Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke (verhouding) tandwielkransjes gebruiken in de bergen? - Forum Wereldfietser

welke (verhouding) tandwielkransjes gebruiken in de bergen?

Ik heb een nogal concrete vraag rondom de te gebruiken tandwiel(kransjes) voor en achter, in de bergen.

.
Ik ben 68 en rijd sinds ruim 1 jaar naar alle tevredenheid met mijn Koga Signature met Rohloff-naaf en Gates Belt. Ik rijd per week minstens 2x een tocht van 60 km en daarnaast per week zo'n 100km. Ik rijd in Nederland gemiddeld ruim 20 km per uur . Mijn tandwiel achter =19 en voor =50. De Gates CDX (carbon drive) belt =T 120

Vorig jaar heb ik vanaf Plateau van Langres de Maasroute gereden, en dat viel mij toch nogal tegen. Ok, ik was natuurlijk niet erg getraind, geen hellingen gewend, en had (vast teveel) bagage bij me, ook voor verblijf op campings.
Boven de (wat langer aanhoudende ) helling van 7 % werd het lopen geblazen.

Komende maand wil ik de Rijn (Rhein-Route 25) van Zwitserland naar Noordzee gaan fietsen. Doel is uiteraard om in de 1 versnelling wel te kunnen blijven fietsen.
Al is één keer moeten lopen ook geen ramp, maar toch....liever geen 5 keer op één dag natuurlijk.

Herkent iemand bovenstaande? Of heb je anderszins ervaring met het wisselen van de Rohloff tandwiel(kransjes voor in de bergen?
Welke verhouding zou mij het best passen?
(Ik realiseer me uiteraard dat ik me de kransjes en een bijpassende belt zal moeten aanschaffen)?

Alvast bij voorbaat bedankt voor de goede raad!
Ik zou kiezen voor 48 x 22
Eens met Bert, of nog lichter indien mogelijk.
Ik heb de mijne gewoon zo licht als Rohloff toelaat vertand. Dan maar niet meetrappen in de snellere afdalingen, helaas ;)

Da's bij mij dan met ketting, hoe zich dat vertaalt naar riemaandrijving met de beschikbare tandwielen en riemlengtes zul je even moeten kijken. Voor niet-tandemgebruik voor rijders onder de 100 kilo zit je dan als limiet op een verhouding van 1.9 meen ik.
Eerst en vooral gelukwensen met je eerste lange fietstocht.
Als je meer tochten gaat maken, zul je ontdekken dat die Maasroute niet opvallend zwaar is (hoewel je van zuid naar noord soms best een gemene helling tegenkom, bijvoorbeeld voor Neufchâteau).
Die 48 x 22 is ongeveer 20 % lichter dan wat je nu hebt. Dat maakt meteen een flink verschil, hoewel nog lichter gaan (als dat kan) me geen slecht idee lijkt.
En bagage thuislaten is vanzelfsprekend altijd goed.
Jurr schreef:
zo 06 jun, 2021 20:11
zo licht als Rohloff toelaat
Eerdere discussies van deze strekking gevolgd hebben is dat ook mijn idee.
Bij Santos is 55 x 22 tands medium licht, je hebt kans dat je een 22 tands achter kan plaatsen zonder ook de riem te moeten vervangen.

Kan je zelf makkelijk uitrekenen, meet de lengte tussen hard trapas en achteras en vul dat hier in https://www.gatescarbondrive.com/Apps/D ... index.html samen met je tandwiel verhoudingen
Ik moet zeggen dat ik met verhouding 50/20 in de eerste versnelling zowat omviel op steile klimmen (20%). De pedalen kreeg ik enigszins rond, maar tegelijk moest ik ook flink sturen om er nog op te blijven zitten. De beste techniek was toch te zigzaggen.

Tot 45 km/u kan ik meetrappen.
Lichtste bij Rohloff is 46/22T(riem 120T) - kan ik aanraden is in NL snel genoeg voor mij althans en voor de topic starter ook zo te lezen. En geeft in heuvels/ bergen lekker licht trappen - helaas zoals Jurr al aangeeft niet meetrappen naar beneden maar dat offer ik graag op voor het veel lichter naar boven trappen.

Bij 46/22 heb je ook een nieuwe riem nodig.
Inge1 schreef:
ma 07 jun, 2021 06:35
helaas zoals Jurr al aangeeft niet meetrappen naar beneden maar dat offer ik graag op voor het veel lichter naar boven trappen.
Nou, ik verlang af en toe toch na de 14 best naar die 15, 16, 17 en 18 ;)

Maar ach, dan had 't maar Pinion moeten worden ;)

Of een derailleur met grotere range natuurlijk. Geen idee of dat kan eigenlijk. Niet op mijn frame in ieder geval, want ach... anders kunnen de banden voor mij niet meer breed genoeg (-:
Als (langdurig) 7% met 50-19 al een flink probleem geeft zou ik eerder nog voor 46-22 gaan. Kans is groot dat je de riem dan nog kan hergebruiken (scheelt maar 4 mm qua chainstay-length). 48-tands is bij de Gates-calculator geen optie dus geen idee of deze geleverd wordt.
En/of post hier eens mee:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Misschien kan er nog wel aan de bagage geschaafd worden zodat er minder kilo's mee de berg op moeten (-:
Aan de ene kant, als je van 50-19 naar 46-22 gaat dan wordt je nieuwe 3 je huidige 1. Krijg je dus twee lichtere versnellingen erbij. Aan de andere kant, met 60rpm rijd je nu 6km/u in je lichtste versnelling, dat zakt dan naar iets onder 5km/u.


De vraag is: kun je met 5km/u wél langer door blijven fietsen. Is je beperking bijvoorbeeld het vermogen om de trappers nog rond te krijgen, dan zou het een (beperkt) verschil kunnen maken: moet het maar net een klim zijn die met 6km/u net niet meer gaat maar met 5km/u net nog wel, kwa benen.
Of is de beperking bijvoorbeeld het uithoudingsvermogen. Stel je klimt alles 20% langzamer dan duurt de klim ook een stuk langer.
Of is de beperking bijvoorbeeld de kunst om met zulke lage snelheden überhaupt te kunnen blijven fietsen, dus meer een zaak van controle dan van beenkracht. Dan wordt het lastiger op nog lagere snelheid.

(Of wordt het lastig door pijntjes, eten/drinken, spierkrampen, polsen/schouders, warmte, mindset, zachte banden, ...,)


Dus dat is best interessant om voor jezelf te kunnen duiden :)
Je moet eigenlijk weten welk vermogen je gedurende een kwartier kan volhouden, en dan kan je gaan uitrekenen welke snelheid daar bij hoort bij een helling van 15%. (en dus ook met welk gewicht je onderweg bent).
Steilere hellingen zijn een pak korter, of het gaat over een stukje van 100m.
Als je die snelheid kent, dan kan je kijken welke trapfrequentie daar bij hoort, en dan kom je op een verhouding uit.

Laat ons eens kijken wat we met een paar aannames kunnen doen.
Normaal fitte fietser : 150W
Totaal gewicht 120 kg (fiets, fietser, baggage)
Helling van 15%

P= FxV (vermogen = kracht (N) x snelheid (m/s)
F= 120 x9.81 x 0,15 = 176 N (maar om de wrijvingsverliezen - wind etc te compenseren tellen we er nog 10-15% bij) dus we komen bij 200N uit.

150= 200 x v
v (snelheid) = 0,75m/s = 2.7 km/h = 45 meter/minuut
Laat ons aan nemen dat we 60 RPM nodig hebben om niet om te vallen en om een beetje soepel te rijden, dan komen we aan een afstand van 45/60 meter per trapomwenteling: 0,75m
Dat is héél kort...
https://www.rohloff.de/fileadmin/user_u ... cts.nl.pdf

In dit document vind ik dat in de kleinste verhouding en met tandwielen 40 -16 op een 26' wiel je al aan 1.44m zit.
Wil je dat dus rond krijgen, dan moet je een vermogen van 300W leveren om toch die 60 RPM te draaien, maar je gaat wel 5.4km/h.

Ik denk eerlijk... als je die helling van 20% tegen komt, dat je gewoon moet af stappen en duwen. Zo lang kan die niet zijn...
Ik vind dat die 60rpm wel heel erg laag ligt. Vermoed dat ergens tussen de 80 en 90 rpm reëler is
Ik vind 60 voor in een steile klim behoorlijk realistisch als uitgangspunt.

Mijn (en ik denk ook jullie) conclusie blijft hetzelfde: neem het lichtste verzet dat mogelijk is.
(En neem niet te veel spul mee plus zorg dat je banden soepel en hard zijn)
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 10:22
Ik vind 60 voor in een steile klim behoorlijk realistisch als uitgangspunt.
Ik ook. Als ik het goed voor heb, rij je met een 48 x 22 bij 90 omwentelingen ongeveer 7 km/u in de kleinste versnelling van een Rohloff. Dat vind ik best flink op een steile of lange helling met een vol bepakte vakantiefiets.
Zoals al eerder opgemerkt: zo klein gaan als technisch kan, en niet te veel bagage meenemen.
't is ook een beetje wat het je waard is, zo'n voor- en achtertandwiel voor iets van €200? om 5 in plaats van 6 te kunnen blijven rijden, op die ene klim waar dat het verschil maakt?

Er is nog een praktisch punt om rekening mee te houden: is het leverbaar. quick scan bij B4T zie ik geen cdx tandwielen achter en 46 vóór ook niet, bij Rose 22/46 met 6 weken levertijd (maar of je het dan ook hebt?). TS wil deze maand weg.
Grandonneur schreef:
ma 07 jun, 2021 10:47

Er is nog een praktisch punt om rekening mee te houden: is het leverbaar. quick scan bij B4T zie ik geen cdx tandwielen achter en 46 vóór ook niet, bij Rose 22/46 met 6 weken levertijd (maar of je het dan ook hebt?). TS wil deze maand weg.
Misschien een ketting overwegen? :)

;)
Jurr schreef:
ma 07 jun, 2021 10:56
Grandonneur schreef:
ma 07 jun, 2021 10:47

Er is nog een praktisch punt om rekening mee te houden: is het leverbaar. quick scan bij B4T zie ik geen cdx tandwielen achter en 46 vóór ook niet, bij Rose 22/46 met 6 weken levertijd (maar of je het dan ook hebt?). TS wil deze maand weg.
Misschien een ketting overwegen? :)

;)
inkoppertje: en een derailleur :wink: