Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pinion ervaringen - Forum Wereldfietser

pinion ervaringen

Pinion ervaring na vijf jaar fietsen

Iets meer dan vijf jaar geleden kocht ik een fiets met Pinion-versnelling. Merk fiets: VSF TX1200, stalen fiets met ketting. In het volgende stukje enige ervaringen waarin andere fietser misschien geïnteresseerd zijn.

1. Ik heb ongeveer 50.000 km gefietst met de pinion onder wisselende omstandigheden. Meest onder warme condities in Latijns-Amerika, maar ook de VS van de West- naar Oost-kust en heel Nieuw Zeeland. Zowel on- als of-road, nat en droog, hoog en laag, etc..
2. Fietsen met een pinion-versnelling vind ik fantastisch. Het schakelt perfect van laag naar hoog (vv) zonder problemen. Tijdens lange tochten sprong heel af en toe er wel eens een versnelling over met een flinke tik, zo ongeveer eenmaal per dag als ik 100 tot 150 km/dag reed. En nooit is dat van invloed geweest op het schakelen.
3. Fietsen in de bergen: daar had ik deze fiets voor gekocht en de pinion-versnelling maakt het helemaal waar. Het schakelen gaat zeer makkelijk als je naar boven moet. Heel wat keren heb ik de kleinste versnelling nodig gehad. Als je alleen vlakke stukken fietst zijn de 18 versnellingen overdreven.
4. De ketting: elke 10.000 km vervang ik de ketting gelijk met een olie-verversing. Ik gebruik een KMC Z1 ketting. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is dat de ketting niet te strak te zetten. Eenmaal heb ik het tandwiel dat op het achterwiel zit los gereden doordat ik de ketting te strak had afgesteld. Was nog niet zo makkelijk met weinig gereedschap 'in the middle of nowhere' dit te weer in elkaar te zetten.
5. Olie verversen: laat ik elke 10.000 km doen. Ik doe graag alles zelf maar het verversen bij een fietsenmaker is zo goedkoop dat je voor dat geld het niet zelf hoeft te doen (ik geloof dat ze er een tientje voor vroegen). Het is nog een heel gepruts met een oliespuit enzo. De olie stinkt trouwens enorm en dat brengt me op het belangrijkste punt van dit bericht:
6. Gebroken seal-ring: een paar maanden geleden stonk het enorm toen ik mijn fietsschuurtje binnen kwam. Ik dacht en wist meteen: dat is olie van de versnelling van de pinion. En ja hoor er stond een plasje olie onder de fiets. De seal-ring was gebroken rond de trapas. Fiets naar Bongers, Apeldoorn gebracht. Die konden het niet maken en hebben de versnelling naar Pinion gestuurd in DLD. Daar hebben ze er een nieuwe behuizing opgezet inclusief nieuwe seal-ring met twee jaar garantie. Eind goed al goed, maar toen kwam de aap uit de mouw: Ik had de fiets 5 jaar en een paar maanden, de garantie was een paar maanden verlopen ! Ik moest dus het volle pond van de reparatie betalen, vonden ze bij Pinion. Weinig keuze had ik niet en heb het maar laten maken. Ik heb er wel over geklaagd bij Pinion. Het excuus wat ze hadden: ik had er in hun ogen teveel kilometers op gefietst en onder te extreme omstandigheden. "Bijna niemand reed zoveel kilometers binnen vijf jaar" aldus de firma Pinion. Ik vond het wel een zeer zwak excuus. Op hun website maken ze reclame dat je er onder alle omstandigheden vele kilometers mee kunt fietsen. In de praktijk is dat dus niet zo. Ik vind de pinion-service niet zo geweldig als ze doen voorkomen.
Bedankt voor het verhaal. Fijn dat je fiets zo fijn fietst.
Ik ben (technisch) wel benieuwd waar deze olie naar stinkt.
Over garantie. Lees eens wat er in het artikel Garantie staat op Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Garantie . Als je de uitkomst niet redelijk vind moet je dus bij degene zijn waarvan je de fiets gekocht hebt.

Over welk reparatiebedrag hebben we het ongeveer? 100, 500, 1000?
Dat Pinion het wel welletjes vind vanaf 50.000 km is natuurlijk wel een tegenvaller voor potentiële klanten.
Dank voor de tip over garantie. Ik ben niet van dat soort wettelijke dingen op 'papier'. Je moet gewoon waar maken waar je voor staat ! We hebben ook te maken met een Duitse fabrikant die zich voor staat op kwaliteit. Helaas maken ze de kwaliteit niet waar. Dat stoort me het meest.
Reparatie was € 275.
Olie stinkt naar versnellingsbakolie uit een Landrover (die had ik vroeger). Is dus heel iets anders dan motorolie. Als ik me goed herinner was dat eigenlijk olie voor automatische versnellingsbakken.
Amboro schreef:
wo 19 mei, 2021 21:12
Als ik me goed herinner was dat eigenlijk olie voor automatische versnellingsbakken.
ATF of MTF :-)
geen idee.
ATF staat voor automatic transmission fluid, en MTF voor Manual ...

Zal wel ATF zijn, want een koppelomvormer zit er niet in.

Het gedrag van Pinion vind ik weinig commercieel. Als je een top gearbox maakt waarvan je beweert dat ze veel sterker is en veel langer leeft dan al de rest, dan pak je dergelijke gevallen met de glimlach aan zonder rekening.
Een pinion koop je niet als je pendelt tussen je huis, de bakker en de slager....
Blackbelt schreef:
wo 19 mei, 2021 22:30
Een pinion koop je niet als je pendelt tussen je huis, de bakker en de slager....
:lol: iets kopen alleen omdat het item duurder is dan rest is toch voor menig consument een uitstekend argument hoor.

Maar serieus, een €275 reparatie na 5jaar/50.000km is jammer en helaas maar toch niet echt klachtwaardig lijkt mij?
Dank voor het delen van je ervaringen. Interessant.
Ik heb helemaal hetzelfde gevoel als jij over het schakelen, na nog maar 13k km. Heerlijk hoe mooi en fijn dat gaat op de Pinion.

Vwb de slijtage en garantie, zou ik zelf deze afhandeling prima kunnen waarderen. Na 50.000 km(!) goed gebruik van het ding, zou ik het zelfs vreemd vinden als de fabrikant de kosten op zich zou opnemen. Dat hadden ze idd moeten doen als je binnen 5 jaar dit had gehad, zoals beloofd. Maar dat ze het buiten de 5 jaar niet doen, komt mij alleszins redelijk over. 50.000 km hè?!
Vijf jaar is ook al een hele lange periode. (Bijna) elke fabrikant vind en zegt dat ze een topproduct maken en verkopen. Toch zijn er maar zeer weinig die er ook daadwerkelijk 5 jaar voor willen instaan. Ook bv Rohloff niet.

Heb je ook een blog o.i.d. over je reizen? Lijkt me leuk deze te lezen.
Aft of mft
Ah nu snap ik het. In een stickshift landrover stop je aft olie. Nooit begrepen waarom maar zo staat het in het onderhoudsboekje van landrover model ‘86. Heerlijke auto trouwens, heb er nog wel eens spijt van dat ik ‘m verkocht heb. Ik heb half Z-Amerika er mee rond gecrost. Tegenwoordig (nou ja tot maart 2020) fiets ik door Z-Amerika. Ook leuk.
Heb jij nog last gehad van krakende cranks? Ik lees dat het eerste type crank daar nog wel eens last van kan hebben, en inderdaad heb ik een vrij hardnekkige tik - na 15000 km in 3 jaar.
In het begin had ik last van krakende cranks. Maar dat ging na 30K weg toen ik de kettingbladen een keer vervangen heb. Er waren een drietal tanden van het blad afgebroken. Niet ongewoon dat er wel eens een tand afbreekt volgens de fietsenmaker. Die tik elke 100 tot 150 km is voorlopig ook weg. Maar ik heb nog nauwelijks lange afstanden weken achter elkaar gefietst de laatste tijd.

Of ik een blog heb: ja maar is niet openbaar. Alleen voor vrienden en bekenden.
Flix schreef:
wo 19 mei, 2021 22:46
Dank voor het delen van je ervaringen. Interessant.
Ik heb helemaal hetzelfde gevoel als jij over het schakelen, na nog maar 13k km. Heerlijk hoe mooi en fijn dat gaat op de Pinion.

Vwb de slijtage en garantie, zou ik zelf deze afhandeling prima kunnen waarderen. Na 50.000 km(!) goed gebruik van het ding, zou ik het zelfs vreemd vinden als de fabrikant de kosten op zich zou opnemen. Dat hadden ze idd moeten doen als je binnen 5 jaar dit had gehad, zoals beloofd. Maar dat ze het buiten de 5 jaar niet doen, komt mij alleszins redelijk over. 50.000 km hè?!
Vijf jaar is ook al een hele lange periode. (Bijna) elke fabrikant vind en zegt dat ze een topproduct maken en verkopen. Toch zijn er maar zeer weinig die er ook daadwerkelijk 5 jaar voor willen instaan. Ook bv Rohloff niet.

Heb je ook een blog o.i.d. over je reizen? Lijkt me leuk deze te lezen.
Hier moet ik je toch tegenspreken.
Na 10 jaar (iets van een 90.000km) begon mijn Rohloff regelmatig door te trappen. Toch nog een hele poos mee blijven rijden (stom van me). M’n fietsenmaker vond het probleem niet. Opgestuurd naar rohloff. Er bleek iets met een bepaalde as te zijn en aangezien ik te lang had doorgereden heb ik deze moeten betalen.
De rest, verzending, werkuren, nieuwe olie heb ik niet moeten betalen. M’n fietsenmaker zei me dat Rohloff dat voor zijn rekening had genomen.
Da's oprecht heel mooi van Rohloff.
Dat neemt niet weg dat 2 jaar garantie geven op hun naven, en geen 5 jaar.
Rohloff mag dan twee jaar garantie geven, als consument heb je uiteraard veel langer garantie. Dat is door de wet bepaald met dien verstande dat ik er gerust van uit durf te gaan dat een redelijk te verwachten levensduur voor een Rohloffnaaf veel langer is dan twee jaar, zelfs als je twee jaar lang op wereldreis gaat. (Lees de eerder gegeven link)
In hoeverre 5 jaar en 50.000 km een te verwachten levensduur voor een Pinionnaaf is zou je kunnen bevechten maar ik denk dat Pinion in zijn marketing zelf hogere verwachtingen heeft geschapen.
Overigens betekent garantie na die tijd nog niet hetzelfde als gratis reparatie. Goede praktijk (of is dit wettelijk of jurisprudentie, weet ik ff niet) is dat de kosten dan naar rato van de te verwachten levensduur verdeeld worden. Zo heb ik zelf eens een behoorlijk redelijk bedrag voor mijn kapotte platte TV teruggekregen bij de bekende rood en zwarte tv-electronicawinkelketen toen die TV na 4 jaar stuk ging na de garantietijd.
Hallo.

Aardig artikel over de Pinion bak, dank voor de moeite. Ik heb er zelf ook een in m’n fiets, nog niet zoveel mee gereden en ook ga ik er de wereld niet mee rond, ik zie de bak gewoon als het zoveelste soort fietsversnelling. Ik heb ‘m met name genomen voor de kleine tussenstappen tussen de versnellingen, daar was ik ruim 40 jaar geleden als blaag al druk mee bezig (tandwieltjes van de groep achter uitwisselen) maar dat bleek volgens de winkel niet te kunnen zoals ik wilde.
Voor wat betreft het doortrappen of knakken van de Pinion-bak: heb ik tot nu toe niet meegemaakt. Ik heb voor de aankoop eens goed op internet gekeken wat er nu eigenlijk in zat, en hoe het werkt, en op die manier bedacht hoe ik wel en niet zou moeten schakelen, en dat blijkt te werken.

By the way, dat lek gaan van de keerring, was dat toevallig kort na een olie-wissel?
Leon schreef:
do 20 mei, 2021 10:16
Rohloff mag dan twee jaar garantie geven, als consument heb je uiteraard veel langer garantie. Dat is door de wet bepaald met dien verstande dat ik er gerust van uit durf te gaan dat een redelijk te verwachten levensduur voor een Rohloffnaaf veel langer is dan twee jaar, zelfs als je twee jaar lang op wereldreis gaat. (Lees de eerder gegeven link)
In hoeverre 5 jaar en 50.000 km een te verwachten levensduur voor een Pinionnaaf is zou je kunnen bevechten maar ik denk dat Pinion in zijn marketing zelf hogere verwachtingen heeft geschapen.
Overigens betekent garantie na die tijd nog niet hetzelfde als gratis reparatie. Goede praktijk (of is dit wettelijk of jurisprudentie, weet ik ff niet) is dat de kosten dan naar rato van de te verwachten levensduur verdeeld worden. Zo heb ik zelf eens een behoorlijk redelijk bedrag voor mijn kapotte platte TV teruggekregen bij de bekende rood en zwarte tv-electronicawinkelketen toen die TV na 4 jaar stuk ging na de garantietijd.
Zo uiteraard is die langere garantie dan twee jaar kennelijk niet:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product

en hierbij de link waar de Rijksoverheid naar verwijst.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie

Het lijkt me dat de fabrikant de intentie heeft met hun garantietermijn een termijn aan te geven, waar binnen je het product probleemloos moet kunnen gebruiken. Daarbij denk ik dat de meeste fabrikanten wel de nodige juridische adviezen hebben ingewonnen bij het bepalen van hun garantietermijn.

Volgens mij sta je als consument niet zo sterk als je buiten de garantietermijn van de fabrikant terecht bent gekomen en problemen met het produkt ondervindt. Het is dan in het (commerciële) belang van de fabrikant al dan niet coulance toe te passen.

Als de grens voor een Pinion niet bij 5 jaar zou moeten liggen,maar later, waar dan wel? En waarom? Hiervoor moeten dan steekhoudende argumenten gelden en geen denkwijzen over gecreëerde verwachtingen.
“By the way, dat lek gaan van de keerring, was dat toevallig kort na een olie-wissel?”

Nee. Olie verversen heb ik vorig jaar laten doen door Bongers in Apeldoorn. En die deden het precies volgens het boekje met een spuit enzo. Ze hebben daar ruime ervaring mee.
Ik had toevallig laatst nog een mailwisseling met een fietsenbouwer uit het noorden over Pinion en waarom hij die niet in bouwt, het resultaat van dat gesprek staat inmiddels op z’n site, maar ik snap hem wel...
Shadow schreef:
do 20 mei, 2021 22:08
Ik had toevallig laatst nog een mailwisseling met een fietsenbouwer uit het noorden over Pinion en waarom hij die niet in bouwt, het resultaat van dat gesprek staat inmiddels op z’n site, maar ik snap hem wel...
Ik kan m'n nieuwsgierigheid nauwelijks bedwingen: wat is die site? Altijd aardig om een onderwerp van verschillende kanten belicht te zien.
Amboro schreef:
do 20 mei, 2021 19:18
Nee. Olie verversen heb ik vorig jaar laten doen door Bongers in Apeldoorn. En die deden het precies volgens het boekje met een spuit enzo. Ze hebben daar ruime ervaring mee.
Kijk, dus dat had er niet mee te maken. Reden waarom ik het vroeg was omdat ik eens heb zitten te bekijken hoe die oliewissel volgens Pinion in zijn werk dient te gaan. Ik bedoel, ik ben qua opleiding en beroep werktuigkundige, en een tandwielkast waar de aftapschroef niet onder in het huis zit maar ergens op halve hoogte komt op een wtk nogal merkwaardig over. Immers, bij een tandwielkast in het algemeen hoopt eventueel slijtagevuil zich op bij het laagste punt.
Ook is het vrije volume in de behuizing volgens mij niet zo bar groot; als ik de grootte van het huis zo eens bekijk, en bedenk dat er twee assen en 18 tandwielen in zitten, dan hou je weinig ruimte over. Ga je er dan met een spuit olie uit zuigen dan zet je al gauw een onderdruk op de as-keerringen, en als er nu één ding is waar een keerring een hekel aan heeft.... Maar goed, je ring ging lek ruim na de oliewissel, dus dan zal het daar niet aan gelegen hebben, neem ik aan.