Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheef Brooks zadel? - Forum Wereldfietser

Scheef Brooks zadel?

Ik heb deze Brooks Flyer nu zo'n 2 jaar (nieuw gekocht) en er lijkt iets vreemds aan de hand: de zadelbrug (als je dat zo noemt?) lijkt af te wijken naar rechts (van onderaf gezien, dus naar links van bovenaf).

Bij het op spanning draaien van het zadel viel me altijd al op dat éérst mijn linkerbil telkens de zadelbrug raakte bij het inveren van het zadel. Ik dacht steeds 'leer is een natuurproduct en misschien is mijn ene been iets langer dan de andere' dus spande het zadel dan weer keurig ietsje aan en fietste tevreden verder (uiteraard vette ik het zadel ook regelmatig in)

Nu valt me op dat ik als ik het zadel op voldoende spanning wil hebben zodat mijn bil de zadelbrug niet raakt, ik al ver over de helft van de spanningsbout ben (dat lijkt me wat ver, hoe ga ik nog een leven lang met zo'n zadel doen als ik binnen 2 jaar al zoveel spanning kwijt geraakt ben?) en de zadelbrug trekt helemaal naar rechts bij de gewenste spanning.

Wat kan ik hier het beste mee doen, een nieuw zadelbrug bestellen? Hoort dat niet wat langer mee te gaan? Heeft iemand hier wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt?

Afbeelding
als jij dit product normaal gebruikt hebt, dan hoort dit niet te gebeuren. binnen de twee jaar heb je gewone garantie bij het verkooppunt. belangrijke vraag: "Heb je het bonnetje nog?"
anders zou ik me bij 'Brooks Nederland' of zo melden en dit aankaarten. omruilen voor een recht exemplaar lijkt me redelijk. of het verkooppunt regelt het met 'Brooks NL'. (zo nodig laat je merken dat je hier al de publiciteit gezocht hebt, maar dat zal normaalgesproken niet nodig zijn)
Leer is elastisch, en ik denk dat je het gewoon véél te hard hebt opgespannen.
Met zo'n bout kan je daar enorm veel kracht op zetten, en staal is sterker dan leer...

Nu vermoed ik dat Brooks wat coulant is, dus een paar fotootjes naar hen en hopen dat ze je een nieuw bezorgen.
Goed punt, door het gaan plaatsen hier ben ik inderdaad de factuur gaan opzoeken en die heb ik nog (dateert van 14 mei '19)
Ik heb zojuist de verkoper een mail gestuurd met een garantieclaim.

Ik vroeg me zelf ook af of ik te hard heb opgespannen, maar ik heb steeds zover opgespannen dat ik nét niet met mijn bil op het frame/zadelbrug stuiter. Verder weeg ik ~80KG. Dat is niet teveel gevraagd toch?
Zo te zien is de bout al op het einde van zijn afstelbereik.
Wat ik niet kan zien, maar wat misschien wel is gebeurd, is dat de bout inmiddel zo ver naar buiten is gedraaid dat hij links-recht geen houvast meer heeft. Dan kun je zelf waarschijnlijk wel zien als je binnen in het mechanisme kijkt.

Technisch is dit zadel dan gewoon versleten, want het afstelbereik is op het verste punt.
Ik hoop dat het niet komt door overmatig invetten. Bekijk de gebruiksaanwijzing of je dit gedaan hebt.

Helaas weten we op dit forum allemaal dat de kwaliteit van Brooks niet meer is wat het dertig jaar geleden was. Een gebruiksduur van twee jaar is echter wel erg bar.
Dus mits correct gebruikt kun je aanspraak maken op garantie of wettelijke gerantie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Garantie)

Nb.2 80 kilo gewicht en opspannen to net niet de brug rakend lijkt me niks mis mee. Hoeveel km heb je er mee gefietst?
Peter01 schreef:
wo 05 mei, 2021 09:16
(uiteraard vette ik het zadel ook regelmatig in)
Dat had je wellicht beter niet kunnen doen.
Bij leren Brookszadel wordt geadviseerd 1 keer per jaar de spanbout 1/2 slag aan te draaien en het zadel aan de onderkant 1 keer per jaar in te vetten. Bij dit normale gebruik gaat het lang mee. Zadel van TS is compleet te ver opgespannen, zo te zien zo ver dat de bout eruit gedraaid is en dan gaat de boel scheef. Ben benieuwd naar reaktie van Brooks of de leverancier!
rickie schreef:Bij leren Brookszadel wordt geadviseerd 1 keer per jaar de spanbout 1/2 slag aan te draaien.
Mooi advies, maar je hebt er niks aan als het leer tot op de stangetjes is gezakt en je de rails in je zitbotten voelt stoten.
Ben wel benieuwd hoe vaak dit zadel ingevet is. Ik gok iets te vaak...
Er is vet en vet. De proofide van Brooks beschermt het leer maar trekt er niet te veel in. Leervetten voor schoenen/laarzen maken het leer soepel. Iets dat voor schoenen fijn is maar voor zadels minder.

Ik heb meerdere Brooks zadels gehad waarvan de Team Professional mij het best beviel vanwege het dikke leer.
De laatste, een B17, verloor zo dramatisch snel zijn vorm dat ik ben overgestapt naar Gilles Berthoud. Het leer ien de constructie zijn niet te vergelijken, zoveel beter. Met als extra voordeel dat je het dek kan vervangen als het op is en het frame kan behouden.
Lijkt wel dat de spanbout uit de moer is gedraaid waardoor hij scheef zit. :shock:
Hier nog wat meer gedetailleerde foto's. Hier heb ik de spanning er al wat af gehaald omdat ik natuurlijk al wel doorhad dat dit niet goed was. Ik kwam er trouwens achter omdat ik merkte dat de neus van het zadel een keer opzij zat gedraaid en ik kon 'm zelf met de hand weer recht draaien. Toen ben ik na thuis komst de boel eens gaan demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik fiets er nagenoeg 6 a 7 dagen per week op, doe er alles mee. Ik denk dat ik zo'n 2000 tot 2500 km per jaar fiets?

Ik heb het zadel tijdens de inrij periode een aantal keren ingevet (ik denk 3 a 4 keer) zoals de handleiding dat voor schrijft. Daarna moet het elk driekwart jaar. Ik heb het geloof ik na zo'n 6 maanden nog een keer herhaald.

Ik zou het wel put vinden als het zadel al stuk kan gaan door teveel vet gebruikt te hebben. Hoe dan ook, ik wacht nu op de reactie van de verkoper, zonodig meld ik me nog bij Brooks. Mochten beide mij verwijten dat ik zelf iets verkeerd gedaan heb, dan koop ik ook geen Brooks meer. Ik laat het hier nog weten.
Ik meen duidelijk te zien dat het chromen deel waar de punt van het leer aan geklinknageld is zo ver naar voren steekt dat het zijn geleidende functie niet meer kan uitvoeren. Te ver opgerekt dus.
Ik vet mijn Brookszadels één keer in en na meerdere jaren (denk aan 10.000 km) nog eens, tenzij ik het vergeet of denk dat het leer er nog soepel genoeg uitziet. Ik doe tegenwoordig meestal 25.000 km met een zadel. Ooit was dat het drievoudige.
Dat ligt dan in lijn met mijn zadel. Ik doe met een Specialized Henge ook ongeveer 30.000km.
Door het in de spamfilter terecht komen van de reactie van de verkoper (dat is Brooks-zadels.nl / rat-bikes.nl) heb ik pas gisteren de mail ontdekt.
De verkoper wijst de garantieclaim af op 2 punten. De zadelbrug zou niet correct gemonteerd zijn waardoor risico op breuk bestaat (ik stel vast dat het zadel in mijn geval iets meer naar achter staat) Maar ik begrijp niet waarom dit relevant is in dit geval: daar gaat mijn garantievraag ook niet over (de brug is niet gebroken) Het 2e punt is dat (ik) het zadel 'op' gespannen is: "Het zadel is geheel opgespannen. De spanbout heeft geen draad meer over. Het leer is dan zover opgerekt dat het zadel het einde van de levensduur heeft bereikt. Dat is snel maar niet ongebruikelijk. "

Verder wijt de verkoper het scheef staan aan dat 'mensen een krachtiger been hebben' (tja logisch, iedereen is links of rechts dunkt me) en "Dat zie je terug in de vorm van slijten in een leren zadel. De sterkste kant zakt het verste in. "

Ik vind het echt bizar dat een zadel waar iedereen over spreekt dat die 'een leven lang mee' gaat, al binnen 2 jaar 'op'gespannen mag zijn. En het scheefslaan als vermoedelijke oorzaak wordt afgeschreven op 1 sterker been. Al was het maar een fietsleven, dan haalt dit Brooks zadel dat dus niet eens.

Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat de kleine afwijking naar links, die het zadel vanaf aankoop al had (zie foto) ervoor gezorgd heeft dat het zadel sneller opgespannen moest worden dan nodig. Immers, ik moest steeds het zadel hierdoor eerder op spanning brengen dan als hij vanaf het begin af al niet scheef was geweest.

Voor een second opinion mag ik een verzoek indienen bij Brooks Engeland. Ik ga dat ook proberen.

Afbeelding

Een foto van de eerste 'deuk' aan de scheve linker kant (2 maanden later genomen)
Afbeelding



Sonny schreef:
wo 05 mei, 2021 14:36
[...] dat ik ben overgestapt naar Gilles Berthoud. Het leer ien de constructie zijn niet te vergelijken, zoveel beter. Met als extra voordeel dat je het dek kan vervangen als het op is en het frame kan behouden.
Interessante tip; ik heb al even zitten neuzen op hun site. Mocht Brooks niet thuis willen geven, dan ga ik mogelijk voor een Gilles Berthoud. Ik zie dat de laather aspin een geschikt zadel zou zijn voor mij (zo'n 16cm breedte, ik zit iets voorover; tourhouding)
Afbeelding
Dan zou je nu de verkoper kunnen gaan vertellen dat je aanspraak maakt op de wettelijke garantie die ik eerst noemde.
Leon schreef:
za 15 mei, 2021 14:38
Dan zou je nu de verkoper kunnen gaan vertellen dat je aanspraak maakt op de wettelijke garantie die ik eerst noemde.
maar daar noemde je ook: mits correct gebruikt. En de verkoper zegt nu (punt 2): je hebt het zadel gebruikt, inclusief opspannen en al, en nu is 'ie op. Best slim natuurlijk, want niet oncorrect gebruikt, en toch daardoor een korte levensduur.

Wat de reden is dat dusdanig vaak opspannen nodig was blijft in het midden.

Peter01 schreef:
za 15 mei, 2021 13:48
Ik vind het echt bizar dat een zadel waar iedereen over spreekt dat die 'een leven lang mee' gaat,
Integendeel. Ten eerste is er (volgens mij) echt niemand die dat zegt, ten tweede zegt wél 'iedereen' dat de kwaliteit van Brooks de laatst ~20 jaar niet in de verste verte in de buurt komt van daarvoor.
Grandonneur schreef:
za 15 mei, 2021 17:39
maar daar noemde je ook: mits correct gebruikt. En de verkoper zegt nu (punt 2): je hebt het zadel gebruikt, inclusief opspannen en al, en nu is 'ie op. Best slim natuurlijk, want niet oncorrect gebruikt, en toch daardoor een korte levensduur.
Met een slag om de arm: Ik vermoed dat ze zich er uit kletsen met oneigenlijke argumenten.
Ik denk dat het leer gewoon te dun was, het opspannen daardoor snel moest om niet op de stangetjes te zitten en de punt op het eind gewoon onvermijdelijk één kant op moest vallen.
Peter01 schreef:
za 15 mei, 2021 13:48

Afbeelding

Een foto van de eerste 'deuk' aan de scheve linker kant (2 maanden later

Uiteraard een open deur en een koe die achteraf in de kont gekeken wordt, maar met zo’n zadel was ik na 2 maanden al terug gegaan om te reclameren en er niet nog eens 22 maanden langer op door blijven fietsen.

Ik snap dat je hier niet mee geholpen bent. Ik vrees dat je uiteindelijk aan het kortse eind trekt, omdat je het euvel na twee maanden alleen maar nog meer in de hand hebt gewerkt en erger misschien wel voorkomen had kunnen worden.

De B17 van mijn vrouw en mij hebben we nu een kleine 4 jaar en beide zadels 2 keer aan de onderkant en 1 keer aan de bovenkant ingesmeerd met het daarvoor bedoelde goedje van Brooks. De zadels zien er niet alleen prima uit, maar fietsen ook nog eens super. Naspannen is tot nu toe niet nodig geweest.
Dit jaar de zadels nog een keer behandelen en goed bekijken of ze nu wel een keer nagespannen moeten worden. Afgelopen dagen in ieder geval wederom klachtenvrij kunnen fietsen, waaronder een dagetappe van 80 km.
Ik ben het eens met Leon. De B17 die ik had was ook veel te slap en als ik het vergelijk met mijn GB Aspin (maar ook meerdere andere modellen van Brooks die ik daarvoor heb gehad) dan was het leer veel dunner.
Ik denk dat Brooks mindere of wisselende kwaliteit leer is gaan gebruiken.