Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht hybride - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht hybride

Hoi,

Ik fiets nu al een jaar of 8 op een Giant Aero Rs1. Erg lichte fiets (12 kg) en er kan bagage op maar ook niet teveel echter ben al met tentje en alles naar Parijs gefietst en dat ging goed.

Ben toe aan iets anders, wielnaven zijn versleten en hij is redelijk op. Iemand tips voor een vergelijkbare lichte fiets? Dus niet de zwaardere trekkingfietsen... Ik zag wel een randonneur van VSF op internet erg mooi maar ben bang dat het beugelstuur te laag is en ik rugklachten krijg.
Dezer dagen heb je de erg bruikbare categorie van de gravel bikes.
Wim schreef:de gravel bikes
TS schrijft dat hij/zij twijfelt bij een beugelstuur. Excuus als ik het fout heb, maar een gravelracer, belachelijke term overigens, heeft dat toch als basiskenmerk.
Peter Molog schreef:
di 01 jun, 2021 18:23
een gravelracer, belachelijke term overigens,
Nee, flared dropbar rigid mtb met smalle banden bekt een stuk lekkerder :lol:

Zo'n fiets heeft trouwens wel niet vaak montageopties voor dingen. Of verlichting. etc. Zou eerder bij willekeurige merken het subje 'hybride' (veel betere titel natuurlijk) doorbladeren maar dat hoeven wij toch niet voor TS te doen.
"Vergelijkbaar met zijn huidige fiets" is ook wel supervaag, helemaal omdat zijn huidige fiets het midden houdt tussen vanalles en nog wat.
Weinig extra info ook. Waar is die checklist ook alweer?

Edit, hier: viewtopic.php?f=8&t=18057#start

Fijn zo'n sticky onderwerp.

Oeps. Niet. Sorry.

Kennelijk is dit forum verlaten en zijn er alleen nog maar wat gekke fotospeurders.
Nee een gravelbike gaat het niet worden al zou ik die graag willen hebben naast mijn drie racefietsen..echter ik heb al wat sites bekeken, Giant , VSF Rabeneick en veel is uitverkocht ook nog eens. En idd die Giant valt overal tussen in. En de hyperlink naar de checklist doet het niet, dus nog stickyer...

Ik ga nog verder kijken en tips zijn natuurlijk altijd welkom. Of iemand moet een Giant RS1 in zeer goede staat/nieuwstaat hebben. Maat L of XL. Ik heb nu L. Echter de VSF spreekt me wel aan. Mischien met een verstelbare stuurpen...
Jouw Giant lijkt me prima als gravelbike.
Is opknappen geen optie? Wat scheelt er allemaal aan? Hoeveel km is hij oud?
Helaas is opknappen op dit moment net als iets nieuws kopen lastig i.v.m. schaarste.
Hier is de fiets die je zoekt (?)

https://akershoekfietsen.nl/giant-aero-rs1-xl-e-495/
"ben bang dat het beugelstuur te laag is", maar er zijn toch ook racebochten die minder laag zijn?
Peter Molog schreef:
di 01 jun, 2021 18:23
Wim schreef:de gravel bikes
TS schrijft dat hij/zij twijfelt bij een beugelstuur. Excuus als ik het fout heb, maar een gravelracer, belachelijke term overigens, heeft dat toch als basiskenmerk.
Here Are The 18 BEST Flat Bar Gravel Bikes For 2021 - CyclingAbout.com

Maar noem het gewoon een gravelbike. Een gravelracer zal eerder richting een cyclocross fiets gaan en wordt inderdaad vaak met racestuur geleverd.

En waar een Koga BeachRacer inderdaad een racestuur heeft, is de Pro-versie (meer gericht op racen) er alleen met recht stuur. En beide modellen zie ik met grote regelmaat op Marktplaats langskomen.
Dank voor de reacties. Ik zoek geen gravelbike. Ik heb al een leuke fiets gezien de VSF TX800. Die lijkt me zeer geschikt. Nu eens kijken of hij nog te verkrijgen i!
Let op de lengte van VSF's, niet op de genoemde framehoogte. Als de fietsenmaker zegt dat je een bepaalde maat moet hebben let dan toch op de lengte. Ik heb met mijn 185 cm lijf een maat '52' VSF T-400 en ik ben er blij mee.
Voor de maatvoering van de diverse VSF's zie https://www.fahrradmanufaktur.de/de/rahmengeometrie.php
Herkenbare zoektocht, een lichte trekkingfiets, na een Giant Light Tourer.

Een mooie en erg dure optie is de trekkinglite van Santos in derailleur uitvoering (ruim 3000 euri!).
Kijk behalve VSF ook eens naar Duitse merken als Focus, Stevens, velo de ville zijn ook vaak lichter en niet zo idioot duur.

Zelf uitgekomen op een Tout-terrain, staal met derailleur en super dikke banden, 14 kilo vond ik betaalbaar compromis.

Maar het blijft lastig en het is heel jammer dat Giant niet meer touring-lights maken.

Veel succes kortom
Jasparon schreef:
wo 02 jun, 2021 09:49
Ik heb al een leuke fiets gezien de VSF TX800. Die lijkt me zeer geschikt.

VSF's zijn prima fietsen, dus als je eens zin hebt in iets heel anders dan wat je nu hebt wel ja.

Jasparon schreef:
di 01 jun, 2021 17:41
Iemand tips voor een vergelijkbare lichte fiets? Dus niet de zwaardere trekkingfietsen...
Dus je had twee wensen: vergelijkbaar met die Giant, en niet uit de categorie zwaardere trekkingfietsen.

:lol: :wink:
dank voor de reacties super!
Een Kona Sutra? Die is een paar kilo zwaarder, rijdt best sportief (vind ik) en niet al te duur.
Trek FX-3 Disc? Kan een achterdrager en misschien zelfs een voordrager op en zit op een vergelijkbaar gewicht van minder dan 12 kg.

Momenteel zo'n €850 voor het XL-model wat op voorraad is.
15,3 kilo staat erbij. Er werd gevraagd om lichtgewicht.