Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
Dan zijn we het helemaal eens Aziraphale. Het gaat vooral om het kijken naar wat een ander ongeveer zoekt en belangrijk vind in plaats van het standaard pushen van je eigen visie op fietsen en materiaal, of dat nu om duur of goedkoop materiaal gaat. Ik herken je opmerking over techniek wel, dat heb ik zelf ook een beetje ontwikkeld. Hetzelfde met materialen, ik houd van staal, titanium en in het algemeen van mooi gelaste frames en CNC werk, wordt ik blij van, carbon daarentegen doet mij weer helemaal niets. Bij voorkeur kies ik ook voor spullen die duurzaam zijn, verantwoord worden gemaakt en als het even kan uit de regio komen. Daar betaal je ook voor, het levert functioneel niet altijd wat op, maar dat is een keuze (met de Idworx is dat natuurlijk niet helemaal gelukt (zou mooi zijn als ze de frames in Europa lieten maken) maar een vergelijkbaar frame op maat laten bouwen werd me los van de wachttijden echt veel te gortig). :oops:

Benieuwd naar je fiets, binnen redelijke termijn leverbaar?
daiz schreef:
ma 07 jun, 2021 13:46
Dan zijn we het helemaal eens Aziraphale. Het gaat vooral om het kijken naar wat een ander ongeveer zoekt en belangrijk vind in plaats van het standaard pushen van je eigen visie op fietsen en materiaal, of dat nu om duur of goedkoop materiaal gaat. Ik herken je opmerking over techniek wel, dat heb ik zelf ook een beetje ontwikkeld. Hetzelfde met materialen, ik houd van staal, titanium en in het algemeen van mooi gelaste frames en CNC werk, wordt ik blij van, carbon daarentegen doet mij weer helemaal niets. Bij voorkeur kies ik ook voor spullen die duurzaam zijn, verantwoord worden gemaakt en als het even kan uit de regio komen. Daar betaal je ook voor, het levert functioneel niet altijd wat op, maar dat is een keuze (met de Idworx is dat natuurlijk niet helemaal gelukt (zou mooi zijn als ze de frames in Europa lieten maken) maar een vergelijkbaar frame op maat laten bouwen werd me los van de wachttijden echt veel te gortig). :oops:

Benieuwd naar je fiets, binnen redelijke termijn leverbaar?
Ik ben over het algemeen ook niet erg carbon-minded, maar mijn Marte is toch wel heel erg mooi. Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat ik weet waar hij vandaan komt en hij echt 'fatto a mano in Monza' is. En het hele proces van opmeten, bekijken wat het beste voor me was, laten bouwen, onderdelen kiezen en opbouwen was geweldig.

Verder hou ik ook erg van mooi afgewerkt las- en soldeerwerk en een lokaal (of zelf) gebouwd frame was nu ook mooi geweest, maar laten doen werd me financieel ook te gortig en voor zelf doen is mijn TIG-vaardigheid nog niet groot genoeg. Dus vandaar dat het de Koga is geworden, ook omdat die voor de zomervakantie leverbaar was. Als het goed is komt hij uiterlijk in week 26 aan bij de dealer en dan kan ik hem daar uit de doos halen en rijklaar maken. :D
Jullie hadden de foto nog van me tegoed, dus bij deze. Na dik twee maanden vertraging door een niet-leverbare voorvork belde de fietsenmaker vanmiddag dat hij binnen was. En hij is mooi. En hij rijdt heerlijk. Het heeft even geduurd, maar was het wachten meer dan waard.

Afbeelding
Da's wel een heel klein fotootje ;)

Gefeliciteerd met je nieuwe fiets :)
Vandaag weer eens een vergelijking gedaan... de prijzen worden er niet leuker op :cry:

Koga WT-S komt op 5103 euro
Santos Travelmaster-29 komt (met zo veel mogelijk dezelfde specs) op 6232 euro.

Ik kwam hierop omdat ik weer eens keek wat een Santos Cross Lite met dropbars en brifters zou doen gezien mijn gewijzigde gebruik... verder compleet kaal (geen verlichting, bagagerack etc.)... ruim 6500 euro, en met de gewenste carbon voorvork nog 500 er bij (andere merken zijn overigens wel goedkoper met vergelijkbare specs maar niet precies naar mijn wensen).

Dus even rekenend zou ik, zelfs als ik mijn huidige fiets (bevalt verder overigens prima als all-rounder) goed verkoop, het bedrag wat ik 4 jaar geleden aan de fiets uitgaf nu moeten bijbetalen voor een andere fiets.

Ik blijf nog even op de oude fietsen ;)
Je had wel een aardig grote framemaat nodig toch? Anders was dit misschien een leuke geweest:

https://link.marktplaats.nl/m1829658887

Niet mals inderdaad die nieuwprijzen, maar soms is er gebruikt best wat leuks te vinden. Zo'n 4.29/CrossLite wordt al best een tijd gemaakt, en ze komen ook wel eens voorbij op marktplaats. Vaak ook vriendelijker geprijsd dan wanneer er Travelmaster op staat, maar het moet maar net je maat zijn...
Fedor schreef:
wo 13 apr, 2022 16:40
Vandaag weer eens een vergelijking gedaan... de prijzen worden er niet leuker op :cry:
...
Dat zijn inderdaad flinke prijzen.

Door de prijsstijgingen zal een steeds grotere groep Nederlanders ervaren wat het is om niet (gelijk) te kunnen kopen wat ze willen. Het leert ons ook om te waarderen en zuinig te zijn op wat we wel hebben. Het einde voor het topic 'Je nieuwste aanwinst' nadert, en het wordt tijd voor het topic 'Je meest duurzame aankoop'. (Alhoewel je met een nieuwe aankoop natuurlijk ook een modificatie van een bestaande fiets kunt doen, waardoor die fiets extra lang meegaat.)
willem.m schreef:
wo 13 apr, 2022 17:09

Door de prijsstijgingen zal een steeds grotere groep Nederlanders ervaren wat het is om niet (gelijk) te kunnen kopen wat ze willen. Het leert ons ook om te waarderen en zuinig te zijn op wat we wel hebben. Het einde voor het topic 'Je nieuwste aanwinst' nadert, en het wordt tijd voor het topic 'Je meest duurzame aankoop'. (Alhoewel je met een nieuwe aankoop natuurlijk ook een modificatie van een bestaande fiets kunt doen, waardoor die fiets extra lang meegaat.)
Leuk idee, ik heb er een kleine draai aan gegeven. Dit is wat het opleverde:

viewtopic.php?f=23&t=37322
Als ik naar mijn configuratie van mei vorig jaar kijk dan zou ik nu ook >400€ meer kwijt zijn. Zal de inflatie wel wezen.... Maar nog steeds blijft Santos voor een vergelijkbare configuratie meer dan 1000€ duurder en (even terug naar waarom ik ooit dit topic ben gestart) ik heb nog steeds niet helder waar dat verschil in zit anders dan in de extra exclusiviteit van Santos.
willem.m schreef:
wo 13 apr, 2022 17:09
Door de prijsstijgingen zal een steeds grotere groep Nederlanders ervaren wat het is om niet (gelijk) te kunnen kopen wat ze willen. Het leert ons ook om te waarderen en zuinig te zijn op wat we wel hebben.
Wijze woorden. Blij zijn met wat ik gebruik heb ik altijd al een beetje gehad. Wat ik dan vaak doe is wat onderdelen in het voren kopen; over het algemeen gebruik ik dingen zó lang dat onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn als er uiteindelijk wat versleten is.
Voor mijn huidige fitnessfietsje bijvoorbeeld een derailleur, en setje tandwielen als het zo uitkomt, ligt over een paar jaar indien nodig voor het grijpen in de voorraadkast :D .
Hier idem als Speeder300.
Ik vraag me af of een aantal fabrikanten zich nu zitten af te vragen of ze met de huidige en toekomstige prijzen wel het segment kunnen bedienen wat ze van plan waren, of dat ze misschien toch beter ook wat budgetvriendelijkere opties in hun assortiment hadden kunnen houden.
Anders geformuleerd: zijn de gouden tijden voor volk en fabrikant misschien wel voorbij en gaan we terug naar een fiets als iets dat betaalbaar is voor iedereen?
Aziraphale schreef:
vr 15 apr, 2022 09:50
Als ik naar mijn configuratie van mei vorig jaar kijk dan zou ik nu ook >400€ meer kwijt zijn. Zal de inflatie wel wezen.... Maar nog steeds blijft Santos voor een vergelijkbare configuratie meer dan 1000€ duurder en (even terug naar waarom ik ooit dit topic ben gestart) ik heb nog steeds niet helder waar dat verschil in zit anders dan in de extra exclusiviteit van Santos.
Een stuk zit er een overlap, maar bij Santos is er meer mogelijk, Koga alleen XT remmen, bij Santos ook Hope remmen om maar wat te noemen, race stuur? kan!
Meer verschillende onderdelen dus kleiner inkopen, minder korting, meer voorraad daardoor dus meer kosten, meer tijd kwijt aan opbouwen, dealer kan makkelijk en snel in contact komen, klant kan zelf ook bellen en langs komen.
Dus dat verklaard een stuk van het prijs verschil :wink:
Leon schreef:
vr 15 apr, 2022 10:14
Hier idem als Speeder300.
Ik vraag me af of een aantal fabrikanten zich nu zitten af te vragen of ze met de huidige en toekomstige prijzen wel het segment kunnen bedienen wat ze van plan waren, of dat ze misschien toch beter ook wat budgetvriendelijkere opties in hun assortiment hadden kunnen houden.
Anders geformuleerd: zijn de gouden tijden voor volk en fabrikant misschien wel voorbij en gaan we terug naar een fiets als iets dat betaalbaar is voor iedereen?
Alsof Ferrari nu toch maar een gezinsauto zou gaan maken... Er blijft een grote groep mensen die per maand meer overhoud dan de rest per maand verdiend :roll:
Ik denk toch dat er erg veel mensen dit jaar achter gaan komen dat ze heel wat minder kunnen doen met hun geld en dat de Ferrari er even niet in zit.
Mr. Z schreef:
vr 15 apr, 2022 19:19
Een stuk zit er een overlap, maar bij Santos is er meer mogelijk, Koga alleen XT remmen, bij Santos ook Hope remmen om maar wat te noemen, race stuur? kan!
Meer verschillende onderdelen dus kleiner inkopen, minder korting, meer voorraad daardoor dus meer kosten, meer tijd kwijt aan opbouwen, dealer kan makkelijk en snel in contact komen, klant kan zelf ook bellen en langs komen.
Dus dat verklaard een stuk van het prijs verschil :wink:
Daar heb je absoluut een punt en Koga zal doordat ze onderdeel van Accell zijn sowieso een groter inkoopvoordeel hebben. Maar om even het voorbeeld van de remmen aan te houden: Voor Hope betaal je een meerprijs die ongeveer gelijk is aan de losse verkoopprijs, bovenop de prijs die je voor de XT versie van de fiets zou betalen. Vind ik persoonlijk een vrij heftige meerprijs. Je hebt daardoor wel meer keuze, maar in overleg met je FM is er bij Koga vast ook wel van alles mogelijk.
Fedor schreef:
wo 13 apr, 2022 16:40
Ik kwam hierop omdat ik weer eens keek wat een Santos Cross Lite met dropbars en brifters zou doen gezien mijn gewijzigde gebruik... verder compleet kaal (geen verlichting, bagagerack etc.)... ruim 6500 euro, en met de gewenste carbon voorvork nog 500 er bij (andere merken zijn overigens wel goedkoper met vergelijkbare specs maar niet precies naar mijn wensen).

Dus even rekenend zou ik, zelfs als ik mijn huidige fiets (bevalt verder overigens prima als all-rounder) goed verkoop, het bedrag wat ik 4 jaar geleden aan de fiets uitgaf nu moeten bijbetalen voor een andere fiets.
Prijzen zijn inderdaad straf gestegen. Ik heb wat lopen tellen voor de onderdelen, omdat ik de kale Cross Lite ook wel erg prijzig vond. Mijn conclusie is dat de brifters met Gebla box toch wel prijzig zijn en dat compenseert het niet hebben van dragers en spatborden. Blijft dat mijn heerlijke Santos Travel Lite 6 jaar terug een immense E4500 kostte, maar dat de Cross Lite die ik op het oog heb dat laat verbleken met E6700...
robhuls schreef:
wo 20 apr, 2022 14:17
Fedor schreef:
wo 13 apr, 2022 16:40
Ik kwam hierop omdat ik weer eens keek wat een Santos Cross Lite met dropbars en brifters zou doen gezien mijn gewijzigde gebruik... verder compleet kaal (geen verlichting, bagagerack etc.)... ruim 6500 euro, en met de gewenste carbon voorvork nog 500 er bij (andere merken zijn overigens wel goedkoper met vergelijkbare specs maar niet precies naar mijn wensen).

Dus even rekenend zou ik, zelfs als ik mijn huidige fiets (bevalt verder overigens prima als all-rounder) goed verkoop, het bedrag wat ik 4 jaar geleden aan de fiets uitgaf nu moeten bijbetalen voor een andere fiets.
Prijzen zijn inderdaad straf gestegen. Ik heb wat lopen tellen voor de onderdelen, omdat ik de kale Cross Lite ook wel erg prijzig vond. Mijn conclusie is dat de brifters met Gebla box toch wel prijzig zijn en dat compenseert het niet hebben van dragers en spatborden. Blijft dat mijn heerlijke Santos Travel Lite 6 jaar terug een immense E4500 kostte, maar dat de Cross Lite die ik op het oog heb dat laat verbleken met E6700...
Ik heb onlangs zitten kijken naar zelfbouw van iets soortgelijks.

Salsa Fargo, Hope wielset&BB, Sram Force 22 hydraulic brifters+remklauwen, allerhande en ik kwam op ongeveer de helft (+/- 3500€). Het frameset is natuurlijk niet leverbaar terwijl die Santos dat wel is.
Met rohloff&riem moet daar waarschijnlijk nog 1500€ bij (derailleur, ketting, cassette, ... valt weg, 300€ voor riem, 1200€ voor Rohloff, ik heb niet gekeken naar de prijs voor de andere salsa dropouts die je dan nodig hebt).
ruim gerekend, maar hier kan je starten met derailleur en op marktplaats/2dehands uitkijken voor een goedkoper achterwiel.

Zelfbouw is niet goedkoop, maar tov Santos toch wel blijkbaar.

Als de brifters apart verkocht zouden worden kan je ook naar Hope RX4 remklouwen kijken voor +/- 250€ voor 2.

Goedkopere naven (en dus (voor)wielen) dan Hope zijn zeker mogelijk...
kristiano schreef:
do 21 apr, 2022 09:00

Ik heb onlangs zitten kijken naar zelfbouw van iets soortgelijks.

Salsa Fargo, Hope wielset&BB, Sram Force 22 hydraulic brifters+remklauwen, allerhande en ik kwam op ongeveer de helft (+/- 3500€). Het frameset is natuurlijk niet leverbaar terwijl die Santos dat wel is.
Met rohloff&riem moet daar waarschijnlijk nog 1500€ bij (derailleur, ketting, cassette, ... valt weg, 300€ voor riem, 1200€ voor Rohloff, ik heb niet gekeken naar de prijs voor de andere salsa dropouts die je dan nodig hebt).
ruim gerekend, maar hier kan je starten met derailleur en op marktplaats/2dehands uitkijken voor een goedkoper achterwiel.

Zelfbouw is niet goedkoop, maar tov Santos toch wel blijkbaar.

Als de brifters apart verkocht zouden worden kan je ook naar Hope RX4 remklouwen kijken voor +/- 250€ voor 2.

Goedkopere naven (en dus (voor)wielen) dan Hope zijn zeker mogelijk...
Stond een tijd een Fargo met dropbars en Rohloff op marktplaats. Die wordt nu in onderdelen verkocht, blijkbaar toch iets te exotisch om in 1 geheel te verkopen. Fraaie afmontage was het wel met carbon voorvork, Son, Rohloff en Rad15 velgen.

Maar zo'n Fargo is zeker een leuke basis om een custom project op te baseren.
kristiano schreef:
do 21 apr, 2022 09:00
Ik heb onlangs zitten kijken naar zelfbouw van iets soortgelijks.

Salsa Fargo, Hope wielset&BB, Sram Force 22 hydraulic brifters+remklauwen, allerhande en ik kwam op ongeveer de helft (+/- 3500€). Het frameset is natuurlijk niet leverbaar terwijl die Santos dat wel is.
Met rohloff&riem moet daar waarschijnlijk nog 1500€ bij (derailleur, ketting, cassette, ... valt weg, 300€ voor riem, 1200€ voor Rohloff, ik heb niet gekeken naar de prijs voor de andere salsa dropouts die je dan nodig hebt).
ruim gerekend, maar hier kan je starten met derailleur en op marktplaats/2dehands uitkijken voor een goedkoper achterwiel.

Zelfbouw is niet goedkoop, maar tov Santos toch wel blijkbaar.

Als de brifters apart verkocht zouden worden kan je ook naar Hope RX4 remklouwen kijken voor +/- 250€ voor 2.

Goedkopere naven (en dus (voor)wielen) dan Hope zijn zeker mogelijk...
Ik kwam inderdaad ook hier ergens uit. Op zich moet hij ook in elkaar gezet, dealer moet flink verdienen en het bedrijf Santos moet bekostigd worden met de productie van een redelijk beperkt aantal fietsen. Aan de andere kant zal Santos goedkoper kunnen inkopen. Alas, ik wil fietsen en niet sleutelen, dus zelfbouw is voor mij geen optie. Bovendien is mijn Santos voorkeur juist gebaseerd op dat ze bij elk dingetje na denken of het wel superduurzaam is.

Die Hope remmen werken toch met minerale olie, dus dan moet je Campa brifters i.p.v. SRAM toch?
robhuls schreef:
do 21 apr, 2022 11:31
Op zich moet hij ook in elkaar gezet, dealer moet flink verdienen en het bedrijf Santos moet bekostigd worden met de productie van een redelijk beperkt aantal fietsen. Aan de andere kant zal Santos goedkoper kunnen inkopen.
Plus dat een merk garantie geeft. Garantie dat de fiets het een beetje doet en garantie dat hij niet uit elkaar valt. Om te beginnen met de wettelijke termijn van een half jaar waarbij de koper niet eens hoeft te bewijzen* dat het aan de fiets lag.
Dat idee is voor veel mensen een flinke som geld waard!

* In België is deze bewijstermijn vanaf 1 juni 2022 zelfs twee jaar. (Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/18 ... op-wat-je/)