Additionally, paste this code immediately after the opening tag: G-one soepel maar kwetsbaar - Forum Wereldfietser

G-one soepel maar kwetsbaar

Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Ik rijd graag op Schwalbe G-One All-round banden 57-622
Heerlijke en soepele bandjes. Maar deze week tijdens de Zuiderzee- route toch twee keer lek gereden.
Ik heb andere meer lekbestendige banden zoals Swalbe Mondial maar deze vind ik veel te stug en minder lekker toeren.
Iemand 'de' oplossing om soepele banden minder kwetsbaar te maken. Bijv een extra band in de band leggen o.i.d. ?
Bestaat zoiets?
20210507_145137.jpg
Mondial is wel het andere uiterste...

Heb je ze op de juiste spanning staan?

Je zou ze nog tubeless kunnen proberen als je ze nu met binnenbanden rijdt. Of een band kiezen die meer tussen de Mondial en deze in zit. Accepteren dat je af en toe lek rijdt kan natuurlijk ook. ;)

Blijft een persoonlijke keuze qua gewicht/rolweerstand/antileklagen/profiel/compound/bandenmaat/bandenspanning/velgbreedte/velgdiameter/belading etc ;)
Als er TLE op je band staat zijn ze geschikt voor tubeless gebruik, dat rijd nog lichter en soepeler, als je velgen daar niet direct voor bedoeld zijn neem je een tubeless velglint met de zelfde breedte als de buiten breedte van je velg, velg ontvetten, goed strak plakken met minstens 1/3e overlap van het velglint van begin en eind, dan de band monteren met binnenband en een uurtje laten staan, dan zit het lint er goed strak opgeplakt, dan verder zoals de vele how-to filmpjes volgen..
Ik heb onlangs de Schwalbe Aerothan binnenbanden gemonteerd. Die zijn lichter en naar het schijnt soepeler en flink lekbestendiger - en flink duurder. Ik gebruik ze met Compass/Herse Rat Trap Pass banden en die kunnen wel wat extra bescherming gebruiken. Na 100 km nog geen lekke band, maar dat telt nog niet.
Ze zijn niet zozeer lek bestendiger maar omdat er minder rek op zit blijft het gat op ongeveer de zelfde grote waar bij rubber het gat groter wordt, dus hij loopt wat minder snel leeg.
Maar als hij lek is mag je hem los niet harder oppompen dan 0.3 bar, je mag hem namelijk niet verder rekken dan het diameter van de buitenband waar hij in moet, dat maakt het gaatje vinden weer moeilijker.
Sprak laatst een vertegenwoordiger van Schwalbe, die rade me aan om mn brede banden tubeless te houden, Aerothan had wel voordelen bij smalle banden omdat die bij hun hogere druk sneller druk verliezen in een tubeless setup
Idem hier, ik heb ook nog niet lek gereden - liggen er iets van 3500km op nu. (Wel nog steeds zonder bagage - gaat deze zomer hoop ik verandering in komen).
Terra schreef:
vr 07 mei, 2021 15:12
Heerlijke en soepele bandjes. Maar deze week tijdens de Zuiderzee- route toch twee keer lek gereden.
Weet je waardoor je lek bent gereden?
Ik herken het wel, het lekrijden. Heb ze ook tubeless gemaakt, dat hielp veel. Kon prima met lagere bandenspanning rijden zonder veel extra weerstand. Dat hielp met lekrijden. Maar ik heb ze anderhalve maand terug wel voor wat anders vervangen, de Hutchison Overdie. Stugger en meer weerstand. Rijd nu met hogere bandenspanning dan ik hoefde net de Schwalbe, maar denk ook minder kans op lekrijden.
Het lek werd veroorzaakt door een klein stukje glas. Niks bijzonders, veel andere banden zouden hier moeiteloos overheen rijden zonder lek. De G-one is een relatief dunne band. Zwaar bepakt wordt kans op lek m.i. groter.
Het advies om tubeless te gaan wil ik graag proberen. Hoewel het wel veel gedoe is om over te schakelen,. Daarbij snap ik niet goed waarom de kans op lek bij tubeless minder wordt?
Het rubber van de G-One buitenband blijft even dik (dun)
Of zie ik iets over het hoofd?

Groet Terra
Voordat je op tubeless (nieuwe banden, velgen prepareren, andere ventielen, 2x per jaar latex bijvullen) overschakelt, weeg dan eerst de voordelen tegen de nadelen af, rekening houdend met jouw eigen behoeften. Spoiler: You can't have it all.

Er zijn de afgelopen paar jaar meerdere topics over een tubeless-opzet voor vakantiefietsen op dit forum geweest. Veel argumenten 'voor en tegen' werden daarin al genoemd - en herhaald. Misschien is het verstandig om die topics eerst te lezen.
Terra schreef:
za 08 mei, 2021 11:48
Daarbij snap ik niet goed waarom de kans op lek bij tubeless minder wordt?
Het rubber van de G-One buitenband blijft even dik (dun)
Of zie ik iets over het hoofd?

Groet Terra
De vloeistof die je in de band stopt vult gaten. Dus als je lek rijdt, wordt het door de vloeistof weer gedicht.
willem.m schreef:
za 08 mei, 2021 12:56
Voordat je op tubeless (nieuwe banden, velgen prepareren, andere ventielen, 2x per jaar latex bijvullen) overschakelt, weeg dan eerst de voordelen tegen de nadelen af, rekening houdend met jouw eigen behoeften. Spoiler: You can't have it all.

Er zijn de afgelopen paar jaar meerdere topics over een tubeless-opzet voor vakantiefietsen op dit forum geweest. Veel argumenten 'voor en tegen' werden daarin al genoemd - en herhaald. Misschien is het verstandig om die topics eerst te lezen.
Mijn bedoeling is niet de discussie over voor- en nadelen van tubeless over te doen. Die kan ik inderdaad terugvinden in oude berichten.
Ik zoek naar methoden om een soepele band
lekbestendiger te maken. Tubeless is er èèn maar misschien zijn er meer wegen naar Rome.

Groet
Terra schreef:
za 08 mei, 2021 18:01
maar misschien zijn er meer wegen naar Rome.

Groet
Ja hoor.
Zie onderschrift. :)
Terra schreef:
za 08 mei, 2021 18:01
Ik zoek naar methoden om een soepele band lekbestendiger te maken. Tubeless is er èèn maar misschien zijn er meer wegen naar Rome.
Een gouwe ouwe methode is dikkere en/of grotere binnenbanden. Als een dun binnenbandje al bij voorbaat strak in de buitenband zit is dat flink minder lekbestendig.
Daarnaast is een hogere banddruk volgens de overlevering ook beter tegen lekken dan een zachte band.
Ik snap dat dat beiden misschien dingen zijn die je in het algemeen niet wilt. Life sucks.
Zoals ik al schreef claimt Schwalbe dat de Aerothan binnenbanden bij de doorpriktest een flink hogere lekbestendigheid laten zien, en niet alleen maar dat ze langzamer leeglopen (wat ook al fijner en veiliger is). Of het waar is kan ik niet beoordelen.
Terra schreef:
za 08 mei, 2021 18:01
Ik zoek naar methoden om een soepele band
lekbestendiger te maken. Tubeless is er èèn maar misschien zijn er meer wegen naar Rome.

Groet
Slime Tubes :D