Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Voilà, hierbij Vlerick 3.0.
Schermafbeelding 2021-05-28 om 13.13.28.png
Schermafbeelding 2021-05-28 om 11.16.28.png

Dit zijn de uitgevoerde werken:

- nieuwe cassette, ketting, tandwielen, derailleurwieltjes, rem en schakelkabels, bottom bracket, pedalen, binnenband
- STEM-adapter + Ahead stuurpen
- stuur (Ritchey Venture comp) + stuurlint
- remhendels (Tektro RL520)
- barend shifters (Sunrace 3x9)
- zadelpen (minder setback)
- voordrager (Racktime)
- grondige schoonmaak fiets + onderhoud naven
- op het programma voor later staan nog: vernieuwen velgen en spaken + montage nieuwe (zwarte) spatborden.

Dankjewel allemaal voor de adviezen en praktisch tips!
De fiets is als nieuw, rijdt stabiel en soepel, en past beter dan ooit tevoren (waarom heb ik nooit eerder gedacht aan een fiets met racestuur?)
prachtig! stuur staat ook lekker hoog (mensen denken nog wel eens dat een racestuur laag moet staan en je 'diep moet zitten')
En toch vind ik het geen gezicht als het racestuur hoger staat als het zadel :D .
Als het lekker fietst vind ik het geweldig. Veel plezier met de fiets!
Bert van Sprang schreef:
vr 28 mei, 2021 12:14
En toch vind ik het geen gezicht als het racestuur hoger staat als het zadel :D .
Je hebt gelijk hoor, voor de afstelling moet ik nog wat experimenteren. Nu staat de stuurpen op de laagste positie, iets lager DAN op de voorgaande foto. Kan nog lager door de stuurpen om te draaien. De bedoeling is dat het ook nog comfortabel blijft in de drops.

Bijlagen

nicolevelo schreef:
za 29 mei, 2021 10:31
en het zou nog mooier zijn met een horizontale bovenbuis. Iemand een tip hiervoor :-)?
Ik kom op allerlei al dan niet grappige ideeën, maar ze zijn op zijn best niet heel realistisch.
Erg leuke fiets geworden :)
Mooi gedaan, ik probeer de set up een beetje te begrijpen. Wat is de toepassing van de voordrager, waarom wel zo’n irritante zadeltas (mening) maar geen achterdrager?
Grandonneur schreef:
zo 30 mei, 2021 19:41
Mooi gedaan, ik probeer de set up een beetje te begrijpen. Wat is de toepassing van de voordrager, waarom wel zo’n irritante zadeltas (mening) maar geen achterdrager?
Er zijn van dit model meerdere versies:
- de eerste was de 'lite' versie
- dan de 'Urban' (met spatborden en voordrager)
- onderstaand de 'LHT-variant' (@Bert: let ook op de hoogte van het stuur)
- momenteel ook een versie met naafdynamo in XL sterke velg in de maak
- andere versies op verzoek, allemaal custommade.
:lol:
PS: ohja, en van zodra er weer wat meer bandensoorten in stock zijn verschijnt natuurlijk ook de variant 'Groovy' (de gravelversie)
Schermafbeelding 2021-05-31 om 07.44.40.png
(@Bert: let ook op de hoogte van het stuur)
:D
Het plan is nu nog de wielen te vernieuwen (nieuwe velgen en spaken). Nu is de fiets uitgerust met Exal SP19 velgen en Sapim Strong spaken. Dat alles maakt er een zware, en uiteraard stevige en stabiele fiets van. Als ik de velgen vervang door bvb Ryde Andra 30, dan krijg ik de moderne versie van de oude wielen.

Nu zou ik ook wel eens willen nagaan of het de moeite is een extra set lichtere wielen te maken. Ik heb nl wel eens zin om dagdagelijks met een lichtere fiets te rijden. De vraag is dus: zou een licht setje wielen een merkbaar verschil maken bij het fietsen? en kan zo'n stalen frame gecombineerd worden met lichtere wielen? In dat geval, welke velgen zijn hiervoor geschikt?
nicolevelo schreef:
di 01 jun, 2021 18:23
Nu zou ik ook wel eens willen nagaan of het de moeite is een extra set lichtere wielen te maken. Ik heb nl wel eens zin om dagdagelijks met een lichtere fiets te rijden.
Lekker doen natuurlijk! Met dien verstande dat je uiteraard zwaardere wielen rijdt met een reden die niet dezelfde is als de reden om met lichtere wielen te rijden.

Ik heb velgremwielen van R460 velgen, sapim d-light spaken en alu nippels. Een verschil van ruim een halve kilo per wiel met andra30, sapim strong en messing nippels.

Groot verschil, veel speelser. Minder sterk spreekt voor zich, maar ik kan er met m'n 75kg prima mee crossen (en dat gaat dan niet echt subtiel). Toeren met lichte bepakking al helemaal geen probleem.
nicolevelo schreef:
di 01 jun, 2021 18:23
Het plan is nu nog de wielen te vernieuwen (nieuwe velgen en spaken). Nu is de fiets uitgerust met Exal SP19 velgen en Sapim Strong spaken. Dat alles maakt er een zware, en uiteraard stevige en stabiele fiets van. Als ik de velgen vervang door bvb Ryde Andra 30, dan krijg ik de moderne versie van de oude wielen.
Nu heb ik gisteren nog mijn voorwiel met Exal SP19, zonder band, in mijn handen gehad en vond dat juis niet zwaar, zo zonder band. Ik zou het gewicht van de wielen onderdeel voor onderdeel eens bekijken. Hoeveel spaar je met alleen de velg ruilen? Bij mij zijn vooral de banden zwaar. Soit, want ik kan stevige banden gebruiken.
als je een set lichte wielen wil proberen, je kan een set van me lenen. mijn ervaring: het fietst 'lichter' qua op gang komen, maar je fiets reageert ook wat 'onrustiger'.
hoogframe schreef:
di 01 jun, 2021 19:43
als je een set lichte wielen wil proberen, je kan een set van me lenen. mijn ervaring: het fietst 'lichter' qua op gang komen, maar je fiets reageert ook wat 'onrustiger'.
De fiets is nu een echte stabiele vakantietruck, rijdt liefst met bepakking. Ik wil hem graag wat speelser voor alledag. Dus beetje onrustiger mag.
Grandonneur schreef:
di 01 jun, 2021 19:28

Ik heb velgremwielen van R460 velgen, sapim d-light spaken en alu nippels. Een verschil van ruim een halve kilo per wiel met andra30, sapim strong en messing nippels.
Ga ik eens bekijken!
Je loopt wel tegen het probleem aan dat er niet veel lichte velgen zijn met 36 gaten. Misschien is het handig om de huidige wielset te repareren met allround velgen en een tweede, lichter, setje als mooi-weer-wielen te nemen? Je zal dan wel je remmen opnieuw moeten afstellen na elke wissel.
ErikB81 schreef:
wo 02 jun, 2021 20:01
Je loopt wel tegen het probleem aan dat er niet veel lichte velgen zijn met 36 gaten. Misschien is het handig om de huidige wielset te repareren met allround velgen en een tweede, lichter, setje als mooi-weer-wielen te nemen?
Dat is precies het idee! een bombproof setje met zware banden, en één licht setje met lichte banden.
Ik zie niet in waarom het tweede setje ook 36 gaats zou zijn?
nicolevelo schreef: Ik zie niet in waarom het tweede setje ook 36 gaats zou zijn?
Nee, ik ook niet :). Ik dacht dat je lichte velgen op de huidige wielen wilde zetten.
nicolevelo schreef:
di 01 jun, 2021 18:23
Het plan is nu nog de wielen te vernieuwen (nieuwe velgen en spaken). Nu is de fiets uitgerust met Exal SP19 velgen en Sapim Strong spaken. Dat alles maakt er een zware, en uiteraard stevige en stabiele fiets van. Als ik de velgen vervang door bvb Ryde Andra 30, dan krijg ik de moderne versie van de oude wielen.

Nu zou ik ook wel eens willen nagaan of het de moeite is een extra set lichtere wielen te maken. Ik heb nl wel eens zin om dagdagelijks met een lichtere fiets te rijden. De vraag is dus: zou een licht setje wielen een merkbaar verschil maken bij het fietsen? en kan zo'n stalen frame gecombineerd worden met lichtere wielen? In dat geval, welke velgen zijn hiervoor geschikt?
Als je licht wil zou ik geen Andra 30 of 40 pakken :lol:
Da's zo'n beetje het zwaarste dat er is, de Exal SP19 en zusje Ryde Sputnik zijn echt een stuk lichter...Maar je wilt er bagage mee kunnen blijven vervoeren? Dan zou ik gewoon weer Sputniks nemen als deze versleten zijn. Die stevigheid heb je toch nodig...Als je voor buitenom de vakanties een lichter setje wil kun je die gewoon kopen; setje Shimano race wielen o.i.d.