Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Shadow schreef:
wo 02 jun, 2021 22:02
... de Exal SP19 en zusje Ryde Sputnik zijn echt een stuk lichter...
Goed te weten dat de Sputnik een betere keuze is. Het hoeft niet super zwaar te zijn allemaal want voor het heavy duty werk heb ik een andere fiets.
Ik vind die sp19/Sputniks best zwaar. Er zijn genoeg echt lichtere velgen te koop. Zijn die Shimano racewielen overigens geen 130 mm?
Wim schreef:
wo 02 jun, 2021 22:15
Ik vind die sp19/Sputniks best zwaar. Er zijn genoeg echt lichtere velgen te koop. Zijn die Shimano racewielen overigens geen 130 mm?
Misschien moet ik dan een tussenoplossing nemen: in plaats van een licht en een zwaar setje wielen, één enkele set met minder zware velgen die toch stevig zijn? Welke zouden hiervoor in aanmerking komen?
Ter info wil ik ook nog meegeven dat het een zeer sterk en vrij zwaar frame is (staal).
nicolevelo schreef:
wo 02 jun, 2021 22:17
Wim schreef:
wo 02 jun, 2021 22:15
Ik vind die sp19/Sputniks best zwaar. Er zijn genoeg echt lichtere velgen te koop. Zijn die Shimano racewielen overigens geen 130 mm?
Misschien moet ik dan een tussenoplossing nemen: in plaats van een licht en een zwaar setje wielen, één enkele set met minder zware velgen die toch stevig zijn? Welke zouden hiervoor in aanmerking komen?
Ter info wil ik ook nog meegeven dat het een zeer sterk en vrij zwaar frame is (staal).
PS: en ik wil ook graag zelf de wielen bouwen.
Wielen zelf bouwen is heel erg leuk om te doen. :) Voor lichte velgen zou ik zelf kijken naar de R411 van DTSwiss of de Mavic Open Pro. Die zijn met 435 gram echt stukken lichter en goed te spaken. Enige is dat je dan natuurlijk niet echt meer over vakantiefietswielen praat, maar je kunt er wel een leuke set toerwielen mee bouwen.
Geen Mavic aub, dan idd DT Swiss of Ryde.
Ik wil je wel helpen met zelf bouwen, heb de gereedschappen etc ervoor.
Wim schreef:
wo 02 jun, 2021 22:15
Ik vind die sp19/Sputniks best zwaar. Er zijn genoeg echt lichtere velgen te koop. Zijn die Shimano racewielen overigens geen 130 mm?
Klopt, maar met stalen frames is dat niet zo'n ramp.
Is de Ryde Zac2000 iets? (Het is een kluwen voor mij al die soorten velgen, en spaken)
Oké dan, TK540 is minus ~180 gram (niet te smal en 36h), en dan met Sapim Race/DT champion is nog eens minus ~100gram ten opzichte van wat je nu hebt. Kun je je LX naven gewoon behouden.

edit excuus, gewicht voor de velg is per wiel maar voor de spaken per twee wielen. Blijft een totaal van minus ~230 gram per wiel over.
Shadow schreef:
wo 02 jun, 2021 23:10
Geen Mavic aub, dan idd DT Swiss of Ryde.
Ik wil je wel helpen met zelf bouwen, heb de gereedschappen etc ervoor.
Waarom niet? De complete wielen zou ik momenteel met een boog omheen lopen, maar de Open Pro en CXP velgen zijn nog steeds prima.
Aziraphale schreef:
do 03 jun, 2021 10:08
Shadow schreef:
wo 02 jun, 2021 23:10
Geen Mavic aub, dan idd DT Swiss of Ryde.
Ik wil je wel helpen met zelf bouwen, heb de gereedschappen etc ervoor.
Waarom niet? De complete wielen zou ik momenteel met een boog omheen lopen, maar de Open Pro en CXP velgen zijn nog steeds prima.
Mja neem het risico liever niet, te veel scheuren gezien met Mavic...
nicolevelo schreef:
wo 02 jun, 2021 23:16
Is de Ryde Zac2000 iets? (Het is een kluwen voor mij al die soorten velgen, en spaken)
Kan, scheelt iets t.o.v. de Sputnik, ik zou de DT Swiss R460 ook overwegen, 110kg max, 460 gram...
Ik heb zelf de iets zwaardere (want bredere) Ryde Zac421 gebruikt op mijn laatste fiets. Voordeel van de Zac2000 is wel weer dat ze hier in Nederland in ontzettend veel kleuren te krijgen zijn.

Een wat duurdere, maar wel goed uitziende optie is bijvoorbeeld de H+Son TB14.
Afbeelding

Ik heb die laatste op mijn randonneur/tourfiets zitten.
Ik ga heel binnenkort ook zelf een achterwiel vlechten (de velg komt net aan terwijl ik dit bericht typ, hoera!) en heb me aardig ingelezen in de materie. Als je zelf wielen gaat bouwen kan ik freespoke aanbevelen. Veel velgen en naven staan al in het systeem en de maten zijn echt gemeten, dus je kan redelijk zorgeloos de juiste spaaklengte overnemen. Dit is belangrijk, omdat de ERD van de velgen niet door alle fabrikanten op dezelfde manier worden gemeten, en kan zo 2mm verschil hebben tussen de 'spoke length calculators' van Sapim en DT Swiss (ik vermoed dat DT de dikte van de velg meeneemt in de meting).

Verder is een Zac2000 (ongeveer 600g) velg een prima velg, goedkoop, stevig genoeg voor lichte bagage en een stuk lichter dan een sputnik of SP19 (boven de 700g). Ik heb er zelf heel wat op gereden de afgelopen jaren. Ik zou er geen wereldreis met 35 kilo bagage mee doen, maar er is er is weinig mis mee. Ryde heeft ook nog de zac 421 (630g), die is intern net 2mm breder, waardoor bredere banden iets beter beter zouden moeten bollen, terwijl de velg nog steeds tussen je remblokjes past.
Van DT swiss heb de de 535, erg vergelijkbaar met zac2000 in gewicht en prijs, maar met een hogere maximale belasting (140kg tegen 110kg). En de DT swiss tk540 is weer 60g lichter per wiel en iets smaller (540g, 130kg max, 18mm intern), maar ook gelijk bijna 3x zo duur. Dat komt doordat deze velg gelast is op de naad, de extra bewerking daarvoor is gewoon duur. Die laatste zou mijn voorkeur hebben, met niet al te brede banden (32 tot 40). Als je echt met brede banden wil fietsen zou ik voor de zac421 gaan, maar met brede banden zal het geheel alsnog niet bijzonder licht zijn.

Als je nog lichter wil (onder de 500g) kan dat wel, maar dan kom je uit bij racevelgen, die doorgaans een stuk smaller zijn, dus 17, 15 of zelfs 13mm intern, brede banden kan je dan wel vergeten.

Edit: die DT Swiss R460 van Shadow is ook wel aardig, nog steeds 18mm intern, dezelfde maximale belasting als de zac2000, maar ruim 100g lichter
Dus als ik het zo lees is 250 gram besparen op een velg mogelijk.
Nu weegt mijn achterwiel met band maar zonder uitvalnaaf 2,5 kilo. (Net gewogen)
Mijn conclusie is dat je, als je echt lichtere wielen wilt, op meerdere fronten op gewicht zult moeten besparen.
Klopt Leon, maar je loopt heel snel tegen beperkingen op gewicht aan, een superlicht setje wat maar 70kg kan hebben, is nutteloos voor de meesten onder ons.
Ik heb voor mijn Batavus Randonneur GL 36-spaaks wielen met naafdynamo gemaakt in het verleden en die waren, inclusief banden en cassette, 3590 gram voor beide wielen samen. Maar dan ben je ook bijna €300 per wiel kwijt.

Tot nu toe wel helemaal recht gebleven en nog geen gebroken spaken gehad. Ook niet na stukjes over mountainbike pad.
En ik ben redelijk lang met mijn 1,92m en 90kg pre-corona. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Leon schreef:
do 03 jun, 2021 12:13
Dus als ik het zo lees is 250 gram besparen op een velg mogelijk.
Nu weegt mijn achterwiel met band maar zonder uitvalnaaf 2,5 kilo. (Net gewogen)
Mijn conclusie is dat je, als je echt lichtere wielen wilt, op meerdere fronten op gewicht zult moeten besparen.
Je mag tevreden zijn met die conclusie. Hij klopt.

Shadow schreef:
do 03 jun, 2021 12:37
maar je loopt heel snel tegen beperkingen op gewicht aan, een superlicht setje wat maar 70kg kan hebben, is nutteloos voor de meesten onder ons.
Nuchter blijven. Een Fulcrum Racing Zero (racewiel, set <1500 gram) mag al 120kg hebben. Dat is mezelf met kleren aan + fiets (compleet) + 10kg bagage + 20 liter water voor onderweg.
mag al 120kg hebben
En dat is per wiel toch?
ErikB81 schreef:
do 03 jun, 2021 11:51
Ryde heeft ook nog de zac 421 (630g), die is intern net 2mm breder, waardoor bredere banden iets beter beter zouden moeten bollen, terwijl de velg nog steeds tussen je remblokjes past.
Wordt een band breder en minder hoog op zo'n brede velg?
ErikB81 schreef:
do 03 jun, 2021 11:51
Van DT swiss heb de de 535, erg vergelijkbaar met zac2000 in gewicht en prijs, maar met een hogere maximale belasting (140kg tegen 110kg). En de DT swiss tk540 is weer 60g lichter per wiel en iets smaller (540g, 130kg max, 18mm intern), maar ook gelijk bijna 3x zo duur.
Waarom zou deze 3x zo dure velg beter zijn?