Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx BLT / banden / max profiel met spatborden - Forum Wereldfietser

Idworx BLT / banden / max profiel met spatborden

Hallo allen,

Op mijn Opinion BLT liggen 29 x 2.25 G-One Allround banden (de standaard versie, op de 32mm carbon velgen). Omdat ik de komende tijd veel offroad ga rijden en onderweg nogal wat stenen, doornen etc. verwacht tegen te komen ben ik aan het kijken naar banden met meer profiel en betere bescherming die nog passen onder de standaard spatborden. Ruimte voor modder, gewicht en rolweerstand zijn minder belangrijk, tubeless is wel een eis. Ik vermoed dat een Racing Ralph wel zal passen, maar wellicht zijn er betere opties die ik over het hoofd zie / is er meer mogelijk. Iemand met ervaringen, suggesties of tips?

Thx!
Volgens mij hadden Marco en Lisette Meijerink erg goede ervaringen met de Smart Sam.
Ik zou de nieuwe stijl Almotion ook wel aandurven.
De RaRa is een lichte XC band en niet per se bedoeld en geschikt voor stenige ondergrond.
Dank alvast voor de suggesties. De Racing Ralph is inderdaad een XC band maar heeft wel met wat extra profiel t.o.v. de G-One. Op de XC MTB heb ik goede ervaringen met de snakeskin versie van de Racing Ralph. Het is natuurlijk geen band voor nat weer en modder (hoeft ook niet voor een zomerband), maar i.c.m. tubeless bieden ze in mijn ervaring behoorlijk goede bescherming tegen lekrijden. Een Rocket Ron of Continental Race/X-King Protection zou ook een optie zijn, maar ik twijfel of deze goed passen met de spatborden. De komende tijd ga ik vooral fietsen in de regio Limburg / Voerstreek / Ardennen / Eifel, belangrijkste is bescherming tegen meidoorn en vuursteentjes, en zijwanden die stevig genoeg zijn om met wat lagere druk te rijden. Smart Sam heb ik nog niet naar gekeken, neem ik mee.
Op een non-BLT kun je Vittoria Mezcal in 29x2.25 kwijt op de 25mm interne breedte aluminium velgen. Vallen wel redelijk breed, maar die passen bij jou vast ook wel. 2.35 Mezcal schijnt niet heel veel breder te vallen. Voorop kun eventueel zelfs naar 29x3.0, maar met een 2.6 pak je natuurlijk ook best wat extra in breedte.

Vind ze fijner rijden dan Smart Sam, maar net als een Smart Sam ook een redelijk doorlopend profiel in het midden.

Overigens geen idee hoe het dan zou gaan met spatborden (-:
Dank Jurr. Ik heb wat reviews doorgelezen maar lekbescherming komt er niet altijd als kernkwaliteit uit, dat is voor mij wel een van de belangrijkste eisen. Ik wil in eerste instantie bij Schwalbe kijken, kennelijk gaan deze goed samen met de Idworx velgen, dat is tegenwoordig ook geen vanzelfsprekendheid meer :P
Ach, tubeless en een setje pluggen mee. ;) Zelf nooit lekgereden trouwens.
Mezcal is wel een band die ik ook nog wel eens wil proberen :D
Smart Sam is toch geen TLE?
Shadow schreef:
zo 13 jun, 2021 13:31
Mezcal is wel een band die ik ook nog wel eens wil proberen :D
Fijne band, best stil ook voor een noppenband.
Grandonneur schreef:
zo 13 jun, 2021 13:42
Smart Sam is toch geen TLE?
Ik zie het inderdaad, dan valt deze af.
Waarom? Die TLE versies zijn alleen maar nodeloos zwaar :roll:
Ik heb 4 jaar geleden zowel de destijds standaard Thunder Burt als ook de almotion op mijn BLT na een paar dagen al meermaals lekgereden. Moet er wel bij zeggen dat ik ze toen nog niet tubeless reed. Inmiddels de G-One wel tubeless en die is (voor zover merkbaar) nog nooit lek gegaan. Heb er bij toeval wel eens een grote roestige spijker uitgetrokken, maar na 1 zwieper aan het wiel zat alles weer potdicht.

Gefeliciteerd trouwens met je prachtig glimmende BLT. Groetjes van zijn oudere witte broertje
E93FB942-7EE7-437A-939F-B7D64F8AECD5.jpeg
ALL IN schreef:
zo 13 jun, 2021 16:29
Ik heb 4 jaar geleden zowel de destijds standaard Thunder Burt als ook de almotion op mijn BLT na een paar dagen al meermaals lekgereden. Moet er wel bij zeggen dat ik ze toen nog niet tubeless reed. Inmiddels de G-One wel tubeless en die is (voor zover merkbaar) nog nooit lek gegaan. Heb er bij toeval wel eens een grote roestige spijker uitgetrokken, maar na 1 zwieper aan het wiel zat alles weer potdicht.
Dank, mooie fiets!

Ik rijd zo'n 8 jaar tubeless en wil eigenlijk niet meer anders als ik offroad ga rijden, meestal kom ik na de zomer wel een of twee meidoorns of een spijkertje tegen maar nooit een band meer hoeven plakken onderweg. Misschien dat het met de tubeless G-Ones wel meevalt en ze vooral wat kwetsbaarder lijken voor iemand die gewend is op dikker MTB rubber te rijden.
Shadow schreef:
zo 13 jun, 2021 14:43
Waarom? Die TLE versies zijn alleen maar nodeloos zwaar :roll:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraag is? Waarom tubeless met TLE?
Tubeless an sich staat voor mij niet ter discussie :wink:
daiz schreef:
zo 13 jun, 2021 19:39
Shadow schreef:
zo 13 jun, 2021 14:43
Waarom? Die TLE versies zijn alleen maar nodeloos zwaar :roll:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraag is? Waarom tubeless met TLE?
Tubeless an sich staat voor mij niet ter discussie :wink:
De TLE versies zijn bij de Almotion 175 gram zwaarder, dat is meer dan 1 light binnenband :shock:
(Schwalbe SV19A die ik gebruik bv)
Ik snap de voorkeur dan ook niet?

Edit; ik zat een paar cijfertjes mis.
Regulier is inderdaad wat lichter maar ik vind de voordelen van tubeless onder de streep belangrijker dan gewichtsbesparing op de banden. Het biedt veel betere bescherming tegen lekrijden en de banden vormen tubeless veel beter als je met minder druk rijdt op wat bredere velgen (bij offroad echt een voordeel), stevige zijwanden helpen daarbij ook. En ik hoef minder reserve banden mee te nemen, dat gewicht trek ik er dus weer af ;)
Duidelijk!