Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Fantastisch zeg, alle hulp hier!

Wat ik maar niet vind zijn de kettingbladen. Ik heb nu 22/32/44 en dat is prima, maar alle kettingbladen lijken uitverkocht. Eventueel neem ik dan de kettingbladen over van een volledig crankset. Ik heb nu deze gevonden: Shimano Acera FC-M361 Crank Set 3x7/8-speed 42-32-22.
Passen deze bladen als ik van mijn fiets een 3x10 systeem maak? En is de kwaliteit van Acera bladen voldoende?
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 21:44
Fantastisch zeg, alle hulp hier!

Wat ik maar niet vind zijn de kettingbladen. Ik heb nu 22/32/44 en dat is prima, maar alle kettingbladen lijken uitverkocht. Eventueel neem ik dan de kettingbladen over van een volledig crankset. Ik heb nu deze gevonden: Shimano Acera FC-M361 Crank Set 3x7/8-speed 42-32-22.
Passen deze bladen als ik van mijn fiets een 3x10 systeem maak? En is de kwaliteit van Acera bladen voldoende?
Shimano kettingbladen en kwaliteit, dat gaat niet samen. Wil je echte langlevende kettingbladen dan moet je bij TA of Stronglight shoppen. Maar dat gezegd hebbende, een crankset kopen en de bladen overzetten is vaak goedkoper. Dus ik denk dat voor deze vervanging een goedkoop cranksetje prima is.
Ik kon vorig jaar voor minder dan twee tientjes bij Shimano weer 15.000 km verder. Mij hoor je niet klagen.
Of de fiets er tegen die tijd nog is zien we dan wel.
zo'n Acera-crankstel is gewoon goed en de bladen zijn ook gewoon goed en van staal: lekker slijtvast. iemand weet hopelijk zeker op het past met de breedte van een 10-speed-ketting? (of staat dat misschien op de site van m-gineering? of bij Sheldon Brown/ )
De kettingbladen heb ik ondertussen gevonden.

Nu vraag ik me nog af wat de best optie is voor de stuurpen: zo'n verstelbare L-vormige Quill-stuurpen? of een STEM-adapter met een afzonderlijke AHEAD-stuurpen?
In elk geval verwacht ik dat de stuurpen op zijn laagste stand zal staan aangezien het balhoofd vrij hoog komt bij deze fiets.
Dat past, zeker als je de voorkant met frictie schakelt, pas bij 11 speed wordt de kans op een ketting tussen de bladen wat groter.

Mijn ervaring is dat de stalen Shimano bladen trouwens langer mee gaan als aluminium bladen van welk merk dan ook. Het aanbod wordt minder daarin, ik heb de stap gemaakt naar een Idworx / Heggeman voorblad van 43 tanden aan de buitenkant. Ik moet nog zien hoe lang die mee gaat :D
Ik zou idd een Acera crankstel pakken.
nicolevelo schreef: De kettingbladen heb ik ondertussen gevonden.

Nu vraag ik me nog af wat de best optie is voor de stuurpen: zo'n verstelbare L-vormige Quill-stuurpen? of een STEM-adapter met een afzonderlijke AHEAD-stuurpen?
In elk geval verwacht ik dat de stuurpen op zijn laagste stand zal staan aangezien het balhoofd vrij hoog komt bij deze fiets.
Voor mijn gevoel maakt het niet veel uit. Heb beide hier op een fiets zitten en is allebei stevig genoeg naar mijn idee.
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 23:22
Voor mijn gevoel maakt het niet veel uit. Heb beide hier op een fiets zitten en is allebei stevig genoeg naar mijn idee.
Ik denk aan de afstelmogelijkheden: de verstelbare stuurpen heeft een vaste lengte (10cm). Dus die moet meteen goed zitten. Wel is er nog een kortere versie bij Contec.
Met het andere systeem kan je stuurpennen van alle lengtes monteren.
...
Byciclette schreef:
vr 30 apr, 2021 23:43
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 23:32
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 23:22
Voor mijn gevoel maakt het niet veel uit. Heb beide hier op een fiets zitten en is allebei stevig genoeg naar mijn idee.
Ik denk aan de afstelmogelijkheden: de verstelbare stuurpen heeft een vaste lengte (10cm). Dus die moet meteen goed zitten. Wel is er nog een kortere versie bij Contec.
Met het andere systeem kan je stuurpennen van alle lengtes monteren.
Ik geloof dat in een ander draadje dat ik al weer een tijdje geleden las Marten Gerritsen het zeer afraadde om een ahead stem adapter te monteren. Omdat je dan alle druk die je uitoefent op het stuur direct op het balhoofd terecht komt (?) Ik hoop dat ik het zo goed gezegd heb? En anders weet iemand anders het wellicht beter te vertellen.
Bedoelt hij dan niet een ahead stem zonder ringen direkt op het balhoofd? Dat is iets dat racers wel eens doen. En dat is idd niet goed voor het balhoofd.
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 23:32
Ik denk aan de afstelmogelijkheden: de verstelbare stuurpen heeft een vaste lengte (10cm). Dus die moet meteen goed zitten.
Dat is niet helemaal correct. Een klassieke verstelbare pen kun je zowel in hoek van voorbouw als in hoogte van de pen verstellen, waardoor je, door beiden tegelijk te verstellen, ook alleen de voorbouw kunt verkorten of verlengen. Dit is wel binnen grenzen uiteraard.

Het nadeel van een Ahead stem adapter is AFAIK dat je er een extra montagepunt aan toevoegt.
Leon schreef:
za 01 mei, 2021 09:51
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 23:32
Ik denk aan de afstelmogelijkheden: de verstelbare stuurpen heeft een vaste lengte (10cm). Dus die moet meteen goed zitten.
Dat is niet helemaal correct. Een klassieke verstelbare pen kun je zowel in hoek van voorbouw als in hoogte van de pen verstellen, waardoor je, door beiden tegelijk te verstellen, ook alleen de voorbouw kunt verkorten of verlengen. Dit is wel binnen grenzen uiteraard.

Het nadeel van een Ahead stem adapter is AFAIK dat je er een extra montagepunt aan toevoegt.
Klopt Leon. Zo'n adapter met Ahead ziet er bovendien niet uit (al is dat van ondergeschikt belang).

Omdat ik verwacht dat de stuurpen op de laagste stand zal moeten staan (de voorbouw van mijn fiets is vrij hoog), zal de verstelbare stuurpen bij het schuin zetten niet enkel de reach verkleinen, maar het stuur zal ook hoger komen te staan. Dat is de hoofdreden waarom ik twijfel. Het merk Contact heeft echter ook zo'n stuurpen die korter is (75mm), eventueel zou ik die versie kunnen aanschaffen ipv de ergotec met 100mm. Dan vraag ik me nog af wat de kwaliteit is van Contec vs Ergotec?
...
Ik zou eerst proberen met de bestaande verstelbare pen een comfortabele positie te vinden, en dan een vaste pen kopen.
Wim schreef:
za 01 mei, 2021 12:15
Ik zou eerst proberen met de bestaande verstelbare pen een comfortabele positie te vinden, en dan een vaste pen kopen.
Dat zou inderdaad ideaal zijn. De bestaande pen is wel erg lang (12cm schat ik) waardoor het moeilijk zal zijn de juiste positie te vinden met een racestuur, en er past geen 31.8. mm stuur in.
Ik heb ook nog geen vaste stuurpen gevonden die past (dus 1 1/8 met klem van 31.8mm).
...
In dit filmpje wordt zo’n STEM adapter gemonteerd met daarboven op een vaste stuurpen geschroefd. Ziet er helemaal niet slecht uit zo.

Ik zag net ook de Sora 3x9 shifters: zou dat meteen werken met mijn systeem indien ik enkel de remmen verander ? (ipv overgaan naar 1O sp cassette met de 10 sp microshifters)
nicolevelo schreef:
za 01 mei, 2021 13:01
In dit filmpje wordt zo’n STEM adapter gemonteerd met daarboven op een vaste stuurpen geschroefd. Ziet er helemaal niet slecht uit zo.

Ik zag net ook de Sora 3x9 shifters: zou dat meteen werken met mijn systeem indien ik enkel de remmen verander ? (ipv overgaan naar 1O sp cassette met de 10 sp microshifters)
Klopt, dan moet je je remmen gaan veranderen naar bijvoorbeeld korte V-Brakes of klassieke crossremmen. (neem dan die van Tektro, die zijn breder en pasen beter bij deze remgrepen dan de smalle Shimano crossremmen).
nicolevelo schreef:
za 01 mei, 2021 13:01
In dit filmpje wordt zo’n STEM adapter gemonteerd met daarboven op een vaste stuurpen geschroefd. Ziet er helemaal niet slecht uit zo.
Ik zou ook met een adapter en Ahead stuurpen werken, want je gaat waarschijnlijk een vrij korte pen nodig hebben. Raceframes hebben een korte bouw omdat een racestuur redelijk veel reach heeft, > 75mm. Omdat jouw fiets niet als racefiets ontworpen is zal je waarschijnlijk een korte stuurpen moeten gebruiken. Bij Ahead pennen heb je veel meer keuze.
...
Ivo Miesen schreef:
za 01 mei, 2021 13:45
nicolevelo schreef:
za 01 mei, 2021 13:01

Ik zag net ook de Sora 3x9 shifters: zou dat meteen werken met mijn systeem indien ik enkel de remmen verander ? (ipv overgaan naar 1O sp cassette met de 10 sp microshifters)
Klopt, dan moet je je remmen gaan veranderen naar bijvoorbeeld korte V-Brakes of klassieke crossremmen. (neem dan die van Tektro, die zijn breder en pasen beter bij deze remgrepen dan de smalle Shimano crossremmen).
Lijkt me makkelijker in gebruik dan bar end shifters.