Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke (verhouding) tandwielkransjes gebruiken in de bergen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke (verhouding) tandwielkransjes gebruiken in de bergen?

Je zou kunnen beginnen met de achterkrans vervangen door 22T als dat kan, en indien je de riem kan behouden. Dan bekom je 50/22 ipv 50/19. En dan ondervinden of dat volstaat.

Als dat niet genoeg verschil maakt, later de voorkrans vervangen door 46T en de riem tegelijk ook vervangen. Dan heb je 46/22 wat een goed bergverzet is.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het verschil tss 50/22 en 46/22 goed merkbaar is. Versnelling 1 met 50/22 wordt ongeveer versnelling 3 met 46/22.
42/22 is de lichtste combinatie die is toegestaan zolang je onder de 100 kg bent. Dit is wat ik zou kiezen als het frame er ruimte voor heeft, of misschien een heel klein beetje zwaarder, maar niet veel. Je kunt zowel achter als voor iets kleiner nemen natuurlijk, maar dat loopt wat minder mooi en slijt harder.
Inge1 schreef:
ma 07 jun, 2021 06:35
Lichtste bij Rohloff is 46/22T(riem 120T) - kan ik aanraden is in NL snel genoeg voor mij althans en voor de topic starter ook zo te lezen. En geeft in heuvels/ bergen lekker licht trappen - helaas zoals Jurr al aangeeft niet meetrappen naar beneden maar dat offer ik graag op voor het veel lichter naar boven trappen.

Bij 46/22 heb je ook een nieuwe riem nodig.
Hey Inge, dank voor je reply op mijn post.
Je schrijft in bovenstaand bericht "46/22 (riem 120T)"
Je schrijft ook: bij 46/22 heb je een nieuwe riem nodig"
Maar die Belt T120 gebruik ik juist in mijn huidige tandwiel verhouding 19/50.
Betekent dat dan dat ik dus juist géén nieuwe belt meer nodig heb? :)
Beste mensen,

het is hartverwarmend zoveel positieve en deskundige respons te krijgen op mijn uitgezette vraag! Allen, dank daarvoor!

Ik heb inmiddels gekozen voor de tandwielen 22+46 en deze besteld: gelukkig waren ze nog te krijgen! (bij BBikes en HollandBikeshop)

Onduidelijk is voor mij nu nog welke Gates CDX belt past bij deze verhouding.
Ik zie dat de lengte van tandwielmidden tot tandwielmidden (Chainstay-length) daarbij een belangrijke factor is op de Gates Bicycle Calculator
(Ik heb die meting-uitslag bijgevoegd als bijlage.)

Vraag: hoeveel mm mag je afwijken van de gemeten Chainstay-length, weet iemand dat?
Bij mij is de length 467,09 mm. En de Gates-calculator geeft bij 46/22 tandwielen een 120-tands belt aan bij een Length van 471.13 mm
is dat verschil acceptabel?

Bijlagen

In dit filmpje zie je hoe de riem wordt gespannen bij een excentrische as. Door het principe van deze as is er dus wat speling voor de lengte van de riem.
Dat ligt eraan hoeveel stelruimte je EBB nog over heeft (of sliders of hoe je je riem ook spant)
Mijn eigen ervaring en berekening.
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG
Van 17 naar 21 is een wereld van verschil.
Voorheen moest ik bij iedere col regelmatig van de fiets af.
Allemaal nét te zwaar.
Nu stap ik ook af, maar niet meer omdat ik niet anders kan.
Er zijn 2 versnellingen laag bijgekomen en 2 versnellingen hoog weg.
nicolevelo schreef:
di 08 jun, 2021 22:52
In dit filmpje zie je hoe de riem wordt gespannen bij een excentrische as. Door het principe van deze as is er dus wat speling voor de lengte van de riem.
En bij de Koga zou dat waarschijnlijk voldoende moeten zijn (iig bij een 57cm-frame) om van 50/19 naar 46/22 te gaan met de 120t-riem.
Goed nieuws, Fedor, bedankt!!

Ik ga ervoor om de T120 belt te kunnen behouden! Mede om dat er een enorme wachttijd zit op (een aantal maten) Gates-cdx belts! :D
Ook ik wil nog wel een ‘tandje’ lichter. Ben op de Avaghon S28 al van 55-22 naar 50-22 gegaan en daarbij ook andere riem.
Nu ligt er een T 120 op.

Heb ik het goed begrepen dat het te doen moet zijn om alleen een nieuw tandwiel met 46 tandjes erop te zetten? De riem T 120 zou dan gewoon moeten passen?

Groet Anja.
Een belletje naar b4t is de meest betrouwbare manier om te weten welke riemlengte je voor 46/22 op je Avaghon nodig hebt.
Oké.
Het maakt dus blijkbaar uit welke fiets je hebt?
Anja
Ja :D

De gates calulator geeft de volgende afstanden tussen de centers (van de trapas en het achterwiel):
50/19/120 467.2 mm
50/22/120 459.5 mm
46/22/120 471.2 mm

Van 50/22 naar 46/22 bij een 120 tands riem heb je dus 1.17 cm extra afstand tussen die twee nodig. En dan daarna nog wat ruimte om later te kunnen spannen als door het gebruik het geheel slijt.

Bij 46/22/118 geeft de calculator 460.2 mm als afstand. Slechts 0.7 mm meer maar of 120 bij jouw past kan ik vanaf mijn scherm niet zien.
Duidelijk.

Bedankt voor het antwoord
Anja
De Gates CDX 46 4 gaats tandwielen zijn in Nederland behoorlijk uitverkocht.

Ik kwam er nog een paar op het spoor en ontdekte ook dat er 2 verschillende modellen zijn, maar bij de specificaties lijkt het het zelfde.
Heeft iemand enig idee óf er verschil is, zie ik iets over het hoofd?

Ik heb nu een tandwiel (50) welke lijkt op die van
Hollandbikeshop.

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... MIEALw_wcB

Bij Hagemeijer hebben ze de andere variant.

https://www.hagemeijer.nl/product/4260510062363

Hagemeijer importeert zelf uit Amerika en vertelde dat hij er nu rustig 130-140 euro voor durft te vragen :shock:
Ze staan op de website voor 95 euro maar hij gaf aan dat ik zou moeten bij betalen als ik bestel!!

Bikefeeling in Oudenbosch heeft ook dit tandwiel op de website staan maar gaf aan het niet op voorraad te hebben en als ze het wel hebben het voor eigen cliënten te gebruiken. Bestellen kan niet! Voor oktober/november komen er geen nieuwe leveringen uit de VS.

Bike4travel gaf aan dat het maanden kan duren voor er nieuwe voorraden komen.

Voorlopig laat ik het maar even rusten!
Groet Anja
Dat eerste tandwiel is een EXP versie. Die zou slijtvaster zijn.
Hier ook een tevreden fietser die is overgetapt van 55x22 naar 46x22 op een Santos. Versnellingen 12, 13 en 14 gebruikte we in de praktijk bijna nooit. Zelfs in Nederland (rondom nijmegen en limburgse heuvels) was de 55x22 voor ons te zwaar en 46T geeft je meer ruimte om lichter te trappen, heuvel en berg op.

met de versnelling calculator zie je het verschil tussen de 55 en 46 tandwiel.
versnelling.png
http://www.gear-calculator.com/#KB=22,3 ... =2160&SL=2

En als ik de levertijden lees, blij dat ik in januari dit jaar al de 46T CDX-EXP tandwielen heb besteld Deze zijn in april geleverd
Dit wordt lang wachten…..
Voorlopig geen bergen in het verschiet

Anja
Fiets staat nu bij de LBS voor ombouwen naar 46/22 (ipv 50/20, zo zou ik de riem kunnen behouden). Na 2 maanden wachttijd op een 46-tands (die zij besteld hebben). Blijkt hij niet te passen :cry: . Ze hebben nu een spoedbestelling uitstaan maar of dat gaat werken... anders maar weer terugbouwen en de komende maanden blijven stampen...
Wat past er niet dan, en waardoor?