Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik zoek een fiets voor fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Ik zoek een fiets voor fietsvakantie

Hoi,

Hopelijk staat het binnen het goeie topic. Zo niet laat vooral weten waar dan wel. Ik ga deze zomer op fietsvakantie en wil graag advies. Er is zoveel keuze. Hieronder had ik al de checklist ingevuld :)


WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Ik ga deze zomervakantie op fietsvakantie in Nederland voor drie weken. Per dag ongeveer 60 a 70 kilometer. Vorig jaar ben ik op vakantie geweest met mijn stadsfiets met drie versnellingen, opzich prima maar ik wil toch wat meer comfort. Fietsvakantie bevalt ook heel goed dus misschien als corona dat toe laat later ook in het buitenland
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik hou van stevig doorfietsen
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ik heb nog nooit in een sportieve zit gezeten, maar sta er als dat beter is sta ik er voor open.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Nee
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, maar dan enkel op stevige bos- of wandelpaden.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Nu nog in Nederland, maar in Portugal fietsen is ook een wens
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Voornamelijk kampeervakanties

JE LICHAAMSLENGTE
172cm

JE GEWICHT
83 kg

JE LICHAAMSBOUW
Normale lichaamsbouw, wel een lang bovenlichaam

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Ik woon in Nijmegen


WAT IS JE BUDGET?
Mijn budget is 500-1000 euro
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Lange afstanden naar school gefietst en vorig jaar een fietsvakantie door Nederland waar we gemiddeld 60 a 70 kilomoter per dag hebben gefietst inclusief kampeeruitrusting
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Ik heb nu een Gazelle met drie versnellingen
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik heb budget om fietsonderhoud te laten doen. Zelf ben ik er echt niet zo handig in en vind ik het ook minder interessant.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja!
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Nee nog niet
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Niet meteen nodig.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Het liefst voor de zomervakantie
IK denk dat je als wilt kamperen met in je achterhoofd ook Portugal, je voor jouw budget het beste kunt zoeken naar tweedehands. De ene tweedehands is de andere niet. De marktwaarde van een nieuwe fiets daalt na aankoop en gebruik al snel naar de helft van de nieuwwaarde.. Als de fiets goed wordt onderhouden, blijft deze waarde een aantal jaren vrij constant.
Pas op dat je niet maken hebt met een scharrelaar, die jou een fiets aanbied met een klinkende naam, volgens de catalogus nieuwwaarde..............Volgens de verkoper weinig gebruikt, terwijl er allerlei goedkopere onderdelen op zitten dan de fiets uit de folder.
Struin goed dit forum af naar adviezen. Wim uit Groningen is vaak op dit forum. Wim is een uitsterkende ervaringsdeskundige en geen praatjesmaker. Hij heeft goede adviezen. Kijk eens naar het aanbod op Markplaats. Kijk eens bij diverse fietsenzaken met een tweedehands aanbod aan vakantiefietsen. Rond Nijmegen, Arnhem, Wageningen en de Achterhoek zitten er genoeg. Spelenderwijs wordt je jouw eigen expert. Neem geen overhaaste beslissingen.
In aanvulling op de reactie van Bert Sitters, zie https://fietsvakantie.home.blog/author/willemjongman/

Jan
-je benen zijn niet lang. Ik zou m'n zoektocht gelijk beperken tot 26" fietsen.
-waar gezien je gewicht + bepakking brede banden onder passen.
-herenframe of sloping (mountainbike genen).
-vaste voorvork: spatbord en voordrager en rijgedrag.
-3x9 of 3x10 versnellingen.

Tweedehands heb je een mooi budget maar twee problemen:

-Als er wat vervangen moet kan de prijs flink oplopen. (bijvoorbeeld aandrijving + velgen ben je zomaar €300 verder).
-Er zijn met een beetje pech voor de zomer geen vervangingsonderdelen verkrijgbaar.


Je kunt hier geluk hebben: zet een nauwkeurige 'gevraagd' advertentie voor een Santos 2.6 of Avaghon S26. Die zijn véél verkocht maar uit de mode. Mensen hebben die zeker nog in schuurtjes staan.

Of: bel een aantal Santos dealers en vraag of ze een 2.6 special winkeldochter hebben staan waar ze vanaf willen. Moet je je budget op willen rekken, maar kans op een nieuwe fiets die in orde is.


Laat je geen verkeerde maat verkopen.
zo iets? https://link.marktplaats.nl/m1701456550 (en op 50 km van Nijmegen)
Waarom is het belangrijk of de fiets in het donker gebruikt moet worden? Er moet toch altijd verlichting op zitten? En je gaat er toch sowieso wel eens in het donker mee fietsen.
Ja, maar als in het donker fietsen incidenteel is kun je dat oplossen met goedkope ledlampjes op batterijen.

Het is vaak lucratief om Marktplaats af te zoeken naar minder gewilde merken dan Santos.
Als je zoekt naar gebruikte Giant Explorers, Koga Randonneurs, Koga Terraliners, Vittorio’s, Snel Safari’s etc. Vindt je een hoop, en vaak voor gunstiger prijzen dan een Santos (da’s tegenwoordig de Rolls-Royce Onder de vakantiefietsen).
Alles wat 3x7, 3x8, 3x9 of 3x10 versnellingen heeft, waar dragers op kunnen, en waarvan het frame stevig genoeg is voor wat bagage is in principe geschikt als vakantiefiets, mits in redelijke staat. Als je op die fiets een paar jaar hebt rondgefietst, en je wat ervaring en verstand van fietsen gekregen hebt, weet je precies wat je wilt en ga je sparen voor je droomfiets.

Voor een bedrag van 500 -700 euro moet je goed kunnen slagen. Dan heb je nog wat budget over voor een paar nieuwe onderdelen of aanpassingen aan je fiets.

En als je iemand in je omgeving hebt die wat verstand heeft van fietsen en fietstechniek is het handig die mee te nemen als je een fiets gaat bekijken en kopen.
Huib2 schreef:
do 06 mei, 2021 18:20
Ja, maar als in het donker fietsen incidenteel is kun je dat oplossen met goedkope ledlampjes op batterijen.
Precies. Op mijn ww-fiets heb ik een naafdynamo, maar op mijn vakantiefiets hoef ik er geen.

De keren dat ik in 20 jaar tijd tijdens een fietsvakantie verlichting nodig had zijn op twee handen te tellen, en een batterijlampje of hoofdlamp bood dan uitkomst. Okay, dan ik tel de vele tunnels niet mee...

Voor mensen die de vakantiefiets ook als ww-fiets gebruiken, of een naafdynamo nodig hebben om allerhande elektronica op te laden is het een ander verhaal. En sowieso moet iedereen het lekker zelf weten.
De al gemaakte opmerking over de verkrijgbaarheud van onderdelen wil ik hier wel even herhalen. Dat kan je serieus tegenzitten deze zomer. Zelfs tandwielcassettes zijn uitverkocht.
Dat is dus dit jaar een bonuspunt voor een nieuwe of echt zgan fiets.
willem.m schreef:
do 06 mei, 2021 18:30
Huib2 schreef:
do 06 mei, 2021 18:20
Ja, maar als in het donker fietsen incidenteel is kun je dat oplossen met goedkope ledlampjes op batterijen.
De keren dat ik in 20 jaar tijd tijdens een fietsvakantie verlichting nodig had zijn op twee handen te tellen, en een batterijlampje of hoofdlamp bood dan uitkomst. Okay, dan ik tel de vele tunnels niet mee...
Die tunnels moet je er uiteraard ook bij tellen. Maar ik merk dat je daar zelf ook zo over denkt.

Wat voor verlichting maakt niet uit inderdaad (zolang ze maar aan de voorschriften voldoen), maar ik ben er echt niet van gedient als mensen geen verlichten hebben wanneer het zicht wat slechter is. En dat is niet alleen wanneer het donker is of in een tunnel. Als het simpelweg regent (ik heb het over een gewone bui en gesn stortbui) dan is het zicht al meteen minder goed. Zeker bij automobilisten.
Het gaat hier uiteraard niet enkel over je eigen veiligheid.

Ik fiets altijd met mijn verlichting aan. Dag en nacht, zonnig of niet. Wanneer ik met de auto rijd doe ik dat ook. Het is bewezen en je kunt het zelf ook zien dat dat voor een veel betere zichtbaarheid zorgt.

Nu wil ik niet zeggen dat iedereen altijd zijn lampen aan moet doen op de fiets (op de auto liefst wel). Maar (goede) verlichting bij hebben en ook voeren waar nodig vind ik uiterst belangrijk. En dat is niet iets wat men zelf maar moet uitmaken. :)
@shorttrack: Ik draag op de fiets opvallende kleding en een witte helm. Dus opvallende kleuren, en niet van die stoere donkergrijze stealth-kledij. Is dat dan ook goed?
Huib2 schreef:
do 06 mei, 2021 18:20
Het is vaak lucratief om Marktplaats af te zoeken naar minder gewilde merken dan Santos.
Als je zoekt naar gebruikte Giant Explorers, Koga Randonneurs, Koga Terraliners, Vittorio’s, Snel Safari’s etc. Vindt je een hoop, en vaak voor gunstiger prijzen dan een Santos (da’s tegenwoordig de Rolls-Royce Onder de vakantiefietsen).
Alles wat 3x7, 3x8, 3x9 of 3x10 versnellingen heeft, waar dragers op kunnen, en waarvan het frame stevig genoeg is voor wat bagage is in principe geschikt als vakantiefiets, mits in redelijke staat. Als je op die fiets een paar jaar hebt rondgefietst, en je wat ervaring en verstand van fietsen gekregen hebt, weet je precies wat je wilt en ga je sparen voor je droomfiets.
Jep, en genoeg leuke modellen als je een beetje zoekt. Ik heb afgelopen jaar een Koga-Miyata Traveller en WorldTraveller gekocht op verschillende momenten voor minder dan €30 per stuk... maar ik ben dan ook redelijk handig en had sowieso al het plan om ze min of meer te strippen tot aan het frame.

Wat modellen en het prijspunt betreft:
Afbeelding

(Ik moet deze nog eens aanvullen met de gegevens van ná 2000)
willem.m schreef:
do 06 mei, 2021 20:39
@shorttrack: Ik draag op de fiets opvallende kleding en een witte helm. Dus opvallende kleuren, en niet van die stoere donkergrijze stealth-kledij. Is dat dan ook goed?
Opvallende kleding is zeker een pluspunt. Gezien worden is belangrijk. Maar mensen moeten uiteraard niet naar jou blijven kijken. Ik zie soms kerstbomen voorbij fietsen.
Voor de duidelijkheid, ik denk niet dat jij als een kerstboom rond fietst.

Maar het punt dat ik wilde maken is dat licht uitschijnen veel betere visualiteit geeft. Daarom is het in veel gevallen ook verplicht. En wanneer je (veel) fietsvakanties maakt is de kans relatief groot dat je in één of meerdere van die situatie terecht komt. Dus verlichting standaard op je fiets hebben zitten is bijna onvermijdelijk.
Shorttrack schreef:
do 06 mei, 2021 21:55
.... Dus verlichting standaard op je fiets hebben zitten is bijna onvermijdelijk.
Maar dat hoeft geen lamp op naafdynamo
te zijn. Je kan je ook met een lamp op batterijverlichting uit de voeten. Dat punt maakte ik in mijn 1e reactie, dus ik snap jouw uitgebreide reactie eigenlijk niet zo goed. Maar goed, hier laat ik het bij.
Leon schreef:
do 06 mei, 2021 20:02
De al gemaakte opmerking over de verkrijgbaarheud van onderdelen wil ik hier wel even herhalen. Dat kan je serieus tegenzitten deze zomer. Zelfs tandwielcassettes zijn uitverkocht.
Dat is dus dit jaar een bonuspunt voor een nieuwe of echt zgan fiets.
Dat is meer voor de courante groepen, ouder spul is niet zo heel erg schaars. 9 speed is nog heel goed verkrijgbaar voor weinig, dus wat dat betreft is tweedehands in de door de OP gestelde prijsklasse niet direct problematisch.

Maar nieuw is ook prima mogelijk voor weinig geld.

Goedkope MTB's zijn juist vaak voorzien van drager nokjes en dan ben je met een stelletje banden (Conti Doublefighter 2 tientjes per stuk) en een dragertje (5 tientjes?) voorzien van een hele mooie (lichte en sterke!) vakantie fiets met hele fijne moderne onderdelen. Probleem is dat die markt ook overkookt is, maar Radon heeft nog een hele mooie bruikbare fiets:

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 9-60-2021/

Achterdragertje en bandjes en je hebt echt een ontzettend capabele fiets. En dan heb je ook nog geld voor een stelletje mooie backrollers.

Andere opties zijn de opstapranges van o.a. Cannondale (Trail) en Trek (Marlin), maar die lijken echt wel overal te zijn uitverkocht. Een andere optie is om tegen een winkeldochter MTB aan te lopen, maar zoals gezegd de markt is erg overspannen. Bovendien, veel betere prijskwaliteit dan Radon vind je eigenlijk niet.

Voordeel van deze route is dat MTB's een veel grotere markt is met veel meer aanbod en veel scherpere prijzen. En ik ben het met Leon eens dat je net zo goed bij Nieuw kan kijken, de prijzen zijn tweedehands ook niet lollig en zo heel veel hoef je eigenlijk niet uit te geven.
Snel deze Koga Worldtraveller scoren: viewtopic.php?f=11&t=36005#start !

Het dames model lijkt me prima geschikt voor jou, het is een oerdegelijke fiets, ze zien er verzorgd uit en ook nog eens binnen je budget. Mocht hij net voor je neus weggekaapt worden, dan kun je op MP vergelijkbare modellen zoeken. Wat in je voordeel is, is dat er deze tijden ivm vergrijzing flink veel senioren zijn wiens trekking fietsen staan te verstoffen in hun schuurtjes omdat ze overstappen naar een e-bike.

Vorig jaar juni heb ik voor mijn vriendin - die vergelijkbare voorkeuren en lichaamskenmerken als jij heeft - voor iets van €200 euro op Marktplaats een Giant Explorer kunnen bemachtigen. Waarom zou je meer geld uitgeven als dat niet nodig is. Heeft alleen vorige maand voor €90 euro onderhoud nodig gehad en verder zijn we er dolgelukkig mee want hij fietst als een zonnetje.
Ik vind dat erg veel geld voor een tweede hands fiets van 12 jaar oud die misschien 1800,- nieuw heeft gekost.

Ik snap dat de markt overkookt is (in tegenstelling tot wat jij denkt zijn de prijzen op MP compleet crazy), maar dat is IMHO juist een reden om ook naar nieuw te kijken.
Shorttrack schreef:
do 06 mei, 2021 21:55
.... Dus verlichting standaard op je fiets hebben zitten is bijna onvermijdelijk.
Veel vakantiefietsen worden alleen voor vakantie in de zomermaanden gebruikt wanneer de zon om vijf uur in de morgen op komt en om half tien in de avond onder gaat; dat onvermijdelijke zie ik dan niet zo. Ik heb de koplamp er daarom al tien jaar geleden afgekieperd en de zware naafdynamo uitgespaakt. Een achterreflector met batterijlamp zit er wel op, maar is inmiddels al weer jaren kapot.
Voor tunneltjes of een tochtje naar het toiletgebouw in de nacht heeft mijn petzl volstaan.
SofiaPereira schreef:
do 06 mei, 2021 10:44
Het liefst voor de zomervakantie
Dit beperkt voor een nieuwe fiets nogal de keuze, maar ik zou eens naar de Sensa Travel Lite serie kijken;

https://www.12gobiking.nl/sensa-travel-lite-v27-2020

Voor het geld een mooie aanbieding, 3x9 met velgremmen is een goede keuze...ik zou alleen een herenframe pakken voor de stevigheid, maar ik weet niet hoe je daar tegenover staat.
In plaats van met dit beperkt budget iets te kopen, en misschien iets verkeerd te kopen kan je ook voor je eerste vakantie een fiets huren.
Dan krijg je een beter idee van wat je wil en niet nodig hebt.

https://www.janbrinkman.nl/huur-je-vaka ... /tarieven/
https://www.tourdeamsterdam.nl/vakantie ... s-te-huur/


Ja... 3 weken huren kost wat... maar je bent wel met topmateriaal onderweg.