Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opknapproject Giant Custom Super Light - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Opknapproject Giant Custom Super Light

Leon schreef:
za 15 mei, 2021 12:29
[…] is het de kooi die scheef is en die rechtbuigen kan wel.
In mijn ervaring gaat dat precies één keer goed. Komt er dan per ongeluk nog een keer wat te veel kracht op :oops: , dan blijken die losse platen (althans bij Sram) verrassend veel te kosten.

Groetjes,

Carl
Gaaf! :) Heel cool project, mooi ook dat je dit samen met je zoon oppakt. Ik lees met plezier mee, en ik krijg inspiratie over wat er allemaal prima zelf te doen is. Volgens mij toch maar beter dat je die trapas vervangen hebt want de oude zag er van binnen flink rot uit. Deze fiets is vrijwel identiek aan een fiets die mijn broertje op dezelfde leeftijd had, en die heeft er veel plezier van gehad :)
Dank voor alle leuke reacties!
Carl schreef:
Leon schreef:
za 15 mei, 2021 12:29
[…] is het de kooi die scheef is en die rechtbuigen kan wel.
In mijn ervaring gaat dat precies één keer goed.
M276 schreef:
za 15 mei, 2021 12:35
Als ik het goed zie is je derailleurpad / pat niet recht meer.
Ja, volgens mij is zowel de kooi als de achterpad scheef. Ik ben er nog mee bezig.
Inmiddels zijn er al weer een hoop stappen gezet:

Afbeelding
Nieuw stuur met opzetbochtjes en handvatten is gearriveerd en gemonteerd. Zoonlief is er content mee. Ziet er wel stoer uit volgens hem. Ook nieuwe bandjes. Balen, de 50mm banden pasten net niet. Alleen bij de liggende achterbrug ging het mis. Daar zat wel genoeg ruimte, maar net op de vekeerde plek. De noppen van de 50mm banden liepen tegen het frame aan. Bij de staande achtervork en de voorvork was de 50mm geen enkel probleem. Jammer. Nu dezelfde band in 42mm: Continental Travel Contact semi-slicks. Redelijk snel op asfalt, maar toch met wat stoere noppen aan de zijkanten voor de zoon.

Afbeelding
Toen konden de nieuwe rem- en derailleurkabels gemonteerd worden. De remblokken waren nog lang niet versleten, dus die heb ik niet vervangen. Jammer van de roestige moertjes. Ik dacht dat ik er nog een paar van had liggen, maar dat was niet zo.

Afbeelding
De nieuwe bandjes. Dragers er ook weer aan geschroefd.

Afbeelding
Wat accessoires op het stuur: bel, batterijlicht en fietscomputer.

Afbeelding
Oeps! :shock: :roll: :lol:
De ketting even los gehad om de achterderailleur er nog een keer af te halen, en toen even niet goed opgelet. Inmiddels weer hersteld.

Ja, met die achterderailleur ben ik nog even aan het prutsen. Hoogframe bood me ook al aan even bij hem langs te komen om de tand van de achterpad te meten. Verder lijkt alles perfect te werken. Binnenkort ff proefrijden.

Zo staat ie er nu bij:
Afbeelding
Het zadel op de juiste hoogte voor zoonlief. Da's mooi, want zoals je ziet kan hij er nog wel even mee vooruit. Hij zit nu ook nog een beetje uitgestrekt naar voren, dus als hij flink doorgroeit komt ie eerst steeds beter te zitten, en dan weer steeds minder goed. Als hij net zo lang wordt als zijn vader is deze fiets over drie of vier jaar weer te klein voor hem. :?
kun je de stuurpen iets laten zakken en de voorbouw iets schuin omhoog zetten? dan kom het stuur iets naar je zoon toe en zit hij minder diep/gestrekt.
Die voorbouw kan een heel eind omhoog. Ik heb zo'n zelfde, maar in zwart. Die pennen zijn sterk en stijf, maar je moet ze wel met de netjes in elkaar grijpende tanden goed aandraaien zodat er geen speling overblijft. Als er speling blijft kun je de vertanding vernaggelen en dan is het ding stuk. Ook na een tijdje opnieuw de aandraaiing controleren, maar dat geldt voor alle boutjes en moertjes aan een nieuw gemonteerde fiets.

Veel banden heb je ook in breedte 47. Misschien past dat wel.
Afgerond!

Afbeelding
Bij de eerste proefritten bleken er toch nog steeds problemen met de achterderailleur: de kooi stond niet mooi recht, en hij bleef ratelen ondanks pogingen hem af te stellen. M276 suggereerde al dat de derailleurpad scheefstond. En hoewel ik dat niet duideklijk te zien vond toch maar een nieuwe besteld. Dat bleek toch het verschil te maken. De derailleur staat nu vrijwel recht en is nu goed af te stellen. Daarna openbaarde zich het volgende probleem: op de kleinste tandwielen sloeg de nieuwe ketting over. Toch teveel slijtage op de oude cassette dus. Leon had het al voorspeld. Jammer, maar goed. Een nieuwe besteld en door de zoon gemonteerd.

Afbeelding
Dit is 'm nu. Klaar voor het grotere werk.

Afbeelding
Om de fiets eens helemaal goed door te testen ben ik met mijn zoon een weekendje op de fiets op familiebezoek geweest.
Met in totaal 100km pechvrij en probleemloos op de teller, was het enige evaluatiepuntje nog het iets bijstellen van de handvatten.

Afbeelding
Project afgerond. Klaar voor de zomervakantie!
Mooi. Vooral ook die laatste foto.
Lekker stoer kijken.
Veel mooie tochten!
Prachtig geworden zo. Oldskool grijs-zwart-rood totaalplaatje is helemaal in orde 8)

Dikke duim omhoog voor jullie aanpak (waar zit de duim omhoog emoji?)
Huib2 schreef:
vr 25 jun, 2021 16:12
Afbeelding
Fijn dat de fiets de test goed doorstaan heeft, ik wens jullie samen veel mooie kilometers toe. Maar, zit die helm wel goed?

Groetjes,

Carl