Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doolhof van de banden - Forum Wereldfietser

Doolhof van de banden

Dag iedereen. :wink:

Ik heb namelijk een santos tm3+ gekocht.
Met als optie voor de banden de schwalbe greenyaurd 50mm. Omdat dit voor puur mijn woonwerk verkeer oké lijkt. dagelijks fiets ik 61km aan woonwerk. Maar door eens door de productlijst van schwalbe te bladeren. Begin ik nu wel te denken voor mij zijn er wel eventueel betere oplossingen. Evt minder rolweerstand.
Wat zouden jullie aanraden als ideale band voor mijn dagelijkse 61 km over asfalt?
Ps: mijn wielen zijn 28inch
Supremes.
Ligt er ook een beetje aan waar dat is. Is het over een keurige geveegde Zeeuwse dijk of gaat het door een uitgaanscentrum, weekmarktplein, langs meidoornhagen en door havengebieden met glas-, metaal en keramiekafvalverwerkende bedrijven?
Maar bijna alles fietst fijner, ook in de bochten, dan banden met een enorme antileklaag.
Leon schreef:
za 29 mei, 2021 10:31
Ligt er ook een beetje aan waar dat is. Is het over een keurige geveegde Zeeuwse dijk of gaat het door een uitgaanscentrum, weekmarktplein, langs meidoornhagen en door havengebieden met glas-, metaal en keramiekafvalverwerkende bedrijven?
Maar bijna alles fietst fijner, ook in de bochten, dan banden met een enorme antileklaag.
Leon
In de ochtend fiets ik meer langs de express wegen, en savonds keer ik iets anders terug langs de binnenwegen meer.
over het algemeen liggen de wegen er vrij oke bij. het is afwisselend betonwegen en asfalt wegen, die er in de zomer best wel oke bij liggen.
Het gaat niet om de weg. Het gaat om de door de mens achtergelaten rotzooi waar je lekke banden van kunt krijgen, plus harde doornen. Van zand, schelpen, grind of kasseien gaan goede banden zelden stuk.
Die Supremes die willem.m aanraadt zijn goed.
Informeer bij santos of de combinatie velg-band die je voor ogen hebt een beetje om te leggen is. Sinds tubeless is dat niet vanzelfsprekend. En met dergelijke km’s rijdt je vast wel eens lek ooit.
Leon schreef:
za 29 mei, 2021 11:27
Het gaat niet om de weg. Het gaat om de door de mens achtergelaten rotzooi waar je lekke banden van kunt krijgen, plus harde doornen. Van zand, schelpen, grind of kasseien gaan goede banden zelden stuk.
Die Supremes die willem.m aanraadt zijn goed.
zal mij een een setje supremes aanschaffen dan kan ik in de winter nog steeds mijn greenyaurd banden wat op rijden.
Bedankt voor de hulp :o :o
De supremes zijn, voor zover mijn ervaring reikt, ideaal voor asfalt en voldoen ook op niet-geasfalteerde wegen. Waar de supremes falen is op mul zand, modder, sneeuw en ijs. Dus wees alert als de boeren in de herfst gaan oogsten en de lokale wegen vol drek liggen, en in de winter als het sneeuwt of ijzelt.
willem.m schreef:
za 29 mei, 2021 13:32
De supremes zijn, voor zover mijn ervaring reikt, ideaal voor asfalt en voldoen ook op niet-geasfalteerde wegen. Waar de supremes falen is op mul zand, modder, sneeuw en ijs. Dus wees alert als de boeren in de herfst gaan oogsten en de lokale wegen vol drek liggen, en in de winter als het sneeuwt of ijzelt.
Zou de Supremes puur in de zomer gebruiken.
En dan mijn greenyaurds opleggen vanaf de herfst.
Zo had ik het voor ogen wisselen van banden zomer winter.
Daar sluit ik me bij aan, ik vind Supremes heerlijk in de zomer, maar als het wat kouder wordt worden ze bijzonder stug. En ik begin intussen te denken dat de meeste Schwalbe banden daar last van hebben, maar dat is een mening en het geldt waarschijnlijk ook voor andere bandenmerken, het hangt af van het rubbermengsel. Ik zou vooral proberen banden te vermijden die erg zwaar zijn en/of een enorm dikke anti-lek-laag hebben.
De Almotions roller lichter dan de Supremes en geven meer grip in diverse omstandigheden.

Heb ik niet zelf verzonnen maar kan je hier makkelijk zien en vergelijken https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Moet het 50 mm zijn? En waarom?
Ik weet niet of 50 mm veel meerwaarde heeft op "afwisselend betonwegen en asfalt wegen, die er in de zomer best wel oke bij liggen".
In mijn ervaring hebben 50 mm banden die lekbestendig zijn snel de neiging om stug te worden (maar mijn ervaring is niet zo jong).
Je kunt de druk laten zakken. Dan worden ze comfortabeler, maar dan gaat de rolweerstand omhoog op asfalt en betonwegen. Op 2 x 30 kilometer per dag, voel je dat - nog steeds in mijn beperkte ervaring.
Brede banden beginnen toch wel de norm te worden op vakantiefietsen, gereden op lage druk [ 2 a 3 bar ] op brede velgen die de band stabieler houden en evt tubeless wat lek rijden voorkomt en lichter rolt.
Het scheelt veel dat je minder stuitert, elke stuiter omhoog kost energie, een brede soepele band die ipv stuitert wat plooit raakt veel minder energie kwijt.
Tuurlijk speelt lucht weerstand een rol maar zolang een band niet breder is dan de schuine frame buis maakt dat niet uit [ dit speelt meer voor de race fiets]
Mr. Z schreef:
za 29 mei, 2021 22:45
# Brede banden beginnen toch wel de norm te worden op vakantiefietsen,
# Tuurlijk speelt lucht weerstand een rol maar zolang een band niet breder is dan de schuine frame buis maakt dat niet uit [ dit speelt meer voor de race fiets]
# Het ging hier om woonwerkritten. Daar is deze fiets uiteraard wat te (vul zelf in) voor.
#Dat van die schuine buis klopt wel min of meer, behalve voor wat betreft de voorkant van het wiel want na een halve meter turbulentie is dat effect wel weg. Ook klopt het niet bij zij- en schuine wind wat je in Nederland wel vaak hebt. Dat laatste wordt zo'n beetje standaard vergeten bij zowat alle luchtweerstandsbeschouwingen en -metingen. Zelfs bij 2 à 3 Bft van opzij komt de wind al van een hoek van 30 graden vanaf de voorkant.
derdekeer schreef:
za 29 mei, 2021 22:21
Moet het 50 mm zijn? En waarom?
Ik weet niet of 50 mm veel meerwaarde heeft op "afwisselend betonwegen en asfalt wegen, die er in de zomer best wel oke bij liggen".
In mijn ervaring hebben 50 mm banden die lekbestendig zijn snel de neiging om stug te worden (maar mijn ervaring is niet zo jong).
Je kunt de druk laten zakken. Dan worden ze comfortabeler, maar dan gaat de rolweerstand omhoog op asfalt en betonwegen. Op 2 x 30 kilometer per dag, voel je dat - nog steeds in mijn beperkte ervaring.
En qua breedte van de band zou ik 40mm Supremes kiezen. Denk dat ik op mijn velgen ook niet veel smaller zou kunnen gaan op mijn velgen. Ookal heb ik totaal geen idee hoe je dat kan achterhalen welke maat je kan leggen op je velgen.
Leon schreef:
za 29 mei, 2021 22:55
Mr. Z schreef:
za 29 mei, 2021 22:45
# Brede banden beginnen toch wel de norm te worden op vakantiefietsen,
# Tuurlijk speelt lucht weerstand een rol maar zolang een band niet breder is dan de schuine frame buis maakt dat niet uit [ dit speelt meer voor de race fiets]
# Het ging hier om woonwerkritten. Daar is deze fiets uiteraard wat te (vul zelf in) voor.
#Dat van die schuine buis klopt wel min of meer, behalve voor wat betreft de voorkant van het wiel want na een halve meter turbulentie is dat effect wel weg. Ook klopt het niet bij zij- en schuine wind wat je in Nederland wel vaak hebt. Dat laatste wordt zo'n beetje standaard vergeten bij zowat alle luchtweerstandsbeschouwingen en -metingen. Zelfs bij 2 à 3 Bft van opzij komt de wind al van een hoek van 30 graden vanaf de voorkant.
Ja voor mijn fietsvakanties zou ik eerder een gravelbandje op de fiets leggen omdat ik graag of off Road padjes rij. :o

Voor woon verkeer denk ik ook wel dat de tm3+ niet volledig tot zijn recht komt. En dat ik iets meer watt ga moeten stampen, maar met andere bandjes kan ik er zo mss weer 1a2 watt ter winnen. 😅😂
Google eens afbeeldingen met fiets velgbreedte bandbreedte. Dan zie je tabellen.
https://www.google.com/search?q=fiets+v ... 68&bih=944
Let wel op dat banden meestal een paar mm smaller zijn dan hun aangegeven maat.
Ja de meeste fabrikanten zitten daar royaal onder met meestal 19-21mm velgen en 50mm banden.
Ik rij met mijn woonwerkfiets het hele jaar door op Almotions, voorheen deed ik dat op Mondials, maar de Almotion is voor mij de ideale band. Ik rij in Zeeland iedere dag 40km woonwerkwoon en die keurig geveegde paadjes kennen ze in de havengebieden niet hoor :D
Mr. Z schreef:
za 29 mei, 2021 22:02
De Almotions roller lichter dan de Supremes en geven meer grip in diverse omstandigheden.

Heb ik niet zelf verzonnen maar kan je hier makkelijk zien en vergelijken https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Hier ook een fan van de Almotion. Rolt licht, goede grip op gravel, zand.... en ik heb er zelfs in de sneeuw mee gereden.
En... makkelijk te monteren omdat het een vouwband is.
Blackbelt schreef:
zo 30 mei, 2021 19:43
Mr. Z schreef:
za 29 mei, 2021 22:02
De Almotions roller lichter dan de Supremes en geven meer grip in diverse omstandigheden.

Heb ik niet zelf verzonnen maar kan je hier makkelijk zien en vergelijken https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Hier ook een fan van de Almotion. Rolt licht, goede grip op gravel, zand.... en ik heb er zelfs in de sneeuw mee gereden.
En... makkelijk te monteren omdat het een vouwband is.
En met welke breedte rij je dan va almotions