Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
In 2018 bouwde ik mijn stalen vakantiefiets tijdelijk om tot een lichtere ‘touring’ fiets met als doel deel te nemen aan de Bike for ThinkPInk Classic. Dankzij de adviezen van behulpzame forumleden was de transformatie 1.0 een succes. De fiets reed veel leuker dan voorheen zodat ik hem ook na de Bike challenge zo liet. Het is nu mijn dagelijkse ww-fiets.

Tijd nu voor een volgende gedaanteverwisseling: ik droom al lang van een comfortabele fiets met dropbars en brede banden, en was van plan een geheel nieuwe fiets op te bouwen, maar gezien de onderdelenschaarste op dit moment is dat geen optie.
Dus vroeg ik me af of ik mijn oude Vlerick zou kunnen ombouwen naar een ‘randonneur’ met dropbar: transformatie 2.0 dus.

Een nieuw projectje dus, waarvoor ik graag hulp heb.

Dit is momenteel de afmontage (zie de bijlage voor details en oorspronkelijke onderdelen, waarvan enkele ondertussen veranderd)

- 3x9 versnellingen Deore LX (derailleurs nog in goede staat, voortandwielen aan vervanging toe),
- crankstel is nu Deore (met 170mm cranks en versleten tanden), ik heb ook nog het oude SLX crankstel (met 175 mm cranks en middelmatig versleten tandwielen).
- Tandwielverhoudingen: voor: 22/32/44, achter 11/32. Ik vind dit bereik prima.
- velgremmen Deore LX: nog OK
- shifters: rem en versnelling geïntegreerd (rapidfire heet dat denk ik)
- wielset 28 inch, velgen 622/19: velgen versleten, naven OK (waarvan een shimano naafdynamo voor)
- stuurpen: een verstelbare stuurpen (1”1/8) 4 bouts): wil ik graag vervangen door iets anders


De concrete vragen die in me opkomen
1. Zijn de huidige versnellingen compatibel met een dropbarsysteem of wat moet ik veranderen om dit compatibel te maken?
2. kan ik mijn velgremmen behouden ?
3. welk soort shifters zal ik nodig hebben?
4. Als ik nieuwe velgen koop met dezelfde maat en aantal gaatjes, is het dan moeilijk om zelf de wielen opnieuw te spaken?
5. Kan ik een ander type stuurpen monteren? Zoja, welke zijn de mogelijkheden? Ik verwacht nl dat die korter zal moeten zijn dan nu en heb een stuur op het oog met een grotere diameter (31.8).
6. Waar moet ik nog allemaal aan denken? Alle input welkom!


Alvast bedankt voor jullie deskundige adviezen!
Schermafbeelding 2021-04-30 om 11.19.52.png
Als de lengte van het frame voor jou geschkt is dan gaat het zeker. Dus eerst even meten hoe de afstand van je zadel tot het stuur is en de beide fietsen vergelijken.
Als dit kan dan staat maar weinig je in de weg. Crankstel, wielen, derailleurs, daar hoef je allemaal niks aan te doen (behoudens regulier onderhoud)
Belangrijker zijn de remmen. Je hebt er V-Brakes opzitten. Dan heb je in principe 2 opties waartussen je kunt kiezen (als je neit via allerhande adapters dingen passend wil maken.

De huidige V-Brakes houden en als remgrepen speciale remgrepen van Tektro kiezen die goed werken met lange V-Brakes. Schakelen doe je dan met 9-vits bar end shifters van Shimano.
Voordeel: goedkoopste en makkelijkste ombouw.
nadeel: je hebt geen geïntegreerd schakelen (voor sommigen is dit overigens een voordeel)

Je vervangt de lange V-Brakes door korte V-Brakes. Dan kun je gewone 9-vits STI shifters aanbouwen. Nieuw wellicht lastig te krijgen 2e hands geen enkel probleem.
Voordeel: je hebt geïntegreerd schakelen
Nadeel: je moet meer vervangen (is dus duurder en bewerkelijker).
Die mini V brakes remmen wel wat minder en laten geen echt brede banden toe. Voor dat laatste kun je natuurlijk ook cantis kiezen. Ik zou gaan voor de Tektro grepen voor V brakes.
zie hier viewtopic.php?t=18226 zo'n ombouw naar racestuur, remgrepen voor v-brakes (Tektro RL520 of iets betaalbaarder deze https://www.internet-bikes.com/90217-sa ... gLoavD_BwE (mij bevallen deze ook goed. ze zijn iets korter dan de Tektro's) en bar end shifters (3x9 Shimano)

tip: zet je dropbar zo lekker hoog en dichtbij dat je ook makkelijk met de handen onder in de beugels fiets (dat hoeft/hoort geen extra inspannende houding te zijn)
Wim schreef:
vr 30 apr, 2021 12:41
Die mini V brakes remmen wel wat minder en laten geen echt brede banden toe. Voor dat laatste kun je natuurlijk ook cantis kiezen. Ik zou gaan voor de Tektro grepen voor V brakes.
OK. Kan ik dan mijn remmen behouden, of toch beter de Tektro remmen (V-brakes) monteren?

En is het mogelijk 3x10 sp barend shifters te gebruiken met mijn 3x9 setup? en zo niet, zou het dan volstaan de cassette en ketting te vervangen naar een 10 sp?
3x10 heeft kleinere afstanden tussen de tandwielen, dus een 3x10 shifter werkt alleen met een 9 speed cassette als je de indexering uitzet (dat kan bij barend shifters) Maar 9 speed is toch ook prima?
Wim schreef:
vr 30 apr, 2021 13:15
3x10 heeft kleinere afstanden tussen de tandwielen, dus een 3x10 shifter werkt alleen met een 9 speed cassette als je de indexering uitzet (dat kan bij barend shifters) Maar 9 speed is toch ook prima?
Een 3x10 shifterset kan ik verkrijgen, de 3x9 versie is momenteel niet te vinden.
je v-brakes van Deore (LX) zou ik behouden. ze brengen mijn met m'n 100 kilo's goed tot stilstand. ik heb geen ervaring met Tektro v-brakes.
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 13:17
Wim schreef:
vr 30 apr, 2021 13:15
3x10 heeft kleinere afstanden tussen de tandwielen, dus een 3x10 shifter werkt alleen met een 9 speed cassette als je de indexering uitzet (dat kan bij barend shifters) Maar 9 speed is toch ook prima?
Een 3x10 shifterset kan ik verkrijgen, de 3x9 versie is momenteel niet te vinden.
Je kunt prima 10 speed schakelen met een 9 speed derailleur en 10 speed shifters...heb je wel een 10 speed cassette nodig.
Ik vind het een leuk idee trouwens!
OK, dat is dan al geregeld :-).

Wat betreft stuurpen: er staat nu zo'n ouderwetse verstelbare stuurpen op (zie de bijlage of bovenstaande lijst voor het type). Kan ik deze vervangen door een 'STEM adapter' zoals deze? En dan verder opbouwen met een stuurpen naar keuze?
Ik zal nl zeker een kortere stuurpen nodig hebben.

26383C87-48F1-4974-AE78-630BEBF4B7AF.jpeg
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 13:35
OK, dat is dan al geregeld :-).

Wat betreft stuurpen: er staat nu zo'n ouderwetse verstelbare stuurpen op (zie de bijlage bij de topic/of foto bij vorig draadje voor het type). Kan ik deze vervangen door een 'STEM adapter' zoals deze? En dan verder opbouwen met een stuurpen naar keuze?
Dat kan idd, maar die zijn chronisch uitverkocht, ik heb eens een Contec of Kalloy bij Kurbelix besteld;

https://www.kurbelix.de/fahrradteile/fa ... 1&o=2&n=40

Die hebben nog veel op voorraad...
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 13:32
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 13:17
Wim schreef:
vr 30 apr, 2021 13:15
3x10 heeft kleinere afstanden tussen de tandwielen, dus een 3x10 shifter werkt alleen met een 9 speed cassette als je de indexering uitzet (dat kan bij barend shifters) Maar 9 speed is toch ook prima?
Een 3x10 shifterset kan ik verkrijgen, de 3x9 versie is momenteel niet te vinden.
Je kunt prima 10 speed schakelen met een 9 speed derailleur en 10 speed shifters...heb je wel een 10 speed cassette nodig.
Ik vind het een leuk idee trouwens!
Klopt, dat is het makkelijke aan bar end shifters, je hoeft alleen het indexeringsgedeelte te vervangen en je kunt gelijk upgraden naar 10 speed. Wel even opletten dan met de derailleurs. Niet iedere moderne (10 speed en hoger) Shimano derailleur schakelt dan goed. Maar ook dat is geen probleem, je kunt prima een 8 of 9 speed derailleur aansturen met een 10 speed bar end shifter.
Je bent overigens niet gebonden aan Shimano bar end shfiters. Je kunt ook die van Microshift nemen. Bij 10 speed hebben die 2 varianten, 1 die werkt met racederailleurs en 1 met MTB derailleurs. Een oude MTB derailleur (9speed en vroeger) moet je dan overigens met de racevariant bedienen.
Sterker nog, er zijn volgens mij geen 10 speed bar end shifters voor mtb van Shimano...dan kon je vanzelf bij Microshift uit...
Of Gevenalle brifters, maar dat zijn gewoon Tektro racegrepen met Microshift commandeurs erop - ik heb ze zefl ook - en dat rijd erg fijn.
Ziet er goed uit zo.

Dan volgende vraag: de velgen van mijn wielen zijn nogal versleten (niks dringends, maar nu ik toch bezig ben...). Is het doenbaar om wielen zelf te herspaken als ik exact dezelfde velg koop?
Ja en als je daar hulp bij nodig hebt ben je van harte welkom :D
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 14:17
Ja en als je daar hulp bij nodig hebt ben je van harte welkom :D
Check! Ook al in orde dan. Bedankt!
Stel dat ik nu een 10 sp cassette monteer (bvb XT) ipv mijn oude 9sp. Welke ketting heb ik dan nodig?
(nu met 3x9 heb ik een CN-HG93)
een 10 speed ketting, kmc, sram, shimano whatever.
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 14:24
een 10 speed ketting, kmc, sram, shimano whatever.
Ik zie een Deore/Tiagra staan,
de SLX/XT versie is uitverkocht.
Dat maakt dus niet uit?
Ik rij meestal met Sram of KMC, hoeft geen Shimano te zijn, PC1051 van Sram rijdt m'n vrouw mee, KMC X11 ikzelf, beide prima kettingen, hoewel jij de X10 zou moeten hebben...