Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisfiets welke sterke tubeless velg, Ryde Edge T 19? - Forum Wereldfietser

Reisfiets welke sterke tubeless velg, Ryde Edge T 19?

Hallo, ik ben inmiddels al een paar dagen op zoek naar een tubeless velg voor mijn trekking fiets. Ik maak zelf mijn wielen en heb met een DT Swiss 545D velg + 350 Hub + 2,0-1,8-2,0mm spaken een 32 spaaks wiel gebouwd. Prima gelukt, maar nu heb ik Marathon Supreme's TLE (die zijn trouwens niet meer te krijgen? Raar?) er omheen gelegd, maar deze velg mist de hobbeltjes in het velgbed die de band tegenhoud zodat die niet naar binnen schiet als ie leegloopt. Hierdoor schiet de band weer uit de rand van de velg als deze leegloopt. Niet heel handig.

Dus ik heb gezocht naar een tubeless velg. Maar de websites van DT Swiss, Ryde blinken nu niet echt uit in duidelijkheid over wat nu wel/niet tubeless velgen zijn. De Ryde Andra 30 (max 180kg) is bijvoorbeeld niet tubeless, maar de EDGE T 19 (ook geschikt voor touring/trekking) weer wel. Maar bij die laatste staat weer niet het maximale gewicht en ik kan nergens een produktblad vinden op het internet. pffff.

https://www.ryde.nl/edge-t-19

Ik gemerkt dat je bij tubeless echt wel een gelaste velg moet hebben en niet 1 die is verbonden met pinnen/sleeve. Dat zijn toch kiertjes tussen band en velg.

Wie heeft ervaring met een tubeless velg van een ander merk of type, of kan me meer vertellen over de Ryde Edge T 19?
De Edge serie is nou niet echt voor zwaargewicht touren geschikt...
Kijk eens of je aan de velgen kan komen die Idworx gebruikt. Komen ook van Ryde. (Die van alu dan)
Velg of schijfrem?
Hoe breed zijn je banden?

Brede banden rijden beter op een brede velg, een brede velg past vaak niet lekker tussen de velgremmen van een oudere fiets.

Maar wat bedoel je met hobbeltjes in de velg? Tubeless velgen hebben vaak een wat breder vlak deel naast de opstaande rand, daar blijft de band wat beter op liggen als hij leeg is maar vaak zal je toch een booster/lucht patroon moeten gebruiken om de band er weer netjes op te krijgen als hij helemaal leeg is geweest.

Je krijgt elke velg wel tubeless dicht door een tubeless velglint te gebruiken wat net zo of iets breder is dan de buitenen breedte van de velg.
Mr. Z schreef:
zo 30 mei, 2021 23:46
Velg of schijfrem?
Hoe breed zijn je banden?

Brede banden rijden beter op een brede velg, een brede velg past vaak niet lekker tussen de velgremmen van een oudere fiets.

Maar wat bedoel je met hobbeltjes in de velg? Tubeless velgen hebben vaak een wat breder vlak deel naast de opstaande rand, daar blijft de band wat beter op liggen als hij leeg is maar vaak zal je toch een booster/lucht patroon moeten gebruiken om de band er weer netjes op te krijgen als hij helemaal leeg is geweest.

Je krijgt elke velg wel tubeless dicht door een tubeless velglint te gebruiken wat net zo of iets breder is dan de buitenen breedte van de velg.
Ik ben op zoek naar tubeless velg voor schijfremmen. Andra 321 is bijv. ook een geschikte velg, maar niet tubeless. Ik heb 2 typen banden: 42mm Supremes TLE en 50mm Almotion TLE. Ik heb nu 21mm velg interne breedte. Die hobbeltjes zijn kleine opstaande randjes in het velgbed, bij tubeless geschikte velgen is mijn ervaring dat die banden echt vast in de rand komen te zitten, ook als ie leegloopt blijft dat gewoon zitten. Op mijn huidige tubeless velgen (met 24 spaken dus te weinig), zitten de banden muurvast ook als ze leeglopen.
Ik heb goede ervaringen met de goedkope R500db velgen van DT Swiss. Ondanks de lage drukken die ik rijd (rond 2 bar voor 40mm) en vele off-road kilometers nog geen deuken. Banden blijven ook goed zitten, ervaring met Conti GP5000 TL, Conti Terraspeed 40 en Panaracer Gravelking SK.

Sinds de R500db zijn er wel bredere velgen gekomen in de dezelfde prijscategorie, de G540. Forumlid jwkej rijdt met deze velgen, dat is voor jouw bandbreedtes misschien beter. Ik heb hier ook DT Swiss XM 421 velgen maar die zijn minstens dubbel zo duur (maar wel nippels en PHR washers inbegrepen).