Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Dremel is het toverwoord Leon ;).
Je moet vaak de bevestigingen iets uitslijpen of een stukje weghalen. Soms de hele bevestiging als je fiets extra draadbusjes heeft speciaal voor spatborden. Maar vaak helpt ook een andere manier van monteren (bevestiging wisselen tussen voor of achter de vork, langere bout met ringetjes er tussen oid.)
Ik heb uiteindelijk bij raceremmen 25mm banden met spatborden goed kunnen monteren, een krappe 28mm band lukte zelfs ook. Doe je het 'volgens het boekje' dan is bij 23mm vaak al de lucht er uit. Bij mijn oude Koga Gran Tourer kon maximaal 28mm met de originele spatborden. Met aangepaste spatborden is 32mm ook mogelijk. Scheelt toch weer wat comfort.
Bij 3 fietsen uit mijn collectie hoefde ik niks speciaals te doen (M-Gineering, van Herwerden en Bob Jackson), de rest vergde allemaal aanpassingen. Zijn er aanpassingen nodig dan ben je makkelijk een uurtje of 1-2 verder voordat alles goed zit.
Ivo Miesen schreef:
za 23 okt, 2021 11:03
Het is een groot verschil of je spatborden 'af fabriek' monteerd of dat je ze eerst bewerkt met een dremel of ander gereedschap. Je kunt met handig bewerken makkelijk een halve centimeter meer ruimte creëren zonder dat het spatbord instabiel wordt. Vaak ziet het er dan ook nog eens beter uit.
Even ter info: deze fiets is alles behalve een ‘fabrieks af’ fiets. Het is een destijds op maat gemaakte stalen fiets van de bij Belgische vakantiefietsers bekende fietsenbouwer Vlerick. Het frame en de afmontage zijn van uitzonderlijke kwaliteit. Toen ik de fiets stripte en opnieuw opbouwde zag ik met hoeveel zorg deze is opgebouwd. Bij aankoop kreeg je destijds ook enkele extra spaken mee en een zakje met kleine onderdelen voor onderweg zoals enkele kettinschakels. De fiets dateert van begin deze eeuw, toen een 38mm band de norm was voor een vakantiefiets. Ik had toen geen nood aan bredere banden. Nu zie ik tot mijn blijdschap dat er breder op kan mits de spatborden wat aan te passen. Ik denk dat er zonder spatborden best wel een 50mm band op kan.
nicolevelo schreef:
za 23 okt, 2021 20:54
Ivo Miesen schreef:
za 23 okt, 2021 11:03
Het is een groot verschil of je spatborden 'af fabriek' monteerd of dat je ze eerst bewerkt met een dremel of ander gereedschap. Je kunt met handig bewerken makkelijk een halve centimeter meer ruimte creëren zonder dat het spatbord instabiel wordt. Vaak ziet het er dan ook nog eens beter uit.
Even ter info: deze fiets is alles behalve een ‘fabrieks af’ fiets. Het is een destijds op maat gemaakte stalen fiets van de bij Belgische vakantiefietsers bekende fietsenbouwer Vlerick. Het frame en de afmontage zijn van uitzonderlijke kwaliteit. Toen ik de fiets stripte en opnieuw opbouwde zag ik met hoeveel zorg deze is opgebouwd. Bij aankoop kreeg je destijds ook enkele extra spaken mee en een zakje met kleine onderdelen voor onderweg zoals enkele kettinschakels. De fiets dateert van begin deze eeuw, toen een 38mm band de norm was voor een vakantiefiets. Ik had toen geen nood aan bredere banden. Nu zie ik tot mijn blijdschap dat er breder op kan mits de spatborden wat aan te passen. Ik denk dat er zonder spatborden best wel een 50mm band op kan.
Ik ken Vlerick zeker als een goede firma.
Met 'af fabriek' bedoelde ik dan ook niet de fiets maar de spatborden. En met name het montagemateriaal dat je bij een set nieuwe spatborden krijgt.