Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Bert van Sprang schreef:
do 03 jun, 2021 15:27
mag al 120kg hebben
En dat is per wiel toch?
Nee, het gaat om het totaalgewicht, dus fiets, bestuurder en bagage. Je kan er van uitgaan dat het berekend is voor het slechtste geval: een paraplu gespaakt achterwiel.
Aangezien je toch in experimenteer-modus bent, zou ik erop letten dat de nieuwe velgen tubeless compatibel zijn. Tubeless compatibel velgen hebben een ander velgbed waardoor de band eenmaal op de velg geplopt op zijn plaats blijft. Ze kunnen ook gewoon met binnenbanden gereden worden. Dat kost je niet veel meer maar biedt de mogelijkheid om tubeless uit te proberen.
nicolevelo schreef:
do 03 jun, 2021 15:41
Waarom zou deze 3x zo dure velg beter zijn?
Gelaste velg is mooier rond over het algemeen en spaakt fijner in, de pen-gatverbinding die de meeste hanteren is vooral goedkoper...
bdr schreef:
do 03 jun, 2021 15:59
Aangezien je toch in experimenteer-modus bent, zou ik erop letten dat de nieuwe velgen tubeless compatibel zijn.
En als je dan toch bezig bent, neem gelijk schijfrem compatible naven. Dan kun je er op je volgende fiets misschien ook nog wel wat mee. Al zul je dan wellicht eerder de velgen te zwaar vinden en de banden die erop gemonteerd kunnen worden te smal ;)
Jurr schreef:
do 03 jun, 2021 16:15
bdr schreef:
do 03 jun, 2021 15:59
Aangezien je toch in experimenteer-modus bent, zou ik erop letten dat de nieuwe velgen tubeless compatibel zijn.
En als je dan toch bezig bent, neem gelijk schijfrem compatible naven.
Dat zou ik niet doen want dan moeten de naven ook steekassen én quick release ondersteunen. Dan vallen de degelijke goedkope Shimano-naven af en zit je automatisch bij DT Swiss 350 of Hope naven.

Je zult zien dat die hypothetische toekomstige fiets met remschijven dan weer boost-naven of zoiets heeft waardoor het toch niet past.

Maar voor Nicole's huidige fiets denk ik dat een licht setje met 32mm Continental GP5000 tubeless banden best fijn zou rijden en ook best betrouwbaar zou zijn.
bdr schreef:
do 03 jun, 2021 16:31

Dat zou ik niet doen want dan moeten de naven ook steekassen én quick release ondersteunen.
Moet dat?

Schijfremmen worden nog steeds ook wel gecombineerd met QR. Als je bijvoorbeeld de schijfrem aansluiting van een centerlock naaf netjes afdekt met een rubber of metalen kapje zie je er vrijwel niks van als je met velgremmen rijdt.

En qua prijsverschil doet het vaak ook weinig tot niets als je toch nieuwe naven gaat aanschaffen, voor iets wat in de toekomst toch best handig kan zijn. Koga heeft het bijvoorbeeld jarenlang gedaan bij veel fietsen.
Jurr schreef:
do 03 jun, 2021 16:42
bdr schreef:
do 03 jun, 2021 16:31

Dat zou ik niet doen want dan moeten de naven ook steekassen én quick release ondersteunen.
Moet dat?

Schijfremmen worden nog steeds ook wel gecombineerd met QR. Als je bijvoorbeeld de schijfrem aansluiting van een centerlock naaf netjes afdekt met een rubber of metalen kapje zie je er vrijwel niks van als je met velgremmen rijdt.

En qua prijsverschil doet het vaak ook weinig tot niets als je toch nieuwe naven gaat aanschaffen, voor iets wat in de toekomst toch best handig kan zijn. Koga heeft het bijvoorbeeld jarenlang gedaan bij veel fietsen.
Jep. Het enige "nadeel" is dat de spaken niet zo breed kunnen staan als een naaf die volledig voor velgremmen is gemaakt, maar dat is tegenwoordig eigenlijk een non-issue.

Dit is een afdekkapje van SON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jeetje, en ik dacht gewoon een stel velgen te vervangen..... nu weet ik het echt niet meer :D
Jurr schreef:
do 03 jun, 2021 16:15
En als je dan toch bezig bent, neem gelijk schijfrem compatible naven.
Ja! Voor de singlespeedsetup: ander voorvorkje, schijfrem vóór, achter alles d’r af. Clean 8)
Er is hier boven gesuggereerd:

"Ryde heeft ook nog de zac 421 (630g), die is intern net 2mm breder, waardoor bredere banden iets beter zouden moeten bollen, terwijl de velg nog steeds tussen je remblokjes past."

Wordt een band breder en minder hoog op zo'n brede velg? dat zou nl wel interessant kunnen zijn voor mijn fiets aangezien ik in de breedte meer extra ruimte heb voor dikkere banden dan in de hoogte.
nicolevelo schreef:
do 03 jun, 2021 19:25
Wordt een band breder en minder hoog op zo'n brede velg? dat zou nl wel interessant kunnen zijn voor mijn fiets aangezien ik in de breedte meer extra ruimte heb voor dikkere banden dan in de hoogte.
Nee, met 2mm verschil is dat verwaarloosbaar, het gaat pas uitmaken als je echt breed gaat, zoals je ziet bij mountainbikes, die zie je nu met velgen van 23 tot wel 35mm interne breedte. Maar dat kan alleen met schijfremmen, omdat de velgremmen daar niet in de weg zitten. Doordat de banden minder doorzakken in bochten kunnen ze met een lagere bandenspanning rijden, zonder dat de band van de velg rolt (dat wil je niet als je tubeless rijdt).

Hier een plaatje van dat doorzakken:
Afbeelding

Maar ik dwaal af. Voor velgremmen zijn er niet zo veel opties in de velgen die verkrijgbaar zijn, want de fabrikanten zetten vol in op schijfremmen. Dus ik zou gewoon één van die DT Swiss velgen pakken, afhankelijk van wat voor totaalgewicht je wil gaan gebruiken.
ErikB81 schreef:
do 03 jun, 2021 20:02
Maar ik dwaal af. Voor velgremmen zijn er niet zo veel opties in de velgen die verkrijgbaar zijn, want de fabrikanten zetten vol in op schijfremmen. Dus ik zou gewoon één van die DT Swiss velgen pakken, afhankelijk van wat voor totaalgewicht je wil gaan gebruiken.
De TK540 of 535 als je de 36h naven wilt behouden.
Grandonneur schreef:
do 03 jun, 2021 19:07


Ja! Voor de singlespeedsetup: ander voorvorkje, schijfrem vóór, achter alles d’r af. Clean 8)
Fixie. Voorrem ook weg ;)

Cleaner-derderder 8)

;)
Ik weet niet wanneer nicole jarig is maar zullen we alvast een Nitto Bullhorn voor haar bestellen?
Ondertussen bij alle tips over schijfremmen ook niet vergeten een nieuw frame en vork te bestellen. De oude zijn zo te zien niet geschikt voor schijfremmen.
Zo'n mooi filmpje dit.

Het enige wat ik niet herken is de (a)symmetrie van de plaats van de gaten in de velg.
Kan het zijn dat een Ryde Sputnik velg symmetrisch is ? (ben nu even aan het oefenen met een velg die ik hier heb liggen).
Ja die is symmetrisch.
nicolevelo schreef:
wo 02 jun, 2021 23:16
Is de Ryde Zac2000 iets? (Het is een kluwen voor mij al die soorten velgen, en spaken)
ter info:

ik heb gister twee Zac200 velgen mogen ontvangen. Had zilveren velgremvelgen nodig in 559 en deze optie leek me dikke prima. Ik vind ze erg stijlvol, ze zijn zelfs nog een millimetertje breder dan opgegeven, maar vooral ook zwaarder. De weegschaal van Ryde is stuk. etrto 559 zou 533 gram mogen wegen, in werkelijkheid is dat 610 gram. Nou maakt het me voor deze fiets helemaal niets uit, maar voor een wat sportievere inzet had ik ze geretourneerd.


(En ik pieker nog even op de spaken, gezien de busjes in een kleinere wielmaat (spaakhoek) overweeg ik 2x kruis ipv 3x. Moet volgens mij sterk zat worden. Een ervaringsdeskundige die daar een heldere mening over heeft? :) )
De hoeveelheid spaken gedeeld door 9 is bij een standaard cassettenaaf het uitgangspunt. Dus 36/9=4 of 32/9=3,55 - maar waarom spaak ik dan bijna alles kruis 3? Nou da's sterk zat en alleen bij een Rohloff ga ik terug naar kruis 2. De hoek op de spaaknippel is gewoon een kwestie van omzetten. Ik heb een 48 spaaks wiel liggen dat kruis 5 gespaakt is 8)
Omwille van de hoek moet je het niet doen...
Shadow schreef:
zo 13 jun, 2021 17:11
Omwille van de hoek moet je het niet doen...
Thanks, 3 kruis dus maar doen vanwege sterk, geheel traditioneel.