Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouwen of vervangen - Forum Wereldfietser

Ombouwen of vervangen

Hoi,

Ik zou graag hulp willen in mijn afweging of het aanpassen van mijn Mountainbike Trek 8 Excaliber naar een vakantiefiets een goeie optie is dan wel mijn woon werk fiets Trek L500 te vervangen met een fiets welk ook geschikt als vakantiefiets.
Ik ontvang graag jullie kritische kijk op mijn afweging.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Ik wil in de zomer op fietsvakantie gaan waarbij ik wil kamperen
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik wil me op een "normale" manier verplaatsen, 60 tot 80 km per dag afhankelijk van omgeving
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ik nijg naar een houding rechtop welke soms afgewisseld moet kunnen worden
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Nee
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Nee, is niet direct de bedoeling
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Ik wil de fiets gebruiken om naar Rome of naar Santiago te gaan
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeervakanties

JE LICHAAMSLENGTE
186cm

JE GEWICHT
70 kg

JE LICHAAMSBOUW
Normale lichaamsbouw

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Brabant

WAT IS JE BUDGET?
Ik wil eigenlijk voorkomen dat er nog een fiets bij komt in de volle garage..
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Woon-werk verkeer 20km per dag, wielrennen twee keer per week en in de winter mountainbiken maar nog geen fietsvakanties ervaring.
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Ik nu een Trek L500 voor woon-werk, Trek Excaliber 8, en een wielrenfiets
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik heb budget om fietsonderhoud te laten doen, zelf ben ik niet echt handig maar een aantal basiszaken doe ik zelf.
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja!
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik overweeg om mijn Mountainbike aan te passen, hij is van februari 2020. Een Tubus logo expedition achterdrager en een ander stuur en stuurpen wil ik monteren.
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ja
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Mijn planning richt zich op het voorjaar 2022
tja, de excaliber, heeft die oogjes voor een bagagedrager bij de achteras? met een andere zadelklem heb je daar oogjes voor de stangen van een achterdrager. zo eentje en dan in de juiste diameter: https://www.internet-bikes.com/113644-m ... gIOX_D_BwE

deze excaliber en dan bikepacking of een frametas (bijvoorbeeld van timtas.nl ) is ook nog een optie.

welke Trek L500 heb je? (ik zie allerlei jaargangen en modellen). een ander achterwiel met meer versnellingen (Alfine 11 of Rohloff met 14 versnellingen) lijkt me ook een optie als je deze fiets als voldoende 'stevig' (voldoende stijf frame) ervaart.

ik heb geen idee hoe gehecht je bent aan welke fiets. dat lijkt me ook vrij bepalend voor je keuze welke er weg mag voor iets anders. en de Trek lijkt me het meest geschikt voor je plannen.

qua opladen onderweg: iedere maat voorwiel is om te spaken naar een naafdynamo.
hoogframe schreef:
zo 13 jun, 2021 08:48
tja, de excaliber, heeft die oogjes voor een bagagedrager bij de achteras?
Op het plaatje van versie 2021 zie ik oogjes zitten, zowel bij de as als op de bovenste achtervork: https://fietsenwarenhuis.nl/product/tre ... -uni-2021/

Wat de beste keuze is heeft nog met een paar dingen te maken:
* Op welke fiets zit je het beste als je er de hele dag op fietst. Heftige MTB's hebben soms een zit die lekker is om een paar uur flink op te fietsen maar als je op vakantie gaat zit je er meestal een uur of 5 of 6 per dag op. En in hoeverre is daar iets aan te doen? Bijvoorbeeld de fiets in de link die ik hierboven geef heeft al een heel korte voorbouw; die fiets kun je niet nog korter maken.
* Welke fiets is geschikt te maken voor de hoeveelheid bagage die je meeneemt? Geen van de twee zijn bedoeld om 25 kilo aan te hangen dus je kunt verwachten dat ze dan niet meer lekker fietsen. Geheel of gedeeltelijk bikepacking gaan is dan een goed idee; dan blijven fietsen meestal stabieler.
hoogframe schreef:
zo 13 jun, 2021 08:48
de Trek lijkt me het meest geschikt voor je plannen.
De Trek of de Trek? :wink:
Ik heb een X-Cal 8 en X-Cal 9 omgebouwd, zie ook/

viewtopic.php?f=8&t=31261&p=373067&hilit=trek#p309143

@Leon, die voorbouw is niet zo kort, dat is vooral optisch bedrog omdat het stuur rondloopt. Je kan hem draaien en/of vervangen door een korter model. Sowieso is de zit niet super sportief, het is een beetje een trimmersmodel (vergelijkbaar met onze Santos TM 2.6).

Uit ervaring kan ik aangeven dat de X-Cals uitstekend geschikt zijn om flink bagage te vervoeren(met of zonder kar^^), ze zijn heel stabiel. Ik hang zelfs een paar kilo aan de voorvork, fietst niet echt anders dan de Santos.

Het meeste werk gaat hem zitten in het verwisselen van de banden, die Bontrager velgen zijn behoorlijk aan de maat (Zeepsop en initieel flink hard pompen).
Alle bedankt voor jullie inbreng, ik ga nog me nog eens verder verdiepen in het ombouwen..
Het is natuurlijk een beetje wat je wilt. Op zich is die X-caliber een erg leuke fiets. Het ding zit ook op onderdelen prima in elkaar, naar mijn mening. Is een drager voldoende kwa ombouw, dan is het wel heel simpel (als het zoeen met nokjes is https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 8/p/23156/) of komen er zaken bij als spatborden, voordrager, starre vork, dynamo, etc. Dan wordt het een ander verhaal en zou ik sowieso die andere Trek inruilen op een 'reisfiets'.

En waarschijnlijk zit je best oké sportief, maar het bereik van ander stuur/stuurpen is natuurlijk maar beperkt. Vorkbuis al gezaagd? Als je nou substantieel rechtopper/korter wilt zitten zou ik óók die andere Trek inruilen op een 'reisfiets'.
Bedankt voor je aanvulling.

Als ik de stuurpen vervang met een ergotec stuurpen bijvoorbeeld en het stuur vervang met een freerider stuur, dan lijkt met dat de zit behoorlijk hoger/korter is of vergis ik me hierin.

Grandonneur, wat bedoel je met Vorkbuis al gezaagd?

Is het overigens verstandig om alleen met een achterdrager te gaan qua verdeling van het gewicht over de fiets?

De Trek L500 is in mijn ogen niet geschikt omdat ik het frame minder sterk/stijf lijkt.

Waarschijnlijk zal pas achteraf blijken wat de juiste keus is :wink:
Duurzaam schreef:
ma 14 jun, 2021 21:59
Is het overigens verstandig om alleen met een achterdrager te gaan qua verdeling van het gewicht over de fiets?
De Trek L500 is in mijn ogen niet geschikt omdat ik het frame minder sterk/stijf lijkt.
Waarschijnlijk zal pas achteraf blijken wat de juiste keus is :wink:
Hele volksstammen doen alles op de achterdrager, dus probeer het en monteer de dragrt op beide fietsen beladen met het gewicht wat je van plan was en als test nog meer. Dan ben je in een dagje knutselen in de situatie van achteraf. Beter dan er nog weken last van te hebben en een knagende onzekerheid of het met de andere fiets misschien beter was geweest.
Duurzaam schreef:
ma 14 jun, 2021 21:59
Als ik de stuurpen vervang met een ergotec stuurpen bijvoorbeeld en het stuur vervang met een freerider stuur, dan lijkt met dat de zit behoorlijk hoger/korter is of vergis ik me hierin.

Grandonneur, wat bedoel je met Vorkbuis al gezaagd?
-Ergotec is een prima merk, geen type. Het gaat om het volgende: wat heb je nu, bijvoorbeeld een stuurpen 90mm lang 7 graden hoek (en dan positief of negatief gemonteerd). Je kunt dan bijvoorbeeld een 70mm variant zoeken, met bijvoorbeeld 17 graden hoek.

-Ik weet niet wat een freerider stuur is, ik denk dat je bedoelt een stuur met een rise van bijvoorbeeld 30mm. Prima plan. Tegelijk kan een stuur ook meer backsweep en/of upsweep krijgen.

-Als het je huidige stuurpen vrij laag gemonteerd staat en de vorkbuis erboven is strak afgezaagd dan kun je een stuurpen niet meer hoger monteren. Als er nog spacers onder (of zelfs boven) je stuurpen steken heb je nog wat hoogte 'over' op de vorkbuis.

Al met al maken deze dingen inderdaad best een behoorlijk verschil hoor, maar het blijft binnen grenzen. Genoeg mooie sportieve toerfietsen gezien waar de eigenaar blijkbaar een minimale 15cm hoger wilde uitkomen met als resultaat een ongelukkig huwelijk tussen fiets en rijder. Verander zaken stapje voor stapje, mogelijk is 2cm verschil voor jou al heel comfortabel.
Duurzaam schreef:
ma 14 jun, 2021 21:59
Als ik de stuurpen vervang met een ergotec stuurpen bijvoorbeeld en het stuur vervang met een freerider stuur, dan lijkt met dat de zit behoorlijk hoger/korter is of vergis ik me hierin.
Ja, al is dat zoals hier al aangegeven beperkt. Hoewel ik geen fan ben is een verstelbare stuurpen in dit geval misschien wel een goed idee, want dan kan je nog een beetje spelen met de setup. Een vaste pen is zoals de naam al zegt "Vast" :wink:
Is het overigens verstandig om alleen met een achterdrager te gaan qua verdeling van het gewicht over de fiets?
Tsja... elke fiets stuurt slomer als je gewicht aan de voorvork hangt, dus ik adviseer sowieso omdat in alle gevallen te beperken tot 2-3kg per kant (fietstas+slaapzak/matje en/of andere volumineuze maar relatief lichte spullen). Wij rijden met Thule voordragers op onze verende vork (alleen op verharde weg) en dat is heel erg stabiel.

Maar wij halen er de bagage en dragers af om ze daarnaast ook gewoon in het bos te gebruiken. Als je dat niet meer doet is een vaste vork met nokken een betere oplossing.

=> Ook dan zal ombouwen goedkoper zijn dan een fiets verkopen en te vervangen. De X-Caliber is in de basis echt een heel goed platform en omdat die al in je schuur staat is je denkrichting wat mij betreft heel logisch en praktisch heel eenvoudig (en dan kijken we nog niet naar de idiote levertijden op fietsen van vandaag de dag).