Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
Aziraphale schreef:
vr 14 mei, 2021 12:29
... omdat ik niet echt fan ben van Schwalbe. Ik heb slechte ervaringen met de duurzaamheid van die banden ...
Ik ben benieuwd welk maat en type Schwalbe banden en wat daarmee fout ging.
Veel forumleden fietsen op banden van Schwalbe en dat gaat vaak ruim over de 10.000 km levensduur.
Leon schreef:
vr 14 mei, 2021 15:09
Aziraphale schreef:
vr 14 mei, 2021 12:29
... omdat ik niet echt fan ben van Schwalbe. Ik heb slechte ervaringen met de duurzaamheid van die banden ...
Ik ben benieuwd welk maat en type Schwalbe banden en wat daarmee fout ging.
Veel forumleden fietsen op banden van Schwalbe en dat gaat vaak ruim over de 10.000 km levensduur.
Ik las het ook. Mijn ruime ervaring met banden van o.a. Schwalbe is namelijk anders en mijn ervaring vind ik belangrijker dan wiens mening op een forum dan ook.
willem.m schreef:
vr 14 mei, 2021 15:55
Leon schreef:
vr 14 mei, 2021 15:09
Ik ben benieuwd welk maat en type Schwalbe banden en wat daarmee fout ging.
Veel forumleden fietsen op banden van Schwalbe en dat gaat vaak ruim over de 10.000 km levensduur.
Ik las het ook. Mijn ruime ervaring met banden van o.a. Schwalbe is namelijk anders en mijn ervaring vind ik belangrijker dan wiens mening op een forum dan ook.
[/quote]

En jullie moeten ook vooral op je eigen ervaringen afgaan, dat doe ik ook. :wink:

Het waren Marathons en ze gaven problemen met scheuren in de wang. Moet ik wel bij zeggen dat het al jaren terug is en de algemene reputatie van Schwalbe natuurlijk prima is, dus het is ook echt een persoonlijke mening en enkel gebaseerd op mijn eigen negatieve ervaring. Ik zal dus ook niemand Schwalbe afraden, maar zelf heb ik liever Vittoria.
Ooit waren standaard marathonbanden (het type bestaat an sich niet meer) wel gevoelig voor scheurende wangen na een kilometr of 5000, maar er waren andere banden die nog veel gevoeliger waren. Het kwam meestal, zo niet altijd, door een te lage bandendruk. Ik heb er nooit meer last van gehad sinds ik een pomp met manometer heb maar het nog vaak bij anderen gezien.
Aziraphale schreef:
vr 14 mei, 2021 13:56

Bijvoorbeeld, al vraag ik me wel af hoe soepel dat op de weg rijdt.
Prima ervaringen mee.

Het is geen Almotion natuurlijk, maar het profiel loopt net als bijvoorbeeld een Schwalbe Smart Sam mooi door in het midden, waardoor je er ook op de weg prima mee uit de voeten kunt.
Nu ben ik niet in de markt voor een dure concept fiets, maar het leuke aan fietsen is mijns inziens dat die schitterende onderdelen die in die schitterende configurators te selecteren zijn, allemaal generiek zijn en elke fietsenmaker in de wereld kan je helpen wanneer er iets loos is.
Dan blijft in de vergelijking tussen fietsmerken over de 'beleving' en het frame. Dit hele topic gaat amper, om niet te zeggen niet, in op de verschillen in de frames (filosofie geometrie, materiaal, rijgedrag, zithouding etc). Dus lijkt het vooral belangrijk te zijn bij welk merk je de juiste 'beleving' hebt, net als bij dure auto's :|
(Daarom snap ik ook de concept stores die zich aan één framemerk verbinden niet. Dat lijkt overgenomen van Apple, maar die leveren complete producten, en dat zijn fiets nu juist niet. Uitgezonderd de in dit topic genoemde geïntegreerde bagagedragers).
Bovendien: niet zelden (corrigeer me als ik het fout heb) zijn de verschillende maten van eenzelfde model frame van dezelfde buis gemaakt waardoor een bepaald model voor een kleine fietser een anders rijdende fiets oplevert dan voor een grote fietser.
Bij jan janssen koop je voor €3600 een mooie fiets met rohloff naaf met beld drive schijfremmen, son verlichting en naafdynamo en een cycletocharge oplader in de stuurpen.

Mario
Maar deze JanJansen (jij staat bij mij in de schuur!) is toch echt minder individueel samen te stellen als een Santos of Koga Signature.
Je betaalt gewoon extra voor het, beperkt, zelf samen kunnen stellen van je fiets, zo simpel is het. Dat je bij Santos nog iets meer betaald dan bij Koga voor nog meer opties is ook begrijpelijk (al vind ik het nog steeds wel erg veel) en toen ik mijn Casati racefiets tot op de nippels zelf uitzocht maakte dat de boel nog veel duurder.

Verschillende maten van eenzelfde productieframe zijn absoluut van dezelfde buis gemaakt, maar als je de tabellen naast elkaar legt zul je zien dat de geometrie ook steeds iets varieert. Het rijgedrag zal dus niet heel veel verschillen. Maar het frame is sowieso maar een beperkt onderdeel van het totale rijgedrag, want uiteindelijk maak je een fiets passend door de afmontage. Bij mijn Casati merk ik, bijvoorbeeld, een groot verschil wanneer ik andere wielen steek.

Voor veel mensen is het, denk ik, zeker ook een kwestie van een gevoel bij een bepaald merk. Dat was voor mij ook de reden om een Casati te kopen, maar dat frame heb ik vervolgens wel weer op maat laten maken. Ergens onzin, want zo'n bijzonder lijf heb ik niet, maar wel erg leuk. Nam echter niet weg dat we vervolgens nog met de afmontage aan de slag zijn gegaan om de fiets helemaal op mij af te stemmen.
Aziraphale schreef:
vr 14 mei, 2021 20:34
Verschillende maten van eenzelfde productieframe zijn absoluut van dezelfde buis gemaakt, maar als je de tabellen naast elkaar legt zul je zien dat de geometrie ook steeds iets varieert. Het rijgedrag zal dus niet heel veel verschillen.
Een XS maatje frame is toch heel veel stijver dan een XL van dezelfde buis. Juist bij bagagedragende fietsers, die je op dit forum veel hebt, is stijfheid een belangrijk criterium. Te slap met veel tassen geeft een zwabberfiets en te stijf met weinig bagage fietst echt niet prettig op de vele slechte wegen.
Leon schreef:
vr 14 mei, 2021 20:50
Een XS maatje frame is toch heel veel stijver dan een XL van dezelfde buis. Juist bij bagagedragende fietsers, die je op dit forum veel hebt, is stijfheid een belangrijk criterium. Te slap met veel tassen geeft een zwabberfiets en te stijf met weinig bagage fietst echt niet prettig op de vele slechte wegen.
Ok, maar dat heeft dan ook vooral te maken met het formaat van het parallellogram. Stijfheid is natuurlijk bij iedere fiets van belang, aangezien dat een groot effect heeft op de rijeigenschappen. Als een fabrikant het echter goed aanpakt dan zorgen ze er voor dat er geen grote verschillen tussen ze verschillende maten zitten.
Wat mij betreft is de enige manier om er achter te komen of een frame voldoende stijf is, de fiets uitproberen met de bagage die je er (maximaal) mee wilt vervoeren en dan zul je zien dat niet alle vakantiefietsen dezelfde kwaliteiten als pakezel hebben, tenzij je zo licht mogelijk bepakt wilt gaan, dan zal het minder een rol spelen.
Mr. Z schreef:
do 13 mei, 2021 21:04
Het is tegenwoordig wel jammer dat mensen die een nieuwe fiets willen niet meer rustig kunnen gaan kijken welke het lekkerste fietst en stuurt en die ze het mooist vinden maar eigenlijk alleen maar kunnen kijken wat er op voorraad is of snel leverbaar en dan snel moeten beslissen.
Toch wel het woordje "kunnen" benadrukt... ik adviseer (in mijn specifieke geval e-bikes) altijd proef te rijden, maar dat is gewoon al twee jaar (was al voor Corona) bijna niet te doen... je ziet nu ook dat de schaarste naar alle andere soorten fietsen is uitgewaaierd.

Als je een Cube wil? 2022. Proefrijden? Alleen als iemand in de regio hem in jouw maat heeft. Trek? Idem Ditto. Cannondale? Zal niet beter zijn. Met dat soort wachttijden is het helaas niet altijd reëel te zeggen "Ga maar proefrijden op meerdere modellen en daarna kopen". Dan zit je al snel te kijken naar zomer/najaar 2022. En als de gekte aanhoudt misschien nog later.

Dus als je een fiets vindt die lekker rijdt snap ik direct dat je snel de knoop doorhakt. In dit geval heeft de TS wel degelijk zijn onderzoek gedaan en rijdt de Koga erg fijn. Om dan nu nog te gaan proefrijden op een derde merk met een lange levertijd vind ik in deze markt geen geweldig advies.
Aziraphale schreef:
vr 14 mei, 2021 16:17
Het waren Marathons en ze gaven problemen met scheuren in de wang.
Ja, dat herken ik, dus je keus voor een andere band met wat sterkere wangen is voor vakantie zo gek nog niet.

Toch een klein beetje apologie voor Schwalbe: een wand die structuur verliest is vaak het moment dat ik achter moet vervangen (Marathon Supreme), nog voordat het loopvlak op is. Maar ik mishandel mijn achterbanden (kind achterop) en ook dan zit ik wel ruim op 10.000 km. Gelukkig nog nooit een catastrofale collaps meegemaakt, maar het fietsen met een ei in je band is niet geweldig voor het fietsgevoel :D
loknor schreef:
za 15 mei, 2021 09:04

Dus als je een fiets vindt die lekker rijdt snap ik direct dat je snel de knoop doorhakt. In dit geval heeft de TS wel degelijk zijn onderzoek gedaan en rijdt de Koga erg fijn. Om dan nu nog te gaan proefrijden op een derde merk met een lange levertijd vind ik in deze markt geen geweldig advies.
Precies dit. Even ter vergelijking: Mijn vrouw heeft vorig jaar een elektrische Koga van 4000€ gekocht van een plaatje, omdat proberen geen optie was. Die fiets is in april besteld en was er uiteindelijk half september, waardoor ze er uiteindelijk (zwangerschap speelde ook mee) nu pas plezier van begint te hebben. Een andere optie was er niet, want er was in de wijde omtrek geen elektrische kwaliteitsfiets meer te krijgen.

Ik was dus al blij dat ik deze Koga kon proberen en hij reed goed, dus waarom zou ik dan nog proberen om proef te rijden op een Idworx die pas in september leverbaar is en, in een vergelijkbare configuratie, nog weer duurder (bijna 6000€ in het blauw en met Gates en XT remmen) is dan de Santos die ik al overpriced vond? Dat is een optie als ik een fiets zoek voor volgend jaar, maar ik wil graag deze zomer nog lekker met vrouw en kinderen kunnen toeren en dan schiet dat gewoon niet op. En dan vind ik de AllRohler nog niet eens echt mooi door de constructie bij de zadelpen.

Op zich snap ik de adviezen wel, hoor. Iedereen heeft, als het goed is, een fiets waar hij/zij heel tevreden over is en zal die adviseren. En veel proefrijden is ook zeker aan te raden, maar het moet wel realistisch blijven en de fietsen waar je op gaat proefrijden moeten qua budget en levertijd ook passen. Wanneer ik dan na veel onderzoek voor <4000€ (uiteraard wel na inruil van mijn huidige fiets) een custom fiets heb die lekker rijdt, qua kleur en specs aan al mijn wensen voldoet, en ook nog eens vlot leverbaar is, waarom zou ik dan nog verder gaan zoeken?

En ten aanzien van Schwalbe: Het zijn verder prima banden en ik zie om me heen ook veel mensen er met plezier op rijden. Ik krijg nu ook weer Marathon GTs en ben benieuwd hoe ze zich gaan houden, maar heb dus in het (grijze) verleden een aantal gehad die problemen gaven. Als ik dus banden koop dan kies ik liever voor Vittoria, als de keuze er is. Dat is met de Schwalbes van nu misschien niet realistisch, maar qua banden is Vittoria gewoon 'mijn merk'. :D
We willen natuurlijk wel een foto van je Koga zien straks! :wink:
Edwin* schreef:
za 15 mei, 2021 15:38
We willen natuurlijk wel een foto van je Koga zien straks! :wink:
Uiteraard. :wink: Hierbij alvast even een voorproefje:
FB_IMG_1621087936664~2.jpg
Edwin* schreef:
za 15 mei, 2021 15:38
We willen natuurlijk wel een foto van je Koga zien straks! :wink:
Interessanter vind ik een foto van de reis die je met deze fiets gaat maken. Een fiets is maar een ding.
Vandaag deze opgehaald. Ik ga het hier maar mee proberen,
Santos TM 3+.jpg
willem.m schreef:
za 15 mei, 2021 16:49
Interessanter vind ik een foto van de reis die je met deze fiets gaat maken. Een fiets is maar een ding.
Op het www dingen vertellen en laten zien over wat je doet en waar is een beetje uit de mode. Blogs, reisverslagen en hobbywebsites zijn verdampt in het tijdsbestek van een jaar of 10.

Ik snap dat wel en mag er dan ook niet over mopperen. Terug naar mooie tijdschriften en boeken wat mij betreft.