Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Grandonneur schreef:
za 15 mei, 2021 10:51
Je had je stuurpen toch juist in de vorkbuis laten verdwijnen?
Inderdaad, goed opgemerkt :D . Deze constructie is in afwachting dat ik de juiste barendshifters heb. Kunnen eventueel ook op de onderbuis, maar dat vind ik minder handig.
Nu de fiets toch helemaal wordt gestript, komt de vraag of er een oplossing is om iets bredere banden te monteren. Vooraan geen probleem. Achteraan wel voldoende breedte , maar de bouten aan de binnenkant van de spatborden staan in de weg. Zie foto's. Is er een alternatieve manier om spatborden te monteren zodat die ruimte vrijkomt?

Bijlagen

boutje gebruiken zoals waar de handvatten van je keukenkastje mee vastzitten. zie binnenkant keukenlade. (boutje met een lage kop)
of met een tie-wrap vastzetten en kop van de tie-wrap aan buitenkant van het spatbord. met een stukje oude binnenband er tussen zit het goed klem en verschuift het niet.

onderste voorkant van je spatbord kan ook wel vóór het lipje van de je frame vastgezet worden. moet je er wel een gaatje bijmaken. dit kan ook helpen als je wiel eerst iets naar voren schuift bij het wiel uit het frame halen.
hoogframe schreef:
wo 19 mei, 2021 16:25
boutje en moer andersom monteren én een boutje met een lage kop gebruiken, zoals de boutjes van handvatten aan je keukenlade. zie binnenkant keukenlade.
of met een tie-wrap vastzetten en kop van de tie-wrap aan buitenkant van het spatbord.
Dank! Geen moeren op dit kader. De gaatjes hebben een draad in het staal (andere kant is dicht). Maar dan zou het ook moeten lukken met een boutje met platte kop?

Nog een vraag: ik heb net de oude bottom bracket verwijderd (was wel een klusje!) om er een nieuwe te steken. Zat wat roest in het frame, ik las dat dat geen probleem is en mag blijven zitten. Nu zie ik op de verwijderde doppen dat er aan één kant twee ringen zaten en aan de andere kant één. Ik herinner me echter niet aan welke kant die zaten... Hoe vind ik dat terug?
Inderdaad, imbusbout met platte kop gebruiken of bijvoorbeeld zoiets:

Afbeelding
precies, een platkopschroef met een extra platte kop, zeg maar.
de doppen zijn de 'bussen' die je trapaslager inklemmen.
roets is niet erg tot het de sterkte aantast en dat zal nog niet het geval zijn. ik doe er bij een stalen frame lijnolie op (even Goegelen), dat vertraagt de roestvorming.
de vulringen zullen zijn waarschijnlijk om je kettinglijn helemaal o.k. te maken (1 a 2 mm iets andere kettinglijn is geen ramp want je ketting staat meestal tot nooit precies recht in het frame want je kiest telkens wisselende 'versnellingen').
òf de vulringen zijn om te voorkomen dat je binnenste kettingblad van je rechtercrank het frame raakt: dat kun je bekijken/uitproberen hoeveel ringen aan welke kant moeten door hier op te letten bij de montage.
ik dacht aan zo'n kop van de schroef:
platkop waverhead schroef.jpg
dit blijkt een waverhead te keten. maar deze vind ik niet met metaaldraad.

en een gewone platkopbout zal ook werken:
platkop kelfort-kelfort-inbusbout-109-gegalvaniseerd-platk.jpg.png
excuses voor de grote plaatjes
Zoek plaatjes op rvs laagbolkopbout, dan zie je vanzelf wat je nodig hebt.
Gebruik altijd RVS voor dit spul, en blijf een ringetje eronder gebruiken ander breekt het spatbord in de eerste winer af..

https://www.google.nl/search?q=rvs+laag ... 0&biw=1536
Nog mooier is een laagbolkopflensschroef, is met ingebouwd ringetje.
https://www.rvs-schuur.nl/a-45821262/is ... escription
Leerrijk zo'n fiets demonteren en weer opbouwen.
Heb nu net nieuwe kettingbladen gemonteerd, tekst met serienr aan kant frame. Dat zag ik op de oude bladen. Maar hoe weet je nu welke deel van het blad op welke bout moet (onder welke hoek je ze moet monteren dus)? Want de bladen zijn 360° rondom steeds verschillend.
Soms is er een palletje of een klein nokje dat precies bij de crank moet komen. Het palletje is om te voorkomen dat de ketting er tussen valt.. De kleinste blaadjes zijn soms wel symmetrisch; dan maakt het niet uit.
Leon schreef:
wo 19 mei, 2021 17:20

Gebruik altijd RVS voor dit spul, en blijf een ringetje eronder gebruiken ander breekt het spatbord in de eerste winer af..
Inderdaad, beetje montagepasta erop word je bij latere demontage ook wel blij van.
Voor de montage van barendshifters: kabels onder het stuurlint door tot aan de stuurpen? of naar buiten aan de stuurbocht? Waar moet ik op letten?

Schermafbeelding 2021-05-21 om 10.52.38.png
leuke strip!

ik doe de buitenkabel vanaf de bar end shifters niet onder het stuurlint door. soms zie je ook dat het er na enkele centimeters onder uit komt en dan met een mooie ruime bocht naar het frame (veelal naar de onderbuis net achter de voorvork). de buitenkabel een paar wikkelingen onder het stuurlint geeft de buitenkabel wel wat meer steun. ik zou de buitenkabel zeker niet helemaal langs de bocht van het stuur laten lopen. dan moet de kabel daarna nog een knik of scherpe bocht maken en weer omlaag, terwijl je al op de goede hoogte was.
ik zou zeggen: ga eens op je fiets zitten of probeer staand hoe je het voor je ziet en hoe het voelt als je niet of toch wel de buitenkabel voelt als je het stuur onder in de beugels vastpakt. (ik heb geen moeite met het voelen van de buitenkabel onder mijn vingers.)
(bar end shifters zie je vooral in de noord-amerikaanse toerfietsen-scene: misschien eens gericht goegelen en kijken wat je ziet)
hoogframe schreef:
vr 21 mei, 2021 17:53

(bar end shifters zie je vooral in de noord-amerikaanse toerfietsen-scene: misschien eens gericht goegelen en kijken wat je ziet)
Je ziet ze inderdaad op verschillende manieren: het vaakst gaat de bekabeling een 10-tal cm stukje onder de bartape en dan in een lange bocht naar het frame. Enkelen laten de kabels helemaal onder het lint tot aan de stuurpen kopen waar ze gelijk met de remkabels eruit komen. Zoals jij het doet zie ik er geen één! dat is dus hoogst origineel ;-). Heeft dat een voordeel dat je de kabels helemaal niet onder het stuurlint legt?
Wat ga je rijden? indien frictie, kun je ze lekker onder het stuurlint met de remkabel laten uitkomen. mooi clean en hou je ruimte voor een stuurtas.

indien index (10 speed?), kun je de kabel eerst langs het stuur binden en testen. Schakelt hij goed, dan stuurlintje eromheen. Schakelt hij matig, kun je de kabel een paar slagen mee wikkelen en dan horizontaal het stuurlint laten verlaten. Testen of het beter schakelt. Met één ruime bocht moet het schakelen prima in orde zijn. Het is wel minder clean, en minder ruimte voor een stuurtas.

Welk stuur je gebruikt maakt ook uit: een klassieke bocht is vrij rond. een moderne versie met weinig drop kan knap scherpe bochten opleveren.
'origineel', dank je! punt is dat ik al drie keer een stuurlintje gewikkeld heb :D dat ging drie keer goed dankzij het filmpje op de site van Mantel. tot nu toe gebruikte ik van dat dikke schuim van grab on of zo.
voordeel is dat je er goed bij kunt :wink:
Kruis de kabel onder de onderbuis.
Dus de kabel vanuit je rechtershifter laat je op de kabelstopper links uitkomen en de linkershifter andersom. Dan onder de onderbuis weer kruisen en alles komt goed bij de derailleurs uit. Het voordeel is dat de bocht van de kabels soepeler loopt en je kabel minder langs je frame schuurt.
Work in progress:

Bijlagen

Leuke fiets zo!

Ik zie dat je toch nog ergens bar-ends vandaan hebt weten te halen?