Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pinion ervaringen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

pinion ervaringen

Als je ervaringen wilt bespreken is een referentiekader toch wel handig, zo niet noodzakelijk.
Flix schreef:
za 22 mei, 2021 10:14
Mee eens...als dit draadje door TS is opgestart als 'Welk versnellingssysteem moet ik aanschaffen?'.
Dat is waar….was er niet geschreven dat Rohloff 5 jaar niet zou instaan voor zijn product zou ik niet gereageerd hebben.
Dat is wat Rolhloff zelf zegt: 2 jaar garantie. Dat ze blijkbaar een hele ruime coulance regeling hebben, is erg fijn. Zouden ze natuurlijk ook direct kunnen zeggen dat ze 5 jaar garantie geven.
Amboro schreef:
wo 19 mei, 2021 20:15
.... De seal-ring was gebroken rond de trapas. .... Daar hebben ze er een nieuwe behuizing opgezet inclusief nieuwe seal-ring ....
Om even terug te keren naar het onderwerp van dit topic: vraag me af waarom er een nieuwe behuizing nodig is als de seal-ring gebroken is?
Nou heb ik geen idee hoe zo’n Pinion er in detail uit ziet, maar ik zou verwachten dat die as-afdichting te vervangen is zonder ook de “behuizing” (wat daar dan ook mee wordt bedoeld, “zijdeksel” waarschijnlijk?) te vervangen.
Waaruit bestaat die as-afdichting eigenlijk? Zal dan geen gewone simmerring/olie-keerring zijn... :?:

Groet,
Tom.
Ik probeer het gewoon nog een keer. :lol:
Amboro schreef:
wo 19 mei, 2021 20:15
....Gebroken seal-ring ... een nieuwe behuizing opgezet inclusief nieuwe seal-ring ...
Waarom moest die behuizing nou vervangen worden als de seal-ring gebroken is? Dat ontgaat mij namelijk.
Lijkt me dat Amboro daar zelf toch ook wel in geïnteresseerd was en dat daar dus ook over gecommuniceerd is...?

Groet,
Tom.
Hier het antwoord van Pinion:
"We replaced the housing without any additional costs as gesture of good will (normally a housing change is 200€ addtional to pinion care) to secure the quality of the service and so the gearbox is like new. Pinion care also guarantees the function of the gearbox for additional 2 years. "
Goh, het lijkt Rohloff wel, qua service. 😉
De mannen van Pinion zouden de politiek in kunnen; een hoop tekst en niets zeggen. Vraag blijft: waarom een hele zijkant vervangen als er een keerring lek is?

By the way, ik heb vanmorgen een e-mail naar Pinion gestuurd met de vraag waarom er niet gewoon een aftapplug onder de trap-as zit (ik bedoel, op het laagste punt van de tandwielkast).
Omdat ze bij de hun eerste [18] bak niet goed nagedacht hebben, bij de nieuwere 12 bak zit een ontluchting plug op de originele plek en een aftap plug onder op maar wel aan de zijkant en niet van onder
Mr. Z schreef:
vr 04 jun, 2021 23:59
Omdat ze bij de hun eerste [18] bak niet goed nagedacht hebben, bij de nieuwere 12 bak zit een ontluchting plug op de originele plek en een aftap plug onder op
Aha, vandaar. Ik werk zelf in de techniek, en ik moet zeggen dat ik vanaf de kindertijd de fietstechniek als iets wonderbaarlijk beschouw, tot op de dag van vandaag (nieuwe fietsen zonder kettingspanners, twee of drie afstellingen die met één boutje gedaan worden zodat, als je er een wilt veranderen, de rest ook meteen verloopt, dat soort werk).
Die twee van Pinion hebben meen ik voorheen bij Porsche gewerkt, en nu weet ik wel dat een Porsche slechts een Kever met twee extra cilinders is, maar je zou toch zeggen dat het hen daar opgevallen moet zijn dat een aftapplug in het algemeen op het laagste punt zit. Eventueel slijpsel zal zich juist daar verzamelen.
Speeder300 schreef:
za 05 jun, 2021 07:46
... Ik werk zelf in de techniek ...... weet ik wel dat een Porsche slechts een Kever met twee extra cilinders is
Ik doe mijn auto toch maar niet bij jou in onderhoud en mijn fiets al helemaal niet. :D
Dat kun jij prima zelf Leon, maar ik snap Speeder z’n observatie wel :wink:
Een fiets kun je natuurlijk wel wat makkelijker draaien dan een auto om te zorgen dat tijdens het aftappen het aftappunt wel op het laagste punt zit...
:lol: :lol: :lol:
Kan met een auto ook wel, alleen hoe krijg je hem weer terug :D
Flix schreef:
za 05 jun, 2021 10:37
Een fiets kun je natuurlijk wel wat makkelijker draaien dan een auto om te zorgen dat tijdens het aftappen het aftappunt wel op het laagste punt zit...
Klinkt logisch, maar dit filpje dat laat zien hoe dat gaat overtuigt mij niet; er komt vijwel niks uit.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1-tGZfH5rOU&t=175s[/youtube]

Geen idee waarom het filmje niet in deze pagina werkt. Na aanklikken wel.
Inderdaad, het filmpje laat al zo’n beetje zien waar ‘m de kneep zit. Ik moet bij die van mij de eerste oliewissel nog doen, en ik had al besloten om dat niet met die spuit te doen; de vrije ruimte daarbinnen is volgens mij niet groot waardoor je al gauw onderdruk en overdruk creëert. Mijn idee was om middels een heel dun slangetje voor beluchting te zorgen tijdens het aftappen. En dan inderdaad de fiets maar op z’n zij leggen, hoe idioot het ook is. Komende winter (of ter gelegenheid van de eerste oliewissel) haal ik ‘t ding er onderuit om op de juiste plaats een aftapplug aan te brengen.
Voor wat betreft de hoeveelheid olie: ik heb ergens gelezen dat Pinion aanbeveelt om de voorgeschreven hoeveelheid toe te voegen, ook al komt er veel minder uit met het aftappen, maar dat druist in tegen zo ongeveer alles wat ik hebt geleerd op dat gebied.
Om het maar even ronduit te zeggen: toen ik dat zaakje voor het eerst bekeek toen ik de fiets kreeg dacht ik “wat een klote-patent”. Ik snap wérkelijk niet hoe ze iets op die manier kunnen verzinnen.
Speeder300 schreef:
za 05 jun, 2021 12:47
Komende winter (of ter gelegenheid van de eerste oliewissel) haal ik ‘t ding er onderuit om op de juiste plaats een aftapplug aan te brengen.
8) . Mogen we ons hier op dit forum op een verslag met foto's en filmpjes verheugen?
Speeder300 schreef:
za 05 jun, 2021 12:47
Om het maar even ronduit te zeggen: toen ik dat zaakje voor het eerst bekeek toen ik de fiets kreeg dacht ik “wat een klote-patent”. Ik snap wérkelijk niet hoe ze iets op die manier kunnen verzinnen.
Ik kwam tot dezelfde conclusie, maar dat is iets wat techneuten en ontwerpers bitter van elkaar doet verschillen; wij snappen dat spullen ook onderhoud en reparatie nodig hebben.