Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature vs Santos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Signature vs Santos

187 berichten
Wat is het kwaliteitsverschil tussen een dozenschuiver en een specialist (en hoe herken ik één van beide)?
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03

De andere merken die genoemd werden zijn voor mij momenteel niet echt een optie, voornamelijk vanwege de levertijden en ook de verkrijgbaarheid in de omgeving. Een maatfiets van M-Gineering is heel mooi, maar die wachttijd heb ik er gewoon niet voor over. Dan kan ik net zo goed zelf een ontwerp gaan maken en bouwen (het gereedschap en de kennis heb ik, al zijn mijn vaardigheden na twee frames natuurlijk bij lange na niet die van Marten) en daar heb ik al thuiswerkend met een kleuter en een baby in Covid-tijd absoluut de tijd niet voor.
Gezien je Belga noemt is het voor sommige adressen best een stukje reizen, maar ja... als je 5000 euro in de configurator zet zijn er best wat framebouwers waar je terecht kunt.

Avaghon in Rotterdam en M-Gineering in Kiel-Windeweer zijn al genoemd. Blacksmith in Voorburg, Project12 Cycleworks in Berkel/Schiedam, Snel in Utrecht, Vittorio in Heerhugowaard of Wind Cycles in Goes. Of titanium, bij bijvoorbeeld 11ants, J. Guillem, Pilot of Van Nicholas... en iedereen die ik vergeten ben ;) En dat is dan maar alleen Nederland...

Tapered balhoofd, voorvork met steekas, verende voorvork? Zomaar wat dingen die je niet in die Koga en Santos 3+ vindt, maar wel weer op een idworx of een maatfiets kwijt kunt.

Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03
.

[...]

Overigens nog even ter illustratie mijn configuraties bij Koga en Santos:

[...]

Ik kom dan toch echt op een verschil van 1069 euro, maar ik kan ergens iets over het hoofd gezien hebben in de configuratie.
Da's een 2+, eerder noem je een 2.9. Misschien scheelt dat nog wat in prijs?
Steun je lokale fietsenhandel, tenminste als hij verstand heeft van duurdere fietsen. Mijn eerste fiets met Son, Magura en Rohloff, een Utopia Silbermöwe, was te moeilijk voor mijn fietsenmaker, gaf hij zelf eerlijk toe. Dat betekende zelf onderhoud uitvoeren.
Deze beste man is inmiddels met pensioen en mijn huidige Santos komt van een winkel er schuin tegenover, waar een naamgenoot van mij al weer jaren terug een winkeltje voor vakantiefietsen begon. Alles op loopafstand van huis.
Het is plezierig om niet voor ieder kraakje of vraag naar bijvoorbeeld Kiel-Windeweer of Gorssel te hoeven.
@Grandonneur: Een dozenschuiver doet het puur voor de verkoop, een specialist geeft advies. Belga Groningen heb ik een paar keer mee te maken gehad en is voornamelijk bezig met zo veel mogelijk te verkopen. Zaken als Belga, Go2Biking, Fietsenwinkel.nl etc. vallen voor mij onder de noemer dozenschuiver.

@Jurr: De 2.9 is inderdaad een tientje goedkoper. Ik had nu de 2+ even genomen omdat ik die qua vorm mooier vind, maar dat zou bij aankoop geen criteium zijn. Een fiets moet goed rijden, daarna kleden we hem wel leuk aan. En als ik naar een maatframe ga (en ik ken alle merken die je noemt) dan betaal ik de prijs van Santos of meer, beetje afhankelijk van de bouwer, buizen etc. Voordeel is dan dat hij compleet op maat is, maar dat is aan de andere kant ook weer betrekkelijk. Ook een "confectie" frame kun je door de afmontage in principe perfect op maat krijgen en zo'n bijzonder lijf heb ik nou ook weer niet. Je hebt wel, vaak, meer keus in afmontage en (voor mij) het voordeel dat je een frame kunt kopen en dan de rest helemaal zelf kunt doen. Vandaar dat (op mijn Source 11 na) al mijn fietsen volledig custom zijn. Ik heb er voor deze ook wel aan gedacht, maar prijzen en levertijden zijn voor wat ik nu wil niet interessant. Vandaar dat ik, na al mijn eisen voor mezelf op een rijtje te hebben gezet, bij Koga en Santos eindigde. Toen ik daar ging configureren viel het me op dat de Koga aardig goed binnen budget (na aftrek van inruil van de Source en het fietsplan) te krijgen was en de Santos daar voor een vergelijkbare fiets beduidend meer voor vraagt en ik vroeg me af waar dat hem in zit.

@Shadow: Wel naar gekeken, maar ik heb niks met die dragers die onderdeel van het frame zijn.

@Ericplan: Deze jongen ken ik al jaren en heeft me ook altijd goed geholpen als er eens iets was wat ik wou. We hebben ook bijna al onze fietsen er vandaan en hebben een hele goede verstandhouding met hem en zijn gezin. Werkt ook nog eens een oud-leerling van me, dus ik heb wel echt een band met deze winkel. Hij heeft ook absoluut verstand van duurdere fietsen, enige is dat uiteraard wat hij verkoopt het beste is. ;) Maar goed, hij kent mij ook goed genoeg om te weten dat ik daar wel doorheen prik.
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03
Ik kom dan toch echt op een verschil van 1069 euro, maar ik kan ergens iets over het hoofd gezien hebben in de configuratie.
De Koga heeft standaard geen bel geloof ik... ;)
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 18:56
@Grandonneur: Een dozenschuiver doet het puur voor de verkoop, een specialist geeft advies. Belga Groningen heb ik een paar keer mee te maken gehad en is voornamelijk bezig met zo veel mogelijk te verkopen. Zaken als Belga, Go2Biking, Fietsenwinkel.nl etc. vallen voor mij onder de noemer dozenschuiver.
Advies kan een verkoper misschien ook nog geven. Het is wat er na gebeurt.
Als je binnenkomt na 2 weken met een probleempje, en in plaats van het snel te vervangen of op te lossen.... krijg je als antwoord:
‘Laat de fiets maar hier, ik stuur hem wel terug naar Koga/Santos/xxx en ik laat je binnen 2-3 weken wel weten wat het geworden is. ‘
Of de discussie begint.... je bent een dorpel op gereden, je hebt er zelf aan geprutst of nog erger.
Dat zal ik toch moeten aanrekenen, kom volgende week de fiets maar ophalen.
Fedor schreef:
di 11 mei, 2021 20:53
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03
Ik kom dan toch echt op een verschil van 1069 euro, maar ik kan ergens iets over het hoofd gezien hebben in de configuratie.
De Koga heeft standaard geen bel geloof ik... ;)
Ik wist dat ik iets gemist had! :lol:

@Blackbelt: Ook dat. Gelukkig suggereerde mijn fietsenmaker dat ik de fiets altijd nog helemaal uit elkaar kon halen als ik zo'n zin had om de wielen zelf te spaken en de boel op te bouwen. Ik denk dat ik dus weinig issues met ondersteuning en hulp ga krijgen. :D
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 21:35


Ik wist dat ik iets gemist had! :lol:

@Blackbelt: Ook dat. Gelukkig suggereerde mijn fietsenmaker dat ik de fiets altijd nog helemaal uit elkaar kon halen als ik zo'n zin had om de wielen zelf te spaken en de boel op te bouwen. Ik denk dat ik dus weinig issues met ondersteuning en hulp ga krijgen. :D
Denk dat als je het lief vraagt Santos best bereid is je fiets in losse onderdelen aan te leveren zodat je hem zelf kan opbouwen :D
Santos levert trouwens een fiets met Son naafdynamo aansluiting zonder stekkers, dat aanleggen is wel een werkje, geen idee of Koga dat ook doet
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 18:56

@Shadow: Wel naar gekeken, maar ik heb niks met die dragers die onderdeel van het frame zijn.
:shock: ja dat kan ook, waarom voor stevig kiezen, als het ook zwabberen kan?
Shadow schreef:
di 11 mei, 2021 23:34

:shock: ja dat kan ook, waarom voor stevig kiezen, als het ook zwabberen kan?
Dat zal met een Tubus drager wel een beetje meevallen. Ik hou gewoon niet van al die integratie. Doe mij maar een fiets waar alles vanaf kan. Dat is ook een reden dat ik voor custom kies, dan zit je tenminste niet met al die merk-specifieke onderdelen die je na een paar jaar al niet meer kunt vervangen.
Ik heb er zelf allemaal niet zo'n verstand van, maar ik krijg het idee dat jij meer dan genoeg verstand van zaken, inzicht en ervaring hebt om je keus te maken, en de vraag waarmee je dit topic opende, zelf prima kunt beantwoorden. :lol:
Flix schreef:
wo 12 mei, 2021 10:16
Ik heb er zelf allemaal niet zo'n verstand van, maar ik krijg het idee dat jij meer dan genoeg verstand van zaken, inzicht en ervaring hebt om je keus te maken, en de vraag waarmee je dit topic opende, zelf prima kunt beantwoorden. :lol:
Indien men het mij permitteert: die indruk heb ik ook.
De originele vraag lijkt me meer een klacht over een prijsverschil waarvan de topicstarter niet kan geloven dat het te rechtvaardigen valt.
derdekeer schreef:
wo 12 mei, 2021 10:26
Flix schreef:
wo 12 mei, 2021 10:16
Ik heb er zelf allemaal niet zo'n verstand van, maar ik krijg het idee dat jij meer dan genoeg verstand van zaken, inzicht en ervaring hebt om je keus te maken, en de vraag waarmee je dit topic opende, zelf prima kunt beantwoorden. :lol:
Indien men het mij permitteert: die indruk heb ik ook.
De originele vraag lijkt me meer een klacht over een prijsverschil waarvan de topicstarter niet kan geloven dat het te rechtvaardigen valt.
Die houding kom je wel meer tegen. Mensen willen een Mercedes kopen, en gaan vergelijken met Volkswagen, en klagen dan dat de Merc te duur is...
Mijn commentaar is dan altijd simpel. Als je de Mercedes absoluut wil, dan zal je dat toch moeten betalen, en anders kies je de Volkswagen.
Geen enkele fabrikant is het verplicht om de laagste prijs aan te bieden. Als Santos die fiets verkocht krijgt voor 10k, dan is er niks dat hen tegen houdt dat te doen. Je bent immers niet verplicht om bij hen te kopen.
Aziraphale schreef:
di 11 mei, 2021 15:03
Vandaag ben ik nog bij een andere winkel geweest die ervaring met beide merken heeft .........

......... Wat me op de site wel opviel is dat het prijsverschil tussen de Santossen die daar op staan en de Signature die ik samengesteld had minder groot is dan wanneer ik een Santos op de Santos-site samenstel. Komt vooral doordat ze bij Belga voorzien zijn van verlichting en dat in de configurator van Santos niet het geval is.

Ik kom dan toch echt op een verschil van 1069 euro, maar ik kan ergens iets over het hoofd gezien hebben in de configuratie.
Ik denk dat je toch echt iets anders doet met de beide configurators, of echt iets wilt zien wat er niet is.

Er ís gewoonweg geen prijsverschil van € 1.000,-. In het begin had je het over een vergelijking van de Koga WTS met de Santos TM 2.9, in jouw configuratie blijkt het dan weer om een TM2+ te gaan. Maar ook daarmee is het prijsverschil echt geen € 1.000,-.

Je hebt nu zelf gezien dat, ook bij de andere winkel waar je geweest bent, het prijsverschil dus inderdaad kleiner is. En het gaat er bij mij niet in dat een leverancier verlichting op de fiets levert en dat niet in zijn prijs vermeld, of gratis weggeeft en al helemaal geen Son verlichting met Son naafdynamo.

Daarnaast snap ik niet helemaal welk punt je hiermee verder wilt maken. Je start het topic met een vraagstelling, krijgt daar reacties op, steekt op aanraden je licht op bij een andere winkel, komt tot de conclusie dat het prijsverschil daar inderdaad minder groot is, maar blijft je vervolgens afvragen waarom het prijsverschil € 1.069,- is, terwijl dat dus niet zo is.

Ik snap niet dat je dan, ondanks andere beweringen van meerdere kanten, blijft volharden in zo'n groot prijsverschil.
Edwin, je gaat nu wel een beetje hard, ik ben gewoon op de sites gaan kijken en kom tot soortgelijke verschillen als hij met de beide configuraties (2.9 vs WTS XT). Ik zie dat wel de WTS XT met Rohloff+riem goedkoper is dan de WTS Rohloff (waar jij mee terug komt, maar als je leest zie je dat dat NIET de fiets is die de TS in elkaar klikt), waarschijnlijk heeft de dure een excenter? Ik heb verder geen zin al te diep te kijken, maar als ik tussen die fietsen zou moeten kiezen is dit dus een legitieme vraag.

Op het eerste gezicht kost een Tubus duo bij Koga 26 euro minder dan bij Santos, dus met dat soort verschillen gaat het toch wel hard.

Zoals iemand al aangaf, dit is ongetwijfeld het verschil tussen Accell en een kleine speler. Je stelling dat de fiets moet kloppen is absoluut waar, maar het neemt niet weg dat dit toch wel een fors verschil is, dusdanig dat ondanks alles ik dat toch zou laten meewegen.
loknor schreef:
wo 12 mei, 2021 14:07

Op het eerste gezicht kost een Tubus duo bij Koga 26 euro minder dan bij Santos, dus met dat soort verschillen gaat het hard.
Die zijn in deze tijden lastig te krijgen. Santos heeft nu in plaats daarvan het Twin Rack:

https://www.santosbikes.com/nl/santos-only-2/twinrack

En achterop het Adventure Rack:

https://www.santosbikes.com/nl/santos-o ... enturerack

Waar de eerdere achterdragers gemaakt werden bij Tubus staat hier '100% made in Holland' bij. Hoe ze bevallen ten opzichte van Tubus weet ik niet, ik rij zonder bagagedragers.
Jurr schreef:
wo 12 mei, 2021 14:15
loknor schreef:
wo 12 mei, 2021 14:07

Op het eerste gezicht kost een Tubus duo bij Koga 26 euro minder dan bij Santos, dus met dat soort verschillen gaat het hard.
Die zijn in deze tijden lastig te krijgen. Santos heeft nu in plaats daarvan het Twin Rack:

https://www.santosbikes.com/nl/santos-only-2/twinrack

En achterop het Adventure Rack:

https://www.santosbikes.com/nl/santos-o ... enturerack
Snap ik, het was ter illustratie dat Accell op dit punt ongetwijfeld minder pijn heeft. Ik ben trouwens fan van beide merken (fietst uitstekend, maar zo zijn er meer), en heb helemaal niks tegen dure fietsen.

I have no dog in this fight :lol:

Ik vind de vraag van de TS alleen minder gek dan mensen hier lijken te denken (ik vermoed dat er een fors deel van het voordeel in het XT frame zit, maar dat moet hijzelf maar uitvogelen door de twee Koga's naast elkaar te leggen).
loknor schreef:
wo 12 mei, 2021 14:07
Edwin, je gaat nu wel een beetje hard...
Dat zou kunnen. Maar volgens mij ben ik tot nu toe de enige die de moeite heeft genomen om de beide fietsen in de configuratie samen te stellen om een vergelijk te kunnen maken en hier schermafbeeldingen van te delen.

Het lijkt erop dat de TS appels met peren aan het vergelijken is en zich afvraagt en hier navraagt waar de verschillen in zitten.

Ik vind het trouwens wel vreemd dat de Koga WTS Rohloff een stuk duurder is dan de Koga WTS XT, die je in de configurator vervolgens kan upgraden met een Rohloff naaf, etc. en dan goedkoper is. Is dat uit te leggen?

Ik stop hier mee, wil niet over elkaar heen buitelen, het lost zich vanzelf wel op.

Wij gaan zo de fietstassen inpakken en de fietsen gereed maken. Morgen voor 4 dagen weg op de fiets. Mijn vrouw op haar Koga WTS (die t.o.v. een XT naar Rohloff geupgrade versie wellicht te duur was) en ik op mijn wellicht € 1.069,- duurdere/te dure Santos Travelmaster 3+.

Saluut :D
Even nog een paar dingen op een rijtje zetten en dan hou ik er over op en ga fietsen. :)

- Ik heb de WTS Rohloff bij Koga gebruikt, niet de WTS XT.
- De TM 2+ en 2.9 zijn qua prijs lood om oud ijzer, ik heb later de 2+ genomen omdat die qua frame meer op de WTS lijkt.
- Prijsverschil gaat om het verschil tussen de configurators op de websites, op basis van wat ik wil (zie mijn screenshots).
- Prijsverschil tussen een voorraad Santos bij Belga en mijn custom WTS is inderdaad kleiner.
- Dit kan betekenen dat Santos voor full-custom gewoon meer vraagt dan voor een 'standaard' fiets uit voorraad. Fair enough en antwoord op mijn vraag.
- Wat voor mij een goede fiets is en wat ik daarvoor wil/kan betalen weet ik idd heel goed zelf. Ik vroeg me puur af of hier mensen wisten of er een specifieke reden was dat Santos zoveel duurder is, of dat (wat hier blijkbaar het geval is) puur een kwestie is van of je wilt betalen wat de fabrikant vraagt.

En Edwin*: Veel plezier dit weekend!
Aziraphale schreef:
wo 12 mei, 2021 16:26
- Ik heb de WTS Rohloff bij Koga gebruikt, niet de WTS XT.
Ow, ik zie al hoe je de WTS Rohloff goedkoper weet te krijgen, je hebt the plug er ook uitgegooid, dat scheelt een paar honderd euro en dan zit je inderdaad op die bedragen. Dat ene onderdeel verklaard trouwens ook het prijsverschil tussen de XT en de Rohloff versie, frame is precies hetzelfde.

Dus ja, het prijsverschil wat jij ziet zie ik ook.