Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheef Brooks zadel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Scheef Brooks zadel?

Leon schreef:
za 15 mei, 2021 18:49

Met een slag om de arm: Ik vermoed dat ze zich er uit kletsen met oneigenlijke argumenten.
Ik denk dat het leer gewoon te dun was,
Een slag om de arm die ik deel. Ik heb twee Brooks zadels. Het ene is excellent, van dik leer. Het andere moest ik na twee weken al beginnen op te spannen. Na korte tijd had ik al meer dan 5 mm bout gebruikt. Aan dat tempo zou ik na (veel) minder dan twee jaar geen bout meer overhebben. De garantieperiode gold nog, dus via de FM naar Brooks gestuurd. De reactie was: "Niks aan de hand, perfect normaal." Nooit meer Brooks voor mij, hoe goed dat ene zadel ook is. Het kan dat een rotzadel per ongeluk de kwaliteitscontrole - als die er is - passeert, maar dan hoor je achter je product te staan.
Edwin* schreef:
za 15 mei, 2021 19:15
maar met zo’n zadel was ik na 2 maanden al terug gegaan om te reclameren en er niet nog eens 22 maanden langer op door blijven fietsen.
Je hebt helemaal gelijk. Dat lesje heb ik bij deze nu ook geleerd: bij twijfel in zulke gevallen toch alvast teruggaan. Het is onwetendheid / onbekendheid met dit product en gebrek aan inzicht geweest van mijn kant.

Ter verdediging trouwens van het mogelijk verkeerd / te vaak insmeren - verwijt van mijn eigen kant: ik heb het Brooks zadel van mijn vrouw gelijkertijd met de mijne behandeld (niet even vaak hoeven opspannen want dat was bij dat zadel niet zo vaak nodig), maar is evenzo vaak gesmeerd.
Sonny schreef:
za 15 mei, 2021 19:19
...
Ik denk dat Brooks mindere of wisselende kwaliteit leer is gaan gebruiken.
De problemen met Brooks-zadels (mindere kwaliteit leer, spanbouten) worden denk ik al een jaar of acht gemeld op dit forum. Niets nieuws dus.
Peter01 schreef:
za 15 mei, 2021 13:48
ik heb al even zitten neuzen op hun site. Mocht Brooks niet thuis willen geven, dan ga ik mogelijk voor een Gilles Berthoud. Ik zie dat de Aspin een geschikt zadel zou zijn voor mij (zo'n 16cm breedte, ik zit iets voorover; tourhouding)
Hier een zeer tevreden Aspin-gebruiker. Reken wel op een lange inzitperiode al kan je die met wat foefjes wel verkorten.
Fedor schreef:
zo 16 mei, 2021 10:24
Hier een zeer tevreden Aspin-gebruiker. ...
+1
Ik ben op de vakantiefiets van de Brooks op de GB Aspin overgestapt. Onder andere omdat ik de Brooks te kwetsbaar vond voor het beoogde gebruik (ja: ik heb er een onderweg kapot zien gaan, en zonder fietswinkel in de buurt wordt dat knap lastig...). Een GB is duur maar degelijk. Op mijn ww-fiets zit nog wel een Brooks.

Leon schreef:
zo 16 mei, 2021 10:22
Acht? Achttien:
viewtopic.php?f=8&t=805&p=2812&hilit=brooks#p2812
Dat wist ik niet. Ik zit pas 15,5 jaar op het forum. 😱
Leon schreef:
zo 16 mei, 2021 10:22
Acht? Achttien:
viewtopic.php?f=8&t=805&p=2812&hilit=brooks#p2812
Even verder gezocht vond ik dit bericht:

Lepper Weltmeister: iemand ervaring?
3 mei 1996 09:00:00
ik las in een Op Pad over iemand die een Lepper Weltmeister op zijn fiets
had gemonteerd. Aangezien ik geveerde leren zadels erg prettig vind, maar zo'
n Brooks B66 snel uitgerekt is, ben ik wel benieuwd naar dit zadel. Hoe
bevalt het? Wat is de duurzaamheid? Wat kost zoiets?
Jeroen

Vijfentwintig jaar dus.
Bron: https://groups.google.com/g/nl.fiets/c/ ... J5kDCMnmgJ
Een neerwaartse spiraal sinds de overname door Selle Royal (2002) zou te verklaren zijn. Vandaar m'n schatting van ongeveer 20 jaar. Maar het was dus daarvoor al ingezet. Bedenkelijk.

Hoe dan ook; dat een Brooks héél fijn kan fietsen maar níet voor het leven, dat lijkt wel een nette consensus voor dit moment :)
willem.m schreef:
zo 16 mei, 2021 10:05
Sonny schreef:
za 15 mei, 2021 19:19
...
Ik denk dat Brooks mindere of wisselende kwaliteit leer is gaan gebruiken.
De problemen met Brooks-zadels (mindere kwaliteit leer, spanbouten) worden denk ik al een jaar of acht gemeld op dit forum. Niets nieuws dus.
Ik zal, om de toorn van de forumgoden te vermijden, volgende keer eerst de zoekfunctie gebruiken om te voorkomen dat ik eerder gedeelde kennis nogmaals vermeld.
Sonny schreef:
zo 16 mei, 2021 12:09
Ik zal, om de toorn van de forumgoden te vermijden, volgende keer eerst de zoekfunctie gebruiken om te voorkomen dat ik eerder gedeelde kennis nogmaals vermeld.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.... :wink:

willem.m schreef:
zo 16 mei, 2021 10:05
Sonny schreef:
za 15 mei, 2021 19:19
...
Ik denk dat Brooks mindere of wisselende kwaliteit leer is gaan gebruiken.
De problemen met Brooks-zadels (mindere kwaliteit leer, spanbouten) worden denk ik al een jaar of acht gemeld op dit forum. Niets nieuws dus.
Ik ben nog maar pas lid op dit forum ook. Ik refereerde even naar hoe er vroeger over werd gesproken over Brooks zadels. Ik begrijp nu wel dat dit inderdaad vroeger (geen garanties voor de toekomst)

Wel jammer want ik vind de Brooks Flyer een erg mooi zadel, geeft karakter aan de fiets. Maargoed.
Ik zag dat ik nog geen vervolg meer had gegeven op dit topic; de verkoper sloot de garantieclaim af met de stelling: "Leer zit voorop de neus nieuw in doos nooit 100% recht. Mocht u in de buurt zijn dan kunt u dit zelf komen bekijken"

Ik ben al bezig geweest met een langere opspan bout, de resultaten daarvan plaats ik even in het juiste topic daarvoor.
Ik heb een Brooks Flyer en die is scheef, dat zie je van achteren heel duidelijk.
Waarschijnlijk ben ik ook scheef want ik merk er bij het fietsen niets van.
Nadeel van een verend zadel is dat het zadel bij hoog beentempo mee gaat wippen.
Die van Peter01 is versleten door te ver opgerekt, blijkt in het andere draadje.
Klopt. De scheefstand heeft hier actief aan bijgedragen want doordat ik telkens aan één kant inzakte (omdat het leer daar minder strak staat dan aan de andere kant) zat ik steeds op de brug en was ik genoodzaakt het zadel steeds eerder op te spannen.

Dat is althans mijn lezing van het gebeuren.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met 2 Brooks zadels. Zadel kon zelfs gemakkelijk scheef zakken.
Totdat een bevriende fietsenfabrikant zag dat een nokje van de houder van de stelschroef naast de stang lag. Op de ene foto zie je dat het nokje er wel op ligt, op de andere zie je niet eens het nokje, wat er wel is.

Stelschroef flink losdraaien, een persoon houdt het zadel met 2 handen stevig op een tafel, de ander tilt de houder met een grote platte schroevendraaier op zodat aan beide kanten de nokjes op de stangen rusten. Bijknijpen met een waterpomptang lukte niet, wellicht met zo'n hele grote van loodgieters wel.
Stelschroef aandraaien terwijl je eventueel nog wat bijstuurt met je schroevendraaier en klaar is Kees!
Net terug van tweede deel Maastricht Parijs, 360km in 4 dagen heerlijk gezeten op mijn Brooks. Nou ja, behalve de laatste kilometers op een dag.

Bij het andere Brooks zadel was het precies hetzelfde probleem. Zal enerzijds door slechtere kwaliteit komen, anderzijds door mijn grote gewicht en te laat opspannen.

Bijlagen

Op de foto's lijkt het zadel heel lang. Het kan dat het opspanmechanisme voorbij het maximum is geraakt. Dan kan, afhankelijk van het zadel, de punt ook van zijn plek vallen.

Dat het blikken puntje te veel vervormt komt inderdaad ook voor. Terugknijpen helpt dan maar tijdelijk.