Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ISO-gekte zorgt voor < 27 kg dragers! - Forum Wereldfietser

ISO-gekte zorgt voor < 27 kg dragers!

Omdat de ISO-regels (ISO 11243: 2016) kennelijk voorschrijven dat dragers van +26 kg gekeurd dienen te worden voor kinderen(zitjes), beperkt Tubus het maximum toegestane gewicht van haar dragers tot 26 kilo.
Maar vermeldt in plaats daarvan (bij sommige dragers) dat deze wel tot 40 kilo zijn getest :)
(ofterwijl, hoe de regels te omzeilen....)

zie ook:
https://electricbikereview.com/forums/t ... 986/page-2
https://www.santosbikes.com/nl/santos-o ... enturerack
("De drager is geschikt tot een gewicht van 26 kg en getest tot 40 kg")

Deze nieuwe (en zeer doordacht overkomende) Santos/Tubus-drager, vestigde overigens mijn aandacht op dit ISO-geneuzel.
EDIT: deze specifieke Santos-drager is niet van Tubus (met dank aan opmerkzaamheid @Grandeur).
Doet voor de rest niet af aan de inhoud en strekking van hetgeen hierboven geschreven
Gekte en geneuzel? Wanneer mensen een achterdrager gebruiken om er een peuter op mee te nemen is het best een prettige gedachte dat het ding die kracht wel hebben kan.
Kinderzitjes kunnen wat mij betreft beter rechtstreeks op het frame gemonteerd worden, zoals bij de Bobikes die wij vroeger hadden. Overigens is deze Santos drager inderdaad goed doordacht, en 26 kg is meer dan genoeg. Maar mooi is anders - ik vind hem rommelig terwijl Santos fietsen er tegenwoordig toch vaak juist wel strak uitzien.
Daarbovenop zal deze Santos-drager veel minder stijf zijn dan andere Tubus dragers die wel een achterste poot hebben in driehoeksvorm. Het is vooral deze driehoekvorm drie dragers links-rechts stijf maakt. Tubus is niet voor niets groot geworden met de Tubus Cargo, die ook deze poot heeft.
Helaas is het doel van Tubus ook geld verdienen en weet men dat het overgrote deel van de kopers nog altijd denken dat meer wel beter zal zijn. Dus krijgen die dragers met meer stangetjes en dingetjes, maar zonder datgene wat zo belangrijk was en waardoor je gerust heel veel bagage op zo'n drager kon stouwen en die drager als je fiets versleten was gewoon mee kon nemen naar de volgende fiets, en de volgende.
Afbeelding
Tout-Terrain kopen, ben je overal vanaf :D
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 13:34
Tout-Terrain kopen, ben je overal vanaf :D
Klopt.
De drager meenemen naar volgende fiets kan niet.
Als de drager kapot of beschadigd is dat is je frame dat dus ook.
Als de drager niet bevalt moet je een andere fiets kopen.
Als je tassen niet passen moet je ook een andere fiets kopen :wink:
Leon schreef:
vr 30 apr, 2021 13:54
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 13:34
Tout-Terrain kopen, ben je overal vanaf :D
Klopt.
De drager meenemen naar volgende fiets kan niet.
Als de drager kapot of beschadigd is dat is je frame dat dus ook.
Als de drager niet bevalt moet je een andere fiets kopen.
Als je tassen niet passen moet je ook een andere fiets kopen :wink:
Nog steeds het zonnetje in huis zie ik?
Ik heb nog nooit gehad dat er een drager defect ging eigenlijk, zelfs de drager van vrouwlief haar Koga met een peuter erop bleef heel over 2 jaar tijd...en dat was met 2 grote tassen er aan...
Misschien kun je uitleggen waar je vanaf bent met zo'n ding?
Het betreft geen losse drager maar integraal onderdeel van het frame - maar ik ga er van uit dat jij voor iedere oplossing weer een probleem kan verzinnen Leon...
Grandonneur schreef:
vr 30 apr, 2021 13:10
Gekte en geneuzel? Wanneer mensen een achterdrager gebruiken om er een peuter op mee te nemen is het best een prettige gedachte dat het ding die kracht wel hebben kan.
Ik vrees dat je de essentie van mijn posting mist:
door (verplichte) regels, moeten dragers van +26kg gekeurd worden voor het vervoer van kinderen.
Ook wanneer de drager daar uitdrukkelijk helemaal niet voor bedoeld is!

Om dit te omzeilen (deze keuring dus voor ongewenst en niet bedoeld kindergebruik!), vermelden bagage-rek makers nu dus dat het maximale toegestane gewicht, de 26 kilo (zogenaamd) niet overschrijdt.

Om desondanks wél het mogelijke mee te nemen gewicht wel duidelijk te maken, vermelden ze er (dus gedwongen 'sneaky') bij dat de dragers wel getest zijn met veel zwaardere belading....

Dat beschrijf ik inderdaad als "Gekte en geneuzel".
Volgens mij ga je niet zo snel over die 25 kg achterop met een kind en zitje. En als de limiet bereikt wordt is het een mooi moment om te beginnen met zelfstandig fietsen.

Zou die ISO norm bedoelt zijn om volwassenen en kinderen van achterdragers af te krijgen?
mikefiets schreef:
vr 30 apr, 2021 14:49
Grandonneur schreef:
vr 30 apr, 2021 13:10
Gekte en geneuzel? Wanneer mensen een achterdrager gebruiken om er een peuter op mee te nemen is het best een prettige gedachte dat het ding die kracht wel hebben kan.
Ik vrees dat je de essentie van mijn posting mist:
door (verplichte) regels, moeten dragers van +26kg gekeurd worden voor het vervoer van kinderen.
Ook wanneer de drager daar uitdrukkelijk helemaal niet voor bedoeld is!

Om dit te omzeilen (deze keuring dus voor ongewenst en niet bedoeld kindergebruik!), vermelden bagage-rek makers nu dus dat het maximale toegestane gewicht, de 26 kilo (zogenaamd) niet overschrijdt.
Toen ik een Yepp stoeltje op m'n Terraliner wilde hebben, heb ik de drager die er op zat vervangen voor een steco power safety carrier (met zo'n naam kan het niet meer mis :lol: ). Jaren prima gebruik van kunnen maken. Maar: je gaat er te makkelijk van uit dat iedereen wel van mening is dat een Tubus uitdrukkelijk en ongewenst etc misbruikt kan worden voor dat doel! Ik weet zeker van twee fietsen die ik ooit tegengekomen ben met een easyfit adapter op een Tubus. Dat zijn vast niet de enige twee :roll:

Als Tubus zo goed is, waarom dan niet keuren op die 40kg...
Regels zijn niet altijd zo simpel.

Ik kan me voorstellen dat de 'homologatietesten' voor een 25 kg drager heel simpel zijn, en voor een 40kg drager een heel pak moeilijker.
Als je serie dan niet groot is, en de kosten van die testen zijn aanzienlijk.... wat ga je dan als FM doen?
Testje van 20.000€ afschrijven op een paar 1000 fietsen (geen idee hoe veel Santos er bv verkoopt) betekent snel euro's per fietsdrager.

Nu ja... wie gaat er op de weg ooit controleren of er niet een paar kg te veel op je drager ligt?
groverr schreef:
vr 30 apr, 2021 15:39
Volgens mij ga je niet zo snel over die 25 kg achterop met een kind en zitje. En als de limiet bereikt wordt is het een mooi moment om te beginnen met zelfstandig fietsen.

Zou die ISO norm bedoelt zijn om volwassenen en kinderen van achterdragers af te krijgen?
Het is gewoon een aansprakelijkheids ding lijkt me, Santos en Tubus willen die gewoon niet.
groverr schreef:
vr 30 apr, 2021 15:39
Volgens mij ga je niet zo snel over die 25 kg achterop met een kind en zitje.
Kind van 5 jaar van 19 kg, zitje en adapter samen 5 kg, kleren van dat kind 1 kg.

En links en rechts 8kg fietstas :lol:
Ja zo dacht ik ook, je gaat met wat boodschappen zo richting de 40kg hoor, ik had niet voor niks een 48 spaaks achterwiel in de Koga van vrouwlief zitten :roll:
Grandonneur schreef:
vr 30 apr, 2021 17:02
groverr schreef:
vr 30 apr, 2021 15:39
Volgens mij ga je niet zo snel over die 25 kg achterop met een kind en zitje.
Kind van 5 jaar van 19 kg, zitje en adapter samen 5 kg, kleren van dat kind 1 kg.

En links en rechts 8kg fietstas :lol:
Mooi moment om daar mee op te houden en zelf laten fietsen! 😀
Grandonneur schreef:
vr 30 apr, 2021 15:41
Als Tubus zo goed is, waarom dan niet keuren op die 40kg...
Lees mijn eerste bericht eens goed. Daarna mijn tweede bericht, waarin ik e.e.a. nog eens probeer toe te lichten.

- Tubus maakt in principe dragers voor bagage. Lees:tassen.
- wanneer die dragers echter meer dan 26 kg kunnen dragen, moeten ze VERPLICHT getest worden. Voor KINDEREN.
(het is dus niet mogelijk tassen-dragers in de markt te zetten van > 26 kg capaciteit, zonder KINDER-test!)
- maar dat wil Tubus niet. Dat kost tijd en geld. En bovendien worden ze dan getest voor iets, waar ze niet voor gemaakt zijn!
(denk bijvoorbeeld aan bungelende beentjes)

Dat probeer jij te herframen (middels jouw suggestieve opmerking) dat Tubus zou niet goed genoeg zijn....
(Tubus heeft echter helemaal geen probleem met het testen van >26 kg-dragers. Maar dan wel testen op BAGAGE)

Ik val er dus over, dat elke drager van +26 kg VERPLICHT VOOR KINDERGEBRUIK getest moet worden.
(dit soort regelingen zijn gemaakt door mensen die kennelijk niet geen notitie hebben van vakantiefietsers....)
Ik heb niet goed gekeken. Wat hierboven staat hoeft niet meteen weg hoor (achteraf op inhoud gewijzigde berichten zijn sowieso irritant).

De 26kg disclaimer van Santos is wel letterlijk van Tubus afkomstig.

Maar nu ik beter gekeken heb is het onwaarschijnlijk dat de bewuste drager van Tubus afkomstig is.
a) het staat nergens, b) er staat in NL gemaakt, c) de lassen zijn anders dan Tubus zou maken (lelijker), d) bijvoorbeeld de dwarsstangetjes op de drager zijn ook anders dan tubus zou maken (lelijker), e) de kenmerkende open buiseinden ontbreken, f) Tubus doet verder geen CroMo/RVS combinatie, etc.


Het kan best een betere drager dan al het bestaande zijn hoor. Maar ik denk voorlopig niet dat Tubus hem gemaakt heeft.
Daar zou je wel eens helemaal gelijk in kunnen hebben. De foto's bekeken zie ik een heel lelijk gat in een stang voor een lichtdraadje op een plek waar ik dat gat niet zou willen hebben. In het Duits heet zoiets een Sollbruchstelle.
Afbeelding