Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
Jurr schreef:
do 03 jun, 2021 15:30
Blackbelt schreef:
do 03 jun, 2021 15:21

Je fiets is op, en ik lees dat je al zo ver bent dat je dat beseft.
Wel knap dat je dat zo ziet aan een stukje tekst. Dat zou ik zo niet durven concluderen.
Zowat alles aan die fiets is al vervangen geweest, en ja, ik lees tussen de lijnen dat hij mentaal al afscheid genomen heeft.
Laat ons eerlijk zijn: na 10 jaar en 100k is een fiets niet onbruikbaar, maar dan kan op elk moment elk slijtageonderdeel zowat gaan begeven.
Dan ben je ofwel toe aan een nieuwe fiets of een complete overhaul. (remmen, lagers, kabels, verlichting, versnellingen ... allemaal vervangen)
Uit wat hij schrijft lees ik ook dat er een aantal dingen niet echt herstelbaar zijn. Elk jaar een nieuw crankstel vind ik al geen goed teken.

Maar dat de fiets direct naar het stort moet schrijf ik ook niet. Iemand met 2 rechterhanden kan er nog iets mee, maar of die dan goedkoper en beter is dan een nieuwe gelijkaardige... dat betwijfel ik.
De pech voor dure nieuwe fietsen met een mooie techniek aan boord is een beetje dat mensen dan denken dat ze er geen aandacht meer aan hoeven schenken. Want daarom hebben ze geïnvesteerd in een dure nieuwe fiets.

Dat je er lekkerder op zit omdat het een dure nieuwe fiets is werkt ook alleen maar de eerste paar dagen :wink:
Blackbelt schreef:
do 03 jun, 2021 15:41

Zowat alles aan die fiets is al vervangen geweest

[...]
Misschien heb jij meer informatie dan er in dit topic te lezen is, dat weet ik niet. Misschien heb je wel PB's compleet met de onderhoudshistorie van de afgelopen jaren, maar ik kan dat uit dit topic in elk geval nog steeds niet concluderen. Ik weet niet hoeveel kilometer er totaal mee gereden is, en wat er aan onderhoud allemaal vervangen is bij welke kilometerstand.

Dat externe trapaslagers elk jaar vervangen moeten worden is geen nieuws voor mensen die zonder middenmotor e-bike rijden. Als je dat op tijd doet hoeft het crankstel niet mee vervangen te worden. Pas als je te lang met versleten lagers doorrijdt wordt de trapas aangetast en kun je die ook weggooien. En vervolgens naar een cartridge trapas over (-:

Dat een droevige kwaliteit verende zadelpen het beste te vervangen is door een vaste is ook geen nieuws.

Zodoende vind ik bovengenoemde 'zowat alles aan de fiets is al vervangen geweest' en het eerder genoemde 'je fiets is op' op basis van de in dit topic genoemde informatie nogal kort door de bocht.
Grandonneur schreef:
do 03 jun, 2021 15:46
De pech voor dure nieuwe fietsen met een mooie techniek aan boord is een beetje dat mensen dan denken dat ze er geen aandacht meer aan hoeven schenken. Want daarom hebben ze geïnvesteerd in een dure nieuwe fiets.

Dat je er lekkerder op zit omdat het een dure nieuwe fiets is werkt ook alleen maar de eerste paar dagen :wink:
Mijn ervaring is dat je vooral moet kijken naar de onderdelen en daar je onderhoud op afstemmen. Een 'dure' fiets (wat een zeer subjectief begrip is) betekent niet dat elk onderdeel van dezelfde kwaliteit is, en een duur onderdeel is niet per definitie ook een duurzaam onderdeel. Zeker in het middensegment waar een scherpe prijs belangrijk is worden duurdere onderdelen vaak ergens anders gecompenseerd (veel 'dure' mountainbikes hebben bv. zeer matige wielen..). Dat je in tien jaar intensief gebruik af en toe wat moet vervangen lijkt me logisch. Los daarvan kan kwaliteit wel zorgen dat je minder frequent onderhoud hoeft uit te voeren, ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst mijn lagers heb moeten vervangen of mijn remmen heb moeten ontluchten.. :D
Grandonneur schreef:
do 03 jun, 2021 15:46
De pech voor dure nieuwe fietsen met een mooie techniek aan boord is een beetje dat mensen dan denken dat ze er geen aandacht meer aan hoeven schenken. Want daarom hebben ze geïnvesteerd in een dure nieuwe fiets.

Dat je er lekkerder op zit omdat het een dure nieuwe fiets is werkt ook alleen maar de eerste paar dagen :wink:
Duur betekent in fietsenland over het algemeen lichter, custom of technisch geavanceerder (Rohloff/Pinion) en vooral bij het eerste is dit vaak omgekeerd evenredig aan de duurzaamheid. Zo wegen goedkopere cassettes meer, maar slijten ook vaak minder snel. Bij Rohloff betaald de meerprijs zich dat weer wel uit in een langere levensduur en voor derailleurfietsen zou het heel fijn zijn wanneer Campagnolo zich niet alleen met race bezig zou houden, want de levensduur van Campa is echt langer dan van Shimano.

Wanneer je kijkt naar wat RobL omschrijft dan denk ik (op basis van zijn informatie) dat die fiets met het aangegeven kilometrage aan een flinke onderhoudsbeurt toe is en met wat TLC best weer up-to-date te maken is. De beschreven issues (elektra, kraken, trapaslagers) vallen met 8000km/jaar voor mij onder normaal onderhoud, zeker als die 8000km in weer en wind gereden zijn. Dan gaat er wel eens een draadje stuk en die buitenboordlagers moet je echt steeds bijhouden en (zou ik althans doen) flink in het vet zetten om ze goed te houden. Het shimmyen vind ik wel apart, maar ook daarvoor zijn natuurlijk meerdere oorzaken aan te wijzen en ik vraag me dan ook af wanneer het zich voordoet.

Maar goed, wanneer je van de derailleur af wilt dan kun je allerlei mogelijkheden verzinnen om je derailleurfiets up-to-date te maken, de derailleur raak je er niet mee kwijt. Dan moet je toch een andere fiets en snap ik de keuze voor Rohloff helemaal.
Hoe positioneer je dan de Allrohler light?
Ik veronderstel toch dat het frame gelijk is aan dat van de Allrohler. Het light aspect zit hem vooral in de carbon wielen en misschien iets smallere banden en eenvoudigere bagagedrager.

Is de light versie dan niet geschikt om zonder bepakking mee te rijden. Mij lijkt dit toch meer een allrounder te zijn.

Een Koga WTR met Rohloff en gates, XT remmen kon ik al configureren onder de 5k, terwijl de basisprijs van een idworx Allrohler al hoger is en dan moet je als je een gates riem en XT remmen wil nog eens zoveel extra betalen.
Is de kwaliteit van een idworx dan zoveel beter? Waar zit dan dat verschil?

Ik heb enkele maanden geleden met Gerrit gebeld. Een van de argumenten die hij direct aanhaalde was dat op een idworx alle kabels extern zijn, hetgeen een frame veel sterker maakt. Kan best zijn, maar ik vind dat niet mooi, typisch jaren 80 fiets. Zoveel zal dat verschil in sterkte nu ook weer niet uitmaken denk ik dan?
Ten tweede werd mij een ketting aanbevolen, Ik kon zijn argumentatie wel volgen, maar als je op zoek bent naar een fiets waar je niet steeds weer derailleur en ketting will onderhouden dan moet je toch niet overstappen op een fiets met weer een ketting?
Je moet niets. maar prima toch, je hebt nu de argumenten van Gaastra. Je hebt je eigen inzichten. Alles is een compromis...:lol:
krispie76 schreef:
vr 04 jun, 2021 10:31
Hoe positioneer je dan de Allrohler light?
Ik veronderstel toch dat het frame gelijk is aan dat van de Allrohler. Het light aspect zit hem vooral in de carbon wielen en misschien iets smallere banden en eenvoudigere bagagedrager.

Is de light versie dan niet geschikt om zonder bepakking mee te rijden. Mij lijkt dit toch meer een allrounder te zijn.

Een Koga WTR met Rohloff en gates, XT remmen kon ik al configureren onder de 5k, terwijl de basisprijs van een idworx Allrohler al hoger is en dan moet je als je een gates riem en XT remmen wil nog eens zoveel extra betalen.
Is de kwaliteit van een idworx dan zoveel beter? Waar zit dan dat verschil?

Ik heb enkele maanden geleden met Gerrit gebeld. Een van de argumenten die hij direct aanhaalde was dat op een idworx alle kabels extern zijn, hetgeen een frame veel sterker maakt. Kan best zijn, maar ik vind dat niet mooi, typisch jaren 80 fiets. Zoveel zal dat verschil in sterkte nu ook weer niet uitmaken denk ik dan?
Ten tweede werd mij een ketting aanbevolen, Ik kon zijn argumentatie wel volgen, maar als je op zoek bent naar een fiets waar je niet steeds weer derailleur en ketting will onderhouden dan moet je toch niet overstappen op een fiets met weer een ketting?
Veel sterker met externe kabels hangt ook af van hoe je een interne kabelloop contstrueert, dus dat valt wel mee. Ik vind extern vooral een onderhoudsvoordeel hebben, tenzij er intern buisjes aangebracht zijn. Ik denk dat je bij IdWorx serieus extra betaalt voor zaken als de mogelijkheid om met Gerrit te bellen en de exclusiviteit en het "cult" gehalte dat om het merk heen hangt. Mag allemaal extra kosten, maar het is je eigen keuze of je dat er voor wilt betalen. Die ketting-redenatie van ze kan ik op zich goed volgen, zeker in een kettingkast, maar een riem vraagt (eigen ervaring) gewoon nog net iets minder onderhoud.

De light zal vast wel met bepakking gebruitk kunnen worden en ik vraag me, eerlijk gezegd, af in hoeverre die carbon velgen veel lichter zijn. Metalen velgen kunnen ook licht gemaakt worden en zijn, over het algemeen, een stuk comfortabelere dan carbon.
Aziraphale schreef:
vr 04 jun, 2021 10:46

De light zal vast wel met bepakking gebruitk kunnen worden en ik vraag me, eerlijk gezegd, af in hoeverre die carbon velgen veel lichter zijn. Metalen velgen kunnen ook licht gemaakt worden en zijn, over het algemeen, een stuk comfortabelere dan carbon.
Precies die carbon wielen maken de light versie nog een stuk duurder.
Ik weet het niet maar ik heb precies geen goed gevoel bij de combinatie Rohloff/carbon velg? Iemand ervaring mee?
krispie76 schreef:
vr 04 jun, 2021 11:03

Ik weet het niet maar ik heb precies geen goed gevoel bij de combinatie Rohloff/carbon velg?
Ik zou niet weten wat Rohloff daarin voor factor zou zijn? Heb je een beter gevoel bij Pinion en/of singlespeed en/of Shimano naafversnelling en/of derailleur met een carbon velg?

Carbon velgen valt best een lijstje voors en tegens voor te maken, maar dat lijkt me onafhankelijk van de Rohloff naaf.
Jurr schreef:
vr 04 jun, 2021 11:11
krispie76 schreef:
vr 04 jun, 2021 11:03

Ik weet het niet maar ik heb precies geen goed gevoel bij de combinatie Rohloff/carbon velg?
Ik zou niet weten wat Rohloff daarin voor factor zou zijn? Heb je een beter gevoel bij Pinion en/of singlespeed en/of Shimano naafversnelling en/of derailleur met een carbon velg?

Carbon velgen valt best een lijstje voors en tegens voor te maken, maar dat lijkt me onafhankelijk van de Rohloff naaf.
Gewicht van de naaf? Meer spanning op de spaken? Ik ben maar aan het gissen, ik ben ook niet de expert in deze materie vandaar dat ik het onderwerp hier even aanhaal.
Wat voorstelbaar is, is als de kleinere hoek waarmee de spaken van een Rohloffwiel de velg naderen een probleem worden.
Al dat soort zaken zijn met carbon wel op te lossen, maar de vraag is wat het inherente voordeel van een carbon velg op zo'n soort fiets is.
Aziraphale schreef:
vr 04 jun, 2021 12:24
Al dat soort zaken zijn met carbon wel op te lossen, maar de vraag is wat het inherente voordeel van een carbon velg op zo'n soort fiets is.
Lichter, stijver.. (als je een goede velg gebruikt, de ene velg is de andere niet, dat geldt ook voor carbon..).
Aziraphale schreef:
vr 04 jun, 2021 12:24
Al dat soort zaken zijn met carbon wel op te lossen, maar de vraag is wat het inherente voordeel van een carbon velg op zo'n soort fiets is.
Tuurlijk. De vraag is of de velgen die je ongeveer wilt er ook met goed gerichte spaakgaten zijn. Bij aluminium velgen is dat punt op dit forum in het verleden al vaak aan de orde geweest omdat slechte combinaties problemen gaven.
Toch verwacht ik bij een merk als idworx die dat af-fabriek aanbiedt daarmee geen problemen.

Bijvoorbeeld bij een idworx BLT met een licht carbon 29er 622 wielset met smalle banden voor in Nederland en dan op vakantie met 40mm interne breedte aluminium velgen in 584 27.5 inch met 75mm brede noppenbanden ;)
Jurr schreef:
vr 04 jun, 2021 13:02
Toch verwacht ik bij een merk als idworx die dat af-fabriek aanbiedt daarmee geen problemen.

Bijvoorbeeld bij een idworx BLT met een licht carbon 29er 622 wielset met smalle banden voor in Nederland en dan op vakantie met 40mm interne breedte aluminium velgen in 584 27.5 inch met 75mm brede noppenbanden ;)
De carbon Idworx velgen met 32 interne breedte zijn ideaal voor de combinatie voor on- en (niet al te gek) offroad gebruik. Als je de spatborden verwijdert kan er nog wat extra profiel op de banden voor de vakanties met meer offroad. De 27.5+ wielen zijn eigenlijk alleen interessant voor lange afstanden in echt ruig terrein. De carbon wielen zijn in ieder geval een interessante upgrade bij aankoop, niet goedkoop maar een stuk goedkoper dan zelf / achteraf aanschaffen. Een goede set wielen is wat mij betreft de beste upgrade voor elke fiets :)
daiz schreef:
vr 04 jun, 2021 17:37

27.5+ wielen zijn eigenlijk alleen interessant voor lange afstanden in echt ruig terrein.
Check.

;)
Maar wat voegt een carbon wielset in dit geval toe? Ik zie persoonlijk het nut er op een vakantiefiets absoluut het nut niet van in,. tenzij 40 gram besparing help.
Carbon op zichzelf hoeft niet veel toe te voegen maar een set goede wielen afgestemd op je gebruik zijn voor elke fiets een zinvolle investering. Grootste verschil bij de Idworx carbon wielen is de breedte (fijn voor offroad) en wellicht wat hogere stijfheid (fijn als je zwaarder bent en met veel bepakking rijd). Je kunt natuurlijk ook een prima set met alu velgen laten bouwen als je graag bredere, lichtere of nog stijvere velgen wilt, of het bij de standaard laten als het je niet uitmaakt. :D