Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Ondertussen rijdt de omgebouwde fiets heerlijk!

Wel is er een probleempje met de barendshifters: die komen steeds weer los en draaien dan wat of komen enkele mm uit het stuur. Ik heb de grote zeshoekige moer in de shifters al herhaaldelijk vastgedraaid (tegen de klok in), maar het baat niet.

Iemand die weet hoe dat komt en hoe dat op te lossen is?
klemt ' ie misschien op de naar binnengeslagen lint/tape (direct ondiep in het stuur) in plaats van tegen de metalen binnenkant van je stuur?
hoogframe schreef:
za 26 jun, 2021 21:38
klemt ' ie misschien op de naar binnengeslagen lint/tape (direct ondiep in het stuur) in plaats van tegen de metalen binnenkant van je stuur?
Neen, lint zit niet naar binnengeslagen.
Ik hoop dat het niet ligt aan de vorm van het stuur (Ritchey stuur met 'biomax’ bultje)
Bij Shimano 8 vits crosscommandeurs heb ik vaker last van dit euvel, bij 10 vits al wat minder. Bij Campagnolo 10 vits crosscommandeurs niet.
Ivo Miesen schreef:
za 26 jun, 2021 23:39
Bij Shimano 8 vits crosscommandeurs heb ik vaker last van dit euvel, bij 10 vits al wat minder. Bij Campagnolo 10 vits crosscommandeurs niet.
Dus ook? heb je kunnen achterhalen waaraan het ligt?
nicolevelo schreef:
za 26 jun, 2021 23:42
Ivo Miesen schreef:
za 26 jun, 2021 23:39
Bij Shimano 8 vits crosscommandeurs heb ik vaker last van dit euvel, bij 10 vits al wat minder. Bij Campagnolo 10 vits crosscommandeurs niet.
Dus ook? heb je kunnen achterhalen waaraan het ligt?
Ja, maar niet bij elk model. Waarom dat zo is, ik zou het niet durven zeggen. Ik wil nog een ander stuur gaan proberen op de fiets met de 8-vits commandeurs. Nu zit er een ouder stuur opmet 25,4mm diameter, andere stuurpen en de vorm die ik als prettiger ervaar (Nitto 26mm) gaat er op komen. Nog eerder zat er een Ritchey stuur op waarmee ik er, als ik mij goed herinner, minder last van had. De Campa commandeurs zitten trouwens alletwee in zo'n Nitto stuur, geen problemen daarmee. Als de Shimano's ook goed zitten in een Nitto stuur dan heb ik denk ik de oplossing gevonden.
nicolevelo schreef:
za 26 jun, 2021 20:38
Wel is er een probleempje met de barendshifters: die komen steeds weer los en draaien dan wat of komen enkele mm uit het stuur. Ik heb de grote zeshoekige moer in de shifters al herhaaldelijk vastgedraaid (tegen de klok in), maar het baat niet.
Het Ritchey stuur heeft een harde en gladde anodisatie-laag. Ik zou eerst carbon-pasta proberen: deze pasta wordt gebruikt om meer wrijving te genereren bij carbonnen onderdelen die je niet te vast mag draaien. Als dat niet lukt zou ik de binnenkant opruwen met een ruw schuurpapier, korrel 60 of zo.
bdr schreef:
ma 28 jun, 2021 10:48
Het Ritchey stuur heeft een harde en gladde anodisatie-laag. Ik zou eerst carbon-pasta proberen: deze pasta wordt gebruikt om meer wrijving te genereren bij carbonnen onderdelen die je niet te vast mag draaien. Als dat niet lukt zou ik de binnenkant opruwen met een ruw schuurpapier, korrel 60 of zo.
Dank voor de tip bdr! Heb toevallig wat van die pasta over van mijn nieuwe Spirgrips.
Ik was jullie nog een foto van het eindresultaat verschuldigd. Wat begon als een proefprojectje is uitgemond in een verfrissend fijne fiets. De omgebouwde Vlerick is nog steeds stabiel en sterk, maar nu met een licht en soepel rijgedrag en de zithouding past me als gegoten.

Sinds de voorgaande posts heb ik nog enkele kleine aanpassingen gedaan:
- setje nieuwe wielen gemaakt met DT Swiss TK 540 velgen
- Ergotec randonneur stuur en Brooks microfiber stuurlint
- wax in plaats van kettingvet
- set G-One R 45-622, de nieuwste telgen van de G-One serie. Deze banden zijn met stip mijn favorieten: soepel, breed, geruisloos en veel grip. Een verassing trouwens dat ze makkelijk passen, ook met de spatborden. De fiets was nl gemaakt voor maximaal 38mm bandenbreedte en voor de ombouw kreeg ik er met moeite nog net een Almotion 40-622 op.
Schermafbeelding 2021-10-16 om 18.09.46.png
Schermafbeelding 2021-10-16 om 18.10.57.png
Schermafbeelding 2021-10-16 om 17.49.12.png
DAT is een mooi opgebouwde, elegante fiets!
ik vind het ook een prachtige fiets!! mooi project!
mensen denken vaak dat een racestuur betekent dat je diep moet zitten of zo, maar dat is niet zo. gewoon op jouw hoogte zetten en gerust hoger dan het zadel.
Da's een flinke metamorfose zeg, leuk!

nicolevelo schreef:
za 16 okt, 2021 18:26


- set G-One R 45-622, de nieuwste telgen van de G-One serie. Deze banden zijn met stip mijn favorieten: soepel, breed, geruisloos en veel grip. Een verassing trouwens dat ze makkelijk passen, ook met de spatborden. De fiets was nl gemaakt voor maximaal 38mm bandenbreedte en voor de ombouw kreeg ik er met moeite nog net een Almotion 40-622 op.
Hoe breed vallen die G-Ones? Vielen die Almotions zoveel breder, en was dat ook op dezelfde velgen?
Jurr schreef:
za 16 okt, 2021 19:17

Hoe breed vallen die G-Ones? Vielen die Almotions zoveel breder, en was dat ook op dezelfde velgen?
Toen ik de fiets stripte zag ik hoeveel ruimte er was zowel voor als achter. Dat verraste me want ik had deze fiets aan de kant geschoven net omdat er geen brede banden op kunnen. Voorheen raakten 40mm banden de spatborden, dus moest ik me houden aan 38mm (wat destijds de norm was). Ik heb er nu bredere spatborden (53mm) op gemonteerd en nog extra ruimte gecreëerd door ergens een bout weg te laten en een tie wrap te gebruiken. Hierdoor passen nu bredere banden. Heeft niets te maken met de velgen.
Ah kijk, de spatborden waren de beperkende factor.

Maar, hoe breed vallen die G-Ones? Schwalbe is nog wel eens optimistisch met de breedte maatvoering ;)
Jurr schreef:
za 16 okt, 2021 20:12
Ah kijk, de spatborden waren de beperkende factor.

Maar, hoe breed vallen die G-Ones? Schwalbe is nog wel eens optimistisch met de breedte maatvoering ;)
De beperkende factor was niet zozeer de breedte van de banden maar wel de hoogte (de grootste cirkelomtrek). Het bandoppervlak schuurde tegen het midden van de spatborden.

Ik heb even wat nagemeten voor je. Op velgen met 19mm binnenbreedte zijn
- de Almotion (40-622) 38,5mm breed
- de Marathon supreme (40-622) 38mm breed
- de G-one R (45-622) 43 mm breed
Allemaal Schwalbe banden en met zelfde binnenband (maat 17). De hoogte heb ik niet gemeten. Geen idee of de breedte van de buitenband toeneemt met een grotere maat binnenband (maat 19 past ook).
nicolevelo schreef:
za 16 okt, 2021 20:34
Geen idee of de breedte van de buitenband toeneemt met een grotere maat binnenband (maat 19 past ook).
Nee. Wel enigszins met de druk en de leeftijd.

Edit: de hoogte kan juist wat afnemen met de leeftijd, of preciezer: de kilometers. Wegens slijtage.
nicolevelo schreef:
za 16 okt, 2021 20:34
De beperkende factor was niet zozeer de breedte van de banden maar wel de hoogte (de grootste cirkelomtrek). Het bandoppervlak schuurde tegen het midden van de spatborden.
Dat ligt waarschijnlijk aan de anti-lek laag in de Marathon banden.
Hoe het ook zij, de G-One R’s passen op de fiets mèt de spatborden, rijden fantastisch en maken de ombouw van dit stalen frame helemaal af.
Het is een groot verschil of je spatborden 'af fabriek' monteerd of dat je ze eerst bewerkt met een dremel of ander gereedschap. Je kunt met handig bewerken makkelijk een halve centimeter meer ruimte creëren zonder dat het spatbord instabiel wordt. Vaak ziet het er dan ook nog eens beter uit.
Mijn ervaring is andersom. Met fietsen die ik kocht (of kende bij anderen) waar de spatborden bij het model fiets behorend al op de fiets zaten heb ik goede ervaringen. Het zelf monteren van spatborden op fietsen waar het officieel zou moeten kunnen of het strakker proberen af te stellen van spatborden vanwege net iets dikkere banden heb ik niet zelden ervaren als een frustrerend drama. Het zal er ongetwijfeld toe bijgedragen hebben dat ik op mijn tochtjesvakantiegravelfiets geen spatborden heb.

Als ik nog eens spatborden nodig heb kan ik Ivo natuurlijk vragen ze te monteren. :wink: