Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opknapproject Giant Custom Super Light - Forum Wereldfietser

Opknapproject Giant Custom Super Light

Mijn zoon is net 15 geworden. Hij rijdt al een paar jaar mee op fietstochtjes en korte vakanties op een oude Trek 320 toerfiets in framemaat 50, die ik ooit voor een prikkie op Marktplaats kocht. Aangezien de hormonen goed hun werk doen groeit ie nu ongeveer een centimeter per week (bij wijze van spreken), dus de Trek wordt in hoog tempo te klein. Hij zit er steeds verder opgevouwen op. Dus ik was al een tijdje op Marktplaats aan het snuffelen naar een nieuwe fiets voor hem. Het liefst wil hij een mountainbike, want dat vindt hij stoer. Maar d'r moet van mij wel een drager op kunnen voor de fietsvakantie, en ik heb het niet zo op verende voorvorken, want dat is vaak het eerste wat stuk is bij een tweedehandsje.

Tot ik tijdens een fietstochtje het volgende fietswrak tegenkwam:

Afbeelding
Een Giant Custom Super Light trekkingfiets. Aluminium frame, voor- en achterdragers, framemaat L (54 cm, maar met een sloping bovenbuis). Hij stond op de openbare weg, niet op slot , en in een erbarmelijke toestand.

Afbeelding
Totaal doorgerotte derailleur en remkabels. Remmen schakelen gaat niet meer. Koplamp is ook aan gort.

Afbeelding
Vlinderstuur met kapot foam.

Afbeelding
Shimano Deore 3x9 groep. Geen topklasse, maar een goede middenklasser. Ook hier een rotte kabel. En de kooi van de achterderailleur is krom. De hele fiets zit onder een dikke laad vuil en aanslag. De snelbinder is ook uitgelubberd en rijp voor de vuilnisbak.

Afbeelding
Het voormalige gelzadel mag die naam niet meer dragen. De hele bovenzijde is verdwenen.

Afbeelding
Er zit geen ketting op de fiets. De tandwielen vertonen slijtage, maar zijn nog niet helemaal op. Er heeft ooit een kettingscherm opgezeten, maar dat is weg. En alles vies door gebrek aan onderhoud.

Volgens mij valt hier met wat liefde en wat nieuwe onderdelen nog wel wat van te maken. Frame lijkt nog OK. Wielen zijn recht, en de lagers voelen nog soepel en zonder speling. Dus ik heb 'm opgehaald en meegenomen. Strikt juridisch gezien is dat diefstal. Maar ik denk dat iemand deze fiets (waar je niet op kunt fietsen, die in erbarmelijke staat is en waar lang geen onderhoud aan gepleegd is) daar gedumpt heeft voor de eerste de beste liefhebber en gun hem een tweede leven.

Afbeelding
Dus ik ben samen met mijn zoon begonnen hem helemaal te demonteren. Ook leerzaam voor mijn zoon. Krijgt hij een beetje ervaring met fietstechniek. De bedoeling is hem te restaureren en op te bouwen tot een stoere trekkingfiets met off-road capaciteit, die een beetje op een mountainbike lijkt. En in dat proces ga ik jullie meenemen.

Wordt vervolgd.
Leuk!
Huib2 schreef:
zo 02 mei, 2021 15:02
Strikt juridisch gezien is dat ...
De eigenaar die dit leest gaat uiteraard wachten tot je klaar bent. :D
Leuk project? Zijn de wielen recht genoeg en velgen niet op? Kun je er, geduwd of bergaf, al op rijden om te voelen of het frame recht is? Geen scheuren?
Cool 8). Kunnen we onderdelen doneren voor dit project? Gooi maar een lijstje in de groep.
erg leuk om zo een fiets een tweede leven te geven. en erg leerzaam en fijn samenwerkend!

bijzonder ook de uitvoering van het zadel: misschien pasten de twee schijfjes precies onder haar of zijn zitpunten :shock:
dan heb je pas echt een Sella Anatomica :lol:
Mooi plan hoor. Het gekke is dat zo'n fiets er wel slecht uitziet, maar helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Als het frame recht is en de wielen min of meer OK, dan heb je weliswaar nieuwe kabels, cassette en ketting nodig, en vet voor sommige lagers plus wellicht wat nieuwe remblokjes, maar daar gaan we dan. O ja, dat zadel, maar dat tellen we sowieso niet mee.
Dank voor alle leuke reacties, Heren!
Leon schreef:De eigenaar die dit leest gaat uiteraard wachten tot je klaar bent. :D
Hahaha, ja nu maar hopen dat hij niet weet waar mijn huis woont!

Leon schreef:Zijn de wielen recht genoeg en velgen niet op? Kun je er, geduwd of bergaf, al op rijden om te voelen of het frame recht is? Geen scheuren?
Nee, volgens mij is dat allemaal nog prima. Geen slagen in de wielen, weinig slijtage op de remvlakken en de spaken staan nog mooi strak. Heb het hele frame geinspecteerd en kan geen scheuren vinden. Wel wat bobbelige lak hier en daar.

Grandonneur schreef:Kunnen we onderdelen doneren voor dit project? Gooi maar een lijstje in de groep.
Da's wel een heel leuk idee! Nog niet aan gedacht. En nu je het zegt: de voorderailleur zit behoorlijk vastgerot. Ik heb hem inmiddels flink ingeweekt met WD40 (bij gebrek aan echte kruipolie). Er komt wel beweging in, maar ik weet niet of ik hem nog mooi soepel krijg. Dus als iemand nog een Shimano 3 speed voorderailleur (voor 3x9) heeft die ik voor een zacht prijsje kan overnemen, houd ik me aanbevolen.

Wim schreef:Het gekke is dat zo'n fiets er wel slecht uitziet, maar helemaal niet zo slecht hoeft te zijn.
Ja precies. Ik had hem eens goed bekeken en het leek me dat de belangrijkste onderdelen, frame, wielen en lagers nog ok zijn. Alleen de normale slijtagedelen ketting, tandwielen en kabels zijn kapot, weg of versleten. En dingen als zadel, spatborden en stuur zijn gemakkelijk uitwisselbaar, of heb ik nog wel liggen.
Eerste tegenslag: trapas

De trapas die in de fiets zat liep soepel en zonder speling. Les 1 is natuurlijk: niet aankomen dan. Maar ik was toch eigenwijs en heb hem losgedraaid om te kijken hoe hij er van binnen uitzag. Bovendien wilde ik het overbodige bracket voor de kettingkast eraf halen. De linkercup kreeg ik met moeite los, al zaten er nog resten van kopervet op de schroefdraad. Bij de rechtercup ging het echter mis. Hij zat zo vast dat ik er geen beweging inkreeg. En na een paar pogingen draaide ik met de speciale sleutel de plastic cup stuk. (Wie maakt dat soort onderdelen dan ook van plastic?!

Afbeelding
Het zweet brak me toen al uit. Dus toen heb ik geprobeerd de linkercup weer terug te draaien. Maar blijkbaar had ik hem er net scheef ingedraaid, want halverwege ging hij niet meer voor of achteruit en draaide ik de linkercup ook stuk! @#$%^&*!!!(potjandikkie!) Tsja, toen zat ik dus met een halflosse trapas. Was ik er maar niet aangekomen, dan was er niks aan de hand geweest. :roll:

Afbeelding
Toen heb ik de zaak maar een nachtje laten rusten. De volgende dag zo'n twee uur besteed om de cartridge met de lagers en de trapas uit te graven, door de plastic cups stuk te boren (heeft me twee boortjes gekost) en met een schroevendraaiertje en een houten hamer uit te bikken. Heel ambachtelijk allemaal. Hoewel ik mijn best gedaan heb om heel voorzichtig te werken heeft een en ander ook wat lichte beschadiging van de draad in het frame opgeleverd. Ik hoop maar dat dat later geen problemen oplevert. Uiteindelijk kon ik met de houtenhamer de hele cartridge een centimeter naar rechts meppen, de restanten van een plastic cup uit het frame breken met een schroevendraaier en toen de cartridge er helemaal uit meppen. Zo zag de ravage eruit.

Afbeelding
Nieuwe trapas besteld (Mantel levert echt binnen 24 uur!), samen met nog wat onderdelen als rem- en versnellingskabels.

Afbeelding
De nieuwe trapas ging er gelukkig netjes in. En het aluminium waarvan de cups gemaakt waren voelde in ieder geval een stuk degelijker aan dan de de vorige van plastic. Nou, probleem weer opgelost!

Zo, nu verder met de tandwielen, cassette en derailleurs.
Tandwielen en wiellagers

Zo, verder met de aandrijflijn en de bewegende delen.

Afbeelding
Op de kettingbladen zat een hoop oud aangekoekt vuil. Het middelste blad was flink versleten, het buitenblad kan nog wel ff mee, en het binnenblad ziet er zo netjes uit alsof er nog nooit een ketting overheen gelopen heeft. (En misschien is dat ook wel zo.)

Afbeelding
Dus een nieuw middelste blad besteld.

Afbeelding
De cranck ook even mooi opgepoetst.

Afbeelding
En het zaakje weer in elkaar gezet.

Afbeelding
Toen ik verder wilde met de cassette en de wiellagers had ik een probleempje. Ik kreeg de assen er niet uit. De doppen zaten helemaal vastgeroest. En toen ik er een tang opzette draaide ik het plastic meteen stuk. Ik had geen geduld om hier kruipolie in te spuiten, en heb de assen gewoon doorgezaagd. Jammer, dan! Er moeten dus ook nieuwe assen met snelspanners komen.

Afbeelding
De cassette heeft een beetje slijtage, maar kan nog wel één of twee seizoentjes mee. Ik kreeg niet alle aangekoekte vuiligheid eraf, maar zo vond ik hem schoon genoeg.

Afbeelding
Wat vliegroest en vuiligheid op het freewheel, dus dat goed schoon gemaakt en ingevet met montagevet.

Afbeelding
De wiellagers nog even open gehad, en dat was een prettige verassing. Nog helemaal dik in het schone vet, alsof ze pas nieuw zijn of pas gereviseerd. Dus verder niks aan gedaan en snel weer dichtgedraaid.

Afbeelding
Daarna de cassette weer gemonteerd.

Nu verder met de derailleurs.
ik vind het knap hoe je de trapas er uit gekregen hebt! ik heb vorige week een frame met een te vaste trapas weggedaan. (dat frame moest wel ook geverfd worden en qua prijjs was er ook geen pijn)
Hè jammer zeg. Een ouwe roestige Vittorio met pinion was ook een leuk projectje geweest :D
Mooi verslag!
Een vieze cassette schoonmaken doe ik in heet water met een harde afwasborstel en Jif/Cif/vloeibaar schuurmiddel. Een nacht van te voren inweken met iets vettigs of oplossends kan ook nog maar is hier nooit nodig geweest.
Grandonneur schreef:
ma 10 mei, 2021 08:51
Hè jammer zeg. Een ouwe roestige Vittorio met pinion was ook een leuk projectje geweest :D
Pinion is nog niet zo lang op de markt; hoeveel jaar duurt het voor je een ouwe roestige fiets daarmee hebt?

Groetjes,

Carl
Als je niet van onderhoud houdt en je doet aan strandraces, schat ik een paar weken :wink: :wink: :wink:
Berger schreef:
ma 10 mei, 2021 10:38
Als je niet van onderhoud houdt en je doet aan strandraces, schat ik een paar weken :wink: :wink: :wink:
Een roestige fiets van een paar weken is geen ouwe roestige fiets :!:
Terug naar het onderwerp:
Huib2 schreef:
zo 09 mei, 2021 22:31
Wat vliegroest en vuiligheid op het freewheel, dus dat goed schoon gemaakt en ingevet met montagevet.
Kreeg je de roestplekken er helemaal af? Wat heb je ervoor gebruikt?
De wiellagers nog even open gehad, en dat was een prettige verassing.
Vernaaftige woordspeling. :)

Groetjes,

Carl
Ik zie op de tandjes van de kransjes duidelijk slijtagesporen. Of de slijtage te ver is merk je tijdens de eerste rit met een nieuwe ketting.
Carl schreef:
ma 10 mei, 2021 10:35
Grandonneur schreef:
ma 10 mei, 2021 08:51
Hè jammer zeg. Een ouwe roestige Vittorio met pinion was ook een leuk projectje geweest :D
Pinion is nog niet zo lang op de markt; hoeveel jaar duurt het voor je een ouwe roestige fiets daarmee hebt?

Groetjes,

Carl
Vandaar. Neem een ouwe roestige fiets met vastgerot lager, zaag die eruit, en las er een pinion montageplaat in. Vet.

Maar; excuus voor het zijweggetje en terug naar de mooie giant van Huib & Zn. :D
Dank voor de reacties, mensen!
Carl schreef:
ma 10 mei, 2021 11:52
Kreeg je de roestplekken er helemaal af? Wat heb je ervoor gebruikt?
Ja, ging er goed af met een vettige doek. Was meer roestwater van de ketting wat erin gelopen was, denk ik. Daarna goed ingesmeerd met montagevet.
Vernaaftige woordspeling. :)
Haha, sorry, die spelfout maak ik wel vaker!

Derailleurs

En verder met de derailleurs.

Afbeelding
De voorderailleur zat flink vastgerot met roest en vuiligheid, maar na een paar dagen inweken met WD40 is hij weer helemaal los en beweegbaar geworden, dus da´s mooi. De achterderailleur bleek lastiger.

Afbeelding
Het was me al opgevallen dat de kooi van de achterderailleur krom was. Maar het lukte goed om de platen van de kooi in de bankschroef recht te zetten.

Afbeelding
Dus daarna de achterderailleur mooi schoongemaakt, gesmeerd met een drupje olie en weer teruggeschroefd.

Afbeelding
Zoonlief monteert ook de voorderailleur weer.

Afbeelding
De cranck en de nieuwe pedalen zitten er ook al weer op.

Afbeelding
Daarna de ketting gemonteerd.

Afbeelding
Maar nu blijkt toch wel dat de hele achterderailleur scheef staat. Die moet ooit een enorme tik gehad hebben. Omdat er voorheen geen ketting op de fiets zat was dat moeilijk te zien. Dus dat is nog een aandachtspuntje, zacht gezegd. :(
Huib2 schreef:
za 15 mei, 2021 12:11
Maar nu blijkt toch wel dat de hele achterderailleur scheef staat. Die moet ooit een enorme tik gehad hebben. Omdat er voorheen geen ketting op de fiets zat was dat moeilijk te zien. Dus dat is nog een aandachtspuntje, zacht gezegd. :(
Het wordt aan een mooiere fiets!

Meestal is alleen het oogje waar de derailleur in zit krom. Een derailleur zelf buigt niet zo gauw en buigt dus ook niet zo graag terug. Als het bovenste wieltje wel recht staat is het de kooi die scheef is en die rechtbuigen kan wel.
Als ik het goed zie is je derailleurpad / pat niet recht meer. Soms kan je ze richten. Maar een nieuwe is ook niet zo heel duur. (Onder de 10 euro. Maar kijk wel goed dat je de goede besteld. Anders past het weer niet )