Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende zadelpen te hoog - Forum Wereldfietser

Verende zadelpen te hoog

Hallo,

Ik had een fiets gekocht voor mijn vriend, heb het zadel al op de laagste stand gezet, maar het staat nog veel te hoog.
De zadelpen kan niet verder de buis in. Loont het om deze te vervangen door een niet-verende zadelpen?
Weet iemand hoeveel cm ik daarmee kan winnen?
Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Nena1972
Hoeveel lager het zou kunnen hangt nogal af van de verende pen die er nu in zit. Daar valt met een rolmaat vrij eenvoudig achter te komen.

Los daarvan, wanneer je het zadel moet laten zakken tot op de klemming is er kans dat het frame aan de grote kant is. Stand over height is dan een dingetje, net als de lengte van de fiets.

Heb je een plaatje van fiets en zadelpen? Hoeveel cm kom je tekort?
Bedankt voor uw reactie,

Ja ik vermoed dan erg genoeg ook, dat het frame vd fiets te groot is. Hij had echter met zijn oude fiets framemaat 60, en dat vond hij fijner dan een kleinere maat, ondanks dat mijn vriend maar 1,84 meter is. En dit is framemaat 60/61, maar wel een ander merk fiets.
Ik zal morgen een foto maken. Bedankt voor uw antwoord,

Nena1972
Ik heb ooit een fiets gehad die eigenlijk een maatje te groot was.
Ik was erg blij dat ik die verkocht heb.

Mijn elektrische fiets heeft een verende zadelpen en dat wilde ik op mijn vakantiefiets ook hebben.
Daarbij had ik hetzelfde probleem als jij.
De zadelpen wilde niet diep genoeg in het frame, in mijn geval omdat er een nokje van de bidonhouder in de weg zit.

Mijn oplossing is een zadel met vering, een Brooks Flyer.
Ik ben er erg tevreden over.
De zadelpen wilde niet diep genoeg in het frame, in mijn geval omdat er een nokje van de bidonhouder in de weg zit.
In zo'n geval zaag ik er gewoon een stuk af. Dat doe ik sowieso als de pen aan de lange kant is, wat ik thuis kan laten, laat ik thuis. (dus voor mij geen zadel met veren en ook geen verende zadelpen.)
Bert van Sprang schreef:
do 13 mei, 2021 23:45
In zo'n geval zaag ik er gewoon een stuk af. Dat doe ik sowieso als de pen aan de lange kant is, wat ik thuis kan laten, laat ik thuis. (dus voor mij geen zadel met veren en ook geen verende zadelpen.)
Daar valt wat voor te zeggen Bert.
In het geval van een verende zadelpen zit het mechanisme om de vering in te stellen op het gewicht en de comfortwensen van de berijder onderin de zadelpen.
En dan wordt het wat lastig om juist dat stukje er af te zagen.
Poppink schreef:
vr 14 mei, 2021 01:01

In het geval van een verende zadelpen zit het mechanisme om de vering in te stellen op het gewicht en de comfortwensen van de berijder onderin de zadelpen.
En dan wordt het wat lastig om juist dat stukje er af te zagen.
Dat ligt er maar net aan welk type je hebt. Onder andere een Thudbuster en een Suntour NCX werken bijvoorbeeld anders.
Een frame van 60/61 cm lijkt inderdaad erg groot voor iemand van 1m84.

Hoeveel lager een niet-verende zadelpen kan hangt volledig af van wat je nu hebt. Even kijken en meten.
Nena1972 schreef:
do 13 mei, 2021 20:20
Ik had een fiets gekocht voor mijn vriend, heb het zadel al op de laagste stand gezet, maar het staat nog veel te hoog.
Heb je de lengte ook gemeten terwijl je vriend er op zit? Dat scheelt weer een aantal cm.

Verder kan je altijd ff kijken of een niet-verende zadelpen wel genoeg ruimte biedt. Is toch een andere constructie.
Extra info: de meeste fietsen fietsen fijner met een niet-verende zadelpen, dus misschien is het sowiezo een goed idee om een vaste te nemen.
De Thudbuster Cane Creek is nochtans een zaligheid, die je zodanig kan instellen dat je niet zit te wiegen!
Koop een niet-geveerde zadelpen. Een eenvoudige kost nog geen 10 euro.
Kijk of deze bevalt. Zo ja, niets meer aan doen - Klaar is Kees (of hoe je vriend ook heet).
Allen dank voor het meedenken.
Dit is de beruchte zadelpen en hij kan niet lager verdwijnen in de framebuis als op de foto.
Groetjes Nena1972
Screenshot_20210514-154953_Gallery.jpg
Centimetertje of 5 a 8 moet je wel lager kunnen.

En het zadel dat erop zit is ook vrij hoog, daar kun je het ook nog zoeken mocht het nodig zijn.
Als gezien de foto's het zadel nu nog verder omlaag moet dan is je fiets te groot of de gewenste zadelhoogte niet passend bij de berijder.

Mensen die met beide voeten plat op de grond willen kunnen staan terwijl ze op het zadel zitten bijvoorbeeld.
Zoals ik al schreef: koop voor een paar euro een nieuwe zadelpen. Dat is goedkoper dan de gezamenlijke tijd die in een discussie op dit forum gaat zitten.

Of vraag Martin om deze op de stort gevonden zadelpen, evt. compleet met Brooks-zadel, naar je op te sturen: zie viewtopic.php?f=23&t=31537#p394306.
Goedenavond,

Nogmaals allen bedankt voor het meedenken. Ik bestel een nieuwe zadelpen en evt een ander zadel.
Nogmaals bedankt!

Groet Nena1972
Wanneer je vriend 'gebruikelijk' op de fiets zit, dat wil zeggen hij trapt met min-of-meer gestrekte benen, is de fiets véél te groot. Behalve ongemakkelijk is dat ook een risico: bij een eventuele botsing of noodstop knal je met delen op de stang.

De waarde van dit model ligt zo tussen de €100-€200. Ik zou zeggen, verkoop hem voor €150 en koop voor datzelfde geld dezelfde fiets terug maar dan twee maten kleiner.
Het is als ik het goed zie een target.
100 euro is al veel voor deze fiets
Shrek

Dat klopt niet. Ik ben 184cm heb avaghon frame 26 inch, 64cm en mijn zadelpen steekt nog 12 cm uit.

Mario