Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenvraag mbt Koga Randonneur 2007 - Forum Wereldfietser

Bandenvraag mbt Koga Randonneur 2007

Dag allemaal, dit is mijn eerste post. Een fiets lijkt een eenvoudig gebruiksvoowerp totdat je erin gaat verdiepen :roll:

Ik wil dit jaar beginnen met vakantiefietsen, eerst trainen in NL. Daarom via marktplaats een Koga Randonneur uit 2007 kunnen vinden.

Nu zitten er "Schwalbe Smart Guard Marathon Plus 37x622" op beide wielen (velg: Mavic T520 622x19). Volgens de fietsersbond valt de rolweerstand van de Marathon Plus allerdings mee (https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... andentest/). Maar ik ken de leeftijd van die banden niet en rubber verslechtert in de zon (de fiets schijnt lange tijden achter op een caravan te hebben gestaan). Dus 100% vertrouwen heb ik niet in die banden.

Maar ik lees ondertussen veel goed nieuws over bredere banden waaronder de goedkopere Big Apple en de duurdere Allmotion.
Echter ik kan nergens achterhalen wat nu de hoogte is van al die banden terwijl het spatbord boven mijn huidige Marathon Plus hooguit 10mm ruimte aanwezig is.

Mijn vraagjes:
1- Moet ik het houden bij de standaard Marathons en misschien een maatje breder als dat mogelijk is?
Lekke banden kan ik plakken dus een "Plus" versie is niet noodzakelijk.
2- Kan een Big Apple passen of zijn die gewoon veel te hoog?
3- Verder valt het me op dat het niet eenvoudig is om bepaalde types bij webshops terug te vinden. Zal wel te maken hebben met de huidige pandemie. Wat zijn in de lande toch wel de shops die goed/betrouwbaar zijn in fietsbanden leveren?

Alvast bedankt voor meedenken. Groeten Rik
Allereerst welkom en geniet van het fietsen!

1) je kunt prima met die marathon plus gaan rijden, maar ook met enorm veel andere banden. Kwestie van wat voor jou prioriteit heeft. iets dikker kan een mooie upgrade zijn, zelf heb ik een cheap Road Cruiser 42-622 op m'n ouwe Koga. Uitstekende band hoor.

2) ik durf de gok wel aan dat een 50-622 band niet gaat passen. Te hoog, en te breed (waarschijnlijk bij de liggende achtervork).

3) even out of the box denken: je zou naar een fietsenwinkel kunnen gaan, aldaar kijken welke band in je gewenste maat leverbaar is en de band van voorkeur aldaar bestellen.
+1 - oude koga's kun je met moeite 40mm in kwijt en dan is het klaar, de Marathon plus is wel een hoge band door de laag antilek, je zou de Supreme of Almotion kunnen proberen, die rollen fijn. Als het wat goedkoper moet de 'gewone' Marathon is ook prima.
Shadow schreef:
ma 31 mei, 2021 17:32
Als het wat goedkoper moet de 'gewone' Marathon is ook prima.
Die vond ik weer vervelend in de bochten, dwz op elke hoek van elke straat.
Ik vind de Marathon Almotion de prettigste degelijke tourband. Op de meeste fietsen waar standaard 37 mm op zit gaat 40 mm ook wel passen en valt dan te verkiezen. Maar garantie geef ik niet. Kijk eens of je de spatborden nog iets kunt verstellen - alle beetjes helpen.
Als je kortere levensduur en iets meer lekke banden geen probleem vindt is de Panaracer Pasela ook fijn want sneller en iets comfortabeler. De 37 mm is ook echt 37 mm en niet zoals bij Schwalbe vaak een paar mm smaller.
Big Apples etc kun je uit je hoofd zetten.
Vandaag gezocht naar de genoemde Panaracer Pasela, kan echter geen webwinkel vinden met een voorraad. Ook de Vittoria Randonneur (voyager) is niet te krijgen, evenmin de Schwalbe Allmotion.
Ik zal eens bellen met de winkels om te vragen naar de levertijden.
RikR schreef:
di 01 jun, 2021 18:24
Vandaag gezocht naar de genoemde Panaracer Pasela, kan echter geen webwinkel vinden met een voorraad.

[...]
Vraag M-Gineering in Kiel-Windeweer eens.
Jurr schreef:
di 01 jun, 2021 18:55
RikR schreef:
di 01 jun, 2021 18:24
Vandaag gezocht naar de genoemde Panaracer Pasela, kan echter geen webwinkel vinden met een voorraad.

[...]
Vraag M-Gineering in Kiel-Windeweer eens.
Ga ik proberen. Voor een andere fiets met versleten remschijven is het ook pet; de Shimano remschijven in de goedkopere categorie (tot 40 euro) is blijkbaar uitverkocht.
RikR schreef:
di 01 jun, 2021 20:20
Voor een andere fiets met versleten remschijven is het ook pet; de Shimano remschijven in de goedkopere categorie (tot 40 euro) is blijkbaar uitverkocht.
Misschien helpt daarbij wel een gezocht advertentie hier op het forum. Even vermelden welke diameter (misschien wil en kun je met een simpel adaptertje wel groter?) en welke aansluiting (centerlock, 6-gaats of 4-gaats Rohloff) en misschien heeft iemand wel wat liggen voor je?
Ja inderdaad, een prikboord-adverstentie voor die remschijven is geschikter. Dit draadje ging immers over type banden voor de Koga, niet over te vinden remschijven.
In Bocholt lagen nog 2 Vittoria Revolution banden van 40mm. Heb die meteen besteld.
De remschijven voor die andere fiets heb ik uiteindelijk kunnen vinden in een koopjeshoek van een zaak in Hoogvliet met bikeparts. Nu nog effe wachten op ontvangst.

Bedankt voor de informatie!
Vandaag de Vittoria Revolution banden ontvangen en geplaatst. De banden lieten zich makkelijk omleggen. De nieuwe voorband liep wel tegen het spatbord maar er is een voorziening bij het SKS spatbord om er wat meer lengte uit te persen (beetje rechtbuigen van de bevestigingbeugel) en nu ziet het er mooi uit.

Wel raar dat men in het achterwiel het ventielgat had uitgeboord voor een Dunlop ventiel :?: Vorige eigenaar had zeker hoge nood voor een binnenband.

De Vittoria banden rijden naar mijn idee wel een stuk fijner dan de Marathon Plus die er onder zaten. Ook het zwenken met het stuur in een bochtje gaat meer vanzelf. Verbeelding of niet het rijdt gewoon prima :D
RikR schreef:
za 05 jun, 2021 23:01
De Vittoria banden rijden naar mijn idee wel een stuk fijner dan de Marathon Plus die er onder zaten. Ook het zwenken met het stuur in een bochtje gaat meer vanzelf. Verbeelding of niet het rijdt gewoon prima :D
Fijn. Ik denk niet dat het verbeelding is, die Marathon Plus banden zijn gewoon bijzonder lomp en zwaar. Ik snap best dat mensen geen banden willen plakken, maar het gaat imho echt ten koste van fietsplezier. Ik kocht vorig jaar een oude trek 970, een bijzonder lichte stalen fiets, maar de vorige eigenaar had er ook banden van meer dan een kilo per stuk opgelegd :shock:. Mijn eerste ritje was naar de fietsenmaker voor andere banden.

Over de remschijven, ik was van de week bij 'Vlechtservice' in Utrecht, die hebben nog wel remschijven liggen voor heel schappelijke prijzen.
ErikB81 schreef:
zo 06 jun, 2021 10:27
Fijn. Ik denk niet dat het verbeelding is, die Marathon Plus banden zijn gewoon bijzonder lomp en zwaar. Ik snap best dat mensen geen banden willen plakken, maar het gaat imho echt ten koste van fietsplezier. Ik kocht vorig jaar een oude trek 970, een bijzonder lichte stalen fiets, maar de vorige eigenaar had er ook banden van meer dan een kilo per stuk opgelegd :shock:. Mijn eerste ritje was naar de fietsenmaker voor andere banden.
Misschien dat Max Verstappen de plusbanden wil. :wink: Ze zijn namelijk wel sterk. (Maar voorop fietsen wordt lastiger)
Foto NOS
Afbeelding