Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelenschaarste - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderdelenschaarste

Ja, maar dan de dubbele uitvoering voor zowel links als rechts. Ik had deze rechter al gezien inderdaad. ;)
Toch maar even wat materiaal besteld nu het nog kan.
Paar cassettes, voortandwielen en kettingen, dan kom ik nog een koppel jaren toe en tegen dan is er hopelijk geen schaarste meer. :wink:
Toch maar even wat materiaal besteld nu het nog kan.
Hamsteren leidt tot nog veel meer schaarste!
Bert van Sprang schreef:
vr 30 apr, 2021 13:10
Hamsteren leidt tot nog veel meer schaarste!
Noem het niet hamsteren maar eerder wat reservemateriaal op stock leggen.
Is niet dat ik 10 cassetes en 50 kettingen gekocht heb hoor.
Fietsenmaker Raateland pakt zijn iPad erbij en toont het bestelsysteem van Shimano. „Allemaal rode bolletjes. Nul, niks.” De ene ketting is pas over 34 weken leverbaar, een andere over 55 weken. In veel gevallen is zelfs geen termijn bekend. En bij SRAM is dat niet anders. „Ik had laatst een klant die een nieuwe cassette nodig had. Leverbaar: september ’22.”
Het maakt reparatie en onderhoud van fietsen een enorme puzzel. Raateland heeft altijd wel klanten die zelf onderdelen hebben gekocht en dan meenemen, omdat ze denken dan goedkoper uit te zijn. Normaal denkt hij er het zijne van, nu vindt hij ze alleen maar prettig. „Dan vraag ik alleen de montagekosten. Dat scheelt me een avond zoeken.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/07/ni ... n-a4046417
Misschien is het een idee om een uitwisseltopic te starten, voor niet leverbare onderdelen. Ik denk dat veel mensen hier wel een doosje met bruikbare onderdelen hebben, die ze zelf niet nodig hebben (het komende jaar).
...of juist wel nodig hebben om zorgeloos met de fiets op vakantie te kunnen...

Soms heeft men nog maar 1 ketting op voorraad. Bij Decathlon bijvoorbeeld, dan spreekt men van een weesketting.
20210608_150205.jpg
Verder zijn er onder andere nog wat verschillen tussen hebt en bent, en jou en jouw...
Het zal nog wel wat langer gaan duren met de nieuwe lockdown in Maleisie.
ErikB81 schreef:
di 08 jun, 2021 14:38
Misschien is het een idee om een uitwisseltopic te starten, voor niet leverbare onderdelen.
Daar is zelfs een compleet subforum voor: viewforum.php?f=32#start
Druk is het daar nog niet. Ik ben altijd bereid in mijn onderdelendozen te kijken. Een afdichtingsrubber voor een XT- of andere naaf zat er helaas niet in.
Dat er een onderdelenschaarste is wil ik niet ontkennen, levertijden van 55 weken neem ik met een flinke korrel zout. We gaan het zien.
Bike24 heeft de X9 voorradig. Zomaar een tip :lol:

(nu alleen nog cassette :cry: )

edit: ah een HG-400 is nog best te vinden. mooi zo.
Met het oog op een zomer zonder onderdelen, begin vorige week een fietsreparatie en onderhoudsbeurt afspraak gemaakt. Gelijk een CDC voor 50 en achter 20 met riem laten vervangen door een CDX 46 voor en 22 achter & riem. Dat was allemaal nog geen probleem.
We gaan het zien.
Shimano heeft weer tijdelijk een fabriek gesloten vanwege de pandemie.

Soms mis ik die oude uniglide cassettes die bijna niet te verslijten waren.

https://road.cc/content/news/more-suppl ... own-284091
joukon schreef:
wo 16 jun, 2021 13:25
Met het oog op een zomer zonder onderdelen, begin vorige week een fietsreparatie en onderhoudsbeurt afspraak gemaakt. Gelijk een CDC voor 50 en achter 20 met riem laten vervangen door een CDX 46 voor en 22 achter & riem. Dat was allemaal nog geen probleem.
We gaan het zien.
Komende week ff overleggen met de dealer over de mogelijkheden voor een nieuwe CDX set. 22 achter heb ik al. Ik ben benieuwd.
12go2.jpg
12go1.jpg
Als je geel fluoriserend stuurlint op je 10-speed racefiets wilt is er géén probleem ik herhaal, is er niets om je druk over te maken.
Dat geel matcht toch wel met dat blauw van jou?

;)
Jurr schreef:
vr 18 jun, 2021 14:48
Dat geel matcht toch wel met dat blauw van jou?

;)
Ik leg er wel een ouwe binnenband om :|
Het is best bar nu, levertijd als je nu wat wil bestellen bij Shimano Benelux vaak 35 tot 65 weken.
Mocht gelukkig net op tijd wat voorraad aanleggen en terwijl dat nu op raakt komende bestellingen die kort daarna gedaan zijn nu binnen, dus we staan niet stil in de werkplaats.
Ook kunnen we mensen helpen die bellen om onderdelen, echter die worden niet los verkocht, alleen gemonteerd, klanten snappen het wel als je uitlegt dat je niet wil dat de monteurs stil komen te zitten zonder onderdelen die eerder los verkocht zijn.
Artikel van de fietsersbond:
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onde ... af03310e69

Gaat ook in op de verkrijgbaarheid en het bestellen van een nieuwe fiets.