Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trap techniek? - Forum Wereldfietser

Trap techniek?

Ik ben een relatief nieuwe rijder en heb nagedacht over traptechniek. Ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste vorm gebruik, zodat ik niet gewond raak, aangezien ik in het verleden knieproblemen heb gehad.

De man van mijn LBS zei dat je met je hiel door wilt komen alsof je op een hurkzit. Is dat juist?

Waar moet mijn voet op het pedaal zijn?

Het lijken domme vragen, maar ik zou graag de simpele dingen goed hebben voordat er slechte gewoonten ontstaan. Bedankt!showbox speed test
"Officieel" hoor je te trappen met de bal van de voet. Dat is het voorste deel van de zool, zoals aangegeven in het volgende plaatje, dat ik even van een site over voetproblemen heb geleend:
Afbeelding
Maar als je je voet iets verder naar voren zet als dat zo uitkomt is het ook niet echt erg, tenzij je met te slappe schoenzolen fietst, want dan kun je pijn aan de voeten krijgen. Pijn aan je knieën krijg je daar niet van.

Hoe je je voeten rond beweegt? De meeste mensen doen het wel goed genoeg. Kijk om je heen. Ik weet niet wat je bedoelt met "met je hiel door wilt komen alsof je op een hurkzit."
Je kunt youtubefilpjes zoeken op 'traptechniek', maar als ik daar te veel naar kijk ga ik denk ik heel raar fietsen, en dat is zeker fout. Als je echt wilt wielrennen wordt het misschien anders. Ook van een afwijkende traprtechniet krijg je niet gauw kniepijn.

Kniepijn kan veel oorzaken hebben waarvan er veel in twee hoofdstukken uiteenvallen:
1. Een verkeerde zadelstand. Zowel van een te hoog als een te laag zadel kun je kniepijn krijgen. Een te laag zadel is echter het meest voorkomend. Van een te hoog zadel krijg je vaak ook pijn in de spieren en pezen achter je knie.
2. In een verkeerde hoek en/of te strak afgestelde klik (SPD) plaatjes. Dan wordt je knie in een onnatuurlijke hoek gedwongen.
Eens met de kniepijn tips van Leon, ook herkenbaar.

Ik had alweer een tijdje last van pijn aan mijn knie (binnen- bovenkant) hiervan weet ik bij mezelf dat het zadel te hoog staat, ik heb het nagekeken en mijn zadel stond 1cm hoger dan normaal. Aangepast en het voelt meteen beter.

Je kan allerlei technieken aanleren maar de kans dat je het erger maakt door niet gewoon naar je lichaam te luisteren is veel groter als je jezelf “dwingt” om je voet op een bepaalde manier neer te zetten. Ontspannen luisteren en voelen daar kom je het verst mee. denk erom dat je relatief lange dagen in het zadel maakt dus comfort staat voorop.
Als aanvulling op bovenstaande reacties:

Zorg ook dat je op souplesse fietst. Liever een hoog aantal omwentelingen per minuut waarbij je per omwenteling weinig kracht zet dan weinig omwentelingen per minuut met veel kracht.

Souplesse lijkt mij veel belangrijker dan de precieze beweging, want dat is toch vrij persoonlijk en ook wel afhankelijk van je lichaamsbouw. Als je op souplesse fietst volgt de beweging die voor jou het meest natuurlijk is ook vanzelf denk ik.
Leon en ThomasG hebben het m.i. eigenlijk al gezegd: een juiste positie op de fiets (de stand van het zadel!) en bij voorkeur voldoende omwentelingen per minuut, en alles komt heel natuurlijk.
Als u mij nog een kleine aanvulling permitteert: kijk ook even in welk vlak je benen bewegen. Voor mij is het ideale geval een verticaal vlak evenwijdig aan de rijrichting. Ik zie wel eens fietsers die met de knieën wijd uit elkaar fietsen - de stoempers-houding - en dat zou bij mij knieproblemen veroorzaken.
Je moet er soms echt op letten. Bij mijn recentste fietsmeting bleek dat mijn linkerknie in de hoogste positie altijd een links-rechts-wiebel maakte en dus uit het ideale bewegingsvlak ging. Daar was ik me niet eens van bewust. Het heeft wel wat moeite gekost om het af te leren (en ik moet er nog altijd op letten).
Nog iets: ik rij niet lekker op fietsen waarvan de pedalen te ver uit elkaar staan (die afstand wordt bepaald door de zgn. q-factor, denk ik). Maar dat is misschien gewoonte.
Het meeste is al gezegd. Nog even hierover:
MichelKesin schreef:
di 15 jun, 2021 19:46
De man van mijn LBS zei dat je met je hiel door wilt komen alsof je op een hurkzit. Is dat juist?
Ik weet ook niet wat dat moet betekenen, zelfs niet als ik er een grammaticale zin van probeer te maken, maar als het over de hiel gaat, denk ik dat hij doelt op de beweging in de enkel. Simpel gezegd: houd je je pedalen gedurende de hele omwenteling (vrijwel) horizontaal, of laat je gedurende de omwenteling je voet nu eens recht naar voren wijzen en dan weer (lichtjes) naar beneden (voorrand van je pedaal hoger dan achterrand) of naar boven. Dat gaat echter over efficiëntie en niet over blessurepreventie. Als je geen idee hebt waar ik het over heb, helpt dit filmpje misschien:

Zonder er uitvoerig studie van gemaakt te hebben, begrijp ik dat de wetenschap er niet over uit is wat dan de ideale techniek is, bovenstaand filmpje over hoe het 'moet' ten spijt. Voor je knieën kun je het beste doen wat voor jou goed voelt. Is je doel niet lekker vakantiefietsen maar die tiende procenten uit je techniek persen om de Tour de France te winnen en wil je die studie zelf wel doen, dan zijn 'pedaling technique' en 'ankling' je zoekwoorden.

Veel prettige kilometers gewenst,

Carl
Leon schreef:
wo 16 jun, 2021 15:31
"Officieel" hoor je te trappen met de bal van de voet.
Dat is vooral "traditioneel", want vanuit zowel de wielrennerij als de Mountainbike sport is er een behoorlijke opkomst van de midvoets positie, ook wel gedreven door de grotere pedaaloppervlakken.

Je zit positie veranderd wel iets, je zadel zal iets meer naar voren staan en ietsje lager worden. Grootste nadeel is eigenlijk dat je (met name met kleine fietsen) problemen kan hebben met de neus van je schoen en je voorwiel (niet zozeer bij het fietsen als het op lage snelheid manouveren).

@Carl: Er zijn behoorlijk indicaties dat een meer gefixeerde enkelstand meer vermogen oplevert omdat je alles op de bovenbeenspier terecht komt. Net als het trekken aan de pedalen lijkt ankling toch vooral een mythe te zijn.

https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... -position/

(Steve Hogg zal zeker de wijsheid niet in pacht hebben, maar het is op dit gebied geen nitwit)
Toen ik begon met wielrennen, werd er erg veel aandacht besteed aan het "enkelen".
Ik geloof nog steeds dat het erg belangrijk is.
Tot nu toe heb ik nog maar een plausibele verklaring gelezen.

Tijdens een pedaalomwenteling gebruik je globaal vier spiergroepen.
Bij een cadans=60 rpm heeft een spiergroep 0.25 sec om zich aan te spannen, en weer te ontspannen.
Dat is kort.
Bij een goede enkeltechniek zou je de spiergroep die op spanning moet komen, wat extra tijd geven.

Het feit dat iedereen een andere mening heeft over het enkelen en de plaats van de pedaalas onder de voet, kan te maken hebben met de omstandigheden waaronder een ieder fietst.
Een wielrenner in een peloton moet voortdurend aanzetten.
Zij hebben de pedaalas veel voorlijker, om goed te kunnen enkelen.
Thriatleten daarentegen, rijden een strak tempo, hechten weinig waarde aan enkelen, en hebben de pedaalas in de bal van de voet.
Een vakantiefietser die voornamelijk over horizontaal asfalt rijdt, zal een andere voorkeur hebben dan een gravelrider.

Er is niet een goede enkeltechniek.
Steve Hogg wist te vertellen dat Anquetil een typische toe-dipper is, en Merckx een typische heel-dropper. Hinault zou van allebei wat hebben.
Al deze heren konden goed fietsen met een zeer individuele enkeltechniek.
tndmbkr schreef:
di 22 jun, 2021 12:14

Ik geloof nog steeds dat het erg belangrijk is.

Het feit dat iedereen een andere mening heeft over het enkelen en de plaats van de pedaalas onder de voet, kan te maken hebben met de omstandigheden waaronder een ieder fietst.
Ik denk dat het tweede (wat zeker waar is), het eerste een beetje ontkracht. Een andere aanwijzing dat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt is Adam Hansen die naar een middenvoet positie toeging en niet slechter ging presteren (evenmin veranderde het hem ook niet in the second coming of Merckx ^^).
tndmbkr schreef:
di 22 jun, 2021 12:14
Toen ik begon met wielrennen, werd er erg veel aandacht besteed aan het "enkelen".
Ik geloof nog steeds dat het erg belangrijk is.
Als jij gelooft dat dit erg belangrijk is om te voorkomen dat de vraagsteller gewond raakt, zoals die het zelf zegt, leg dan vooral uit hoe het werkt! De vraag is namelijk het voorkomen van blessures, met name knieproblemen.

Groetjes,

Carl
@Carl, ik begrijp je irritatie niet.
TS heeft twee gerichte vragen gesteld over de heeldrop, en de plaats van de pedaalas.
Ik heb geen vraag gelezen over het voorkomen van knieproblemen.
tndmbkr schreef:
di 22 jun, 2021 21:06
@Carl, ik begrijp je irritatie niet.
Dan hebben we iets gemeen, want ik begrijp niet waar jij irritatie in denkt te zien. :) Lees mijn vorige bericht alsjeblieft als een hartelijke uitnodiging.
tndmbkr schreef:
di 22 jun, 2021 21:06
TS heeft twee gerichte vragen gesteld over de heeldrop, en de plaats van de pedaalas.
Ik heb geen vraag gelezen over het voorkomen van knieproblemen.
MichelKesin schreef:Ik wil er zeker van zijn dat ik de juiste vorm gebruik, zodat ik niet gewond raak, aangezien ik in het verleden knieproblemen heb gehad.
Een duidelijke vraag over heeldrop heb ik dan weer niet gezien, alleen een onduidelijke zin over wat de fietsenmaker gezegd heeft over een hiel. Het enige dat ik kan bedenken dat bedoeld kan zijn is ‘ankling’, vandaar mijn uitleg daarvan. Misschien heeft de fietsenmaker niet begrepen dat Michel het over blessurepreventie had toen hij naar traptechniek vroeg.

Groetjes,

Carl
@Carl, dank je wel dat je dit misverstand hebt recht gezet.
Het is jammer dat TS niet participeert in de discussie, en ons uitlegt hoe hij zijn topic heeft bedoeld.

Misschien dat we het nu over onze eigen knieproblemen mogen hebben, met vermelding van waar en wanneer precies die optreden ?
TS is beslist niet de enige met knieproblemen.
Een nog niet genoemd aspect van de traptechniek is de wijze van krachtzetten, is dat stoempen (alleen naar beneden duwen) of een soepele roindgaande beweging waarbij ook het opgaande been meewerkt (omhoog trekt).. Vooral als met een kliksuysyeem gewerkt wordt kan het helpen om de opgaande knie "op te tillen". De belasting worden dan verdeeld over beide benen en kan dus iets lager liggen bij gelijke snelheid.
Maar trekken aan de pedalen is niet efficienter.

'Pedaling effectiveness' (aka 'rond trappen') is een begrip dat veel gebruikt wordt: onder andere Wattbike (waar je van de pinda op je scherm een rondje moet zijn te maken) en Powercranks (zeer obscure trainingscrank waarbij de linker- en rechtercrank onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen om trekken aan het pedaal te stimuleren) hebben hun halve businessmodel eraan opgehangen. Maar een hogere 'pedaling effectiveness' geeft geen hogere metabole efficiency, maar juist een lagere.


https://www.researchgate.net/publicatio ... n_Cyclists
Als het gesprek over traptechniek gaat, wordt er zelden of nooit onderscheid gemaakt tussen het linker en het rechterbeen.
Het was mij een keer opgevallen (toen gedetailleerde vermogensmeters voor Links en Rechts nog niet bestonden), dat ik met het ene been beter kon trekken dan met het andere.
Idem voor het duwen.
Dat ging gepaard met knieproblemen in het linker been.

Steve Hogg heeft me op een gegeven moment gewezen op het verschijnsel functioneel beenlengteverschil.
Dat betekent dat je het ene been minder gemakkelijk strekt dan het andere, zonder dat je dat compenseert in je enkelen.
Nadat ik een shim van 2mm onder mijn rechter schoen had aangebracht, kwam er meer overeenstemming in de traptechniek van links en rechts.

Omdat het ene been niet gewend was om te trekken, heb ik ovale kettingbladen (Rotor) gemonteerd, waarmee ik me zelf heb geleerd om met beide benen even krachtig te trekken.

Deze aanpassingen in combinatie met pedalen met veel float (Speedplay) deden alle knieproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Inderdaad. Een jaar of twaalf geleden had ik ook klachten aan mijn ene knie. Een sportarts adviseerde me om een stukje vilt op de inlegzool ter hoogte van de bal van mijn grote teen te doen. Daarna was het probleem weg.

Diezelfde sportarts vertelde ik dat ik misselijk werd van sportdrank. Hij adviseerde me met die sportdrank te kappen en gewoon water te drinken, en bij heet, zweterig weer een theelepel keukenzout in mijn bidon te doen. Dat werkte ook.

Soms zijn simpele oplossingen uitermate effectief.
Shrek schreef:
wo 23 jun, 2021 13:47
Maar trekken aan de pedalen is niet efficienter.
Vandaar de middenvoetspositie en lagere zadelstand.

Grofweg is het idee dat je je kuiten minder gebruikt en dat je zoveel mogelijk pakt op je bovenbeenspieren en je billen, dat zijn immers de grootste en sterkste spiergroepen. Een beetje volgens het idee dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel.

Omdat we het nu ook over onze blessures mogen hebben: Ik kreeg in de loop der jaren steeds meer last van een pees die over een bursa in mijn heup liep (zogeheten ballet heup, meer buitenwaards gerichte versie van de snapping hip). Door het zadel lager te zetten en meer de middenvoet te pakken strek ik mijn been minder en dat vindt mijn heup wel zo prettig.