezet. Draait allemaal weer als een zonnetje!
Leon schreef: [...] Ik zou nog wel een foto willen zien van de balhoofdbuis precies van opzij, zodat je ziet hoe de schuine en horizontale buis aansluiten, en twee van de staat van het frame bij de achteras, aan beide kanten. Idem zadelstrop van achteren. [...]
Bedankt voor je tips! Helaas heb ik niet alle foto's genomen zoals jij het vraagt. Die blijf ik je nog even schuldig. Ik ben tijdens het poetsen geen eigenaardigheden tegengekomen trouwens dus volgens mij zit het allemaal snor. De foto's die ik wel genomen heb staan hieronder :arrow:

Ik ben niet per sé van plan de originele onderdelen weer te gaan gebruiken. Er mag best een paar honderd pietermannen aan nieuwe onderdelen worden besteed zodat ik de fiets nog jaren lang met plezier kan gebruiken. Daarnaast is het ook best een uitzoekwerkje om vervanging te vinden voor de originele onderdelen kwam ik achter..

Origineel zit er inderdaad 3x7 versnellingen op. Wat mij betreft blijft het zo, maar iets anders mag ook. Hierbij wil ik vooral uitgaan van wat mogelijk en vindbaar is, hoewel ik een lichte voorkeur heb voor veel versnellingen (3x7 of meer). Mogelijk is alles dus begrijp ik, nou nog vindbaar :roll: . Om te beginnen bij de crank, waar moet ik op letten? Ik kom allerlei maten tegen en weet eigenlijk niet goed wat er nou wel en niet past. Kan ik eventueel ook de volledige trapas vervangen om een passende crank te plaatsen?
R!k schreef: Leuk, die heb ik dit jaar ook via marktplaats gescoord en opgefrist.
Misschien haal je er wat inspiratie uit :)
Gaaf! Ik zie dat jij ook van de originele onderdelen bent afweken. Heb je toevallig je boodschappenlijstje nog ergens? Ik ben wel benieuwd :)

20210623_192720.jpg
20210623_192702.jpg
Het frame ziet er inderdaad een stuk beter uit dan je op basis van de onderdelen zou vermoeden.

Ik zou van 3x7 afstappen en er op zijn minst 3x8 van maken. Hoe moderner de nieuwe onderdelen, hoe duurder het geheel wordt. 3x8 is nog wel goed verkrijgbaar.
Het grootste probleem, met vette stip, op dit moment is echter of de onderdelen ook verkrijgbaar zijn; dit vanwege produktie-achterstand en toename van de vraag. Dus ga na of het versnellingsplan wel haalbaar is.
Wat betreft de trapas is het inderdaad vrij gebruikelijk om een nieuwe trapas te kopen bij het nieuwe cranckstel. Ze worden soms zelfs als setje verkocht.
De banden die er nu in zitten zijn wel erg smal. Zouden er dikke banden in kunnen? Als ik de liggende achtervork zo zie lijkt daar de bottleneck te zitten. Links en rechts moet er minimaal ongeveer 4 mm speling blijven.
Ik rijd met 37mm Mondials en dat is wel de limiet. 40mm almotions waren te groot tussen de liggende achtervork, ook zonder spatborden.
37 lijkt me erg fijn voor zo'n fiets. Ik word steeds enthousuaster. :shock:
Leon schreef:
do 24 jun, 2021 19:10
Ik word steeds enthousuaster. :shock:
Als er nog meer mensen enthousiast worden, heb deze nog staan als frame+vork:
20210624_195003.jpg
'k Had er genoeg plannen mee, maar zie 'm liever kilometers verzamelen na een leuk opbouw project van een ander in plaats van hier stof verzamelen (-:
Ik ben door deze discussie enthousiast geworden om iets leuks te doen met een Koga-Miyata Adventure uit 1998. Iets minder stijf dan de Giant, maar als het meer als een bikepacking fiets wordt ingezet is dat geen probleem.

Zal er te zijner tijd wel een thread over beginnen.
Ik ben toch het frame aan het dubbel checken op eventuele ongewenste krommingen. Ik zie dat er een lichte kromming in de rechterkant van de staande achtervork lijkt te zitten. Hoort dit? Blijkbaar heeft de fiets aan deze kant weleens een tikje gehad aan de lakschade te zien, maar ik kan me ook voorstellen dat het iets met de ketting te maken heeft die natuurlijk ook rechts zit..

Edit: ik twijfel ook een beetje over mijn derailleurpad.. :cry:


20210624_232200.jpg
20210624_232411.jpg
20210625_071739.jpg