Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 7 tandwielverhouding te licht Batavus Dinsdag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nexus 7 tandwielverhouding te licht Batavus Dinsdag

Met welke trapfrequentie fiets je normaal?
nlampens schreef:
za 08 mei, 2021 02:10
Ik rijd helemaal geen 27km/u, eerder 20 in 6de versnelling.
Toch even op het bericht van FransD verder, er klopt iets niet in het verhaal.

  • De 6e versnelling heeft een overbrengingsverhouding van 1,35
  • Met 1 omwenteling van de trappers, draait het achterwiel 48/18 * 1,35 = 3,6 maal rond.
  • Met 37-622 (omtrek ~ 2,2 m) is dat 3,6 * 2,2 = 7,92 meter
Bij een cadans van 60 dus 7,92m/s en dat is 28,5 km/h.
Kan je is kijken of de gele streepjes in stand 4 goed tegenover elkaar staan?
Ik heb het idee dat je toch wat versnellingen mist.
M276 schreef:
za 08 mei, 2021 09:43
Kan je is kijken of de gele streepjes in stand 4 goed tegenover elkaar staan?
Ik heb het idee dat je toch wat versnellingen mist.
ik denk ook dat de afstelling/instelling niet goed staat óf de naaf/binnenwerk niet goed is. Terug naar de dealer dus. Die moet het oplossen, volgens de Batavus website. Een beetje dealer heet een N7 binnenwerk op voorraad om om te ruilen.
Weet je zeker dat er voor een 48 tands op ligt? Of is het een 38?
Het was niet OP die met het getal 48 kwam.
Rekenen is niet mijn sterkste kant. Volgens mij trapt hij met 42 slagen per minuut.
Pas gekocht?
12gobiking biedt omruilgarantie binnen 10 dagen .....
Er gaat vooraan geen groot tandwiel zitten, dat kan gewoonweg niet.
Alle versnellingen werken en kabel staat goed, ze zouden gewoonweg ongeveer anderhalve stap zwaarder moeten zijn.

Het is vreemd, ik kan alleen maar de 16T proberen.
Dat snap ik, maar hoe groot is het voorste tandwiel?
En ik rijd niet met te weinig slagen of zo. Mijn andere fiets rijdt in 4 zoals deze in 6 maar da’s echt geen versnelling om constant in te rijden want de stap met 7 is groot. 3, 4, 5 zijn de versnellingen die je wil.
DaVinci schreef:
za 08 mei, 2021 18:08
Dat snap ik, maar hoe groot is het voorste tandwiel?
Ja, ik weet het. Ik vroeg het na bij Batavus want anders moet ik de kettingkast nu al demonteren om te kunnen tellen.
Je kunt gewoon je crankstel 1 omwenteling laten maken en dan tellen hoeveel tanden je achter voorbij hebt zien komen, dan weet je je verhouding...
Of ... je zet je fiets op de straat (of lange gang) bijv. in de 6e versnelling en loopt met de fiets vooruit, terwijl je wat druk houdt op de trappers. Als de trapper 1 omwenteling rond is meet je de afstand die is afgelegd.
Shadow schreef:
za 08 mei, 2021 18:28
Je kunt gewoon je crankstel 1 omwenteling laten maken en dan tellen hoeveel tanden je achter voorbij hebt zien komen, dan weet je je verhouding...
Dat zijn er 38, dus verhouding 38/18?
daulagari schreef:
za 08 mei, 2021 09:39
nlampens schreef:
za 08 mei, 2021 02:10
Ik rijd helemaal geen 27km/u, eerder 20 in 6de versnelling.
Toch even op het bericht van FransD verder, er klopt iets niet in het verhaal.

  • De 6e versnelling heeft een overbrengingsverhouding van 1,35
  • Met 1 omwenteling van de trappers, draait het achterwiel 48/18 * 1,35 = 3,6 maal rond.
  • Met 37-622 (omtrek ~ 2,2 m) is dat 3,6 * 2,2 = 7,92 meter
Bij een cadans van 60 dus 7,92m/s en dat is 28,5 km/h.
En 22,5 km/u met mijn 38T.
En 16,5 km/u in 4de dan. Maar 16 km/u rijd je toch niet met een cadans van 60? Dus nog veel trager...
16T gaat een pak beter rijden als ik dat zo bekijk. 15T zou zelfs mogen maar dat wordt klein.
Het voortandwiel in een nederlandse stadsfiets is traditioneel 46t, maar dat is geschiedenis. Bij Batavus hanteren ze al een tijdje 38t.
Ik zie er tegen op om de kettingkast te verwijderen. Is me onduidelijk hoe dat moet...
luiheid is de slechtste adviseur.