Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
loknor schreef:
wo 12 mei, 2021 16:59
Aziraphale schreef:
wo 12 mei, 2021 16:26
- Ik heb de WTS Rohloff bij Koga gebruikt, niet de WTS XT.
Ow, ik zie al hoe je de WTS Rohloff goedkoper weet te krijgen, je hebt the plug er ook uitgegooid, dat scheelt een paar honderd euro en dan zit je inderdaad op die bedragen. Dat ene onderdeel verklaard trouwens ook het prijsverschil tussen de XT en de Rohloff versie, frame is precies hetzelfde.

Dus ja, het prijsverschil wat jij ziet zie ik ook.
Pfew, ben ik toch niet gek. 😉
Probleem is dat iedereen en z'n broer die een Santos hebben je nu aanvallen, dat effect is er nu eenmaal....

Maar ik snap niet waarom je Idworx ook niet mee neemt in de mix.
Shadow schreef:
wo 12 mei, 2021 19:31
Probleem is dat iedereen en z'n broer die een Santos hebben je nu aanvallen, dat effect is er nu eenmaal....

Maar ik snap niet waarom je Idworx ook niet mee neemt in de mix.
Helaas merk je hier wel ook wel een andere reactie met een soort kinnesinne over duurdere fietsen, dat is ook heel vervelend.

Het maakt dit soort legitieme vragen ook vaak verzanden in krampachtige vergelijkingen, terwijl het gewoon is zoals het is: Sommige merken zijn duurder dan anderen, maar het zijn nog steeds mooie fietsen waar je bewust voor kan kiezen. Er hoort geen moreel waardeoordeel aan vast te zitten.

We hebben nu Trek MTB's om mee te reizen, maar ik heb ongelofelijk veel plezier gehad van mijn TM2.6. En de leen Koga Terraliner (we jatten hem altijd van schoonmoeder) was ook een hele fijne fiets... En zo heb ik onlangs bij VdV voor woonwerk verkeer een veel te dure e-bike laten customizen, ik had ook wel een Cube van de helft van het bedrag kunnen kiezen (ook mooie fietsen).

Bij het hiken zegt men wel HYOH: "Hike your own hike" en dan meestal om aan te geven dat er niet teveel over keuzes van anderen moet worden ge(/ver)oordeeld.
loknor schreef:
wo 12 mei, 2021 20:08
[heel verhaal...]
... aan te geven dat er niet teveel over keuzes van anderen moet worden ge(/ver)oordeeld.
Ik heb het draadje even doorgelezen en ik krijg niet de indruk dat er wordt ge(ver)oordeeld.
Shadow schreef:
wo 12 mei, 2021 19:31
Probleem is dat iedereen en z'n broer die een Santos hebben je nu aanvallen, dat effect is er nu eenmaal....
Net als willem.m zie ik dat in dit draadje helemaal niet.
Shadow schreef:
wo 12 mei, 2021 19:31
Probleem is dat iedereen en z'n broer die een Santos hebben je nu aanvallen, dat effect is er nu eenmaal....

Maar ik snap niet waarom je Idworx ook niet mee neemt in de mix.
Tja, dat blijkt maar weer. Ik ben zelf (behalve bij mijn Casati racer) niet zo'n specifieke merkfan en raak al helemaal niet geïrriteerd als iemand wat ik kies niks vind.

Idworx heb ik zeker wel meegenomen, maar de types die ik interessant vind (met name de AllRohler) zijn pas in september leverbaar en in de omgeving kwam ik ze ook niet tegen.
Aziraphale schreef:
wo 12 mei, 2021 21:39

Idworx heb ik zeker wel meegenomen, maar de types die ik interessant vind (met name de AllRohler) zijn pas in september leverbaar en in de omgeving kwam ik ze ook niet tegen.
Wat zoek je voor maat? De dealers lezen hier ook wel mee, en anders de klanten daarvan wel. Misschien kunnen we wel een voorraad model voor je spotten? Of een jong gebruikte?
Shadow schreef:
wo 12 mei, 2021 19:31
Probleem is dat iedereen en z'n broer die een Santos hebben je nu aanvallen, dat effect is er nu eenmaal....

Maar ik snap niet waarom je Idworx ook niet mee neemt in de mix.
Als de TS een Idworx mee neemt in de mix, dan krijg je het probleem dat iedereen en z’n broer die een Idworx hebben de TS dan aanvallen, dat effect is er nu eenmaal....

Wat een flauwekul, sorry hoor...
Het gebeurd gewoon, maar dat niemand het wil zien omdat het ook hun betreft betekend niet dat het minder waar is...
Helemaal eens met Shadow.
Als voorbeeld : zodra het woord Santos valt in een topic, zie je ook vaak dat dezelfde mensen reageren. Vaak goed bedoeld , soms ook enigzins in verdediging.
Daar is vaak ook niets mis mee.
Zoals Shadow al beoemde : het gebeurt gewoon
jumbo schreef:
do 13 mei, 2021 09:16
...
Zoals Shadow al beoemde : het gebeurt gewoon
Volgens mij beoemde Shadow dat het betekend dat het gebeurd. 🤭

Maar kom op jongens (Shadow, loknor, Edwin*, jumbo), voer deze discussie even niet 'voor de voordeur' van de TS.
Mijn bedoeling was ook zeker niet om die 'can of worms' te openen... Ik wist niet dat dit zo gevoelig zou liggen. :oops:

Ten aanzien van Idworx heb ik wel wat gekeken, maar een van de redenen dat ik voor custom ga is de kleur en bij voorraadmodellen van Idworx kom je toch snel uit bij de Henry Ford benadering ten aanzien van kleur (alles kan, als het maar zwart is). Ik wil echter een bepaalde kleur blauw en dat is bij Koga en Santos binnen een paar weken mogelijk. Idworx viel daardoor qua levertijd gewoon af.

Maar goed, alles afwegend denk ik dat ik er wel uit ben en voor de Koga ga. Daar zit ik goed op, hij biedt alles wat ik wil en is, in de uitvoering die ik nu heb samengesteld, vlot leverbaar en ook financieel het aantrekkelijkste van wat ik heb gezien.
Aziraphale schreef:
do 13 mei, 2021 14:04
Maar goed, alles afwegend denk ik dat ik er wel uit ben en voor de Koga ga. Daar zit ik goed op, hij biedt alles wat ik wil en is, in de uitvoering die ik nu heb samengesteld, vlot leverbaar en ook financieel het aantrekkelijkste van wat ik heb gezien.
Lijkt me een prima keuze, aangezien je er ook goed opzit (da's toch het belangrijkste):)
Fedor schreef:
do 13 mei, 2021 16:47

Lijkt me een prima keuze, aangezien je er ook goed opzit (da's toch het belangrijkste):)
Precies, dat is de basis. Je koopt een fiets niet voor de mooi, al zie ik soms mensen rijden die daar blijkbaar anders over denken...
Aziraphale schreef:
do 13 mei, 2021 14:04
Ten aanzien van Idworx heb ik wel wat gekeken, maar een van de redenen dat ik voor custom ga is de kleur en bij voorraadmodellen van Idworx kom je toch snel uit bij de Henry Ford benadering ten aanzien van kleur (alles kan, als het maar zwart is). Ik wil echter een bepaalde kleur blauw en dat is bij Koga en Santos binnen een paar weken mogelijk. Idworx viel daardoor qua levertijd gewoon af.
Tegenwoordig is Idworx ook in andere kleuren leverbaar dan zwart https://www.idworx-bikes.de/nl/7776-2 eigenlijk net zo als bij Santos.
Gedwongen door dat anderen wel meerdere kleuren aanbieden net zoals hij ook overstag is gegaan met Gates aandrijving.

Het is tegenwoordig wel jammer dat mensen die een nieuwe fiets willen niet meer rustig kunnen gaan kijken welke het lekkerste fietst en stuurt en die ze het mooist vinden maar eigenlijk alleen maar kunnen kijken wat er op voorraad is of snel leverbaar en dan snel moeten beslissen.
Of gewoon geduld hebben :wink: .
Aziraphale….Proficiat met jouw keuze.
Even gekeken bij de Koga configurator. Blijkbaar is er sinds kort het een en ander gewijzigd.

-Geen keuze meer voor velgremmen ( frame keuze was in het verleden wel mogelijk door te beginnen met een lege configuratie )

-Bij schijfremmen , geen keuze meer : alleen shimano XT ( Magura MT 5 vervallen )

-Bij 28” wielen geen keuze meer voor 50mm almotion.

Ik weet niet of deze wijzigingen definitief zijn.
Misschien zijn ze ook tijdelijk ivm de problemen met levertijden.
@Jumbo: Dank! Ik denk inderdaad dat de wijzigingen die je noemt het gevolg zullen zijn van leveringsissues. Ik weet niet hoe de beschikbaarheid van Magura momenteel is, maar ik kan me voorstellen dat Shimano voor Koga wat makkelijker te krijgen is doordat ze daar van oorsprong natuurlijk een bepaalde relatie mee hebben. Ik zou sowieso voor schijven zijn gegaan, want dat bevalt me op mijn huidige fiets ook erg goed, en als de MT5 er nog was geweest dan had ik die misschien wel gekozen omdat hij wat 'specialer' is. Maar XT zijn natuurlijk uitstekende remmen, dus ik maak me daar verder niet druk over. Dat de Allmotion niet leverbaar is vind ik geen ramp. Ik heb nu de goedkoopste banden geselecteerd, omdat ik niet echt fan ben van Schwalbe. Ik heb slechte ervaringen met de duurzaamheid van die banden en rij op al mijn fietsen met Vittoria.

@Mr. Z: ICP ken ik, uiteraard, en daar heb ik ook gekeken en een kleur gezien die overeen kwam met wat ik ook bij Santos en Koga heb gezien. Wanneer je kijkt naar wat het lekkerste stuurt dan vind ik de Koga fijn rijden en (bijkomend voordeel) ik vind de Koga verreweg de mooiste van de drie. Tel dat op bij een redelijk vlotte levering en dan neem ik een beslissing.

Overigens ben ik het volledig met je eens dat in de huidige markt de levertijden een goede keuze zeker in de weg kunnen staan, net als dat je ziet dat fietsenmakers steeds minder op voorraad lijken te hebben. Bij Koga, even als voorbeeld, word je al heel snel doorverwezen naar Ede als je geen heel vlot lopend model zoekt. Een fiets op zicht laten komen is tegenwoordig al niet meer mogelijk omdat dealers de fietsen direct af moeten rekenen en dat vind ik, persoonlijk, een hele slechte zaak. Een voorraad van verschillende fietsen aanhouden is, door dat direct afrekenen, voor kleinere zaken een te groot risico en dat is erg jammer. Het systeem van Santos met een pasfiets is dan al een verbetering, maar ook dat is niet hetzelfde als op een fiets in de juiste maat een rondje kunnen rijden. Met de WTS had ik echt het geluk dat mijn FM er een had staan in de juiste maat (de andere zaken waar ik ben geweest suggereerden direct een dagtrip Ede) en dat zijn reactie was: Neem maar mee en ik zie hem wel weer terug.
Aziraphale schreef:
vr 14 mei, 2021 12:29
Ik heb nu de goedkoopste banden geselecteerd, omdat ik niet echt fan ben van Schwalbe. Ik heb slechte ervaringen met de duurzaamheid van die banden en rij op al mijn fietsen met Vittoria.
Setje Mezcal erop? ;)
Jurr schreef:
vr 14 mei, 2021 13:03
Aziraphale schreef:
vr 14 mei, 2021 12:29
Ik heb nu de goedkoopste banden geselecteerd, omdat ik niet echt fan ben van Schwalbe. Ik heb slechte ervaringen met de duurzaamheid van die banden en rij op al mijn fietsen met Vittoria.
Setje Mezcal erop? ;)
Bijvoorbeeld, al vraag ik me wel af hoe soepel dat op de weg rijdt. Dan zou ik eerder voor een Terreno gravelband kiezen (vind die skinwall banden erg mooi) of de Revolution Tech die ik nu heb.