Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelenschaarste - Forum Wereldfietser

Onderdelenschaarste

Door de corona crisis zijn de rekken leeg in de webshops die fietsonderdelen verkopen.
Heeft er iemand een idee wanneer de toestroom van onderdelen terug gaat beginnen?
Ik denk dat er nog altijd wat containers moeten uitgeladen worden die vast zaten in het Suez kanaal, maar sowieso zie je dat de hele wereldvraag naar fietsen en dus onderdelen enorm omhoog gegaan is in het laatste jaar.

En waar denk je dan dat Shimano bv eerst gaat leveren? Bij de Accel groep om Batavus, Gazelle etc fietsen te bouwen, of bij de distributeurs van onderdelen.
Het zou me ook niet verwonderen dat kleine fietsenbouwers die stocks leeg kopen.
Als je 50 fietsen in je fabriek hebt staan waar er banden of derailleurs op ontbreken... dan betaal je als aankoper makkelijk die wisselmarktprijzen als je daarmee een hele fiets kan verzenden.

Gezien de leveringstermijn bij sommige merken van fietsen makkelijk 6 maand en meer is, zal dat nog wel een tijdje zo blijven.
Dat is heel moeilijk te zeggen. Ik weet dat alle fabrikanten/fietsenwinkels daar last van hebben. Ook de gerenommeerde merken. De verwachting is nu dat het zeker tot aan het einde van het jaar gaat duren. Maar pin me er niet op vast. Wij hebben nu een nieuwe cassette en ketting uit Belgie laten overkomen. daar lijkt nog net iets meer voorraad te zijn dan in NL.
De toestroom van onderdelen die ik meestal nodig heb is veertig jaar geleden al gestopt. :(

Toch slaag ik er vaak wel in om ze te vinden: marktplaats.nl, tweedehands.be, ebay.fr en soms zelfs lokale fietsenmakers. Google is your friend.

Wat heb je nodig?
nicolevelo schreef:
di 27 apr, 2021 18:45
Door de corona crisis zijn de rekken leeg in de webshops die fietsonderdelen verkopen.
Heeft er iemand een idee wanneer de toestroom van onderdelen terug gaat beginnen?
Is tweeledig: enorme vraag en weinig aanbod. Beide zullen moeten wijzigen om de boel weer op orde te krijgen, of het aanbod moet echt enorm omhoog.

Wat betreft de vraag: Ik ben benieuwd of mensen het fietsen weer massaal vaarwel zeggen als de coronamaatregelen voor wat betreft sporten en vakanties worden afgeschaft.
non-fixie schreef:
di 27 apr, 2021 19:38
De toestroom van onderdelen die ik meestal nodig heb is veertig jaar geleden al gestopt. :(

Toch slaag ik er vaak wel in om ze te vinden: marktplaats.nl, tweedehands.be, ebay.fr en soms zelfs lokale fietsenmakers. Google is your friend.

Wat heb je nodig?
Schwalbe Almotion 26x2.15

(Staat in een ander topic van finesvelo ). Ik heb wat gezocht en het is niet vanzelfsprekend.
Wat ik merk is dat sommige webshops dan de bestelling aan nemen, en dan melden dat ze geen voorrad hebben en het later (soms weken) pas uitleveren....

Ali past dat bv toe. Ze beweren snel te kunnen verzenden uit een europees land, en als je bestelt komt het toch pas weken later en .... uit China.
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 19:46
Wat betreft de vraag: Ik ben benieuwd of mensen het fietsen weer massaal vaarwel zeggen als de coronamaatregelen voor wat betreft sporten en vakanties worden afgeschaft.
Daar durf ik wel een goede fles wijn op te zetten :D
Marco Meijerink schreef:
di 27 apr, 2021 20:10
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 19:46
Wat betreft de vraag: Ik ben benieuwd of mensen het fietsen weer massaal vaarwel zeggen als de coronamaatregelen voor wat betreft sporten en vakanties worden afgeschaft.
Daar durf ik wel een goede fles wijn op te zetten :D
Dat kan wel eens interessant worden voor de tweedehands markt. Een aantal maanden geleden had ik een hometrainer nodig voor revalidatie. Ik vond snel een mooie ligfiets hometrainer op de tweedehandsmarkt. Iemand die deze in het begin van de crisis had gekocht en hem niet gebruikte.
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 19:46
Wat betreft de vraag: Ik ben benieuwd of mensen het fietsen weer massaal vaarwel zeggen als de coronamaatregelen voor wat betreft sporten en vakanties worden afgeschaft.
Zo in het algemeen is daar lastig een zinnig woord over te zeggen, maar bijvoorbeeld de groeiende populariteit van racefietsen is al járen voor COVID ingezet. De groeiende populariteit van Ebikes ook. Die van leenfietsen ook. Die van fietsen naar het werk ook, en (juist) niet alleen in het kleine NL.
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 19:46
nicolevelo schreef:
di 27 apr, 2021 18:45
Door de corona crisis zijn de rekken leeg in de webshops die fietsonderdelen verkopen.
Heeft er iemand een idee wanneer de toestroom van onderdelen terug gaat beginnen?
Is tweeledig: enorme vraag en weinig aanbod. Beide zullen moeten wijzigen om de boel weer op orde te krijgen, of het aanbod moet echt enorm omhoog.

Wat betreft de vraag: Ik ben benieuwd of mensen het fietsen weer massaal vaarwel zeggen als de coronamaatregelen voor wat betreft sporten en vakanties worden afgeschaft.
Tja, kan zijn... maar of die fietsen dan direct op MP terecht komen? Pas als die in de weg staan gaan die buiten.
nicolevelo schreef:
di 27 apr, 2021 20:42
Dat kan wel eens interessant worden voor de tweedehands markt. Een aantal maanden geleden had ik een hometrainer nodig voor revalidatie. Ik vond snel een mooie ligfiets hometrainer op de tweedehandsmarkt. Iemand die deze in het begin van de crisis had gekocht en hem niet gebruikte.
Veel onderdelen zijn inderdaad vaak tweedehands, of in de vorm van restanten nog wel te vinden. Soms wat duurder, maar ze zijn er vaak wel.

Voor consumables , zoals banden, is het helaas wel een stuk lastiger. Ik heb zelf ook net pas na vierenhalve maand een paar Panaracer-banden binnengekregen die "op voorraad" waren bij een Duitse webshop.

Mijn strategie is overigens al jaren om mijn favoriete onderdelen te kopen als ze beschikbaar zijn (of in de aanbieding, ik ben tenslotte een Hollander :) ), en niet pas als ik ze nodig heb. Tot nu toe werkt dat voor mij heel goed.
Marco Meijerink schreef:
di 27 apr, 2021 20:10
Daar durf ik wel een goede fles wijn op te zetten :D
Mijn vrouw en ik willen graag nog een paar fietsen er bij en die liefst goedkoop aanschaffen. Nog ff geduld hebben :D
Ik hoorde van de week van een fietsdealer dat de wachttijd voor sommige nieuwe fietsen nu al een jaar is en dat heel veel onderdelen nu toch wel echt schaars beginnen te worden. Dat heeft niets met de Suez-blokkade te maken, maar met een verhoogde vraag naar fietsen en onderdelen en fabrieken die de vraag niet kunnen bijbenen. Hier en daar wordt de capaciteit opgeschroefd, maar de schaarste zal nog wel even aanhouden.
Ik heb op MP al een mountainbike gekocht met doel om hem te strippen van nuttige delen. Gokje natuurlijk, maar het loonde meteen in dit geval (ruimschoots :D). Binnenkort ga ik er weer één zoeken.
Ik las ergens dat door de corona maatregels sinds vorig jaar veel leveranciers even de kat uit de boom gekeken hebben en niet direct hun voorraadbeheer op peil hebben gehouden. Met winkels die dicht bleven en wachten op vergoeding maatregels van de overheid hadden die even andere problemen en zorgen.

Dat nu sprake is van enig herstel zal niet direct leiden tot volle schappen in de winkelvoorraden.
Als ook de fietsindustrie verwacht dat de vraag hoog blijft, zullen ze de productie snel verhogen waarna er een overschot ontstaat en de prijzen weer dalen.
Zo simpel en snel gaat dat niet om de capaciteit te verhogen. Dikwijls komen daar grote investeringen aan te pas, en als je daarna terug een daling verwacht... dan wordt dat gewoon uit gezeten.
Er was al een topic over dit onderwerp.🧐
joukon schreef:
wo 28 apr, 2021 11:07
Ik las ergens dat door de corona maatregels sinds vorig jaar veel leveranciers even de kat uit de boom gekeken hebben en niet direct hun voorraadbeheer op peil hebben gehouden.
Sterker nog: De winkels bleven toen nog wel open maar men verwachtte dat de vraag naar fietsen en onderdelen juist af zou nemen. Veel bestellingen bij de fabrikanten zijn toen geannuleerd. Voor nieuwe bestellingen mag je dan weer achteraan aansluiten.
Ik ben er tot nu toe vrij netjes tussendoor gefietst, maar het lijkt erop dat ik er nu toch ook aan moet geloven. Een van de onderdelen voor een fiets die ik hier aan het ombouwen ben is nergens meer in Europa te krijgen en het is ook onduidelijk wanneer ze weer binnen komen.

De Microshift BS-M11 bar-end shifters.

Ach, we wachten maar af. Met een beetje geluk komen ze wel snel weer binnen.