Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
RobL schreef:
di 01 jun, 2021 21:52
Iedereen is lovend over Rohloff,
Uhm, ben je daar heel zeker van?

:wink:
Grandonneur schreef:
di 01 jun, 2021 22:10
RobL schreef:
di 01 jun, 2021 21:52
Iedereen is lovend over Rohloff,
Uhm, ben je daar heel zeker van?

:wink:
Inderdaad: niet iedereen. Alleen verstandige mensen. 😁
Jurr schreef:
di 01 jun, 2021 21:38
De idworx zal een lichtere en stijvere fiets zijn, maar of je dat met jouw gebruik gaat merken hangt ook grotendeels af van dat gebruik.
De vraag is ook of extra stijfheid leuk is. Een oneindig stijve fiets is namelijk niet leuk. Stijfheid kent een (techneutwoord-alert) optimum, dat o.a. afhankelijk is van de maat van de fiets, het gewicht van de berijder en gewicht en verdeling van bagage. Je hebt dan nog stijfheid in richtingen...
Zo noemt men een fiets die geschikt is voor heel veel bagage, 35 kg of zo, maar zonder bagage wordt gebruikt al gauw een tank.
@RobL
Voor de doeleinden waarvoor je de fiets wilt gebruiken is een IdWorx een enorme overkill, en een enorme drain op je portemonnee. VSF is dan een prima keuze, of een Hartje (heb ik een maand mee opgefietst in Patagonia, beviel hem prima). Een Duitse fiets koop je gewoon in Duitsland. Daar zijn ze altijd goedkoper dan in NL (BTW). Onderhoud heb je nauwelijks aan zo'n fiets en als je een wereldreis wilt maken zul je dat ook zelf moeten doen. Je kunt weer gewoon naar DLD, wel het juiste mondkapje meenemen, want je mag in DLD niet de winkel in met een zelfgefabriceerd exemplaar. Ik was er gisteren nog.
Met wereldreizen ben ik begonnen met een onbekend merk fiets, in California. Daar was het nog een prima fiets als je het vergelijkt met waarmee de Amerikanen fietsen, daar rijden ze op absolute bagger, en ook die halen de eindstreep. Daarna heb ik op een Koga gefietst maar die beviel me niet vanwege het instabiele frame met volle bepakking op gravelwegen (in Latijns-Amerika). Daar kom je pas achter als je weken daar fietst met volle bepakking. Nu heb ik een VSF TX1200 (50K mee gefietst in vrijwel alle Amerika's), vooral het stalen frame bevalt me heel goed, heel stabiel, vooral met veel bepakking en extra water. Nadeel is wel dat het een nogal zware fiets is, kan maar net in de doos onder de 23 kilo. Komt omdat ik ook nog op een ouderwets Brooks zadel fiets. Ik heb eenmaal op een ander zadel gefietst: nooit meer !
Een stijf frame is leuk, maar je zult dan voor comfort moeten kijken naar de afmontage zoals wielen en banden. Als ik naar mijn stijve carbon racer kijk dan is due met lage velgen stukken comfortabeler dan met hoge. Mijn stalen gravelfiets haalt dat comfort weer meer uit het frame, dus het is net waar je voor kiest.

En een IdWorx is voor @RobL vast overkill en je kunt (net als bij mijn oorspronkelijke vraag) je afvragen waar het prijsverschil in zit en of dat het je waard is. Bij mijn oorspronkelijke vraag ging het wel om twee identieke fietsen qua afmontage en ik denk zelf dat je met een IdWorx (of Santos of Koga S) wel degelijk een technisch betere fiets hebt staan dan met een VSF. Als je die twee helemaal uit elkaar sloopt dan zul je bij IdWorx hoogwaardiger onderdelen aantreffen en dat heeft zijn prijs. Je betaalt echter ook voor het merk IdWorx en het hele concept dat Gerrit Gaastra neerzet en dan kom je dus bij het punt of dat 'gevoel' je de meerprijs waard is.
@RobL
Wil je weten of een fiets je bevalt: neem je voorkeurfiets, hang al je bagage er aan, incl. water. Ga naar de Veluwe en ga daar een paar dagen fietsen, zoveel mogelijk over onverharde wegen en paden. Neem vooral de mountainbike routes ook mee. Ga ook wildkamperen (incl water en koken). Na drie dagen kun je wel zeggen of de fiets je bevalt. Je hebt dan nog niet de soms gruwelijke gravelwegen van de Carretera Austral meegemaakt, maar toch heb je een indruk wat je te wachten staat. De CA wordt trouwens in hoog tempo geasfalteerd.
Leon schreef:
di 01 jun, 2021 22:21

De vraag is ook of extra stijfheid leuk is. Een oneindig stijve fiets is namelijk niet leuk. Stijfheid kent een (techneutwoord-alert) optimum, dat o.a. afhankelijk is van de maat van de fiets, het gewicht van de berijder en gewicht en verdeling van bagage. Je hebt dan nog stijfheid in richtingen...
Oh absoluut! Fraai gebouwd staal met wat comfort in de juiste richtingen vind ik ook wel fijn rijden. Al helpen die dikke banden van zo'n idworx om ook nog wat comfort in een frame te krijgen ondanks de stijfheid.

RobL schreef:
di 01 jun, 2021 21:52
Voor nu vooral voor woon- werkverkeer en eventueel voorzichtige eerste fietsvakanties, of gewoon voor een weekje door Nederland.
Gewoon bijvoorbeeld een Cube Travel Pro met Nexus 8, starre vork, 55mm brede Almotions, schijfremmen en riemaandrijving?

En tegen de tijd dat je er serieus mee op vakantie wil er een tweede naast zetten?

RobL schreef:
di 01 jun, 2021 21:52

Ik dacht aan een Rohloff naaf met riemoverbrenging, omdat ik het verschil tussen de pinion-18 en Rohloff niet heel groot vond.
Kleinere stapjes tussen de versnellingen in geval van Pinion 18 en een grotere range. Maar sommigen vinden die stapjes dan weer te klein. Zo kom je op mountainbikes bijvoorbeeld vaker de 12-speed variant tegen. Ook de breedte tussen de cranks is voor sommigen nog een argument.

RobL schreef:
di 01 jun, 2021 21:52

Iedereen is lovend over Rohloff [...]
Niet iedereen. Sommigen vinden 'm bijvoorbeeld teveel herrie maken in de lagere versnellingen.
Je kunt het Nederlandse asfalt niet vergelijken met Amerikaans Asfalt, en natuurlijk absoluut niet met gravelwegen. Een fiets met volle bepakking in Nederland op vlakke supergladde fietspaden gedraagt zich totaal anders dan een fiets op een gravelweg in de bergen. Nadat een koga in Europa me goed beviel was ik totaal verrast door het ‘gedrag’ van de koga in Latijns-Amerika . Daarom heb ik het jaar daarop meteen een stalen fiets gekocht. Dat fietst zoveel beter onder die omstandigheden.
En een Pinion 18 in Nederland is nergens voor nodig. Ik heb er een en gebruik de lagere versnellingen alleen in de steile bergen. Daar rijdt het wel fantastisch. In de grootste gedeeltes van Europa kom je prima met een 8 versnellingsnaaf.
Leon schreef:
di 01 jun, 2021 22:21
maar zonder bagage wordt gebruikt al gauw een tank.
Waarvan akte :D

Overigens kan je met dikkere banden het te-stijfheids-probleem weer goed compenseren. Dan gaat de fiets alleen niet alleen als een tank rijden maar er ook zo uitzien ;)
willem.m schreef:
di 01 jun, 2021 22:17
Grandonneur schreef:
di 01 jun, 2021 22:10
RobL schreef:
di 01 jun, 2021 21:52
Iedereen is lovend over Rohloff,
Uhm, ben je daar heel zeker van?

:wink:
Inderdaad: niet iedereen. Alleen verstandige mensen. 😁
Verstandig is saai :wink:

Maar even offtopic: ik bedoel het tussen de regels door wel serieus hoor. Rohloff is echt een heel goed ding, maar 'iedereen' weet ook dat het niet de heilige graal is. (lekkages, flenzen, carrier issue, geluid, prijs, weerstand, afhankelijk van Duitsland/Nijmegen bij defecten, incourante remschijfopname, geen steekas, ..., ). Dat mag imho genoemd worden als een nieuwe gast gelooft dat iedereen lovend is over. Vergelijk Brooks, laatst nog.
Het is vooral de manier waarop deze problemen opgelost worden die een pluim verdiend. Dat heeft niks met Santos of Koga te maken.
Ik zou Rohloff niet met Brooks willen vergelijken. Rohloff is een goed product met een hele goede aftersales, dat kan je van Brooks (niet meer) zeggen. Mijn Rohloff uit 2010 maakt nauwelijks geluid, de flenzen zijn heel gebleven, met ketting geen problemen met carrier, weerstand niet significant. Enige denkbare nadelen die ik kan bedenken zijn het hogere gewicht in het acherwiel en de onmogelijkheid om het zelf te repareren. Mijn naaf is een keer terug geweest ivm lekkage, niet omdat het moest, maar omdat het kon.
Grandonneur schreef:
wo 02 jun, 2021 11:18
...Maar even offtopic: ... [waslijst van nadelen van R-naaf]
Een derailleur is echt een heel goed ding, maar 'iedereen' weet ook dat het niet de heilige graal is. (afstellen, slijtage dunne ketting, gevoelig voor troep, geluidjes, kwetsbaar, ..., ). Dat mag imho genoemd worden als een nieuwe gast gelooft dat iedereen lovend is over. Vergelijk Brooks, laatst nog.

ik bedoel het tussen de regels door wel serieus hoor. 😎
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is inderdaad niet zo dat er een heilige graal is...maar ik hoop toch wel een ontwerp te vinden die niet teveel terugkerende problemen heeft!

Ik fiets nu 12 jaar op een Koga Miyata Randonneur, en ik heb er een heel aantal jaren ca. 8000 km per jaar op gefietst voor woon- werkverkeer. De fiets is me wat tegen gaan staan:
  • Geveerde zadelpennen begaf het altijd na een jaar. Ik fiets nu zonder extra vering.
  • RVS bouten begonnen ook vrij snel te oxideren. Ik denk dat de fietsenmaker stalen inbussleutels heeft gebruikt.
  • Veel, heel veel, gepiep en gekraak. Vooral uit het zadel en het stuur.
  • Elk jaar een kapot kranklager, ik denk dat het frame niet stijf genoeg is rond het lagerhuis, waardoor de afdichting gaat lekken.
  • Electrische bedrading is ca. 5 keer kapot gegaan, uiteindelijk heb ik het zelf helemaal vervangen.
  • De houding vind ik absoluut niet meer fijn. Ik krijg last van mijn nek etc.
  • Het rijcomfort is ook niet heel groot, het frame is vrij stijf, en de banden zijn niet heel breed, normale maat. 37 denk ik?
  • Hij stuurt vrij zwabberig en als ik met losse handen fiets (betere houding) dan gaat het frame extreem trillen.
  • Het onderhoud aan de ketting vind ik vervelend, na elke regenbui kan ik de fiets schoonmaken en kan ik de ketting smeren.
Maar de fiets is nog prima en erg snel hoor!
Zeker op asfalt fietspaden.

Een nexus heb ik op een andere fiets, maar dat vind ik niet soepel schakelen. Een vriend van mij heeft de Cube Travel Pro en hij heeft er ook problemen mee. Er is ook meer wrijvingsverlies, de versnellingen zijn beperkt. Bovendien is het dan wachten op problemen. Ik zie eigenlijk alleen een Rohloff of pinion als serieuze opties. Ik denk dat ze beide een voldoende range hebben functioneel gezien, en de pinion 12 geeft me waarschijnlijk nog genoeg stapgrootte, maar ik ben wat huiverig voor. Blijft over onderhoud en prijs, en geluid. En dat is puur afhankelijk van het ontwerp van het systeem, dus dat gaat voor wat ik begreep redelijk gelijk op.

Tussen de merken zit ongetwijfeld ook verschil in afwerking etc. En wellicht kiezen fabrikanten ook eerder voor een gefosforteerde/gezwarte of gelakte bout, dan de elektrolytisch verzinkte bout, of RVS A4 variant. Die zwarte bout ziet er mooier uit, ook al is de bout dan corrosiegevoeliger. Maar het belangrijkste is eigenlijk dat er geen zwakke plekken in de fiets mogen zitten. De lak is er daar één van. De stijfheid rondom gelagerde onderdelen en de riem en remmen ook. Demping is belangrijk voor mijn lichaam, en dan helpen goede banden zeker!

Ik koop nu juist één keer een goede fiets, die moet dan ook echt goed zijn voor dat bedrag!

Ik zal naar de fietsenmaker gaan en zowel mijn kritisch oog als gevoel volgen.
Wordt vervolgd!

Bedankt voor de tip ook van de Carretera Austral :)
Voordat je voor een nieuwe fiets kiest, zomaar even een aantal punten. (-:

RobL schreef:
wo 02 jun, 2021 23:41

Geveerde zadelpennen begaf het altijd na een jaar. Ik fiets nu zonder extra vering.
Kijk eens naar een Cane Creek Thudbuster als je nog een verende zadelpen wil. Verder zit er vooral een hoop ellende tussen die dingen. Comfort uit bredere banden halen kan natuurlijk ook.

RobL schreef:
wo 02 jun, 2021 23:41

Veel, heel veel, gepiep en gekraak. Vooral uit het zadel en het stuur.
Gepiep en gekraak zijn soms lastig te lokaliseren. Als het aan de ene kant van de fiets lijkt te komen, blijkt het uiteindelijk toch heel ergens anders vandaan te komen. Kijk hier eens:

http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Een verstelbare stuurpen wil ook wel flink kraken na een bepaalde tijd. Als je eenmaal de juiste zithouding hebt gevonden dan kun je die vervangen voor een vaste.

RobL schreef:
wo 02 jun, 2021 23:41

Elk jaar een kapot kranklager, ik denk dat het frame niet stijf genoeg is rond het lagerhuis, waardoor de afdichting gaat lekken.
Als je externe trapaslagers hebt, kijk eens naar een cartridge trapas. Wel de crank mee vervangen dan.

RobL schreef:
wo 02 jun, 2021 23:41

De houding vind ik absoluut niet meer fijn. Ik krijg last van mijn nek etc.
Blijven proberen. Als je de juiste houding gevonden hebt kun je die maten overnemen op een eventuele nieuwe fiets.

RobL schreef:
wo 02 jun, 2021 23:41

Het rijcomfort is ook niet heel groot, het frame is vrij stijf, en de banden zijn niet heel breed, normale maat. 37 denk ik?
Probeer eens een soepel bandje in een zo breed mogelijke maat. Misschien kun je wel 40 of zelfs 42mm kwijt? Leuk die stugge banden met dikke antileklagen, maar comfortabeler wordt het daar vaak niet van. Zeker niet zonder bagage.

RobL schreef:
wo 02 jun, 2021 23:41

Hij stuurt vrij zwabberig en als ik met losse handen fiets (betere houding) dan gaat het frame extreem trillen.
Speling op het balhoofd afstellen misschien?

Verder, klinkt het als een kritische consument. En daar is natuurlijk niks mis mee. Maar hoe goed de fiets ook is, als je het onderhoud niet zelf gaat doen onderschat dan niet het belang van een goede winkel waar je 'm koopt op een voor jou acceptabele reisafstand.
RobL, ik denk dat je inderdaad de verkeerde fiets hebt maar ook te lang hebt doorgefietst zonder oplossingen te zoeken.
Als het klopt wat je schrijft heb je dus als 11 zadelpennen en 11 trapaslagers kapot gehad. En je laat dat dan braaf vervangen? :shock: Of ben je mischien buitengewoon krachtig van formaat?
Maar als je 12x8000 km ermee hebt gefietst is het inderdaad wel tijd voor iets nieuws moois. Alles vanaf een levensduur van 40.000 km beschouw ik voor een fiets als bijzonder veel.

Een fiets met open ketting om dagelijks door de regen te fietsen is inderdaad geen goed idee.
Als je houding op deze fiets niet klopt komt dan moet je zoeken wat daar mis aan is. Het komt niet door 'de fiets'. Je moet weten wat er mis aan is als je een nieuwe fiets koopt, om te voorkomen dat je met de nieuwe fiets precies hetzelfde probleem tegenkomt.

Als een Koga Miyata Randonneur spontaan, zonder bagage, zwabbert dan is er denk ik iets stevig mis wat herseld moet worden.
De fiets die je hebt staat niet bekend om een slecht comfort, dus er zijn misschien andere problemen zoals type banden. Of je bent heel erg licht. Ik weet niet waar je een fiets voor nodig hebt, maar als je de fiets ook wilt gebruiken voor een vakantie met veel bagage heb je het probleem dat elke fiets die stijf genoeg is om met heel veel bagage niet te zwabberen zonder die bagae aan de stijve kant is.
Een kapotpe trapas komt niet door een onstijf frame. Hiert lees je meer: http://www.m-gineering.nl/horror.htm
Gepiep en gekraak krijg je met vrijwel elke fiets wel. Het gaat niet vanzelf weg. Vinden waar het vandaan komt is de kunst, maar daarna is het simpel.
Wat let je om roestende boutjes zelf te vervangen? Gelakte of verzinkte boutjes zijn in ieder geval zeker geen oplossing.
Geveerde zadelpennen zijn in deze groep niet bepaald populair vanwege redenen die je ontdekt hebt, behalve de genoemde Thudbuster. Vervangen door een vaste is gelukkig erg eenvoudig.
Ligt hem vooral aan de belading dat ie gaat zwabberen, ik heb daar ook eerder last van, maar dat heeft met mijn 'bagage' te maken :lol:
RobL schreef:
wo 02 jun, 2021 23:41
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is inderdaad niet zo dat er een heilige graal is...maar ik hoop toch wel een ontwerp te vinden die niet teveel terugkerende problemen heeft!

Ik fiets nu 12 jaar op een Koga Miyata Randonneur, en ik heb er een heel aantal jaren ca. 8000 km per jaar op gefietst voor woon- werkverkeer. De fiets is me wat tegen gaan staan:
  • Geveerde zadelpennen begaf het altijd na een jaar. Ik fiets nu zonder extra vering.
  • RVS bouten begonnen ook vrij snel te oxideren. Ik denk dat de fietsenmaker stalen inbussleutels heeft gebruikt.
  • Veel, heel veel, gepiep en gekraak. Vooral uit het zadel en het stuur.
  • Elk jaar een kapot kranklager, ik denk dat het frame niet stijf genoeg is rond het lagerhuis, waardoor de afdichting gaat lekken.
  • Electrische bedrading is ca. 5 keer kapot gegaan, uiteindelijk heb ik het zelf helemaal vervangen.
  • De houding vind ik absoluut niet meer fijn. Ik krijg last van mijn nek etc.
  • Het rijcomfort is ook niet heel groot, het frame is vrij stijf, en de banden zijn niet heel breed, normale maat. 37 denk ik?
  • Hij stuurt vrij zwabberig en als ik met losse handen fiets (betere houding) dan gaat het frame extreem trillen.
  • Het onderhoud aan de ketting vind ik vervelend, na elke regenbui kan ik de fiets schoonmaken en kan ik de ketting smeren.
Maar de fiets is nog prima en erg snel hoor!
Zeker op asfalt fietspaden.

Een nexus heb ik op een andere fiets, maar dat vind ik niet soepel schakelen. Een vriend van mij heeft de Cube Travel Pro en hij heeft er ook problemen mee. Er is ook meer wrijvingsverlies, de versnellingen zijn beperkt. Bovendien is het dan wachten op problemen. Ik zie eigenlijk alleen een Rohloff of pinion als serieuze opties. Ik denk dat ze beide een voldoende range hebben functioneel gezien, en de pinion 12 geeft me waarschijnlijk nog genoeg stapgrootte, maar ik ben wat huiverig voor. Blijft over onderhoud en prijs, en geluid. En dat is puur afhankelijk van het ontwerp van het systeem, dus dat gaat voor wat ik begreep redelijk gelijk op.

Tussen de merken zit ongetwijfeld ook verschil in afwerking etc. En wellicht kiezen fabrikanten ook eerder voor een gefosforteerde/gezwarte of gelakte bout, dan de elektrolytisch verzinkte bout, of RVS A4 variant. Die zwarte bout ziet er mooier uit, ook al is de bout dan corrosiegevoeliger. Maar het belangrijkste is eigenlijk dat er geen zwakke plekken in de fiets mogen zitten. De lak is er daar één van. De stijfheid rondom gelagerde onderdelen en de riem en remmen ook. Demping is belangrijk voor mijn lichaam, en dan helpen goede banden zeker!

Ik koop nu juist één keer een goede fiets, die moet dan ook echt goed zijn voor dat bedrag!

Ik zal naar de fietsenmaker gaan en zowel mijn kritisch oog als gevoel volgen.
Wordt vervolgd!

Bedankt voor de tip ook van de Carretera Austral :)
Je fiets is op, en ik lees dat je al zo ver bent dat je dat beseft.

Als je zo veel fietst, en er nu duidelijk ook wat aan wil uitgeven is je bericht hier een heel goede start om neer te leggen bij je gesprekken met verkopers als je een nieuwe wil kopen.
Een goede verkoper met kennis van zaken houdt van een klant die al weet wat hij (niet) wil.

Tip: ga zo snel mogelijk, want leveringstermijnen lopen behoorlijk op...
Blackbelt schreef:
do 03 jun, 2021 15:21

Je fiets is op, en ik lees dat je al zo ver bent dat je dat beseft.
Wel knap dat je dat zo ziet aan een stukje tekst. Dat zou ik zo niet durven concluderen.

Misschien staat er ondanks het genoemde kilometrage (is die 8000km per jaar sinds nieuw elk jaar geweest, of werd er na 3 jaar toch de auto of het OV gepakt bijvoorbeeld?) door goed onderhoud wel een fiets waar iemand anders nog prima de wereld rond mee kan fietsen.

Dat voor RobL de liefde voor deze fiets op is en graag van deze derailleur fiets af wil lijkt me duidelijk, maar voor een ander hoeft het natuurlijk niet zo te zijn.