Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor follow me tandem gezocht. - Forum Wereldfietser

Alternatief voor follow me tandem gezocht.

Nu onze dochter kan fietsen wel ze uiteraard niet meer op haar loopfietsje. Maar haar trapfiets past niet meer in de bakfiets. Nu dachten wij om een follow me tandem aan te schaffen. Deze past helaas niet.
Onze bakfiets heeft een achterwielmotor en die word via de as gevoedt. Dus de follow me tandem valt helaas af aangezien die daar bevestigd wordt.

Zijn er goede alternatieven? We hebben al gekeken naar die van de decathlon. Echt heet die zeer slechte reviews.

Als er een mogelijkheid bestaat om de follow me tandem toch te kunnen bevestigen zou dat ook goed zijn voor ons. Er wordt door de fabricant een aansluiting voorgesteld maar op hetzelfde moment niet aangeraden. Dit omdat het geen garantie zou bieden op een passende aansluiting of zelf de elektrische onderdelen mogelijks zou beschadigen.


Bedankt voor de tips.
Trailgator is geen veilig alternatief. Zelf gebruikt en pittig ongeval mee gehad.
Shorttrack schreef:word via de ass gevoed
Ik het niet laten, maar dit is wel één van de mooiste verschrijvingen van de laatste tijd.
Nou zeg!

Over de follow me en een alternatief. De follow me is vrij uniek: een fiets waar het kind anders zelfstandig op rijdt, kan aangekoppeld worden.
Een aankoppel-fiets is een alternatief, maar het kind kan dan niet op de eigen fiets fietsen.
Een erg fijne aankoppelfiets is de Add-Bike en die vraagt wel om de bijbehorende (erg stevige) bagagedrager (daar past een gewone dubbele fietstas op als je in het middenstuk een gat knipt voor de koppeling van de aankoppelfiets).
De Abb-Bike hangt goed recht achter de ouderfiets en volgt erg goed: tussen paaltjes of met een slalom-beweging tussen een hekje door gaat probleemloos. Wij hebben er enkele jaren veel plezier van gehad. Fijn is ook een dubbele standaard: zo kan de (ontkoppelde) aankoppelfiets zelfstandig staan. (ook handig als je je kind even ergens wilt parkeren... geintje!)

nog een tip: mocht je een aankoppelfiets vinden/kiezen waarbij de koppeling op de bagagedrager verstelbaar is, plaats die dan zo dat het draaipunt recht boven je achteras zit (of zo weinig mogelijk daar achter). zo reageert/volgt de aankoppelfiets het best.
Het zou kunnen dat je de follow me bevestiging aan het frame kan schroeven net boven de as, maak wat foto's en mail die met je vraag naar de importeur.
jony schreef:
di 04 mei, 2021 18:25
Trailgator is geen veilig alternatief. Zelf gebruikt en pittig ongeval mee gehad.

Zou je kunnen vertellen hoe het ongeval ontstaan is? Het is namelijk zo dat wij een driewieler bakfiets hebben. Dat betekent dat je niet in de bochten hangt tijdens het fietsen. Beide fietsen blijven dus altijd mooi recht staan. (de bakfiets helt een heel klein beetje in de richting van de bocht maar dat is zeer minimaal, Bovendien is de snelheid waarmee je door de bocht kan met een bakfiets zeer beperkt).

Wellicht geeft dit een andere kijk op de trailgator?
Ongeval had niks met bochten te maken. Maar brak " gewoon" af.
jony schreef:
di 04 mei, 2021 20:31
Ongeval had niks met bochten te maken. Maar brak " gewoon" af.
Dat bevestigd de slechte reviews dan. Begrijp niet dat ze het nog verkopen.
Shorttrack schreef:
di 04 mei, 2021 20:40
jony schreef:
di 04 mei, 2021 20:31
Ongeval had niks met bochten te maken. Maar brak " gewoon" af.
Dat bevestigd de slechte reviews dan. Begrijp niet dat ze het nog verkopen.
Ik heb er jaren terug wel goede ervaringen mee gehad, op fietsvakantie van Amsterdam naar Vlieland. Alleen door de bevestiging onder het zadel heeft de aanhangfiets wel een andere curve door bochten. Je moest echt opsturen om te zorgen dat de aanhangfiets geen stoeprand meenam.
Was overigens een originele Trailgator, nieuw gekocht.
78080013 cop.jpg
De trailgator schrikt ons helaas toch wat af. Gewoonweg teveel slechte reviews. En als er zelfs een afgebroken is dan willen we het er niet op wagen.

Maar dan blijven we toch terugkomen bij de Follow me. In de bijlage staan wat foto's van onze bakfiets. Wellicht kan ik een andere oplossing bedenken? Het frame ziet er voelt zeer stevig. Dus misschien kan ik zelf een ander bevestigingspunt monteren?

Een andere oplossing zou zijn dat de follow me op mijn eigen fiets gaat. Daar past hij wel op namelijk. Echter hebben we nog maar net geïnvesteerd in een fietskar en de fietskar moet achter mijn fiets. Het wordt anders te zwaar voor de bakfiets. En een kar achter de bakfiets is niet handig aangezien je bij te krappe bochten de achterkant moet optillen en verzetten. Dat is iets wat met de follow me nog wel mee zal vallen (hoop ik)

Bijlagen

Is zoiets misschien wat?

https://link.marktplaats.nl/m1700613913

Mooie lage instap dit type, af en toe komen ze ook van Vittorio wel voorbij met zo'n lage instap.

Anders heeft het Britse Thorn ook nog childback tandems, en korte tandemcranks die ze leveren via SJS Cycles.
Er steekt een soort slangetje uit je as, daar gaat het mis met bevestigen denk ik. Als je de asbouten die voor naafversnellingen verkocht worden, stevig op je frame kunt bevestigen, kun je de followme er misschien wel aan krijgen. Ik bedoel zulke asbouten: https://followme-tandem.nl/product/foll ... us-alfine/

En anders misschien alleen het fietsje met trailgator bevestigen aan je bakfiets, maar het kind er dan niet meer op zetten als het niet meer lukt met fietsen. Dan gebruik je de trailgator als een andere manier om het fietsje mee te nemen, aangezien die niet meer in de bakfiets past.
Overigens, foto van Trail-Gator is uit 2001, zoon was toen 6 jaar en een beetje. In 2002 fietste hij op z’n eigen fiets naar Vlieland. Jullie dochter is uit 2012 (lees ik op jullie blog), dus 9 jaar toch? Gewoon oefenen met samen naast elkaar fietsen ( en weer even achterelkaar vanwege tegenliggers) en de dag-etappes niet te groot maken.
ericplan schreef:
wo 05 mei, 2021 17:47
Overigens, foto van Trail-Gator is uit 2001, zoon was toen 6 jaar en een beetje. In 2002 fietste hij op z’n eigen fiets naar Vlieland. Jullie dochter is uit 2012 (lees ik op jullie blog), dus 9 jaar toch? Gewoon oefenen met samen naast elkaar fietsen ( en weer even achterelkaar vanwege tegenliggers) en de dag-etappes niet te groot maken.
Onze dochter is vorige week 3 jaar geworden. Ik heb mij vriendin toevallig wel in 2012 ontmoet :P

Wij fietsen geen reuzen afstanden. Ik hoor dat kindjes soms met gemak 40km afleggen. Dat is voor ons al zeker genoeg. Maar voorlopig moeten we al een tussenoplossing vinden :D
Jannica schreef:
wo 05 mei, 2021 17:22
Er steekt een soort slangetje uit je as, daar gaat het mis met bevestigen denk ik.

En anders misschien alleen het fietsje met trailgator bevestigen aan je bakfiets, maar het kind er dan niet meer op zetten als het niet meer lukt met fietsen. Dan gebruik je de trailgator als een andere manier om het fietsje mee te nemen, aangezien die niet meer in de bakfiets past.
Het slangetje is de stroomkabel. Daar gaat het inderdaad mis.

De trailgator gebruiken om enkel de fiets te vervoeren zou inderdaad een (tussen) oplossing zijn. Ze heeft genoeg keus van zitplaatsen. In de bakfiets of achterop bij papa in de kinderstoel.
Shorttrack schreef:
wo 05 mei, 2021 17:59
ericplan schreef:
wo 05 mei, 2021 17:47
Overigens, foto van Trail-Gator is uit 2001, zoon was toen 6 jaar en een beetje. In 2002 fietste hij op z’n eigen fiets naar Vlieland. Jullie dochter is uit 2012 (lees ik op jullie blog), dus 9 jaar toch? Gewoon oefenen met samen naast elkaar fietsen ( en weer even achterelkaar vanwege tegenliggers) en de dag-etappes niet te groot maken.
Onze dochter is vorige week 3 jaar geworden. Ik heb mij vriendin toevallig wel in 2012 ontmoet :P

Wij fietsen geen reuzen afstanden. Ik hoor dat kindjes soms met gemak 40km afleggen. Dat is voor ons al zeker genoeg. Maar voorlopig moeten we al een tussenoplossing vinden :D
Dan had ik dat verkeerd, sorry. 3 jaar is jong, ook voor een trail gator. Een leeftijd waarop ze nog spontaan in slaap vallen.
Shorttrack schreef:
wo 05 mei, 2021 17:10

Maar dan blijven we toch terugkomen bij de Follow me. In de bijlage staan wat foto's van onze bakfiets. Wellicht kan ik een andere oplossing bedenken? Het frame ziet er voelt zeer stevig. Dus misschien kan ik zelf een ander bevestigingspunt monteren?
Je kunt helemaal niets vastklemmen op de as? Neem aan dat je naar de klickbox adapter https://followme-tandem.nl/product/foll ... x-adapter/ hebt gekeken?

Ik zie schuin boven de as een spatbord bevestiging. Is dat een gat helemaal door het frame heen? Met een boutje daar helemaal door heen, zou je toch wel een vrij robuuste bevestiging kunnen hebben voor de klickbox adapter, tenzij het gat teveel aan de rand van het frame zit. Zou eens kijken of de klickbox adapter met een aanpassing aan de rechterkant bruikbaar te maken valt (dus links wel op de as vast, en rechts op een andere manier).
blokdoorn schreef:
wo 05 mei, 2021 18:18


Je kunt helemaal niets vastklemmen op de as? Neem aan dat je naar de klickbox adapter https://followme-tandem.nl/product/foll ... x-adapter/ hebt gekeken?

Ik zie schuin boven de as een spatbord bevestiging. Is dat een gat helemaal door het frame heen? Met een boutje daar helemaal door heen, zou je toch wel een vrij robuuste bevestiging kunnen hebben voor de klickbox adapter, tenzij het gat teveel aan de rand van het frame zit. Zou eens kijken of de klickbox adapter met een aanpassing aan de rechterkant bruikbaar te maken valt (dus links wel op de as vast, en rechts op een andere manier).
De klickbox adapter wordt afgeraden door follow me op elektrische fietsen. Ga het nu wel nog eens bekijken.

Het schroefje van het spatbord is eventueel nog een optie inderdaad. Dat ziet er van dichtbij ook wel zeer robuust uit inderdaad. Wellicht kan ik een plaatje maken die de twee bouten verbind voor extra stevigheid?
We hebben uiteindelijk toch voor de follow me gekozen. Deze hangt dan maar gewoon achter mijn eigen fiets. Afgelopen fietsvakantie hebben we besloten om niet de trapfiets maar de loopfiets mee te nemen. We merkten dat ze gemotiveerder was op haar loop fiets en daarmee dus makkelijker een beetje afstand konden afleggen. Dus de fietskar kon gewoon achter mijn eigen fiets en de loopfiets in de fietskar.

Misschien dat we volgend jaar de fietskar gewoon achter de bakfiets hangen. Heb ondertussen al verschillende mensen (online) gezien die dat ook hebben gedaan en als positief hebben ervaren. Dus waarom dan ook niet natuurlijk.

Bedankt voor alle tips en tricks.