Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dikke banden tweede hands fiets - Forum Wereldfietser

Dikke banden tweede hands fiets

Onlangs is mijn frame defect geraakt en nu zoek ik op marktplaats voor een frame(fiets).
Op mijn huidige fiets zaten 47 mm banden maar deze waren eigenlijk te dik, destijds zaten er ook 37 mm op.
Het idee is om dus met mijn huidige componenten en een nieuw frame een fiets weer op te bouwen.
Waar ik op zoek naar ben is een frame (fiets) waar 47 mm banden op passen maar vind niet veel daar over op mp.
Heeft iemand een idee wat ik voor zoekterm kan gebruiken op mp buiten de bekende merken zoals Santos en Idworx.
Ik heb nu een 28" fiets met velgremmen 3x9 versnellingen en een balhoofd van 1.1/8.
Wat voor merk en model had je?
Het is een Trek X500, daarvan is het frame eigenlijk te klein voor de 47mm banden.
Je kunt een hoop moeite doen voor een frame met onbekende historie en allerlei parts die dan stiekem toch niet blijken te passen. Je kunt ook kijken of bijvoorbeeld een intec F10 wat voor je is. Heb je een prima nieuw frame aan.
Die Intec F10 is een mooi frame maar voor max 35 mm zonder spatborden. Zie hier voor andere opties: https://shop.ra-co.com/de/intec-rahmen.html Voor zover ik kan zien is 42 mm het maximum voor 28 inch frames met cantinokken.
Leuk om te lezen dat je toch weer tips krijgt over websites waar ik nog nooit van gehoord heb, de zoektocht gaat verder.
Avaghon S28.0, daar kun je 50mm in kwijt.

En als je de voorvork en sliding dropout met schijfrem bevestiging kiest kun je die later ook nog monteren.
Ik zou denken dat elk frame voor 29" mountainbike wel moet voldoen.
een Koga Terraliner van 2002, 2001 of 2002. of een Bleuliner van 2001 (niet de Oval versie).
iets zwaarder dan je Trek X500 want stalen frame en vork, maar er passen wel dikke banden in.
Ik weet het niet zeker maar op de website van Avaghon zie ik alleen maar fietsen en geen frames.
Als ik verder kijk zijn frames en fietsen ook gewoon niet leverbaar of de levertijd is onbekend (Coronatijd?).
Voorbeeld hiervan is een Koga Worldtraveler, verwachte levertijd medio december.
Wat toevallig. Ik heb ook een Trek X500, en denk er al een tijdje over om er dikkere banden op te zetten. Zitten nu 37-622 banden op. En ook spatborden, die wil ik er op houden. Ben even benieuwd, had je nog spatborden erop toen die 47mm banden erop zaten? Heb je fotos van hoe dat er uit zag? Kun je foto's sturen?

Is een beetje off topic wellicht. Ik stuur je ook wel een PB.
Als je er grotere banden op wil opleggen dan zal je eerst andere spatborden op moeten leggen, SKS Bleumels.
Vervolgens heb ik 47 mm banden opgelegd maar dat is eigenlijk te veel van het goede, aanlopen van het spatbord als deze maar even bewogen is. Ik heb/had er de laatste tijd 40 mm er op maar denk dat 42 mm toch wel de max is. Helaas heb ik geen foto's, de fiets staat momenteel niet bij mij.
met Santos en idworx vind je inderdaad enkel prijzige paradepaardjes. De bij het grote publiek minder bekende merken zijn beter om een "koopje" te vinden, al zal je ook daar al snel meer betalen dan een kaal frame van intec (hoewel ik die zelf niet erg mooi vind). Zoektermen voor minder bekende reisfietsen: van herwerden (maakt(e) koersfietsen, maar ook oa de roadmaster), jan janssens, thorn, Vlerick, avaghon (of de villiger cabonga maar dat is 26 inch). De Amerikaanse alternatieven: Salsa, Surly en Soma. Wat meer low budget: een oude Dawes kan soms interessant zijn, of nieuwere dingen zoals een VSF of een Genesis.

Een X500 is vrij stijf en licht, als je dat rijgedrag fijn vond zou ik zeker de oudere stalen frames vermijden (bv geen koga randonneur, maar een globetraveller wel). Frames met schijfremmen hebben vaak meer ruimte voor brede banden (maar niet altijd :-))
lookpeter schreef:
ma 17 mei, 2021 19:55
Ik weet het niet zeker maar op de website van Avaghon zie ik alleen maar fietsen en geen frames.
Gewoon even vragen. Ik heb er zowel mijn S26 als mijn S28 als los frame gekocht.

Wat er in de huidge tijd allemaal wel of niet op voorraad is en daarmee wel of niet kan weet ik natuurlijk niet. Maar normaliter kun je zo'n frame daar prima los kopen.
Normaliter kun je inderdaad losse S28 Avaghon frames bij ons kopen, alleen op dit moment helaas niet.

We verwachten in week 28 weer een grote voorraad binnen te krijgen en dan zal ik de frames ook weer 'aanzetten' in de webshop, zodat ze los besteld kunnen worden.

Gr. Ellen

Aanvulling: X29 frames zijn wel los te bestellen: https://www.bike4travel.nl/frame/5528-a ... frame.html
duidelijk. da's de week van woensdag 15 juli 2021.
Surly ECR , dat kan
Helaas, vandaag gemaild met als reactie, de frames die nog binnen komen zijn verkocht en dit jaar komen er geen nieuwe ECR frames meer binnen.
In het rijtje van fietsen en frames wil ik dan de Baobab Moja nog wel toevoegen. Te koop als frameset. Check de site van Boabab Bikes (https://baobab-bikes.nl). Minimale bandbreedte is 50 mm (29”). Frames zijn in drie maten leverbaar en worden naar wens op kleur gespoten. Levertijd 2 -3 weken.

In mijn atelier is het mogelijk om een frameset op te bouwen met bestaande onderdelen. Dit kun je of helemaal zelf doen of onder begeleiding.

En ja, ik ben de ontwerper van deze fiets.

Marc
Een algemene waarschuwing voor Intec-frames. Die krijgen het voor elkaar om een frame voor trekking wielen (uitvalmaat 135mm) te leveren met een uitvalmaat van 130mm. Uitbuigen is uitgesloten: staal is veel te dik. En je hebt niets te zeggen, want op hun website staan helemaal geen uitvalmaten vermeld! Bandieten. Mijn ervaring.