Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Nicole, heel even terug naar het begin. Volgens het plaatje heeft het huidige stuur op je Vlerick best wat backsweep, lijkt het. En je zit er zo oké op, toch? Ik ben een beetje bang dat een fijne zitpositie (en rijgedrag) met dropbar op deze fiets wellicht heel lastig te realiseren is.

Is het geen idee om voordat je details gaat invullen eerst een soort van testfit maakt met een willekeurig racestuur, om te weten of het project überhaupt een kans op succes gaat hebben?
Grandonneur schreef:
za 01 mei, 2021 17:53
Is het geen idee om voordat je details gaat invullen eerst een soort van testfit maakt met een willekeurig racestuur, om te weten of het project überhaupt een kans op succes gaat hebben?
Is zeker een goed idee. In elk geval wil ik de stuurpen van deze fiets veranderen. Als ik alvast zo'n STEM adapter monteer, kan ik experimenteren met eender welke AHEAD stuurpen. Een racestuur is dan snel gemonteerd. Vervolgens moet ik de keuze maken voor hetzij barend shifters icm de Tektroremhendels, hetzij zo'n Sora 3x9 set shifters, daar ben ik nog niet uit. En daarvan zal ook afhangen of het een 10sp wordt of een 9sp blijft.
Grandonneur schreef:
za 01 mei, 2021 17:53
Nicole, heel even terug naar het begin. Volgens het plaatje heeft het huidige stuur op je Vlerick best wat backsweep, lijkt het. En je zit er zo oké op, toch? Ik ben een beetje bang dat een fijne zitpositie (en rijgedrag) met dropbar op deze fiets wellicht heel lastig te realiseren is.

Is het geen idee om voordat je details gaat invullen eerst een soort van testfit maakt met een willekeurig racestuur, om te weten of het project überhaupt een kans op succes gaat hebben?
Als je naar het eerste plaatje in het vorige topic kijkt dan zie je dat er een erg lange voorbouw op zit. Hier is een behoorlijk stuk op te besparen. De vraag is ook hoe lang de fiets is. Dat valt alleen te weten door de virtuele bovenbuis te meten.
nicolevelo schreef:
za 01 mei, 2021 10:12
Zo'n adapter met Ahead ziet er bovendien niet uit (al is dat van ondergeschikt belang).

Omdat ik verwacht dat de stuurpen op de laagste stand zal moeten staan (de voorbouw van mijn fiets is vrij hoog), zal de verstelbare stuurpen bij het schuin zetten niet enkel de reach verkleinen, maar het stuur zal ook hoger komen te staan. Dat is de hoofdreden waarom ik twijfel. Het merk Contact heeft echter ook zo'n stuurpen die korter is (75mm), eventueel zou ik die versie kunnen aanschaffen ipv de ergotec met 100mm. Dan vraag ik me nog af wat de kwaliteit is van Contec vs Ergotec?
Vind je dit er ook niet uit zien
77BE12B7-9468-41D9-9AE4-ADA14E7369FF.jpeg
922E37D7-4072-472A-8DAA-573FA09BE993.jpeg
B480E635-3759-46CE-9159-9FA035DBD6E2.jpeg
Dit is een stalen ahead adapter die de lokale racefiets toko nog een doos van had liggen...
Ritchey pen met bijbehorende topcap (die met een soort rubber holle wand plug op z’n plek zit) en klaar.

Tussen Contec en Ergotec zit wat mij betreft weinig verschil in kwaliteit...
Shadow schreef:
za 01 mei, 2021 22:01
Dit is een stalen ahead adapter die de lokale racefiets toko nog een doos van had liggen...
Ritchey pen met bijbehorende topcap (die met een soort rubber holle wand plug op z’n plek zit) en klaar.
De adapter is besteld (kost 12 euro). In combinatie met ahead stuurpen geeft dat de mogelijkheid elke houding uit te proberen.
Mooi zo! :D
Wel jammer dat de diameter van een dropbar stuur net iets groter is dan het standaard rechte stuur. Anders kon ik om te testen alvast de rapidfireshifters overzetten.
Leuk om dit te lezen. Ik ben zelf momenteel een 1992 Koga-Miyata Traveller aan het ombouwen. De adapter + ahead is een prima beginpunt inderdaad. Als je eenmaal een maat gevonden hebt die je fijn vind dan zijn er een aantal opties die er iets slanker uitzien.

* Rivendell - Nitto Fillet FacePlater quill stem - $120
* Velo Orange quill stem with removable face plate - $80
* Crust - Nitto UI quill stem - $90
* Nitto UI-12 - $63
* Factory 5 Titan stem - $99
* Analog Cycles Discord Fingerling - $195
* Discord Components w(Right) Stem - $195

Ik ben zelf voor de TRP remhendels + Microshift bar ends gegaan, maar die laatste zijn momenteel erg slecht verkrijgbaar. Alhoewel, jij hebt een 9-speed, dus als je ze kan vinden zijn de microSHIFT BS-T09 een goede optie. Achter is dan 9-speed index/friction.

Het is nog even wachten op een paar laatste onderdelen, maar ik hoop de fiets deze week rijdend te krijgen.

Afbeelding
nicolevelo schreef:
zo 02 mei, 2021 09:30
Wel jammer dat de diameter van een dropbar stuur net iets groter is dan het standaard rechte stuur. Anders kon ik om te testen alvast de rapidfireshifters overzetten.
Wat je wel kan doen is de rapidfire shifters op de stuurpen zelf monteren. Dat is namelijk dezelfde maat. ;)
jaccow schreef:
zo 02 mei, 2021 12:12
Het is nog even wachten op een paar laatste onderdelen,
Spaken voor in het achterwiel? :wink:

(héérlijke werkplek trouwens)
Grandonneur schreef:
zo 02 mei, 2021 12:47
jaccow schreef:
zo 02 mei, 2021 12:12
Het is nog even wachten op een paar laatste onderdelen,
Spaken voor in het achterwiel? :wink:

(héérlijke werkplek trouwens)
Magnetische wielen natuurlijk. Dempt de hobbels nog beter dan dikke banden. :lol:
jaccow schreef:
zo 02 mei, 2021 12:12
Wat je wel kan doen is de rapidfire shifters op de stuurpen zelf monteren. Dat is namelijk dezelfde maat. ;)
Dat gaat niet bij Nicolevelo want zij heeft een 25,4mm stuurpen. (Vandaar de adapter.)

De mooiste betaalbare stuurpen, in mijn ogen, is die van Kalloy die o.a. in Decatlhlon verkocht wordt:
https://www.decathlon.be/nl/p/stuurpen- ... R-p-200714
bdr schreef:
zo 02 mei, 2021 14:03

Dat gaat niet bij Nicolevelo want zij heeft een 25,4mm stuurpen. (Vandaar de adapter.)
Correct! Niet door elkaar gebruiken :D
Nog wat verder opgezocht over mixen van 9sp en 10 sp MTB onderdelen. In deze discussie lees ik

"On the MTB side the change to a different actuation ratio was made at 10 speed, so a 9 speed MTB derailleur will not work with a 10 speed shifter and cassette".

Volgens hem zou de achterderailleur ook moeten vervangen worden. Anderen menen dat het wel moet lukken zonder die te vervangen.
Wat is eigenlijk de reden dat een achterderailleur in dit geval al dan niet moet vervangen worden?
10 speed en hoger werkt met een smallere ketting, dunnere kransjes en kleinere afstanden tussen de kransjes. Daar hoort dan officieel ook een andere derailleur bij, en shifters met een anders ingestelde indexering.
Van 7 tot 9 speed (MTB) of van 7 tot 10 speed (road) werkte Shimano met dezelfde vermenigvuldigingsfactor van 1,7. Dat wil zeggen dat bij 1mm kabelbeweging de achterderailleur 1,7mm verplaatst. Bij de MTB zijn ze er vanaf 10 speed van 1,7 afgestapt en naar 1,2 gegaan omdat dit nauwkeurig werkt. Bij de road groepen zijn ze vanaf 11 speed naar een andere factor gegaan.

Omdat jij nog negen speed hebt kan je dus shifters en deraileurs tussen road en MTB uitwisselen. Je zou zelfs een 7 of 8 speed derailleur kunnen gebruiken maar de shifter moet zelfde hoeveelheid klikjes hebben als de cassette. 10 speed road shifters met een 9-speed MTB derailleur werkt ook nog, want beide verwachten ze factor 1,7, maar andersom niet, 10 speed MTB shifters werken niet meer oudere deraileurs.

Zie ook: https://bike.bikegremlin.com/1278/bicyc ... atibility/
Moeilijke materie zeg die versnellingssystemen!

Ben nog even terug gaan kijken naar eerdere adviezen hier in dit draadje. Als ik het goed begrijp is de 10 sp barend shifter van Microshift afgestemd zoals een 10 sp Road shifter en niet zoals een MTB shifter. Volgens bovenstaande logica zou die dus moeten werken met de 9 sp derailleur en de 10 sp cassette.
Klopt! Goeie post van bdr met informatie!
Is de status nu dat je voorkeur uitgaat naar de optie 10sp bar end shifters met alles wat daarbij komt, boven de optie 3x9 sora brifters met alles wat daarbij komt?
Grandonneur schreef:
zo 02 mei, 2021 18:59
Is de status nu dat je voorkeur uitgaat naar de optie 10sp bar end shifters met alles wat daarbij komt, boven de optie 3x9 sora brifters met alles wat daarbij komt?
Is afwegen:

Optie 1: 10 sp/2-3sp barend shifters icm 10 sp cassette
-voordelen: behoud van V-remmen, 10 sp cassette beschikbaar
-nadelen: gewenning aan barend shifters

Optie 2: 3x9 sp Sora Brifters
- voordelen: handig want remmen en shifters op drops
- nadelen: V-remmen vervangen door Tektro caliper brakeset, geen 9sp cassette beschikbaar momenteel (dus oude cassette behouden of te combineren met een nieuwe 10 sp cassette (slechts 9 sp gebruiken)

In beide gevallen is het natuurlijk afwachten of dat allemaal goed werkt.
In verband met de incompatibiliteit van V-brakes met roadshifters nu dit gevonden: de Travel Agent is een katrolletje dat mogelijk maakt om een hendel met kortere remweg te gebruiken in combinatie met de V-brakes. Zou leuk zijn als dat werkt.

Heeft hier iemand ervaring mee?

PS ik zie nu dat hierover vorig jaar al een draadje was in dit forum. Lijkt toch niet ideaal.