Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doolhof van de banden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Doolhof van de banden

Ruim 10000 nu met een set Almotions 50-622, met circa 35% onverharde weg, en stevig doorrijden over bospaden. Ze zien er uit alsof ze nog wel 5000 mee kunnen.

De grip is fantastisch, ik denk wel dat een smallere band sneller zou kunnen zijn.
Carl schreef:
ma 31 mei, 2021 23:45
Stujnvnh schreef:
ma 31 mei, 2021 22:14
Maar hoe lang doen jullie eigelijk met een setje almotions of Supremes
Tip: zoek even rond. Ik vond een oud bericht van mezelf waarin ik schreef dat ik van een set Supremes mijn voorband in 10.000 km nog niet had lekgereden.

Groetjes,

Carl
Op de tandem haalden de supremes de 5000km niet, maar ze reden wel heel lekker :D
Nu de almotions erop en die houden het langer en daar lijken niet alleen de kilometers maar ook de leeftijd een rol te spelen. Nu al twee keer een oudere band gehad die scheurde/onthechte bij de hiel. Die hadden er dan ook wel tegen de 10000km opzitten en konden qua loopvlak nog wel even mee.
Helaas wordt de maat die ik nodig heb (55-559) niet meer gemaakt als almotion. Moet dus toch op zoek naar een alternatief. Ik heb nu nog een Mondial op reserve, maar dat komt qua rijden niet in de buurt.
CorneK schreef:
di 06 jul, 2021 21:31
......Op de tandem haalden de supremes de 5000km niet, maar ze reden wel heel lekker.... :
Wij rijden ook met supremes op de tandem.
Overal. Ze lijken niet stuk te kunnen.
Wij wegen samen 130 kg. De bagage gaat in de BOBtrailer.

Op een tandem is het altijd wel schipperen met de bandendruk die de fabrikanten van velg en band als maximaal toelaatbaar voorschrijven.
Maar het is wel essentieel voor de levensduur van de band.om ze maximaal op te pompen, en het kontaktoppervlak met de weg klein te houden.
Kiezen voor een comfortabele bandendruk is funest voor elke band.

Onze configuratie: Bandendruk 5 atm; Supreme 50mm; Velg Ryde Andra 40; 32 dunne spaken
Jan--Willem schreef:
zo 06 jun, 2021 16:58
Ruim 10000 nu met een set Almotions 50-622, met circa 35% onverharde weg, en stevig doorrijden over bospaden. Ze zien er uit alsof ze nog wel 5000 mee kunnen.

De grip is fantastisch, ik denk wel dat een smallere band sneller zou kunnen zijn.
Exact mijn ervaring.
Ik vind het echt de alleskunner met bijzonder weinig compromissen.
- band is behoorlijk licht en toch sterk
- loopt licht, zeker als je de offroad kwaliteiten er bij neemt
- voelt zich heel goed op een bospad, gravel, maar zelfs op sneeuw is de grip nog goed
- lange levensduur

Maar dat een smallere veel sneller is... daar ben ik nog niet zeker van. Ik heb geen data, maar als je naar wat testen gaat kijken, dan zie je vrij snel dat de breedte van de band nogal weinig verschil geeft in loopweerstand.
Stujnvnh schreef:
ma 31 mei, 2021 22:14
Want volgens schwalbe zouden de Supremes tussen de 5 en de 9duizend km mee gaan maar dat lijkt me weinig. 😀
Supreme's zijn speciale banden met zowel voordelen als een belangrijk nadeel.

FWIW, zowel ik als mijn vrouw rijden al 6+ jaar met Supremes en doen met een achterband ongeveer een jaar , ongeveer 10k, maar wij zijn wel echt zware gebruikers (ebike, kind achterop en dan dreunen door een putdeksel, losliggend tegelpad). Voorop geen flauw idee, moet veel zijn.

Voordelen:
- We rijden *nooit* lek, per persoon nu 50k+ (grotendeels Amsterdam). Ik kan niet genoeg benadrukken hoe betrouwbaar dit bandje is.. bizar.
- Rijden heel soepel en licht. Dus ja, soepel en lekvrij bestaat.. applaus voor Schwalbe.

Nadelen:

- De zijwand is heel gevoelig voor "zwikken". Als je je spanning niet goed hebt en je band gaat zwikken in de bocht (misschien omdat je iets zwaars achterop hebt) kan de zijwand het begeven. Catastrofaal heb ik niet meegemaakt, maar met een ei in je band fiets niet fijn. => Meestal is de zijwand bepalend voor hoe lang we doen met een achterband.
- In de herfst wil je een andere band (Ik zweer bij Continental winterbanden, maar dat is voor mijn ebike).
tndmbkr schreef:
wo 07 jul, 2021 08:35
Kiezen voor een comfortabele bandendruk is funest voor elke band.
De Supreme is hier (in mijn ervaring) wel veel gevoeliger voor dan veel andere (zwaardere) banden. Ik heb bij mijn Conti's hier nooit problemen mee, maar die zijn ook twee keer zo zwaar. Gezien het gewicht en de lekbestendigheid kan ik wel gokken dat Schwalbe vooral heeft "geschaafd" bij de zijwang ;)
loknor schreef:
wo 07 jul, 2021 11:29
... - In de herfst wil je een andere band ...
In mul zand zijn Supremes een ramp (geen grip) en met modder en andere drek op de weg zijn deze semi-slicks zelfs ronduit gevaarlijk. Desondanks ben ik heel tevreden over deze banden. Ik rij namelijk maar een klein deel van de tijd in mul zand en op glad wegdek, en de Supremes presteren op overige ondergronden prima tot uitstekend.
tndmbkr schreef:
wo 07 jul, 2021 08:35

Wij rijden ook met supremes op de tandem.
Overal. Ze lijken niet stuk te kunnen.
Wij wegen samen 130 kg. De bagage gaat in de BOBtrailer.
Tsja, ons gewicht zit wat hoger (zo rond de 150kg) en naast de BOB ook nog flink wat bagage op de fiets, dus dat gaat niet helpen. En ik wil inderdaad niet de banden over de maximale druk zetten. Wel moet je de Supremes (en in iets mindere mate de Almotion) goed op druk houden om lekker te rijden.
Bij de Supremes gemerkt dat de zijwanden kwetsbaar zijn als je over onverhard rijdt of een stoepje meepakt. Neemt niet weg dat ik die waarschijnlijk wel weer ga monteren en de Mondial ga gebruiken als we echt langere stukken onverhard moeten rijden.
CorneK schreef:
do 08 jul, 2021 23:46

Bij de Supremes gemerkt dat de zijwanden kwetsbaar zijn als je over onverhard rijdt of een stoepje meepakt.
=> Al twee keer einde oefening bij mij :(

Aan de andere kant, ze zijn ondanks hun fijne rijgedrag absurd lek bestendig, dus het betrouwbaarheidsverhaal heeft ook wel een goede kant.
CorneK schreef:
di 06 jul, 2021 21:31


Op de tandem haalden de supremes de 5000km niet, maar ze reden wel heel lekker :D
Nu de almotions erop en die houden het langer en daar lijken niet alleen de kilometers maar ook de leeftijd een rol te spelen. Nu al twee keer een oudere band gehad die scheurde/onthechte bij de hiel. Die hadden er dan ook wel tegen de 10000km opzitten en konden qua loopvlak nog wel even mee.
Helaas wordt de maat die ik nodig heb (55-559) niet meer gemaakt als almotion. Moet dus toch op zoek naar een alternatief. Ik heb nu nog een Mondial op reserve, maar dat komt qua rijden niet in de buurt.
Ben blij van die Mondials af te zijn op de tandem. Zelfs samen trappend vind ik ze niet vooruit te branden. Voorlopig nog genoeg Almotions liggen in 55-559, tegen de tijd dat ze allemaal afgeschreven zijn maar eens over naar een tandem met 55-622 ;)