Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 7 tandwielverhouding te licht Batavus Dinsdag - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nexus 7 tandwielverhouding te licht Batavus Dinsdag

Je hebt een nieuwe fiets gekocht. Die rijdt niet zoals jij denkt dat het hoort, en hij bevalt niet. Dan ga je niet zelf (de)monteren, zeker niet als je niet weet hoe dat moet. Terug naar de dealer dus.
Als je van een kunststof ding niet weet hoe het uit elkaar moet is demonteren altijd een avontuur, en bij avonturen gaat wel eens iets mis. Eens met Polling.
sjefke schreef:
zo 09 mei, 2021 02:07
luiheid is de slechtste adviseur.
Kunnen we niet één keer een draad hebben zonder horkerig gedrag?

Een kettingkast demonteren is inderdaad soms een puzzel en zoals Leon zegt is dat wel iets wat *krak* kan zeggen. Als de poster daar tegenop ziet is dat niet "lui" zijn, ik kijk bij dat soort (merk specifieke) onderdelen ook de eerste keer mee bij mijn FM. Zoals Polling zegt ga naar je FM (en zeker in het geval van 12gobiking, wees hierin snel, het is toch een dozenschuiver).
Ik rijd al een paar jaar op een Batavus Dinsdag, wel met 8 versnellingen. De fiets wordt gepresenteerd als stadsfiets en daar gebruik ik hem ook voor. Korte ritjes, veel stoppen voor stoplichten en lekker snel optrekken. Dat gaat heel goed met deze fiets. Ik rijd meestal in 3, op langere rechte stukken of met wind mee 4 of 5. Boven de tien km pak ik wel mijn andere fiets. Door de dichte kettingkast weet ik niet hoe het zit met tandwielen en ik laat hem graag dicht! :lol:
Sterkte met de overwegingen,

Sylvia
nlampens schreef:
za 08 mei, 2021 23:31
Shadow schreef:
za 08 mei, 2021 18:28
Je kunt gewoon je crankstel 1 omwenteling laten maken en dan tellen hoeveel tanden je achter voorbij hebt zien komen ...
Dat zijn er 38
Aha. 38.
Als ik dan een bereking maak en de verhoudingen en overbrengingen vergelijk met die van mijn fiets zou ik met jouw fiets (met kransje 18) toch gewoon tot 35 km/u met een vrij normaal traptempo kunnen fietsen. Daar lijkt me niets mis mee voor een 7-speed fiets.
De 7 speed zijn inderdaad net iets meer ingesteld op klimmen dan heel hard fietsen, maar het is dan ook een stadsfiets, geen racefiets Een Batavus Dinsdag, geen Zondag.
Maar als je 16 beter vindt fietsen moet je dat zeker doen.
(Of er klopt iets niet natuurlijk)
Data gebruikt van: https://www.verhoeven272.nl/fietsen/hubs.html

Edit typo.
Sylvia de Rooie schreef:
zo 09 mei, 2021 09:55
Ik rijd al een paar jaar op een Batavus Dinsdag, wel met 8 versnellingen. De fiets wordt gepresenteerd als stadsfiets en daar gebruik ik hem ook voor. Korte ritjes, veel stoppen voor stoplichten en lekker snel optrekken. Dat gaat heel goed met deze fiets. Ik rijd meestal in 3, op langere rechte stukken of met wind mee 4 of 5. Boven de tien km pak ik wel mijn andere fiets. Door de dichte kettingkast weet ik niet hoe het zit met tandwielen en ik laat hem graag dicht! :lol:
Sterkte met de overwegingen,

Sylvia
Moet heerlijk zijn in 3 of 4 rijden 8)
Polling schreef:
zo 09 mei, 2021 08:28
Je hebt een nieuwe fiets gekocht. Die rijdt niet zoals jij denkt dat het hoort, en hij bevalt niet. Dan ga je niet zelf (de)monteren, zeker niet als je niet weet hoe dat moet. Terug naar de dealer dus.
Ik ga akkoord. Volledig.
Daarom kocht ik ook een nieuwe fiets. Om er zeker niet aan te moeten zitten knoeien. Stel je voor...

Ik had ook beter een Belgisch rommelmerk gekocht hier in plaats van per se een Dinsdag te willen, dan had ik hem niet 175km verderop online moeten kopen maar gewoon zorgeloos kunnen genieten van een nieuwe fiets.
De levering verliep al niet zo perfect, als ik meer vertrouwen had in 12gobiking ging ik misschien wel tot bij hen maar nu ben ik niet zeker dat ik daar verder mee kom.
Maar misschien moet ik dat toch maar gewoon doen...
Stuur ze in ieder geval even een mail over je probleem. Je kan natuurlijk altijd alleen je wiel opsturen in plaats van de hele fiets langs brengen
Zopas het 16T-tandwiel gemonteerd in plaats van 18T zodra ik het had ontvangen.

En de fiets rijdt zo zoals het hoort! Fietsen gebeurt in vijfde versnelling. Als alles meezit kan ook in 6. 7 is goed voor bergaf. 4 bij tegenwind. 3 om te vertrekken.

Het verschil is groot!
De originele verhouding was écht te licht.
Ik ben zeer tevreden, nu rijdt die mooie fiets tenminste ook goed.

Was even alles goed bekijken rond de kettingkast en hoe het wiel gemonteerd zit omwille van de schijfremmen maar ik kon het wiel demonteren door enkel het achterste hoekje van de kettingkast te halen en ik heb ook op die plek de ketting met een halve schakel verkort.

Hartelijk dank voor jullie bijstand en reacties!
Graag gedaan!
Het blijft een lichte verhouding waarmee ik in 5 en 6 fiets.
Waar zijn nog kleinere kransjes te verkrijgen? Niet bij Shimano.