Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ombouw oude vakantiefiets naar dropbars: graag tips!

223 berichten
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 14:42
Ik rij meestal met Sram of KMC, hoeft geen Shimano te zijn, PC1051 van Sram rijdt m'n vrouw mee, KMC X11 ikzelf, beide prima kettingen, hoewel jij de X10 zou moeten hebben...
Ik zag zonet een 'gouden' KMC ketting 10 sp. Lijkt me ook wel wat ;-)
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 13:35
OK, dat is dan al geregeld :-).

Wat betreft stuurpen: er staat nu zo'n ouderwetse verstelbare stuurpen op (zie de bijlage of bovenstaande lijst voor het type). Kan ik deze vervangen door een 'STEM adapter' zoals deze? En dan verder opbouwen met een stuurpen naar keuze?
Ik zal nl zeker een kortere stuurpen nodig hebben.


26383C87-48F1-4974-AE78-630BEBF4B7AF.jpeg
Dat maakt je fiets alleen maar lelijker.
Mijn tip, een Deda Murex stuurpen, die is handig voor vakantiefietsers. Je kunt namelijk het hele stuur loshalen zonder alles er af te halen, makkelijk voor als je je fiets moet verpakken.
Is er ook in 80mm lengte.
Ivo Miesen schreef:
vr 30 apr, 2021 15:03

Dat maakt je fiets alleen maar lelijker.
Mijn tip, een Deda Murex stuurpen, die is handig voor vakantiefietsers. Je kunt namelijk het hele stuur loshalen zonder alles er af te halen, makkelijk voor als je je fiets moet verpakken.
Is er ook in 80mm lengte.
Dat is waar. Zou goed zijn als ik deze in de juiste maat vind.
Ik denk dat ik 1 1/8"nodig heb en 31.8mm voor het stuur. Ben deze maten nog niet tegen gekomen.
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 14:55
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 14:42
Ik rij meestal met Sram of KMC, hoeft geen Shimano te zijn, PC1051 van Sram rijdt m'n vrouw mee, KMC X11 ikzelf, beide prima kettingen, hoewel jij de X10 zou moeten hebben...
Ik zag zonet een 'gouden' KMC ketting 10 sp. Lijkt me ook wel wat ;-)
Toch nog een vraagje hierover: als ik een 10sp ketting gebruik ipv de originele 9sp, moeten de tandwielen aan de crankzijde dan ook aangepast zijn (die zijn sowieso aan vervanging toe) aan 10 sp ipv 9 sp?
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 15:07
Ivo Miesen schreef:
vr 30 apr, 2021 15:03

Dat maakt je fiets alleen maar lelijker.
Mijn tip, een Deda Murex stuurpen, die is handig voor vakantiefietsers. Je kunt namelijk het hele stuur loshalen zonder alles er af te halen, makkelijk voor als je je fiets moet verpakken.
Is er ook in 80mm lengte.
Dat is waar. Zou goed zijn als ik deze in de juiste maat vind.
Ik denk dat ik 1 1/8"nodig heb en 31.8mm voor het stuur. Ben deze maten nog niet tegen gekomen.
Dat hangt er van af wat er nu in zit.
Klassiekere frames hebben andere balhoofsdmaten dan modernere frames
Is het klassieker dan zal je stuurpen een diameter hebben van 22,2mm daar waar hij het frame in gaat.
Als dat zo is dan zal een 1 1/8 zeker niet werken.
31,8mm stuur is modern maar ik heb er m'n twijfels over of dit voor een vakantiefietser beter is.
26mm is de klassieke racefietsmaat voor de dikte van het stuur bij de stuurpen.
In de lijst van onderdelen van Vlerick staat er bij balhoofd: Shimano HP MC 31 1/8"
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 15:18
In de lijst van onderdelen van Vlerick staat er bij balhoofd: Shimano HP MC 31 1/8"
Dan heeft Vlerick je een slechte dienst bewezen. Dit is een zeer ongebruikelijke maat, 1 1/8 met draad. Ik zou als ik jou was goed in de gaten houden of deze ergens nog een keer tegen een niet extreem hoge prijs aangeboden wordt en er dan gelijk 1 of 2 op voorraad leggen.
ahead setje erin, ben je gelijk van die adapter af, alleen nog een nette carbon voorvork d'r bij en ze staat op punt
(zo heet dat toch :? :lol:)
? is dit geschikt, met draad en 1 1/8e maat: https://www.internet-bikes.com/91973-ta ... ium-zwart/ en https://www.internet-bikes.com/177367-t ... ch-zilver/ ? (ik ben niet zo thuis in de maatvoering van balhoofdstellen)

de fietswereld en maatvoering... zucht :wink:
Grandonneur schreef:
vr 30 apr, 2021 15:52
ahead setje erin, ben je gelijk van die adapter af, alleen nog een nette carbon voorvork d'r bij en ze staat op punt
(zo heet dat toch :? :lol:)
Dat kost inderdaad gelijk een nieuwe voorvork.
Mij lijkt het handiger om van de winter, als de beurzen weer open gaan, te zoeken naar een reserve balhoofdset in goede staat.
Grandonneur schreef:
vr 30 apr, 2021 15:52
ahead setje erin, ben je gelijk van die adapter af, alleen nog een nette carbon voorvork d'r bij en ze staat op punt
(zo heet dat toch :? :lol:)
Het plan was niet om ook de vork te wijzigen. Kan ik geen kortere stuurpen monteren op deze fiets dan?
Of: ahead adapter met willekeurige stuurpen. Zou ik doen, als je tenminste bij benadering weet hoe hoog je uit wilt komen.

Of: vaste alu 25.4 stuurpen, maar dan heb je bijvoorbeeld 90mm als korte variant en geen OS stuurklemming.

Of: verstelbare 25.4 stuurpen van 100mm, die natuurlijk korter is als je hem meer omhoog zet. Geeft je wel wat ruimte om met stuurpositie te experimenteren zowel hoogte als lengte. Octopus XL 31.8
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 15:18
In de lijst van onderdelen van Vlerick staat er bij balhoofd: Shimano HP MC 31 1/8"
Tip van mij;

https://www.internet-bikes.com/m/91973- ... ium-zwart/

Leg die alvast op voorraad, heb je maar 1 keer nodig :wink:
nicolevelo schreef:
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 14:55
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 14:42
Ik rij meestal met Sram of KMC, hoeft geen Shimano te zijn, PC1051 van Sram rijdt m'n vrouw mee, KMC X11 ikzelf, beide prima kettingen, hoewel jij de X10 zou moeten hebben...
Ik zag zonet een 'gouden' KMC ketting 10 sp. Lijkt me ook wel wat ;-)
Toch nog een vraagje hierover: als ik een 10sp ketting gebruik ipv de originele 9sp, moeten de tandwielen aan de crankzijde dan ook aangepast zijn (die zijn sowieso aan vervanging toe) aan 10 sp ipv 9 sp?
Nee dat kan gewoon met dezelfde bladen.
...
nicolevelo schreef:
vr 30 apr, 2021 16:00
Grandonneur schreef:
vr 30 apr, 2021 15:52
ahead setje erin, ben je gelijk van die adapter af, alleen nog een nette carbon voorvork d'r bij en ze staat op punt
(zo heet dat toch :? :lol:)
Het plan was niet om ook de vork te wijzigen. Kan ik geen kortere stuurpen monteren op deze fiets dan?
Dat kan zeker. Alleen is de keuze aan volledige voorbouwen in jouw maat zeer beperkt. Dus ik denk dat je inderdaad veroordeeld bent tot een ahead adapter met daarop een ahead stuurpen. Is niet mijn favoriet maar in dit geval is het nood breekt wet.
Het merk Contec maakt goede pennen met 31,8mm stuur klem en in jouw geval heb je een 25,4mm pen nodig omdat je vorkbuis 28,6 (1⅛) is...probeer deze eens;

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... a9EALw_wcB
Shadow schreef:
vr 30 apr, 2021 19:53
Het merk Contec maakt goede pennen met 31,8mm stuur klem en in jouw geval heb je een 25,4mm pen nodig omdat je vorkbuis 28,6 (1⅛) is...probeer deze eens;

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... a9EALw_wcB
Dat ziet er inderdaad prima uit. Bedankt om mee te zoeken!

Kun je die dingen ook in hoogte verstellen? Of enkel de hoek veranderen ? Want ik zie dat er ook een versie bestaat van 75m. Zou beter zijn indien de hoogte onafhankelijk kan geregeld worden (zo'n horizontale pen is toch altijd mooier dan één die schuin naar boven staat)
...
Kleine en wellicht onbelangrijke opmerking. Je schrijft
shifters: rem en versnelling geïntegreerd (rapidfire heet dat denk ik)
Bedoel je het systeem waarbij je kunt schakelen door de remhendel naar boven of naar beneden te duwen?
Shimano heeft dat niet lang in zijn assortiment gehad.
Ik weet niet of de cablepull en de achterderailleur helemaal hetzelfde zijn als bij de "gewone" LX.
Wat jij bedoeld is de STI van Shimano XT, die zijn er alleen in 9 speed geweest en gelukkig al ff van de markt. Wat Nicolevelo bedoeld is STI voor road, zoals Ultegra of 105. Voor mtb groepen ben je aangewezen op Microshift en Gevenalle voor bar-end shifters of crosscommandeurs.