Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kleine slijtage onderdelen bestellen - Forum Wereldfietser

Hoe kleine slijtage onderdelen bestellen

Ik heb een achteras van Shimano FH-M752 en het afdekrubbertje is gebarsten. Waar kan ik nu het beste beginnen met zoeken want dit soort onderdeeltjes zullen de grote webshops zeer waarschijnelijk niet verkopen. Of wel?

Hoe doen jullie dat?

In dit specifieke geval gaat het om nr 15:
53869774.png
Voor dit soort moeilijk te vinden zaken misbruik ik mijn fietsenmaker.
RikR schreef:
ma 07 jun, 2021 16:33
Ik heb een achteras van Shimano FH-M752 en het afdekrubbertje is gebarsten. Waar kan ik nu het beste beginnen met zoeken want dit soort onderdeeltjes zullen de grote webshops zeer waarschijnelijk niet verkopen. Of wel?
Niet alleen de grote webshops. Ook Shimano zelf heeft (om het zacht uit te drukken) niet altijd even betrouwbare reputatie als leverancier van vervangingsdelen.

Ik zou:

-lokale fietsenwinkel binnengaan,
-vragen of ze het nummer bij shimano willen inkloppen,
-bij negatief resultaat de grabbelbak in het magazijn erbij pakken,
-bij negatief resultaat kijken of je de gehele naaf ergens in oude voorraad voor onderdelen vinden kan (zo zie je deze in Finland voor €17 voorbij komen, kost je 15 seconden van je tijd, https://www.rczbikeshop.com/finland/shi ... 2bzls.html ),
-bij negatief resultaat een ander naafje kopen en met een nieuw wiel weer fris en fruitig op pad.
https://www.bike-components.de/

Heeft mij twee afdekkapjes voor XT shifters geleverd voor 2 euro per stuk. Meeste webwinkels en fietsenmakers hebben niet zoveel zin om dit voor je te bestellen. Er was zelfs een echte Fietsenmaker die zei “ga dat maar online bestellen”

Ik zou zoeken op y-3ac 04000 en kijken of je een website vind die je vertrouwd.
Grandonneur schreef:
ma 07 jun, 2021 17:26
[...]

Finland

[...]https://www.rczbikeshop.com

[...]
RCZ is Luxemburgs en heeft websites in
veel talen. Geen haast hebben maar wel goedkoop (-:

Veel restpartijen van fietsfabrikanten bijvoorbeeld.

Maar verkijk je er niet op als je bijvoorbeeld 2 maanden op een verende voorvork moet wachten ;)
Ik heb jullie reacties gebruikt om iets te vinden via het web. De tip van een onderdeel in Finland via RCZbikes: wanneer je een andere taal kiest dan komt de aanbieding niet meer naar voren; mijn Fins is een beetje roestig dus ik laat dat even zo :)

Verder is er niet veel te vinden, ook niet via Shimano.com. Ben toch wel een uurtje zoet geweest. Fietsenmaker (Shimano dealer Kramer in Sliedrecht) zal ik morgen bellen. Als die ook niet kan helpen dan moet ik mijn standpunt van de voordelen van A-merken ietwat gaan bijschaven inzake nabestellingen :(

Maar even goed, het gaat dus om een rubber kapje. Het zal wel een functie hebben maar ik weet niet of op termijn termieten mijn wielas gaan opvreten. Omdat ik deze fiets als "uitprobeerfiets" heb aangeschaft (misschien doven mijn mooie fietsplannen wel uit) wil ik natuurlijk geen onnodige kosten maken.

Maar stel dat ik de achternaaf zou vervangen, wat is dan de meest geschikte familie? Nu is het een XT. Zo te zien is dat meer een MB gerelateerd product. Is voor trekking fietsen (ik heb een Koga randonneur uit 2007) een typische andere familie beschikbaar?
Je zou ook nog een gebruikte naaf of wiel kunnen proberen te vinden met dezelfde afdekking als nieuw lastig wordt. Op marktplaats bijvoorbeeld.

RikR schreef:
ma 07 jun, 2021 19:38

Maar stel dat ik de achternaaf zou vervangen, wat is dan de meest geschikte familie? Nu is het een XT. Zo te zien is dat meer een MB gerelateerd product. Is voor trekking fietsen (ik heb een Koga randonneur uit 2007) een typische andere familie beschikbaar?
Pak een 36 spaaks LX naaf, goede spaken, messing nippels, een goede kwaliteit velg, en iemand die weet weet wat 'ie ermee moet doen ;)

Bike4Travel heeft zo bijvoorbeeld handgespaakte wielen in de webshop staan, maar je kunt ook je favoriete wielbouwer bij jou in de buurt vragen.

Zelf zou ik gelijk een schijfrem compatible naafje nemen, om zo eventueel in een volgende fiets 'm ook nog te kunnen gebruiken tot je weer overstapt naaf een disc-only velg.

Meer premium zou je bijvoorbeeld naar een Hope Pro4 naaf kunnen kijken.
Dus uiteindelijk geef je een top voor een naaf van ruim 200 euro om iemand te helpen met een barst in een rubbertje. :roll:
Dan zou ik het gewoon vertikken want waarschijnlijk zou dat wiel het nog lang doen helemaal zonder dat rubbertje. (mits de lagering nu nog goed is)
Je naaf doet het ook prima zonder dat rubbertje.
Hele volksstammen rijden zonder omdat ze het ooit kwijt geraakt zijn met schoonmaken
Leon schreef: Dus uiteindelijk geef je een top voor een naaf van ruim 200 euro om iemand te helpen met een barst in een rubbertje.
Ik snap je opmerking maar het antwoord ligt in lijn met mijn hypothetisch vraagstuk "what if ..." .
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 20:05
Dus uiteindelijk geef je een top voor een naaf van ruim 200 euro om iemand te helpen met een barst in een rubbertje. :roll:
Nee hoor, ik geef hem antwoord op zijn vraag welke naaf indien hij die wil vervangen. Omdat hij dat vroeg, zoals te zien in de quote.
M276 schreef:
ma 07 jun, 2021 20:10
Je naaf doet het ook prima zonder dat rubbertje.
Hele volksstammen rijden zonder omdat ze het ooit kwijt geraakt zijn met schoonmaken
Goed om te weten.
Maar ondertussen baal ik er wel van dat dat dingetje niet snel te bestellen is. Nu dit onbelangrijke rubbertje, maar de volgende keer als iets belangrijkers stuk is. Dit is denk ik een typisch verschijnsel van de "koop maar weer nieuw wereld".
Jurr schreef:
ma 07 jun, 2021 19:57
...
Pak een 36 spaaks LX naaf, goede spaken, messing nippels, een goede kwaliteit velg, en iemand die weet weet wat 'ie ermee moet doen ;)

Bike4Travel heeft zo bijvoorbeeld handgespaakte wielen in de webshop staan, maar je kunt ook je favoriete wielbouwer bij jou in de buurt vragen.

...
Is er een reden die ik niet ken waarom je naast een nieuwe naaf gelijk een compleet achterwiel laat bouwen?
Jurr schreef:
ma 07 jun, 2021 20:15
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 20:05
Dus uiteindelijk geef je een top voor een naaf van ruim 200 euro om iemand te helpen met een barst in een rubbertje. :roll:
Nee hoor, ik geef hem antwoord op zijn vraag welke naaf indien hij die wil vervangen. Omdat hij dat vroeg, zoals te zien in de quote.
Een gewoon Deorenaafje had misschien ook gekund? Met wat geluk past het rubbertje daarvan op de huidige xt...
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 20:22
Een gewoon Deorenaafje had misschien ook gekund? Met wat geluk past het rubbertje daarvan op de huidige xt...
Daar begon ik mijn posting toch mee, Leon? Lees maar eens terug:

Jurr schreef:
ma 07 jun, 2021 19:57
Je zou ook nog een gebruikte naaf of wiel kunnen proberen te vinden met dezelfde afdekking als nieuw lastig wordt. Op marktplaats bijvoorbeeld.
Gaf ik 'm als eerste suggestie. Voor als het lastig zou worden om het rubberen ding los te bestellen. En daarna ging ik verder in op deze vraag in dezelfde posting:

RikR schreef:
ma 07 jun, 2021 19:38

Maar stel dat ik de achternaaf zou vervangen

[...]

Waarna ik een op dit forum algemeen geaccepteerd prima en betaalbare Shimano Deore LX naaf voorstel.

En dan pas afsluit met premium Brits. En ja, dat is duurder.
RikR schreef:
ma 07 jun, 2021 20:22

Is er een reden die ik niet ken waarom je naast een nieuwe naaf gelijk een compleet achterwiel laat bouwen?
Degene die je 'm laat bouwen is best een belangrijke component. Arbeid is vaak ook kostbaarder dan een naaf en een velg.

En met velgremmen is een velg een slijtage onderdeel. Remblokken slijten samen met vuil de remranden van de velg tot deze steeds dunner en hol worden. Uiteindelijk dusdanig dun dat je binnenband er graag door naar buiten gaat willen:
Screenshot_20210607-205447_WhatsApp.jpg
Het is naar mijn mening zonde van die arbeid om dan een velg niet te vervangen, tenzij je velg echt nog in nieuwstaat zou zijn.

Dit ervan uitgaande dat je het uit gaat besteden bij een fietsenwinkel met bijbehorend werkplaatstarief.

Met mensen die thuis voor je spaken kun je de arbeid soms nog wel naar beneden krijgen, en als je het zelf kunt die kosten van de arbeid zelfs wegstrepen. Dan zul je eerder andere keuzes kunnen maken, omdat je dan nog puur het materiaal over houdt.
RikR schreef:
ma 07 jun, 2021 19:38
Fietsenmaker (Shimano dealer Kramer in Sliedrecht) zal ik morgen bellen. Als die ook niet kan helpen dan moet ik mijn standpunt van de voordelen van A-merken ietwat gaan bijschaven inzake nabestellingen :(
Die fietsenmaker zal je hoogst waarschijnlijk ook niet kunnen helpen, Shimano heeft zoveel verschillende naven uitgebracht dat het vrijwel onmogelijk is om onderdelen te vinden, ze leveren dan ook nog slecht. Stock bijhouden is onbegonnen werk voor een fietsenmaker.

Voor de laatste drie paar wielen die ik gemaakt heb ben ik overgestapt op DT Swiss naven omdat die wel te onderhouden zijn, in tegenstelling tot (oude) Shimano naven waar het stilaan onmogelijk wordt om nog conussen te vinden. Maar dan zit je in een andere prijscategorie.
Rustig, rustig RikR…..
Je hebt vandaag een bericht om 16:33 gepost en er heeft nog niemand spontaan zo'n rubbertje voor je gevonden en je gaat je al ongerust maken.
Morgen bel je de 2 Shimano service centra (goede ervaringen mee) bij jouw in de buurt (zelf even op de Shimano site opzoeken). Die kunnen checken of het nog los leverbaar is en of er alternatieven zijn. Anders welkom in de wondere wereld van Shimano waar sommige onderdelen elk jaar veranderen en sommige onderdelen eindeloos leverbaar zijn, maar dan wel weer onder een ander onderdeelnummer. Alleen de echte Shimanofielen kunnen het nog bijbenen. Heb zelf pas 1 keer een grote teleurstelling met Shimano gehad en het verder altijd meteen of na hardnekkig zoeken kunnen oplossen. Zoeken als in: webshops mailen, fietsenmakers bellen en overal waar ik kwam binnenlopen, fiets kringlopen bezoeken, eindeloos googelen, handelaren bellen enz. Het mooist was toen iemand een gesealde zak met 100 van die New Old Stock onderdeeltjes die ik zocht ergens uit het magazijn voor me opentrok…..

https://www.cyclebasket.com/m9b0s498p24 ... ubber_Seal
zou voor de FH-M752 geschikt moeten zijn maar heeft een ander onderdeelnummer. Je kunt ook meteen zien op welke naven dit rubber nog meer zit.

Het idee van Grandonneur om een complete as set te kopen is ook niet verkeerd: hoef je niet te zoeken naar nieuwe conussen als de huidige ooit versleten zijn ;-)
Jurr schreef:
ma 07 jun, 2021 20:33
En dan pas afsluit met premium Brits. En ja, dat is duurder.
Voor een oude fiets zou ik eerder aan iets (nog) goedkopers denken dan aan iets duurders.
Als eerste: kan je het rubber niet gewoon plakken met wat solutie, ik denk dat dat rubber ook gewoon vulkaniseert.

Ten tweede: ik denk dat ik wel zo'n kapje heb liggen, van een aan gort gereden LX naaf. Volgens mij zijn die rubbers de afgelopen 20 jaar nauwelijks veranderd en gewoon uitwisselbaar. Ik zal even graven in mijn niet-weggooien-doos.