Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
nicolevelo schreef:
zo 02 mei, 2021 19:21
Optie 2: 3x9 sp Sora Brifters
... of te combineren met een nieuwe 10 sp cassette (slechts 9 sp gebruiken)
10 sp cassette gebruiken als 9 sp werkt niet want ze zijn beide even breed. Bij 10 speed staan de kransjes dichter bij elkaar.
nicolevelo schreef:
zo 02 mei, 2021 19:21
In beide gevallen is het natuurlijk afwachten of dat allemaal goed werkt.
Ik merk nog wel wat twijfel over het hele plan. Ik heb hier nog 2x10 Microshift hendels liggen en caliper brakes heb ik nog bij hopen, mag je gerust lenen/hebben. Een 10 speed cassette heb ik niet op overschot.
bdr schreef:
zo 02 mei, 2021 22:33
Ik merk nog wel wat twijfel over het hele plan. Ik heb hier nog 2x10 Microshift hendels liggen en caliper brakes heb ik nog bij hopen, mag je gerust lenen/hebben. Een 10 speed cassette heb ik niet op overschot.
Tof voorstel, bedankt! ik stuurde je een pb.
nicolevelo schreef:
zo 02 mei, 2021 22:22
In verband met de incompatibiliteit van V-brakes met roadshifters nu dit gevonden: de Travel Agent is een katrolletje dat mogelijk maakt om een hendel met kortere remweg te gebruiken in combinatie met de V-brakes. Zou leuk zijn als dat werkt.

Heeft hier iemand ervaring mee?

PS ik zie nu dat hierover vorig jaar al een draadje was in dit forum. Lijkt toch niet ideaal.
Ik heb trouwens nog een ongebruikte set Tektro RL520 V-brake remhendels liggen. Ooit gekocht om een fiets met trommelremmen van drop bar te voorzien, maar daar bleken toch andere hendels bij te horen.

Ook heb ik nog een Sunrace 9-speed bar end al weet ik niet hoe goed die samenwerkt met jouw versnellingen.
nicolevelo schreef:
zo 02 mei, 2021 22:22
In verband met de incompatibiliteit van V-brakes met roadshifters nu dit gevonden: de Travel Agent is een katrolletje dat mogelijk maakt om een hendel met kortere remweg te gebruiken in combinatie met de V-brakes. Zou leuk zijn als dat werkt.

Heeft hier iemand ervaring mee?

PS ik zie nu dat hierover vorig jaar al een draadje was in dit forum. Lijkt toch niet ideaal.

Ach, in pre-disc tijdperk reed half usa met travel agents. Misschien niet ideaal, maar de ideale optie zit er sowieso niet tussen voor je.

Ik had ze een jaar of 20 geleden op een (toen al) oude crosser. Kan me niet herinneren dat ik er ooit klachten van had.
Grandonneur schreef:
ma 03 mei, 2021 08:13
nicolevelo schreef:
zo 02 mei, 2021 22:22
In verband met de incompatibiliteit van V-brakes met roadshifters nu dit gevonden: de Travel Agent is een katrolletje dat mogelijk maakt om een hendel met kortere remweg te gebruiken in combinatie met de V-brakes. Zou leuk zijn als dat werkt.

Heeft hier iemand ervaring mee?

PS ik zie nu dat hierover vorig jaar al een draadje was in dit forum. Lijkt toch niet ideaal.

Ach, in pre-disc tijdperk reed half usa met travel agents. Misschien niet ideaal, maar de ideale optie zit er sowieso niet tussen voor je.

Ik had ze een jaar of 20 geleden op een (toen al) oude crosser. Kan me niet herinneren dat ik er ooit klachten van had.
De eenvoudigste oplossing is dan te blijven bij mijn 3x9 set up met de Sora Brifters en deze pulley. Momenteel zijn er geen 3x9 cassettes meer verkrijgbaar, maar dat kan wel wachten.
Een korte check van 3 minuten leverde me al op dat er een 11-32 9 vits cassette op voorraad ligt bij de Decathlons in Lier en Roeselare.
Ivo Miesen schreef:
ma 03 mei, 2021 12:31
Een korte check van 3 minuten leverde me al op dat er een 11-32 9 vits cassette op voorraad ligt bij de Decathlons in Lier en Roeselare.
Had ik ook gezien, maar het is een fout in hun systeem. In geen van beide winkels is dit op voorraad.
Zo, ik ben alvast aan het experimenteren met de zithouding in afwachting van enkele bijkomende onderdelen. De 'stem-adapter' is gemonteerd, daarop een stuurpen die ik had liggen en een racestuur (breed met kleine drop en reach). De adapter krijg ik niet dieper in de vork. Daarom de stuurpen omgedraaid zodat die naar beneden wijst en het stuur lager komt. De stuurpen staat op de laagst mogelijke positie. Als ik daarop nu het racestuur monteer zit ik goed, maar het ziet er wel raar uit zo.

Is er een manier om de adapter dieper in het de vork te krijgen?

Bijlagen

Als er genoeg draad op de vork zelf zit kun je die afzagen en twee vulringen verwijderen. Maar je kunt die niet weer bijzagen als het fout gaat dus ik heb het je niet aangeraden.
Leon schreef:
do 13 mei, 2021 21:17
Als er genoeg draad op de vork zelf zit kun je die afzagen en twee vulringen verwijderen. Maar je kunt die niet weer bijzagen als het fout gaat dus ik heb het je niet aangeraden.
Hoe zie ik of er genoeg draad op zit?
PS: de adapter is nog niet op het laagste denk ik (de verdikking is enkele cm hoger), maar ik krijg hem gewoon niet dieper in de vork.
Uit elkaar halen, dan zie je de draad.
Waarom niet dieper? Uit elkaar halen en uitvogelen wat de oorzaak is. Of je er iets aan kunt doen is niet zeker.
Je zoekt wel een heel aparte stuurpositie.
Leon schreef:
do 13 mei, 2021 21:29
Uit elkaar halen, dan zie je de draad.
Waarom niet dieper? Uit elkaar halen en uitvogelen wat de oorzaak is. Of je er iets aan kunt doen is niet zeker.
Als ik me goed herinner zijn die ringen toegevoegd omdat ik destijds, toen ik de fiets (op maat) bestelde, liever wat rechter zat. Dus die zouden eraf moeten kunnen.
Maar hoe diep moet die draad zijn? Wat is de functie van de draad hier?
nicolevelo schreef:
do 13 mei, 2021 21:05
Als ik daarop nu het racestuur monteer zit ik goed, maar het ziet er wel raar uit zo.
Voor je begint te zagen etc. misschien een paar keer een lange tocht maken. Je weet pas of een houding goed is aan het einde van de dag, wanneer je moe bent, een tegenwind blaast en je nog drie stevige hellingen moet doen. Maar dat wist je waarschijnlijk al ...
nicolevelo schreef:
do 13 mei, 2021 21:32
Leon schreef:
do 13 mei, 2021 21:29
Uit elkaar halen, dan zie je de draad.
Waarom niet dieper? Uit elkaar halen en uitvogelen wat de oorzaak is. Of je er iets aan kunt doen is niet zeker.
Als ik me goed herinner zijn die ringen toegevoegd omdat ik destijds, toen ik de fiets (op maat) bestelde, liever wat rechter zat. Dus die zouden eraf moeten kunnen.
Maar hoe diep moet die draad zijn? Wat is de functie van de draad hier?
Tech info: http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
Idealiter doe je de eerste ervaring best op met een fiets uit de oudijzerbak. Verreweg de meeste van die fietsen hebben eenzelfde constructie op die plek.
derdekeer schreef:
do 13 mei, 2021 21:40
nicolevelo schreef:
do 13 mei, 2021 21:05
Als ik daarop nu het racestuur monteer zit ik goed, maar het ziet er wel raar uit zo.
Voor je begint te zagen etc. misschien een paar keer een lange tocht maken. Je weet pas of een houding goed is aan het einde van de dag, wanneer je moe bent, een tegenwind blaast en je nog drie stevige hellingen moet doen. Maar dat wist je waarschijnlijk al ...
De definitieve afstelling zal ik inderdaad pas maken wanneer de fiets berijdbaar is. Nu vraag ik me af waarom die stemadapter niet dieper in de vork gaat.
Misschien is de stemadapter te lang voor de vorkbuis.
Stemadapter eruit en dan binnenin de vorkbuis meten tot hoever deze erin kan.
Ik geloof wel dat je prima klust, leuk om te lezen!, maar toch voor de zekerheid, is het wiggetje (geen idee hoe zo'n ding heet) van de vorige stuurpen uit de buis?

Ben het met Leon eens, je gaat wel enórm veel lager uitkomen dan in de vorige set up. Fotootje daarvan d'r bij;

vlerick.jpg
vlerick.jpg (70.97 KiB) 1229 keer bekeken

Mijn route zou zijn:

-eerst de 30graden stem waarmee je nu test wisselen voor een 6graden stem van 60mm, die negatief zetten. daarmee (uitgebreid) testen. Dan kun je vervolgens a) hoger door de 6graden positief te zetten en/of door de adapter hoger te zetten, b) lager door de vorkbuis af te zagen mits de adapter inderdaad verder zakken kan, c) eventueel langer. Korter gaat niet, dan moet je terug naar een alternatief (porteur).
Uiteraard is de wig mee uit de buis gekomen. Ik heb ook een kortere stuurpen met 6° getest, eveneens naar beneden gericht, maar deze met de grotere hoek geeft een betere positie net omdat het stuur lager moet.

De vork afzagen is het allerlaatste wat ik zou doen. Ik zag ondertussen dat het mogelijk is het balhoofd te veranderen naar een Ahead systeem (kan enkel met juiste apparatuur, dus iets voor de fietsenmaker). Om dat te doen moet er voldoende draad over zijn aan de bovenkant.

Mogelijk krijg ik het goed met verstelbare quill stem, zoals hierboven aangegeven. Dat zal er alvast beter uitzien. Of een vaste quill stuurpen.
De stem adapter er uit gehaald en in de buis niets gezien dat in de weg zit. De diepte van de vorkbuis is 29 cm, dat zou ruim voldoende moeten zijn om de adapter er dieper in te schuiven, maar die is net te dik. Misschien omdat ik een zwart geverfde heb gekozen? (dikte van de verflaag)
...en de adapter wordt een haartje breder naar boven toe.