Additionally, paste this code immediately after the opening tag: resurrectie 'Red' met een klein budget - Forum Wereldfietser

resurrectie 'Red' met een klein budget

Ik kreeg dit frame gratis van Shane, inclusief voorwiel, voorvork en cranks. Hij had na een verhuizing blijkbaar geen plaats meer, ik was blij. Hier is het oorspronkelijke bericht waarin hij hem te koop aan bood, intussen bijna 3 jaar geleden. Het betreft een Reynolds 853 frame met schijfremmen, mooie dropouts en een versteviging bij het balhoofd. Het voorwiel heeft een DT Swiss 350 naaf, loopt soepel en is nog bijna recht.

Mijn doel was om hem met een beperkt budget opnieuw op te bouwen en hij is nu bijna af.
Ik kan intussen zeggen dat de maat perfect is voor mij, ik zit er goed op en heb nog ruimte om verder af te stellen, wellicht maak ik het stuur nog wat smaller.
IMG_20210620_150056596_HDR.jpg
red van rechtsachter
Het grootste probleem waar ik tegenaan liep was een goed 26" achterwiel vinden, want het meeste wat ik op marktplaats tegen kwam was versleten, te licht gebouwd voor een vakantiefiets of gewoon belachelijk duur. Dus ik besloot zelf mijn achterwiel te bouwen. Een Novatec D782SB van aliexpress (met cartridgelagers) een DT Swiss 545D velg (21mm, ik geloof dat ik eigenlijk de 533D met 22mm wilde, maar ik zal wel verkeerd geklikt hebben) uit Duitsland, spaken en nippels van Hollandbikeshop (ik bestel daar nooit meer). Het vlechten was eigenlijk helemaal niet moeilijk, ik ben er een ochtend mee bezig geweest, de spaaklengte die ik had besteld is perfect. Ik deed de berekening met https://kstoerz.com/freespoke/ en volgde de handleiding van Sheldon Brown. En een beetje gekookte lijnolie, zoals gesuggereerd door m-gineering.

Wat betreft de cranks, ik maakte een heel domme fout, ik trok het schroefdraad uit de Sugino crank, omdat ik het dopje van de cranktrekker er op liet zitten :oops:. Ik heb in mijn leven al tientallen cranks verwijderd, maar bij mijn eigen fiets ga ik in de fout... Dus ik kocht een triple voor een octalink trapas. Volgens de documentatie en de doos zou ik een 126mm trapas nodig hebben voor een 50mm kettinglijn als ik een 68mm bracketpot heb. Nou, daar klopt niets van, ik zit volgens mij gewoon 5mm te ver naar buiten, dus de kettinglijn moet ik nog eens goed nameten en de trapas daar aan aanpassen. Hierdoor krijg ik mijn voorderailleur ook niet op het buitenblad, die ook tot 50mm zou moeten kunnen.
IMG_20210603_174107874.jpg
crank gestript
IMG_20210605_180645866.jpg
octalink gemonteerd
Maar ik had ook een aantal meevallers, zo kon ik alle kabels hergebruiken, ik moest alleen wat buitenkabel bijknippen, de remleidingen zijn ook lang genoeg en blijkbaar kan je Shimano remmen ook gewoon ontluchten met een Magura ontluchtingskitje, het is alleen wat meer knoeiwerk. En welke mafkees bij shimano bedacht heeft dat je een 7mm sleuteltje nodig hebt voor het ontluchten mag van mij in de hoek gaan staan, gelukkig werkt een Engelse sleutel ook.

Een lijstje van wat alles wat ik nodig had:
Via marktplaats:
- SLX 9-speed shifters met XT derailleurs, goede 11-32 cassette en alle kabels, 70 euro;
- Deore 615M remmen, compleet, 70 euro;
- Ergotec M-bar stuur, 10 euro.

Nieuw, met een hoop speurwerk, want lang niet alles was zo maar te vinden:
- complete crankset 44-32-22 uit de 'tweedekans' bak bij Mantel, 39 euro;
- trapas octalink 126mm bij Kok fietsen, want ik fietste er toevallig langs, 22 euro;
- remschijf achter Tektro 160mm van Vlechtservice Utrecht 13 euro;
- stuurpen uit china met bling boutjes, carbon 100mm, 26 euro;
- novatec achternaaf, 53 euro;
- DT Swiss 545d velg, 23 euro;
- Big Apple banden, de dikke 2.35", 48 euro;
- procraft zadelpen, 18 euro;
- klein spul en verzendkosten (disc adapters, spaken, nippels, boutjes), ik gok zo'n 50 euro.

Had ik nog liggen:
- ketting;
- ergon handvatten;
- zadel
- racktime achterdrager
- XT SPD pedalen (de eerste versie)

En ik ben vast nog wel wat vergeten.

Wat moet er nog gebeuren:
- nieuwe remblokjes
- bagagedrager monteren
- kettinglijn uitzoeken
- achterwiel perfect maken met een wielenrichter
- trapas weer vervangen en derailleurs opnieuw stellen
- mijn goede zadel monteren
IMG_20210620_150004295_HDR.jpg
red van voren
IMG_20210620_145910929_HDR.jpg
red linksachter
Da's weer een leuke fiets geworden zo!

Op naar z'n derde? vierde? leven ;)
Wat goed. Heel m’n zondag goedgemaakt hiero. Thanks.

Op het tedoenlijstje: resurrectie ‘Red’ stickertjes voor op de onderbuis bestellen ergens.
Grandonneur schreef:
zo 20 jun, 2021 18:25
Wat goed. Heel m’n zondag goedgemaakt hiero. Thanks.

Op het tedoenlijstje: resurrectie ‘Red’ stickertjes voor op de onderbuis bestellen ergens.
Redsurrectie?
Ha, Leuk Erik,

Voor de liefhebbers, een verhaal over Red >>hier<<

Morgen iets meer geschiedenis en wat links naar wat ie allemaal gedaan heeft voor dat Erik een nieuwe leven mocht geven :)
ErikB81 schreef:
zo 20 jun, 2021 19:06
Redsurrectie?
Resurredtion? Resurrectred?
Dat wordt weer een mooie fiets.
Wat zijn cq. worden de totale projectkosten?
Grandonneur schreef:
zo 20 jun, 2021 20:28
ErikB81 schreef:
zo 20 jun, 2021 19:06
Redsurrectie?
Resurredtion? Resurrectred?
Het moet wel in het Nederlands, denk ik, want het is een m-gineering frame. Oh, wacht. 'Red', 'm-gineering' :?

Ik denk dat mijn prioriteit ligt bij fietsen en de puntjes op de i zetten. Ik vind het wel mooi dat de lak een paar tinten donkerder lijkt te zijn geworden. Ik heb serieus overwogen om hem over te spuiten, maar daar zie ik van af, want hij zit nog redelijk goed in de lak. En ik vind het leuk dat ik het leven van een fiets kan zien.
Als ik mijn tweede prik heb gehad, over een maand, ga ik maar eens echt fietsen. Het is wel tijd, want ik ben de afgelopen twee jaar niet weggeweest, afgezien van een korte zonvakantie.
Leon schreef:
zo 20 jun, 2021 20:39
Dat wordt weer een mooie fiets.
Wat zijn cq. worden de totale projectkosten?
De optelsom komt neer op 442 euro, exclusief onderdelen die ik al had, want die zijn al 'afgeschreven'. Nieuwe remblokjes en nog een extra handpositie creëren zal ook nog wat kosten. Dus rond het af op 500. Ik ben niet ontevreden. Nee ik ben ronduit gelukkig :D.

edit: zitpositie -> handpositie
Is het echt budget? Ik denk dat ik het ondanks de onderdelenschaarste wel aardig heb gedaan.
ErikB81 schreef:
zo 20 jun, 2021 20:42
Het moet wel in het Nederlands, denk ik, want het is een m-gineering frame. Oh, wacht. 'Red', 'm-gineering' :?
Ah. Re-engineered dan dus.

Top gedaan, opluchting dat zo'n ding niet overgespoten is, geluk is volkomen op z'n plaats :)
En een heel goed frame van prima buis.
ErikB81 schreef:
zo 20 jun, 2021 20:42
Ik heb serieus overwogen om hem over te spuiten, maar daar zie ik van af, want hij zit nog redelijk goed in de lak. En ik vind het leuk dat ik het leven van een fiets kan zien.
Ben je niet bang voor roest? 853 is hoogwaardig, dus het zal te overzien zijn, maar het is en blijft staal. Zou toch zonde zijn als er een stukje weg zou rotten en het frame daardoor economisch total loss wordt.

Bijschuren en afwerken met lakstift en blanke lak is misschien wel een goed idee.
Volgens mij ben je wat overdreven bang voor roest loknor, tenzij ErikB81 van plan is met de fiets door de pekel of over het strand (en zeewater) te gaan fietsen en hem vervolgens de hele winter buiten of in een vochtig tuinhuisje neer te zetten.

Ik zie ook niet wat 'hoogwaardig' met roest en te maken zou hebben. Staalsoorten die ontwikkeld zijn om hun superieure mechanische eigenschappen zijn niet tegelijk ontwikkeld op hun roestwerende eigenschappen.

Als je zo'n frame al wilt beschermen dan begin je met de binnenkant. Daarna haal je regelmatig de trapas er uit want daar zit geen lak (!) én er blijft water staan. Het balhoofdstel en de patjes idem. Dan de zitbuis waar de zadelpen in gaat, al blijft dat meestal wel droog.
Leon schreef:
di 22 jun, 2021 11:42
Volgens mij ben je wat overdreven bang voor roest loknor, tenzij ErikB81 van plan is met de fiets door de pekel of over het strand (en zeewater) te gaan fietsen en hem vervolgens de hele winter buiten of in een vochtig tuinhuisje neer te zetten.
Ik heb Reynolds staal catastrofaal zien scheuren als wielrenner, dus ik ben inderdaad een beetje paranoide. Toegegeven, dat was kort achter het balhoofd of (en dat is echt eng...) de vorkkroon. Niks mis met staal, begrijp me niet verkeerd, het gaat om een paar gevallen die grote indruk op me hebben gemaakt. Overigens zal dit door het aantal Gazelle AA's en Batavus Professionals zijn geweest, maar ik heb dit met Columbus en Tange (Koga) niet gezien.
Ik zie ook niet wat 'hoogwaardig' met roest en te maken zou hebben. Staalsoorten die ontwikkeld zijn om hun superieure mechanische eigenschappen zijn niet tegelijk ontwikkeld op hun roestwerende eigenschappen.
Jij weet dat veel beter dan ik. Ik had in mijn hoofd dat "edel"staal iets minder snel roestte, maar waar ik dat vandaan haal, geen idee?

Dus ja, je hebt ongetwijfeld gelijk, ik ben hierover een angsthaas :lol:
Het maakt geen verschil. Wel hebben buizen van chique staal meestal een dunnere wand en kunnen daarom eerder doorroesten. Hier vermoedelijk 0.5 mm. En Leon heeft gelijk: het grote gevaar komt meestal van binnenuit. De kwaliteit van de framebouwer is evenmin onbelangrijk.
Leon schreef:
di 22 jun, 2021 11:42

Als je zo'n frame al wilt beschermen dan begin je met de binnenkant. Daarna haal je regelmatig de trapas er uit want daar zit geen lak (!) én er blijft water staan. Het balhoofdstel en de patjes idem. Dan de zitbuis waar de zadelpen in gaat, al blijft dat meestal wel droog.
Toevallig is de binnenkant inderdaad volgespoten met Dinitrol (achterbrug aan het buitenkant + onderkant van het schuinebuis ook als bescherm laag 8) En de fiets heeft maar 5-7 dagen regen gezien en 1 dag pekel. En heeft overaal gaatjes dat water eruit loopt. Ik denk dat het mee valt met corrosie.

Ik denk dat Erik best wat pekel ritjes kan maken voor dat corrosie een probleem gaat worden :)
Shane schreef:
wo 23 jun, 2021 16:12
Toevallig is de binnenkant inderdaad volgespoten met Dinitrol (achterbrug aan het buitenkant + onderkant van het schuinebuis ook als bescherm laag 8) En de fiets heeft maar 5-7 dagen regen gezien en 1 dag pekel. En heeft overaal gaatjes dat water eruit loopt. Ik denk dat het mee valt met corrosie.

Ik denk dat Erik best wat pekel ritjes kan maken voor dat corrosie een probleem gaat worden :)
Ik heb goed gekeken naar roest en geen ernstige plekken gezien, hoogstens wat oppervlakkige roest. Ik heb wel het gaatje onderin het BB uitgehold, want die zat vol met modder. Ik maak me eigenlijk weinig zorgen, chromoly roest niet hard, ik denk dat ik nog prima 20 jaar kan fietsen, zeker na die Dinitrol behandeling.