Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doolhof van de banden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Doolhof van de banden

In een review (Almotions vs Supremes) van vijf jaar geleden ontlopen ze elkaar nauwelijks qua rolweerstand. Wel zijn de Supremes in die vergelijking een stuk lichter dan de Almotions. Minder gewicht aan je wiel betekent makkelijker versnellen. Misschien zijn die verschillen tegenwoordig anders. Ik heb er verder niet op gestudeerd (ik ben meer van het fietsen en minder van het optimaliseren van materiaal).
De Supreme en Almotion zijn beide het beste wat Schwalbe te bieden heeft, de keuze hing voor mij puur op het gebruik, ik rij af en toe ook onverhard, dus dan neem ik de Almotion.
Stujnvnh schreef:
zo 30 mei, 2021 22:03
Blackbelt schreef:
zo 30 mei, 2021 19:43
Mr. Z schreef:
za 29 mei, 2021 22:02
De Almotions roller lichter dan de Supremes en geven meer grip in diverse omstandigheden.

Heb ik niet zelf verzonnen maar kan je hier makkelijk zien en vergelijken https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Hier ook een fan van de Almotion. Rolt licht, goede grip op gravel, zand.... en ik heb er zelfs in de sneeuw mee gereden.
En... makkelijk te monteren omdat het een vouwband is.
En met welke breedte rij je dan va almotions
Ik rij nu met 50mm Almotions.
Voordien lagen er op mijn fiets (standaard meegeleverd) banden van Shinko. Dat waren geen vouwbanden, met een straatprofiel en een dikke antileklaag. Zeer zwaar en heel stug.
Almotions zijn fijne banden als het een beetje degelijk moet zijn maar toch nog redelijk comfortabel en snel moet rollen. Voor de winter zou ik overigens de Conti Topcontact WInter II kiezen. Die geven veel betere grip, en blijven ook met koud weer soepel.
Ik ben net terug van een weekend fietsen en kamperen en had er de Compass/Herse rat Trap Pass op zitten, en dat rijdt toch nog wel weer heel veel soepeler. Maar voor woon werkverkeer zou ik dat niet doen, en evenmin op een vakantie in Italië zoals we in 2019 moesten ervaren (eerder was Frankrijk geen probleem). Ze slijten snel en zijn lekgevoelig. Om die lekbestendigheid te verbeteren heb ik nu Schwalbe Aerothan binnenbanden gemonteerd. We gaan zien of dat uitmaakt.
Blackbelt schreef:
zo 30 mei, 2021 19:43


Hier ook een fan van de Almotion. Rolt licht, goede grip op gravel, zand.... en ik heb er zelfs in de sneeuw mee gereden.
En... makkelijk te monteren omdat het een vouwband is.
Tsja, fijne band alleen is het een getob om de slingers eruit te halen.............
Als alternatief voor een almotion/supreme: Gravelking.

Heb zelf geen ervaring met de 50-622 maat. Maar in andere maten vind ik ‘em rap, rond, sterk en niet zwaar (dat laatste zal op een 3+ wellicht weinig prioriteit hebben).

In z’n naam zit gravel maar laat je daardoor niet van de wijs brengen. Prima optie voor op de weg.
Ronald van der Perk schreef:
ma 31 mei, 2021 13:11
Blackbelt schreef:
zo 30 mei, 2021 19:43


Hier ook een fan van de Almotion. Rolt licht, goede grip op gravel, zand.... en ik heb er zelfs in de sneeuw mee gereden.
En... makkelijk te monteren omdat het een vouwband is.
Tsja, fijne band alleen is het een getob om de slingers eruit te halen.............
Dat was een probleem, de laatste series hebben daar geen last meer van bij mij...goed hard op durven pompen zodat de band zich goed zet - maar dat geld voor alle banden eigenlijk wel - en klaar.
Wim schreef: Almotions zijn fijne banden als het een beetje degelijk moet zijn maar toch nog redelijk comfortabel en snel moet rollen. Voor de winter zou ik overigens de Conti Topcontact WInter II kiezen. Die geven veel betere grip, en blijven ook met koud weer soepel.
Ik durf van mezelf te zeggen dat ik met die week sneeuw van afgelopen winter toch 1 van de weinigen was hier de de fiets nog nam naar het werk, ik heb geen winterbanden gemist, ik heb de vernieuwde Almotion klaar liggen voor montage als m'n eerste set versleten is en die kunnen nog wat beter offroad.
Wim schreef:
ma 31 mei, 2021 10:09
Almotions zijn fijne banden als het een beetje degelijk moet zijn maar toch nog redelijk comfortabel en snel moet rollen. Voor de winter zou ik overigens de Conti Topcontact WInter II kiezen. Die geven veel betere grip, en blijven ook met koud weer soepel.
Ik ben net terug van een weekend fietsen en kamperen en had er de Compass/Herse rat Trap Pass op zitten, en dat rijdt toch nog wel weer heel veel soepeler. Maar voor woon werkverkeer zou ik dat niet doen, en evenmin op een vakantie in Italië zoals we in 2019 moesten ervaren (eerder was Frankrijk geen probleem). Ze slijten snel en zijn lekgevoelig. Om die lekbestendigheid te verbeteren heb ik nu Schwalbe Aerothan binnenbanden gemonteerd. We gaan zien of dat uitmaakt.
Voor die 2 keer dat ik voor de fun op sneeuw rij ga ik gewoon de Almotions laten liggen op de velgen.
Hier ook Almotions (55mm) voor: dagelijks gebruik, fietsvakantie en achter zoonlief aan over de mtb routes. Heel betrouwbaar en nooit lek!

In de winter voel en hoor je dat ze stugger worden, maar dan pomp ik ze gewoon niet meer op en gaat het prima.

Alleen vind ik die brede banden op platgereden of smeltende sneeuw een drama. Je gaat er teveel overheen i.p.v. doorheen en daardoor heb je juist minder grip of glij je van het onderliggende ijslaagje af.
Tja over winterbanden. Het hangt er wel vanaf waar je woont. Hier in Groningen komen ze zeker wel van pas, en ze rijden gewoon soepeler omdat ze niet stug worden van de kou. Ik vind het effect groter dan bij winterbanden voor de auto, ook al gebruik ik die ook.
Shadow schreef:
ma 31 mei, 2021 17:26
Ronald van der Perk schreef:
ma 31 mei, 2021 13:11
Blackbelt schreef:
zo 30 mei, 2021 19:43


Hier ook een fan van de Almotion. Rolt licht, goede grip op gravel, zand.... en ik heb er zelfs in de sneeuw mee gereden.
En... makkelijk te monteren omdat het een vouwband is.
Tsja, fijne band alleen is het een getob om de slingers eruit te halen.............
Dat was een probleem, de laatste series hebben daar geen last meer van bij mij...goed hard op durven pompen zodat de band zich goed zet - maar dat geld voor alle banden eigenlijk wel - en klaar.
Wim schreef: Almotions zijn fijne banden als het een beetje degelijk moet zijn maar toch nog redelijk comfortabel en snel moet rollen. Voor de winter zou ik overigens de Conti Topcontact WInter II kiezen. Die geven veel betere grip, en blijven ook met koud weer soepel.
Ik durf van mezelf te zeggen dat ik met die week sneeuw van afgelopen winter toch 1 van de weinigen was hier de de fiets nog nam naar het werk, ik heb geen winterbanden gemist, ik heb de vernieuwde Almotion klaar liggen voor montage als m'n eerste set versleten is en die kunnen nog wat beter offroad.

Dat is nu wel een beetje off topic,
Maar hoe lang doen jullie eigelijk met een setje almotions of Supremes
Want volgens schwalbe zouden de Supremes tussen de 5 en de 9duizend km mee gaan maar dat lijkt me weinig. 😀
Dat ligt nogal aan de breedte van de band, het totaalgewicht en de druk die je gebruikt. Bij heftig gebruik spelen de beschadigingen die je opdoet ook mee.
Ga er van uit dat 2x zo breed 2x zo lang meegaat en 2x zo licht ook. Harde banden slijten ook minder.
Stujnvnh schreef:
ma 31 mei, 2021 22:14
Maar hoe lang doen jullie eigelijk met een setje almotions of Supremes
Tip: zoek even rond. Ik vond een oud bericht van mezelf waarin ik schreef dat ik van een set Supremes mijn voorband in 10.000 km nog niet had lekgereden.

Groetjes,

Carl
Met rotbanden doe ik over het algemeen veel langer dan met goeie.

:wink:
Carl schreef:
ma 31 mei, 2021 23:45
Ik vond een oud bericht van mezelf waarin ik schreef dat ik van een set Supremes mijn voorband in 10.000 km nog niet had lekgereden.
Niet lekrijden is iets anders dan levensduur. Ook gaan voorbanden meestal tot bijna 2x zo lang mee als achterbanden.
Ik heb eergisteren daarom voor- en achterband verwisseld van mijn Big Apples 50-559's. Op de teller staat nu 3500 km en de achterband vertoonde wat meer slijtage.
Leon schreef:
di 01 jun, 2021 08:52
Carl schreef:
ma 31 mei, 2021 23:45
Ik vond een oud bericht van mezelf waarin ik schreef dat ik van een set Supremes mijn voorband in 10.000 km nog niet had lekgereden.
Niet lekrijden is iets anders dan levensduur.
Waaruit dus blijkt dat ik die 5.000 tot 9.000 km uit de opgave van Schwalbe ruimschoots had overschreden. :roll:

Carl
Lees ook de tweede zin van mijn reactie... :roll:
Mijn almotions zitten er nu 9000 km op, zien er nog super uit ! Kan nog wel een paar duizend km.
Nou ik heb er ongeveer 5000km mee gereden en mijn achterband naar voren gelegd voor misschien nog 2000km extra maar dan is het op. Misschien omdat ik zwaarder ben en veel losse zooi hier op de fietspaden?
Met de eerste set Almotion banden 55-622 TLE-uitvoering ± 15.000 km gereden waarbij de voor- / achterband 1 x is
omgewisseld. Hiervan het grootste deel gereden op asfalt. Slechts 1 keer platgereden vanwege een lekkend ventiel.
Nu ben ik overgeschakeld op de Almotion 55-622 V-Guard uitvoering. Deze band is aanmerkelijk lichter, soepeler en eenvoudiger te monteren dan de TLE-uitvoering.