Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke (verhouding) tandwielkransjes gebruiken in de bergen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke (verhouding) tandwielkransjes gebruiken in de bergen?

Ik ben ook wel benieuwd naar wat er dan niet past: ik neem aan dat je huidige belt dus niet past bij de geleverde tandwielen?

Ikzelf ben (enkele maanden terug alweer) gekomen met deze vraag over tandwielverhoudingen en bijpassende belt in de bergen. Ik dacht dat er best veel info is vermeld over die verhoudingen en de belt die daar bij past. Iets anders is dan weer of het geheel vervolgens bij jou past, vooral in de bergen! Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de verhouding 39-voor 21-achter. Maar ik heb er ook een passende belt die de fietsenmaker zelf adviseerde. Ik heb het hem ook gewoon laten bestellen en maken. Duur, dat wel. Maar ik heb er UITSTEKEND mee gefietst vanuit de Alpen, de Rijn langs en naar huis. Niet één smetje, wat fietsen betreft. En ik kan er nu, terug in Nederland ook heel goed mee vooruit. Al heb ik aan de bovenkant niet héél veel over (Rohloff systeem) dus ik rijd normaal 11 of 12. maar met die 13-14 nog als extra kan ik goed voorruit! Ik ben uiteindelijk dus, met jullie hulp èn de fietsenmaker heel blij met de oplossing/uitkomst! :lol:
Jurr schreef:
do 19 aug, 2021 18:49
Wat past er niet dan, en waardoor?
Geen idee, misschien de steek? Ze gingen er niet verder op in.

Overigens net weer een telefoontje gehad. De LBS (o.a. Koga-dealer) heeft het gereedschap niet om Gates schroeftandwielen van een Rohloff te verwijderen (terwijl Koga ze zelf nu wel zo levert). Dat moet nu dus ook besteld worden. Handig want ik had al maanden per mail én aan de balie aangegeven waar het om ging. Zucht...

Tja de volgende "deskundige" LBS ligt heel wat verder weg of in Duitsland (communiceert toch wat lastiger ;)). Toch maar de volgende keer een ander proberen denk ik....
Misschien krans met 5 bouten ipv 4?
Fedor schreef:
do 19 aug, 2021 19:28
De LBS...
Wat is een 'LBS'?
Flix schreef:
do 19 aug, 2021 20:25

Wat is een 'LBS'?
Local Bike Shop
https://en.wikipedia.org/wiki/Local_bike_shop

Edit: overbodig, antwoord was al gegeven.
In goed Nederlands ook wel LFB genoemd.
Bedankt.
Wel een rare afkorting voor een tekst in het Nederlands. Een FM dus (=fietsenmaker).
Die B komt door ervaringen als die van Fedor, die niet zeldzaam zijn.
Mijn excuses, ik dacht dat LBS een bekendere term dan FM of LFB was.
FM zit toch op de radio?

LFB ken ik alleen als LF1B, langs de Noordzeekust destijds.
Een soort vakjargon voor fietsfanaten. ;-)