Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B17 op een Cube Kathmandu? - Forum Wereldfietser

B17 op een Cube Kathmandu?

Goededag,

Ik fiets nu al jaren op Brooks B17's, zowel op mijn racefiets als op mijn vakantiefiets (Stevens Randoneur van 2011 of 2012, weet het eigelijk niet meer).Dus in beide gevallen met een vrij sportieve zit. Nu heb ik een Cube Kathmandu gekocht (ebike) om woon-werk mee te doen in post Covid woon-werk verkeer, en die is veel meer op comfort afgesteld, meer rechtop zittend etc. Dus ik vraag me af, heeft iemand ervaring met B17's als je rechtop zit? Past de geometrie van het zadel dan nog goed? Of moet ik dan meer naar de geveerde Brooks zadels kijken, zoals een Flyer?
En nee, ik wil absoluut geen Cambium, leuk dat het tegen regen kan, maar ik heb een C17 nu op de vakantiefiets zitten als experiment, en vind het een ramp. Die zitbotjes-kuil komt er maar niet in, dus ik wil weer een leren zadel.
Die zitbotjes kuil moet ook niet in een Cambium komen! Die blijft terug komen.
Ik heb op mijn redelijk sportieve stadsfiets een Champion Flyer en dat is een geveerde B17. Hoewel ik op mijn vakantiefiets en snelle fiets redelijk smalle zadels heb is die Flyer wat mij betreft toch wat smal voor mijn stadsfiets. Maar iedereen is verschillend.
Ik heb altijd B66/67 op mijn fietsen gehad en dat ging ook goed op de fietsen waar ik dieper zat. Of het andersom ook zo is weet ik niet.
# Pak je gereedschap, ruil de zadels en probeer het.
# Of er vering onder het dek zit maakt niet uit. Het gaat hoogstends om de vorm, breedte of mate van ingeredenheid van het zadel.
Shadow schreef:
do 13 mei, 2021 09:11
Die zitbotjes kuil moet ook niet in een Cambium komen! Die blijft terug komen.
Maar dan heb je dus alleen een hard zadel dat zich niet naar je fysiek vormt...dan zie ik het nut er niet zo van in?
captain_fabulous schreef:
do 13 mei, 2021 10:21
Maar dan heb je dus alleen een hard zadel dat zich niet naar je fysiek vormt...dan zie ik het nut er niet zo van in?
Het nut is dat je er fijn op zitten kunt :wink:

(mits het je past)

Het zadel moet je steun geven op de punten die dat het best kunnen hebben. Daarvoor hoeft het zich niet naar je fysiek te vormen, maar de vorm moet bij je passen. De hele wereld rijdt op zadels die zich niet horen te vormen, enkel de niche van leren zadels uitgezonderd.
captain_fabulous schreef:
do 13 mei, 2021 10:21
Shadow schreef:
do 13 mei, 2021 09:11
Die zitbotjes kuil moet ook niet in een Cambium komen! Die blijft terug komen.
Maar dan heb je dus alleen een hard zadel dat zich niet naar je fysiek vormt...dan zie ik het nut er niet zo van in?
Tja het is geen zadel voor iedereen, ik ben heel blij met Terry's Arteria Fly, die vind jij misschien ook niks. Zadels zijn zo persoonlijk...
Shadow schreef:
do 13 mei, 2021 10:48
Tja het is geen zadel voor iedereen, ik ben heel blij met Terry's Arteria Fly, die vind jij misschien ook niks. Zadels zijn zo persoonlijk...
Die ziet er best goed uit, maar ik ben absoluut een discipel van hoe een leren zadel naar je gaat staan...is absoluut zo. Ondanks het gedoe met regendekjes, dat je niet oneindig kan opspannen, dat de kwaliteit kennelijk vroeger beter was...
Gilles Berthoud :wink:
Shadow schreef:
do 13 mei, 2021 12:44
Gilles Berthoud :wink:
Wat duurder, maar ziet er wel schitterend uit ja! Een Mente zou dan waarschijnlijk het beste passen bij een meer rechte zithouding denk ik?
captain_fabulous schreef:
wo 19 mei, 2021 14:55
Wat duurder, maar ziet er wel schitterend uit ja! Een Mente zou dan waarschijnlijk het beste passen bij een meer rechte zithouding denk ik?
Klopt. Is ook meteen de minst dure ;)